Jump to content
AnonymBruker

"Hvis hver dag var som denne ville du veid 91,5 kg om 5 uker"

Recommended Posts

AnonymBruker

Sa MyFitnessPal til meg igår. Det vil si at på 5 uker så kan jeg gå ned 8,5 kg om jeg har gode dager med 1600 kcal dagen.

Men hvordan i allverden skal man ha gode dager hver dag? Hvordan blir helgene så bra? Jeg sprekker ALLTID. Og ikke nødvendigvis på godteri og chips, men på mengden... Er så vanskelig 😥

Anonymkode: d0167...c4c

Fortsetter under...

AnonymBruker

1600 kcal er tross alt ganske mye så det burde ikke være noe problem. Tenk at du faktisk ikke trenger megaporsjoner med mat, men at det kun sitter i hodet. 

Anonymkode: d110e...591

Mymlen

Spis sakte, skaff en hobby som holder deg borte fra tanken på mat, ikke ha noe usunt i huset hvis det er mulig

AnonymBruker

Ikke prøv, men gjør - om det er ett mål som er viktig for deg. "Prøver" du bare å holde deg til det målet du har satt så vil du finne unnskyldninger til hvorfor det ikke passet akkurat nå. Er jo et helt frivillig mål så er jo ingen tvang.

Anonymkode: b5b1f...57f

AnonymBruker

Ha noen gode dager med 1400 kcal i ukedagene, så du kan ha 1900 kcal lørdagen. Ellers får du ta sikte på å ha lik mengde hver dag. Det kan bli kjedelig i lengden! Jeg er i nedre skiktet av normalvektig (men fortsatt på en sunn vekt), og har alltid vært det. Noen dager har jeg spist 2300 kcal, andre dager 1250 kcal - alt uten å tenke over det. Så har det jevnet seg ut etter hvert. 
Det er nok vanskelig å skulle "spise intuitivt" når man skal ned i vekt, men å aldri ha rom for variasjon i matinntak tror jeg helt ærlig ikke er så enkelt i lengden! 

Anonymkode: e452b...c4e

AnonymBruker

Husk også at minst halve tallerkenen med salat. så sparer du mange kalorier på kjøtt og tilbehør, og blir like mett... Jeg prøver å ligge rundt 100 gram kjøtt til middag. resten salat, og jeg blir faktisk like mett som om jeg skulle stappa tallerkenen full av kjøtt slik jeg pleide før... 

Anonymkode: 9e6e2...af4

Annonse

AnonymBruker

Når jeg leste overskriften tenkte jeg "hjelp, går det an å legge på seg SÅ mye på så kort tid???" 

Men så var det omvendt... 

Det du kan tenke på er at følelsen av en lett kropp å bevege seg rundt i er så ufattelig mye bedre følelse enn å dytte ting inn i den! Det er så utrolig tungt å ha en tung kropp i dårlig form. Jeg har ikke selv vært veldig tung, men var i skikkelig elendig form etter et svangerskap der jeg ikke kunne røre meg mye. Jeg glemmer aldri den følelsen av hvor tungt det var å gå opp en trapp, gå til trikken o.l. Det var så slitsomt å leve i en sånn kropp og jeg tenkte "er det sånn her overvektige i dårlig form har det hver dag???" og at de isåfall ikke ante hvor stor forskjell og hvor mye mindre slitsomt det er å være i bra form. 

Når jeg endelig kunne begynne å røre på meg igjen gikk jeg turer i oppoverbakke hver dag og droppet kveldsmaten. Lettere å legge seg sulten enn å være det i løpet av dagen. Nå er jeg slank og sprek igjen og jeg skal ALDRI tilbake i dårlig form igjen! Mer pga følelsen enn utseendet! 

Det er ren lykke å kunne bevege seg lett!

Du kommer til å elske det! 

Dette klarer du!! 

Anonymkode: c85ef...011

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa MyFitnessPal til meg igår. Det vil si at på 5 uker så kan jeg gå ned 8,5 kg om jeg har gode dager med 1600 kcal dagen.

Men hvordan i allverden skal man ha gode dager hver dag? Hvordan blir helgene så bra? Jeg sprekker ALLTID. Og ikke nødvendigvis på godteri og chips, men på mengden... Er så vanskelig 😥

... Du kan også unne deg litt større/flere porsjoner hvis du lager god, mettende mat men med få kalorier. Eksempel på dette er jo grønnsakssuppe (uten fløte/melk, men buljong og evt hakkede tomater osv.. Da kan man gjerne forsyne seg både 2 og 3 ganger uten å egentlig ha spist så mye mer enn 300-500 kcal! Ikke noe å holde på med hele tiden så klart, men det er jo en god følelse å slippe å ha en halvfull, traust tallerken.. :P Det er forresten også forsket på at man får lyst på mindre mat om man spiser av mindre skåler/fat. Pga en frokosttallerken med middag ser enormt full ut, mens en middagstallerken med samme mengde ser kjip og restriktiv ut. Fyll også på med masse grønnsaker til alle måltid! :) Snacks mellom måltider kan være grønnsaker oppkuttet som mindre stenger, som gulrøtter, agurk, paprika.. 

