Gå til innhold

"Hvis hver dag var som denne ville du veid 91,5 kg om 5 uker"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke mye råd annet at jeg har vært der og dette klarer du:)  gikk fra 105kg til 75, og så opp igjen til 80 (over et par år så stabilt og rolig). Men merker jeg lett kan komme opp i 3k kalorier på en helgedag, overaskende lett faktisk (vanlig nødvendig mat, og så bytte ut kveldsen med en hel stratos). Jeg slet mest når jeg ikke hadde faste rutiner - nå spiser jeg enten en sånn stor skogsbær youghurt til frokost, med et knekkebrød med ost - eller har havregrøt med honning og rosiner. Da får kroppen min masse energi så jeg er småsulten, og jeg har gjort søtsuget fornøyd så jeg går ikke rundt og "craver" noe mer.  Om jeg tror det blir vanskelig så lager jeg frokosten klar dagen før, og har kuttet ut all kullsyredrikk da det gjør deg mer sulten

Anonymkode: 1b106...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis 2000 kcal og heller fast 2 dager i uka. Mye mer behagelig.

Anonymkode: 95b06...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spis 2000 kcal og heller fast 2 dager i uka. Mye mer behagelig.

Anonymkode: 95b06...843

Ikke nødvendigvis 😬 dette her hadde fått meg til å overspise noe grasalt når jeg da endelig fikk mat igjen og er ikke bra for kroppen. At du personlig eller noen gjør det er ikke noe jeg legger meg oppi, men å oppfordre andre til å prøve når du ikke vet deres situasjon kan være svært uansvarlig.  (Ikke TS, men en som slet med trøstespising og prøvde 5.2 - det endte i mentalt sammenbrudd og + 15kg)

Anonymkode: 1b106...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 8.03, AnonymBruker skrev:

Sa MyFitnessPal til meg igår. Det vil si at på 5 uker så kan jeg gå ned 8,5 kg om jeg har gode dager med 1600 kcal dagen.

Men hvordan i allverden skal man ha gode dager hver dag? Hvordan blir helgene så bra? Jeg sprekker ALLTID. Og ikke nødvendigvis på godteri og chips, men på mengden... Er så vanskelig 😥

Anonymkode: d0167...c4c

Svaret er nok desverre at du må ta deg bryet med å reformaterer hjernen.

Noen (trolig dine foreldre) har gjort deg bjørnetjeneste å koble godteri og fett med kos. Noe som er oppskriften på overvekt. Så du må ta deg bryet med å linke kos med å ha det koselig. Med ting som fjellturer, tid med familien, frukt, en god film, et glass vann med isbiter i og joggebukse er ok. Fett og sukker - ikke ok å linke til kos eller belønning. 

Så start med å kutte ut godteri og fetmat. Kutt den ut til linken mellom helg og sukker/fett er borte. Og så er mye gjort. Etter 4-6 måneder burde mye være nedbrutt og du har skapt deg helt nye assosiasjoner til hva som utgjør helg.

Og, du? Gjør ungene dine tjenesten å ikke lenke mat og kos eller belønning, da? Så slipper de å streve med dette i voksen alder.

Anonymkode: 29bfa...6ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge MyFitnessPal er mitt vedlikeholdsbehov 1200 kalorier - dette iberegnet «vanlig» aktivetet som jobb. Har kontorjobb så sitter mye i ro. Mener du dette ikke stemmer? Synes selv det hørtes veldig lite ut og mistet egentlig motet. Nå er mitt mål nedgang i fettprosent, ikke vekt i utgangspunktet. 

Anonymkode: a9118...8c6

Hvor gammel er du, hvor høy er du og hvor mye veier du? Hvor mye beveger du deg i løpet av en dag? Har du aktivitetsklokke? 

Anonymkode: 63c36...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis hver dag var som denne vil du veie 91,5 kg om 5 uker." - dette er jo kun et scenario. Hvis du tror du ikke klarer 1600 kcal i snitt, så spis heller litt mer, og bruk noen flere uker på å gå ned i vekt. På sikt spiller det lite rolle om du bruker 5 eller 8 uker på å nå målene dine. Du må gjøre en livsstilsendring, og den skal holde livet ut, så da kan du like gjerne gjøre det ordentlig. En knallhard slankekur, der du kun endrer vanene dine midlertidig, er ingen varig løsning. 

Anonymkode: 516ff...b79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå ned 700 gram i snitt i uka du. Ellers slanker du bare motoren og ikke fettet i kroppen din. Proteinet i musklene er lettere for kroppen å bruke som brennstoff enn fettet du har lagret. Det blir en ond sirkel med mindre motor når du tenker å tappe kroppsvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du, hvor høy er du og hvor mye veier du? Hvor mye beveger du deg i løpet av en dag? Har du aktivitetsklokke? 

Anonymkode: 63c36...f8a

Midt i 30-årene. Er 163 og veier 55 kg. Har en stillesittende jobb. Kjører til og fra. Går i snitt 8000 skritt om dagen. Trener 3-6 ganger i uka.

Anonymkode: a9118...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Midt i 30-årene. Er 163 og veier 55 kg. Har en stillesittende jobb. Kjører til og fra. Går i snitt 8000 skritt om dagen. Trener 3-6 ganger i uka.

Anonymkode: a9118...8c6

Basert på det skal du lett kunne gå ned på 1600 kalorier daglig. Men hvorfor skal du ned? Vekten din er jo helt fin + du er aktiv så jeg forstår ikke helt? 

Anonymkode: 63c36...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Basert på det skal du lett kunne gå ned på 1600 kalorier daglig. Men hvorfor skal du ned? Vekten din er jo helt fin + du er aktiv så jeg forstår ikke helt? 

Anonymkode: 63c36...f8a

Som jeg skrev så er det ikke vektnedgang jeg er interessert i, men jeg ønsker å gå ned i fettprosent. Da må jeg jo nødvendigvis holde et underskudd. 

Anonymkode: a9118...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justloseit

8,5 kg på 5 uker er et unødvendig stort mål. Det er 1,7 kg i uka = 11 900 kcal underskudd i uka = 1700 kcal underskudd om dagen. Du kommer til å sprekke. Sett deg selv et realistisk mål og vær tålmodig. Det har ingen hensikt å satse for stort, møte veggen, og ende opp med å gå opp kiloene igjen + noen ekstra trøstekilo.

Sats på maks 1 kg ned i uken. Dette gir deg hele 700 ekstra kalorier å spise om dagen, hvis den beregningen i HI stemmer ut ifra dataene dine. Så kan du heller justere ned ettersom vekta og forbrenningen nedjusteres, og du opplever at du mestrer å ligge i underskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis 😬 dette her hadde fått meg til å overspise noe grasalt når jeg da endelig fikk mat igjen og er ikke bra for kroppen. At du personlig eller noen gjør det er ikke noe jeg legger meg oppi, men å oppfordre andre til å prøve når du ikke vet deres situasjon kan være svært uansvarlig.  (Ikke TS, men en som slet med trøstespising og prøvde 5.2 - det endte i mentalt sammenbrudd og + 15kg)

Anonymkode: 1b106...240

Det er bra for kroppen å faste. Den er lagd for perioder uten mat. Når kroppen har brukt opp "mattpakka" (energi lagret i musklene, tar ca 24 timer) starter den med å reparere celler i kroppen.

Det er en myte at det er sunt å spise hver dag, og hver 3 time. Laget for å tjene penger.

Er tross alt ingen som kan tjene penger på deg om du faster.

Anonymkode: 95b06...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...