Gå til innhold

Er bunad og selskap gave nok til konfirmant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjelder min datter.  Er det vanlig å gi noe mer? 

Anonymkode: d4b82...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HunSomSaDetRettUt

Gode gud. Bunad! Selv dronninga sydde og lage bunad til sitt barnebarn. For et spørsmål? 

 

(NEI det er IKKE vanlig å få NY bunad)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad og selskap er flott nok som gave. Min datter fikk ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: 0a227...3cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HunSomSaDetRettUt skrev:

Gode gud. Bunad! Selv dronninga sydde og lage bunad til sitt barnebarn. For et spørsmål? 

 

(NEI det er IKKE vanlig å få NY bunad)!!

Jo, det er ganske vanlig og få ny bunad til konfirmasjonen. 

Anonymkode: 0a227...3cf

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så vidt jeg vet er det ikke det. Jeg og alle jeg kjenner fikk selskap og bunad. Det er jo masse!!!søljer og tilbehør fikk jeg i jul og bursdagsgave i de to årene opp til min konfirmasjon 🙂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bunad koster fleeeesk. En bunad er en fantastisk gave og hun trenger ikke noen tilleggsgave for å kompensere. 

Anonymkode: 797a4...763

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, HunSomSaDetRettUt skrev:

Gode gud. Bunad! Selv dronninga sydde og lage bunad til sitt barnebarn. For et spørsmål? 

 

(NEI det er IKKE vanlig å få NY bunad)!!

Jo, det mener jeg er ganske vanlig. De fleste rundt her får bunad. Men det virker som om mange får mer også, og det blir mye synes jeg. 

ts

Anonymkode: d4b82...e55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunSomSaDetRettUt

Skal man også få bil, båt, hytte og hus?

 

Jobbet sjøl, ja fra Viken, ikke arv enda, høyt utdannet, fikk ingenting gratis, 5 mill lelighet... Undres på om dine barn hvis starter på null får til det samme? Ja altså øke familiens verdi med 5 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger absolutt ikke tilleggsgave. Det er mange foreldre som sliter med å betale for bunad og selskap. Uansett greit å ikke bidra til mer økonomisk press enn det allerede er rundt konfirmasjon, ved at foreldre liksom er "forventet" å både gi selskap, bunad OG pengegave til barna sine. 

Anonymkode: 1a5b7...3e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad og selskap er mer enn bra nok. Normal her i kretsene ihvertfall

Anonymkode: 8d978...239

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HunSomSaDetRettUt skrev:

Skal man også få bil, båt, hytte og hus?

 

Jobbet sjøl, ja fra Viken, ikke arv enda, høyt utdannet, fikk ingenting gratis, 5 mill lelighet... Undres på om dine barn hvis starter på null får til det samme? Ja altså øke familiens verdi med 5 mill.

Du skriver veldig kaotisk, hva er det du vil fram til? Jeg er også utdannet og har skapt en del verdier, hvis det er det du sitter og undres over. Men det er overhodet ikke det dette handler om. 

Ts 

Anonymkode: d4b82...e55

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, HunSomSaDetRettUt skrev:

Skal man også få bil, båt, hytte og hus?

 

Jobbet sjøl, ja fra Viken, ikke arv enda, høyt utdannet, fikk ingenting gratis, 5 mill lelighet... Undres på om dine barn hvis starter på null får til det samme? Ja altså øke familiens verdi med 5 mill.

Merkelig innlegg :klo:

Anonymkode: 0a227...3cf

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man absolutt ikke burde trenge noe mer i gave enn bunad og selskap, men du bør nok være mentalt forberedt på at det er en del som får for eksempel en pengesum i tillegg.

Jeg ble konfirmert tidlig på 2000 tallet, og fikk selskap, bunad og pengegave fra foreldrene mine. Kommer ikke fra en veldig rik familie, og heller ikke fra noe rikt område i landet - og de fleste jentene i klassen fikk pengegave i tillegg til bunad. Det var ganske vanlig der, på den tiden i hvert fall. 

Så slik jeg ser det - ja, bunad og selskap er gave nok. Men det er heller ikke uvanlig å gi noe mer. 

Anonymkode: 81d91...9ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HunSomSaDetRettUt

De fleste har fått mye gaver, og bak-tunge gaver som ingen snakker som, i vår familie. Vi har mye dyrt, men viser ALDRI hva vi har, det har INGEN noe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, HunSomSaDetRettUt skrev:

De fleste har fått mye gaver, og bak-tunge gaver som ingen snakker som, i vår familie. Vi har mye dyrt, men viser ALDRI hva vi har, det har INGEN noe med!

😳 

Det er jo du som begynner å ta opp hvor mye leiligheten din koster helt uten videre! Ingen har spurt om hva dere har eller ikke har. 

Anonymkode: d4b82...e55

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunSomSaDetRettUt

Jeg synes at det er hvert å ta opp verdier når vi snakker bunad. Bunad koster mellom 150 00 - 200 00. sammenlagt. Bare drate koster over 55 0000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gir opp, vi to er på helt forskjellige planeter. 

Men da ser jeg ut fra andre svar at begge deler er vanlig. 

Ts

Anonymkode: d4b82...e55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, HunSomSaDetRettUt said:

Jeg synes at det er hvert å ta opp verdier når vi snakker bunad. Bunad koster mellom 150 00 - 200 00. sammenlagt. Bare drate koster over 55 0000.

Hæ? Nei. Bunad koster fra 15k og oppover, de fleste ligger rundt 30-60 K. 

Det er ganske vanlig å få bunad til konfirmasjon, oppfatter det som at da er det gaven, og det synes jeg er mer enn innafor. 

Er med og spleiser på bunad til min guddatter i år. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om det er vanlig, og hva vi synes er nok. Det er egentlig to ulike spørsmål. En bunad, med eller uten tilbehør, er en dyr gave, og burde absolutt være nok. Likevel: ikke én av jentekonfirmantene jeg kjenner til har fått utelukkende bunad og selskap i gave. Det har oftest vanket gaver fra foreldrene i størrelsesorden 5-10 000 i tillegg; kamera, datautstyr, reiser/opplevelser, utstyr i forbindelse med hobby/fritidsinteresser osv.  Derfor vil jeg si at det er ganske vanlig å få mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...