Jump to content
AnonymBruker

Lyst å spise antiinflammatorisk...hvor begynne?

Recommended Posts

AnonymBruker

Heisann...mandag og nye muligheter. No vil eg prøve noko som kan hjelpe meg...går opp i vekt,har vondt i ledd,har stygg hud med utslett i ansikt....har ikke lyst å ha det sånn. Er flink å trimme,så det er en god start😀👍 kor begynner man? Noen med erfaring? 

Anonymkode: 83ec9...d8a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

M71

Kanskje begynne med å føre litt statistikk/oversikt over hva og hvor mye du spiser i dag, og ta det derfra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Du bør også bruke en bmikalkulator på nettet og finne ut hvor mye kalorier du trenger å få i deg i løpet av en dag for å gå ned i vekt. Vil også anbefale å gjøre justeringer du kan leve med og som ikke føles ut som en «kur». Det er lov til å kose seg i blant, men hovedsakelig holde seg til grovere kornprodukter, ta på grønnsakene først når du spiser middag (dette gjør jeg selv og da sørger jeg for at ca 1/2 tallerkenen er grønt), drikke vann i stedet for brus, lage dressinger i stedet for fet saus, osv. Antiinnflammatoriske grønnsaker inkluderer bruk av ingefær, sitrusfrukter (lime og sitron), gurkemeierot og spinat blant annet. De tingene lager veldig god smak, så muligheten for god mat er stor! 
 

lykke til! 

Anonymkode: 57bc5...c0f

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Kutt ut alt av sukker (inkludert i ferdigmat som feks i ketsjup, sauser, osv)

Kutt ut melkeprodukter. (betennelsesfremmende)

Kutt ut raske karbohydrater (hvetemel, sukker, osv)

Noen reagerer veldig på koffein. Kjenner en med leddgikt som blir mye dårligere i leddene av å drikke kaffe/energidrikk.

Insulin er et hormon som påvirker sultfølelse og metthetsfølelse. Stress for kroppen (feks en dårlig natts søvn)  og stress generelt får kroppen til å produsere kortisol som igjen påvirker insulinproduksjon som igjen påvirker produksjonen av hormonene for metthet/sultfølelse (leptin/grhelin). 

Sorry hvis det blir mye babbel 😅

Men enkelt sagt så legger man på seg om man trigger insulinproduksjonen i kroppen hele tiden. Man kan trene opp kroppen til å forvente mat, og for deretter å produsere sulthormon i forventning. Derfor noen "dør av sult" etter 3 timer.

Det jeg skal frem til er at du bør kutte ned all spising (inkludert snacks og søt drikke) til KUN 1-3 måltider i løpet av dagen.  

Kroppen er også laget for å faste, altså måtte gå i perioder uten mat. Den er ikke laget for å spise hver 3 time. Det er også gjort forsøk på dyr som viser at når man faster (i over et døgn, kroppen har en "matpakke" i musklene som varer ca 24 timer) så vil kroppen begynne å reparere celler. 

Har du diabetes eller noe lignende så må du ikke prøve på fasting på egen hånd. (selv om faste har kurert mange med diabetes 2 (ikke de som har ødelagt organer osv pga diabetes))

36 timers faste, en eller to ganger i uka, og heller spise for vedlikehold (av den vekta du ønsker å være) de andre dagene i uka (selvfølgelig spis sunt).

Fasting er mye mer behaglig enn å gå på konstant underskudd. 

Søk opp periodisk faste.

Anonymkode: 2c092...991

Share this post


Link to post
Share on other sites
tranedatter

Denne svenske siden er interessant. Spiser ikke slik selv, men henter inspirasjon.

https://foodpharmacy.se/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Få tak i Medisinsk Klarsynt av Anthony William. En venninne sendte melding til meg og fortalte at hun var blitt smertefri fra leddgikt og fibromyalgi etter 45 år bare etter å ha fulgt rådene et par måneder. Jeg prøvde det og ble kvitt vondt i et kne, i en skulder, halsbrann, håravfall, luft i magen, forstoppelse etc. bare på uker.
Det du kutter ut er melkeprodukter, egg, gluten, mais og soya, og så legger du til masse frukt og grønnsaker, mye råkost, og sellerijuice og sitronvann. Ta det sakte, det vil hjelpe mye å bare kutte ut egg og melkeprodukter.
Jeg er helt uenig i at kroppen er laget for å faste. Med alt stresset som er i dag trenger vi å spise ofte så vi ikke går på adrenalin hele tiden, vi trenger små mellommåltider bestående av frukt for å holde blodsukkeret oppe. Mange blir også gretne når de er sultne og det er en grunn til det. Man skal ikke sulte seg, teller kalorier eller faste lenge. Det holder å spise ren mat med en høy andel frukt og grønnsaker.

Anonymkode: a6e0e...83f

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...