Gå til innhold

Lavt antall spermier. Hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg har vært prøver en stund og går nå til utredning. Han fikk svar på sædprøve idag som viste at han hadde lavt antall spermier. Fikk ikke så mye info over telefonen, men vi har time med lege om noen dager. I mellomtiden sitter jeg her og lurer veldig. Hva gjør man da? Noen med kunnskap / erfaringer? 

Anonymkode: aae4a...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da blir det kanskje prøverør som er aktuelt for dere. Med ICSI feks. Men det regner jeg med at legen snakker med dere om og henviser dere evnt ☺️ 
min mann har også nedsatt kvalitet, og vi måtte til med prøverør og ICSI. (Hvor de velger ut de sædcellene som ser normale ut, og sprøyter inn i ett av eggene dine for å forsøke å befrukte det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sekundærinfertil skrev:

Da blir det kanskje prøverør som er aktuelt for dere. Med ICSI feks. Men det regner jeg med at legen snakker med dere om og henviser dere evnt ☺️ 
min mann har også nedsatt kvalitet, og vi måtte til med prøverør og ICSI. (Hvor de velger ut de sædcellene som ser normale ut, og sprøyter inn i ett av eggene dine for å forsøke å befrukte det)

Aaah. De sa at kvaliteten var veldig bra, men antallet var lavt 🤔 Prøverør har vi hvertfall ikke råd til 😖 Har tatt utredningen privat. 

Anonymkode: aae4a...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aaah. De sa at kvaliteten var veldig bra, men antallet var lavt 🤔 Prøverør har vi hvertfall ikke råd til 😖 Har tatt utredningen privat. 

Anonymkode: aae4a...da5

Dere kan få prøverør fra det offentlige hvor dere kune betaler medisiner og en egenandel. Opptil 3 forsøk

Anonymkode: 7bcba...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det slik at det ikke er lovlig med assistert befruktning hvis man ikke er gift/vært samboere lenge? Eller betyr det bare at det offentlige ikke dekker det? Leste nettopp dette på nettet; For å ha rett på assistert befruktning i Norge må man være gift eller samboende; behandling av enslige kvinner tillates ikke. 

 

Anonymkode: aae4a...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aaah. De sa at kvaliteten var veldig bra, men antallet var lavt 🤔 Prøverør har vi hvertfall ikke råd til 😖 Har tatt utredningen privat. 

Anonymkode: aae4a...da5

Dere kan spør om de kan henvise dere til offentlig prøverør. Eller så må dere igjennom fastlegen som henviser dere (dette tar nok litt lengre tid).

offentlig må dere bare betale medisiner opp mot 20 000kr. Husker ikke nøyaktig beløp.

Anonymkode: fe545...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal gi deg et veldig konkret og godt tips :)

Mannen min har veldig få svømmere. Vi trodde vi trengte prøverør. Vi tok kontakt med Klinikk Spiren i Trondheim. Det er en gynekolog der som heter Liv Bente Romundstad, og hun er HELT fantastisk! Hun ga mannen min en medisin (en pille han skulle svelge daglig) som gjorde at han økte noen verdier som gjorde at han etter hvert produserte mer sæd. Noen måneder etterpå hadde sædproduksjonen hans økt noe enormt! Da lyktes vi med å bli gravide på egen hånd, uten prøverør. Da betaler du bare for konsultasjon på klinikken og medisinen du henter ut på apoteket. Ingen stor sum. NRK har faktisk skrevet en artikkel om akkurat dette, her: https://www.nrk.no/viten/brystkreftmedisin-gir-hap-for-barnlose-menn-1.14316744

For oss fungerte i alle fall dette helt suverent! ❤️

Anonymkode: 5bd92...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gi deg et veldig konkret og godt tips :)