Og - én ting. Selv om jeg ikke selv er i den situasjonen du er, kjenner jeg en som har vært det. Noe som slo meg da de først skulle starte å gå ned i vekt, var at de tenkte på mat hele tiden - også når de ikke trengte å tenke på det. De kunne spørre "hva er klokka?" flere ganger fordi de visste at når klokken blir feks fem er det ok å spise igjen... Eller sitte lenge og drøfte om formiddagen hvorvidt de skulle gå og ta et knekkebrød til.. Etter at denne personen startet å heller spise seg god og mett om formiddagen, og heller startet å spise havregrøt og frukt fast på kvelden, så gikk ting veldig mye lettere. Det var ikke noe å lure på "hm skal jeg ta en sjokolade nå, hvor mange kcal har jeg igjen å kunne spise ifølge appen..." Nei, uansett hvordan det hadde gått, var det havregrøten om kvelden. Og matvanene om formiddagen begynte etter hvert å jevne seg fint ut. Hun var ikke lengre avhengig av viljestyrke om kvelden, kvelden var rutine. Formiddagen var litt "free for all", men da tok heller ikke sulten helt over om ettermiddagen. Så gjelder det å ha tungen sånn noenlunde beint i munnen ved middagstid. Det har i alle fall fungert veldig bra for henne. :) 

Jeg tror det er lurt å ikke tenke mer på mat enn nødvendig når man holder på med kcal-registrering og vekttap. Registreringen er jo der for at du skal slippe å holde oversikt i hodet selv hele tiden. :) (Vet ikke om dette er gjenkjennelig for deg, tenkte bare å nevne det!) 

Anonymkode: e452b...c4e

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å ha et HVER DAG...Jises, tenk å ta alt bokstavelig. Storparten av dagene bør være sånn. Om du spiser litt for mye en dag, men ligger i underskudd de andre dagene i uka, vil du som regel gå ned i vekt. Spørsmålet er vel bare hvor mye og hvor fort.

Anonymkode: af328...64a

AnonymBruker

Jeg spiser alltid snop og kosemat i helgene, har likevel gått ned 11,5 kilo. Så lenge du er flink i ukedagene og ikke ruller rundt i karamellsaus og fråtser i frityrolje fredag-søndag så burde ikke det være noe problem :)

Anonymkode: 7f0fc...6a2

AnonymBruker

Vannmelon er veldig kos, du kan spise så mye du klarer uten å gå opp. Ca. 20kcal per 100g. Tror nesten du forbrenner mer ved å spise den enn du får i deg.. 😜

Anonymkode: c43cd...258

Anwa

Du, myfitnesspal er en veileder fremfor en fasit og du må faktisk ta det med en klype salt.

Det er lett å plotte inn feil data, undervurdere inntak av mat og overvurdere hvor langt man gikk og i hvilken intensitet.

Men det du blir god på og som funker, er og bevisstgjøre mengde og hva du faktisk spiser.

Anbefaler deg å fortsette og bruke appen, men prøv og ikke bli skuffet om den ikke gjenspeiler fremtiden nøyaktig. 

AnonymBruker

Det er nok en vanesak. Jeg kan spise 1700 kalorier hver dag for å vedlikeholde vekten min. Hvis jeg trener får jeg litt ekstra. Jeg pleier å trene 3-4 ganger i uken, ca 400 kalorier per trening. De ekstra kaloriene «sparer» jeg til kos i helgen. 

Anonymkode: 7cb94...835

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor skal alle kose seg med mat?? Det er jo kun næring. Jeg koser meg med film og serier i helgen😁 men trenger jo ikke fet mat og godteri?? 

Anonymkode: 9c7c6...204

AnonymBruker

Heldig du, jeg må spise bare 1200 kcal for å HOLDE på vekten. Skal jeg slanke meg må jeg ned på 800 kcal!

Anonymkode: 28248...215

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Heldig du, jeg må spise bare 1200 kcal for å HOLDE på vekten. Skal jeg slanke meg må jeg ned på 800 kcal!

Ler meg ihjel, for noe tull. 

Anonymkode: 63c36...f8a

AnonymBruker

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja , for noen er dessverre dette riktig . Men vil anbefale deg å gå opp til 1500 kcal og heller øke aktivitetsnivået !!

Anonymkode: a65dd...b64

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja , for noen er dessverre dette riktig . Men vil anbefale deg å gå opp til 1500 kcal og heller øke aktivitetsnivået !!

Anonymkode: a65dd...b64

Det er det aldeles ikke. Unntaket er om man er sengeliggende og det eneste man gjør er å gå på do (eventuelt gjør på seg i senga). "Alle" går ned i vekt på 1500 kalorier med normalt aktivitetsnivå, det vil si gå en tur en gang i blant, jobb mandag til fredag eller turnusarbeid. Det er ikke slik at man må ligge under 1500 kalorier for å gå ned i vekt. Hvor fort det går er en annen sak. 

ablaze

Spis knekkebrød! Det gjprde underverker for meg. 2-3 måltider med knekkebrød til dagen (kjedelig - I know) og så kan du spise hva du vil til middag :)

Det er nok også viktig at du fortsetter å ha fokus på mengde - det er vanskelig, men det er jo verdt det når vekta begynner å gå nedover!

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det aldeles ikke. Unntaket er om man er sengeliggende og det eneste man gjør er å gå på do (eventuelt gjør på seg i senga). "Alle" går ned i vekt på 1500 kalorier med normalt aktivitetsnivå, det vil si gå en tur en gang i blant, jobb mandag til fredag eller turnusarbeid. Det er ikke slik at man må ligge under 1500 kalorier for å gå ned i vekt. Hvor fort det går er en annen sak. 

I følge MyFitnessPal er mitt vedlikeholdsbehov 1200 kalorier - dette iberegnet «vanlig» aktivetet som jobb. Har kontorjobb så sitter mye i ro. Mener du dette ikke stemmer? Synes selv det hørtes veldig lite ut og mistet egentlig motet. Nå er mitt mål nedgang i fettprosent, ikke vekt i utgangspunktet. 

Anonymkode: a9118...8c6