Gå til innhold

Er bunad og selskap gave nok til konfirmant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har selv konfirmant-datter i år. Hun får bunad, selskap og en pengegave i tillegg.

Når jeg ble konfirmert fikk jeg bunad og selskap. Men merket meg i de siste årene at de fleste også får en pengegave. 

Anonymkode: c9fcb...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har i dag blitt vanlig å få bunad. Prisen vil variere avhengig av hvilken bunad, men et sted mellom 20 og 60 tusen ja. 

Det er vel ikke usannsynlig at de som har mye penger også gir en pengegave på alt fra 50 til 500 tusen. Ofte bundet som egenkapital til bolig.

Det har vel sånn sett blitt lite annet enn en pengekvern denne konfirmasjonen.

Anonymkode: 4495d...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanlig å få bunad i gave fra foreldrene ( ja de fleste får det/ arver/ får familie til å brodere/sy )Men da pleier de ikke få penger også, da blir det selskap og bunad. Min eldste fikk bunad, broren fikk penger i steden da han ikke ville ha bunad, den minst jenta mi arver bunad etter svigermor, så hun vil da får penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HunSomSaDetRettUt skrev:

Gode gud. Bunad! Selv dronninga sydde og lage bunad til sitt barnebarn. For et spørsmål? 

 

(NEI det er IKKE vanlig å få NY bunad)!!

Jo det er helt vanlig å få ny bunad til konfirmasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, HunSomSaDetRettUt skrev:

Gode gud. Bunad! Selv dronninga sydde og lage bunad til sitt barnebarn. For et spørsmål? 

 

(NEI det er IKKE vanlig å få NY bunad)!!

Det er da veldig vanlig at mange får bunaden i gave til sin konfirmasjon. Og det er en utrolig fin og hyggelig anledning til å gi denne. 
 

Anonymkode: ecf45...73e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga arvet bunad fra olemor og 10.000,- i tillegg. 

Anonymkode: ecf45...73e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir bunad, selskap og 15.000,- på våre barn. 

Anonymkode: a84b1...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok bare til å gi bunad og selskap til vår datter. Bunadsølv får hun fra besteforeldre, så hun er litt redd for at hun ikke får noen penger og at alle andre kommer til å få mye penger. Vi har ikke spesielt trang økonomi, men jeg ser ingen god grunn til å gi flere titusener til en 14-åring. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ny bunad i konfirmasjonsgave fra min mor, sølvet fikk jeg i gave fra tanter, onkel og besteforeldre på morssiden som samlet gave. Falt meg ikke inn å tenke at jeg skulle hatt mer, bunaden er blitt noe av det kjæreste jeg eier :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss ble det ikke nok å gi 'bare' bunad og selskap. Må presisere at vi ga bunad uten sølv da (for det hadde hun mottatt over år hos slekt), og at selskap syns jeg nesten er vår plikt som foreldre når hun tross alt ønsket å konfirmere seg og vi ønsket å feire dette med familie og venner. Vi ville gi noe hun kunne åpne på selve dagen og være 'spent på'. Vi ville overraske henne! Vi hadde spart lenge, og hadde råd til det da, så syns det er helt innenfor å gi ekstra gave da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 19.34, HunSomSaDetRettUt skrev:

Jeg synes at det er hvert å ta opp verdier når vi snakker bunad. Bunad koster mellom 150 00 - 200 00. sammenlagt. Bare drate koster over 55 0000.

Bunad koster som regel ca 50 000 inkludert sølv, med noen unntak selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor sydde min bunad...fikk både bunad og selskap i konfirmasjonsgave.. mer en nok! Folk kom med mat i tillegg til gave også (hadde koldtbord og da bruker folk i familien å lage noe frivillig for å ta med. Kaker lagde vi selv. Mer enn nok! Forventet faktisk ingen gaver fra folk, men fikk mye😅

men GUD kor kravstore enkelte er!

Anonymkode: e1217...abe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 19.34, HunSomSaDetRettUt skrev:

Jeg synes at det er hvert å ta opp verdier når vi snakker bunad. Bunad koster mellom 150 00 - 200 00. sammenlagt. Bare drate koster over 55 0000.

Trur min koster mindre enn 30.000 ny....bestemor sydde min da.... sølje og slikt har jeg hatt siden jeg ble døpt...fått i gave eller arvet av oldemor/annen slekt...

Anonymkode: e1217...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes hele konseptet konfirmasjon er så tåpelig. Hva i all verden er det dere feirer? At tenåringen går i 9. klasse?`Juhu, det er en milepæl som fortjener stort selskap og flotte gaver :rolleyes:   Før i tiden så var det å bestå konfirmasjonen inngang til voksenlivet, så da ga det mening å feire det/ gi gaver som de hadde bruk for nå som de skulle stå mer eller mindre på egne ben.

 

Anonymkode: 83d5d...00a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bunad med sølv koster vel en 50 000 kr så anser det som gave nok i bøtter.   Vår fikk 15 000 + dress til 3600 kr og jeg syns det var en ok gave. 

Anonymkode: fe3b1...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2020 at 9:54 AM, AnonymBruker said:

Jeg synes hele konseptet konfirmasjon er så tåpelig. Hva i all verden er det dere feirer? At tenåringen går i 9. klasse?`Juhu, det er en milepæl som fortjener stort selskap og flotte gaver :rolleyes:   Før i tiden så var det å bestå konfirmasjonen inngang til voksenlivet, så da ga det mening å feire det/ gi gaver som de hadde bruk for nå som de skulle stå mer eller mindre på egne ben.

 

Anonymkode: 83d5d...00a

Mine barn skal ikke ha noe konfirmasjon. Vi er ikke religiøse en gang, hva skal barna konfirmere/bekrefte da? At de er mennesker?   

Anonymkode: 93fce...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 18.39, HunSomSaDetRettUt skrev:

Gode gud. Bunad! Selv dronninga sydde og lage bunad til sitt barnebarn. For et spørsmål? 

 

(NEI det er IKKE vanlig å få NY bunad)!!

jo, det er ekstrem vanlig. Jeg var på humanetisk konfirmasjon i fjor, og blant de 50-60 jentene, var det en - 1 - som ikke hadde bunad.

Anonymkode: d0182...739

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 18.39, HunSomSaDetRettUt skrev:

(NEI det er IKKE vanlig å få NY bunad)!!

Hvis man har bunad som går i arv, så er det ikke vanlig å få ny. Veldig mange har ikke arvebunad og da får man ny bunad hvis det er det man får.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...