Gå til innhold

Er bunad og selskap gave nok til konfirmant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er bunad og selskap gave nok til konfirmant?

Ja, selvfølgelig er det nok. Herregud....

Anonymkode: 83d5d...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meinar det er meir enn nok. Om du vil VM-gje noko i tillegg kan du gi eit enkelt smykke som minne fra dagen. Det treng jo ikkje koste mykje. Får vel fra type 300 kr og oppover. I vår familie har vi brukt og få noko heilt heilt enkelt i tillegg. Hugsa eg og mine søsken fekk ei gåve vi har opna dagen før konfirmasjonen eller på morgonen før kaoset starta. Så har vi hatt ei koselig stund rundt kjøkkenbordet berre oss i familien. Det trur eg kanskje er det finaste minner frå dagen når eg no som voksen tenker etter 🤭 vi fekk sølv til bunaden frå vi var døpt og fram til konfirmasjonsdagen av foreldre/besteforeldre/tante/onklar. Eg personlig syns konfirmasjonsgåvene har tatt heilt av der folk får både fest, klede, Mac og 50 000 med foreldre.. det skapar iallfall eit klasseskilje. Men forklar barnet ditt at bunaden er gåven og kor dyr den er. Håpa de får ein fin dag 😊 

image.png

image.jpeg

Anonymkode: 8b723...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meinar det er meir enn nok. Om du vil VM-gje noko i tillegg kan du gi eit enkelt smykke som minne fra dagen. Det treng jo ikkje koste mykje. Får vel fra type 300 kr og oppover. I vår familie har vi brukt og få noko heilt heilt enkelt i tillegg. Hugsa eg og mine søsken fekk ei gåve vi har opna dagen før konfirmasjonen eller på morgonen før kaoset starta. Så har vi hatt ei koselig stund rundt kjøkkenbordet berre oss i familien. Det trur eg kanskje er det finaste minner frå dagen når eg no som voksen tenker etter 🤭 vi fekk sølv til bunaden frå vi var døpt og fram til konfirmasjonsdagen av foreldre/besteforeldre/tante/onklar. Eg personlig syns konfirmasjonsgåvene har tatt heilt av der folk får både fest, klede, Mac og 50 000 med foreldre.. det skapar iallfall eit klasseskilje. Men forklar barnet ditt at bunaden er gåven og kor dyr den er. Håpa de får ein fin dag 😊

 

korleis desse bilda kom med anar eg ikkje. Ny tlf. Beklager 😇🙈 

Anonymkode: 8b723...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 19.07, HunSomSaDetRettUt skrev:

De fleste har fått mye gaver, og bak-tunge gaver som ingen snakker som, i vår familie. Vi har mye dyrt, men viser ALDRI hva vi har, det har INGEN noe med!

Omg, hva har du røkt?? Svada-hasj?

Anonymkode: 08c57...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2020 den 12.56, EEØm skrev:

Vi kommer nok bare til å gi bunad og selskap til vår datter. Bunadsølv får hun fra besteforeldre, så hun er litt redd for at hun ikke får noen penger og at alle andre kommer til å få mye penger. Vi har ikke spesielt trang økonomi, men jeg ser ingen god grunn til å gi flere titusener til en 14-åring. 

Enig. Vi kommer nok til å gi barna våre en del penger etter hvert, men ikke tale om at de vil få pengene til konfirmasjonen. Jentene våre vil få bunad om de vil ha det. Sønnen vår vil ikke få tilsvarende pengesum. Han vil få mansjettknapper i gull og sikkert noe datautstyr eller annet han ønsker seg. Så ordner vi jevn fordeling mellom barna senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/4/2020 at 6:37 PM, AnonymBruker said:

Gjelder min datter.  Er det vanlig å gi noe mer? 

Anonymkode: d4b82...e55

Det holder i massevis! Jeg fikk bunad og bunadsølv av mamma og mormor. Penger og et dyrt smykkesett av farmor, pappa, tante og onkel. I tillegg ordnet mamma alt med selskapet.  Hvorfor skal folk være så kravstore?

On 2/4/2020 at 7:07 PM, HunSomSaDetRettUt said:

De fleste har fått mye gaver, og bak-tunge gaver som ingen snakker som, i vår familie. Vi har mye dyrt, men viser ALDRI hva vi har, det har INGEN noe med!

On 2/4/2020 at 7:34 PM, HunSomSaDetRettUt said:

Jeg synes at det er hvert å ta opp verdier når vi snakker bunad. Bunad koster mellom 150 00 - 200 00. sammenlagt. Bare drate koster over 55 0000.

Hold deg til tema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg synes det er nok. Men om det er normalen er jeg veldig usikker på. Der jeg konfirmerte meg er det (og var da jeg konfimerte meg i 2013) normalen å få dyre gaver fra mor og far i tillegg. Gjerne mac, kamera og moped. Her jeg bor nå er det også normalt.

Selv fikk jeg bunad og selskap av mamma og pappa. Mormor sydde og broderte bunaden og bunadskjorta, så det var gaven fra henne. Sølvet var gave fra farmor og oldemor (mansjetter og veskelås fra farmor, og sølje fra oldemor). Både stoffpakke til bunaden og sølvet ble billigere enn "normalt" i innkjøp fordi mormor får rabatter (hun er utdannet innen bunadsøm og syr på bestilling, og har et samarbeid med bl.a. Husfliden og Sylvsmidja), men selv med gode rabatter er det ikke billig.

Anonymkode: 9cb1c...fa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/4/2020 at 7:07 PM, HunSomSaDetRettUt said:

De fleste har fått mye gaver, og bak-tunge gaver som ingen snakker som, i vår familie. Vi har mye dyrt, men viser ALDRI hva vi har, det har INGEN noe med!

Men i alle dager, hva er galt med deg? Du roper og skriker og hisser deg opp over ett enkelt spørsmål, og selvfølgelig snakker folk i din familie om deres gode evner til å tilegne seg verdier du gjør det jo akkurat nå. Noen mennesker burde prøve å se seg selv utenfra,du hadde iallefall fått deg en stor aha opplevelse.

Anonymkode: 9fdfd...872

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg si at det er, for en bunad er ikke akkurat billig. Jeg tror konfirmanten vil forstå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...