Mannen min har veldig få svømmere. Vi trodde vi trengte prøverør. Vi tok kontakt med Klinikk Spiren i Trondheim. Det er en gynekolog der som heter Liv Bente Romundstad, og hun er HELT fantastisk! Hun ga mannen min en medisin (en pille han skulle svelge daglig) som gjorde at han økte noen verdier som gjorde at han etter hvert produserte mer sæd. Noen måneder etterpå hadde sædproduksjonen hans økt noe enormt! Da lyktes vi med å bli gravide på egen hånd, uten prøverør. Da betaler du bare for konsultasjon på klinikken og medisinen du henter ut på apoteket. Ingen stor sum. NRK har faktisk skrevet en artikkel om akkurat dette, her: https://www.nrk.no/viten/brystkreftmedisin-gir-hap-for-barnlose-menn-1.14316744

For oss fungerte i alle fall dette helt suverent! ❤️

Anonymkode: 5bd92...43f

Ooiii! Tusen takk, skal forhøre meg om dette❤️

Anonymkode: aae4a...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det slik at det ikke er lovlig med assistert befruktning hvis man ikke er gift/vært samboere lenge? Eller betyr det bare at det offentlige ikke dekker det? Leste nettopp dette på nettet; For å ha rett på assistert befruktning i Norge må man være gift eller samboende; behandling av enslige kvinner tillates ikke. 

 

 

Anonymkode: aae4a...da5

Man må ha vært registrert samboere i minst 2 år for å få dekket 3 forsøk i det offentlige. 

Anonymkode: 7bcba...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha vært registrert samboere i minst 2 år for å få dekket 3 forsøk i det offentlige. 

Anonymkode: 7bcba...2ae

Men hvis man betaler for det selv privat, så må man ikke ha vært samboer så lenge eller gift? 

Anonymkode: aae4a...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være krise. Mannen min fikk også beskjed om at han hadde få svømmere, og jeg har endometriose og ikke eggløsning hver måned. Vi skulle i gang med ivf, men måneden før første forsøk ble jeg gravid naturlig, og vi hadde prøvd i mange, mange år. 

Da vi fikk svar på prøvene våre gikk jeg i kjelleren og tenkte at dette kom aldri til å gå bra, men det gjorde det altså. 

Anonymkode: 1a3d4...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke være krise. Mannen min fikk også beskjed om at han hadde få svømmere, og jeg har endometriose og ikke eggløsning hver måned. Vi skulle i gang med ivf, men måneden før første forsøk ble jeg gravid naturlig, og vi hadde prøvd i mange, mange år. 

Da vi fikk svar på prøvene våre gikk jeg i kjelleren og tenkte at dette kom aldri til å gå bra, men det gjorde det altså. 

Anonymkode: 1a3d4...001

Så godt å høre :) Jeg er over 30, så begynner å bli litt stressa 😣 og dette prøverør-greiene må jo være fælt å holde på med 😣

Anonymkode: aae4a...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre :) Jeg er over 30, så begynner å bli litt stressa 😣 og dette prøverør-greiene må jo være fælt å holde på med 😣

Anonymkode: aae4a...da5

Jeg har vært gjennom 8 runder. Det er litt styr mens det står på, men vi har fått 2 nydelige barn utav det, så når jeg tenker tilbake på det i ettertid er det selvfølgelig veldig verdt det 🥰

Anonymkode: 5bd92...43f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man betaler for det selv privat, så må man ikke ha vært samboer så lenge eller gift? 

Anonymkode: aae4a...da5

Nei tror det er litt mer fritt fram. Men er du villig til å betale rundt 50 000 for ett ivf forsøk? 

 

Vi har selv vært gjennom mange forsøk, og det ville vært kjempe dyrt hvis vi først skulle tatt det gjennom det private.

 

Jeg tenker a det er utrolig lurt å vente noen år etter man er blitt samboere, for det er ingen garanti at dere er sammen for alltid,  og det offentlige vil selvfølgelig ikke hjelpe par med å få barn hvis dem splittes etter noen få år.

Anonymkode: 7bcba...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...