Gå til innhold

90 talls fest - mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror også det er relevant at det er 30-årsdag. Da blir vel mat barn spiste mer relevant. De som blir 30 år nå var jo barn på 90-tallet og husker neppe maten voksne spiste på festene sine på 90-tallet. 

Anonymkode: 10b40...5eb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror også det er relevant at det er 30-årsdag. Da blir vel mat barn spiste mer relevant. De som blir 30 år nå var jo barn på 90-tallet og husker neppe maten voksne spiste på festene sine på 90-tallet. 

Anonymkode: 10b40...5eb

Jeg tenkte litt barnebursdag preg over dessert/kake, med feks langpanne sjokoladekake pyntet med nonstop og seigmenn, gelé osv. Men selve maten trenger ikke være pølse i brød eller pizza selv om det var det vi spiste i bursdag da jeg var barn.. 

Anonymkode: 4b1cc...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte litt barnebursdag preg over dessert/kake, med feks langpanne sjokoladekake pyntet med nonstop og seigmenn, gelé osv. Men selve maten trenger ikke være pølse i brød eller pizza selv om det var det vi spiste i bursdag da jeg var barn.. 

Anonymkode: 4b1cc...7c4

skjønner ikke poenget med å servere barnebursdagmat. Det er jo ikke noe godt.

Anonymkode: 98922...7b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts skriver jo at hun ønsker mat som passer i et tredveårslag. 

Altså som det tredveåringer på nittitallet ville servert. Ikke barnebursdag. Tror mange her bare assosierer fritt til barndommen uten å tenke etter hva Ts ber om. 

Anonymkode: 83970...6bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt unna aspic/kabaret.  Er vel bare folk over 70 som spiser dette.  Tror ikke det er så veldig mange 30 åringer som liker det.  Amerikansk blanding, reker, fiskepudding i kjøttgele er mildt sagt spesielt og ikke veldig godt.  Grøsser ved tanken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi (fra sushi-reastauranter, ikke hjemmelaget) var veldig moderne på 90-tallet. Tapas og meze kom litt senere, tror jeg. Til studentfester gikk det mest i take-away-pizza, godt, enkelt og billig. Gryteretter av type toro var kun til hyttetur, ingen ville servert det til gjester hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sago skrev:

Sushi (fra sushi-reastauranter, ikke hjemmelaget) var veldig moderne på 90-tallet. Tapas og meze kom litt senere, tror jeg. Til studentfester gikk det mest i take-away-pizza, godt, enkelt og billig. Gryteretter av type toro var kun til hyttetur, ingen ville servert det til gjester hjemme. 

enig i at toros gryteretter var hyttemat. Men sushi assosierer jeg overhodet ikke med 90-tallet. Det var nok tilgjengelig noen få steder, men det var ikke vanlig. Den første sushirestauranten jeg husker i min by kom rundt 2000, og hadde sånn samlebånd som man plukker fra. Meze husker jeg fra 90-tallet, men ikke tapas. Jeg forbinder 90-tallsmatmoten primært med italiensk og tex-mex.

Anonymkode: 98922...7b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sushi var vel ikke direkte vanlig, mer det hippeste av det hippe. Sånn restaurant man tok med gjester på for å imponere.

Det kan være riktig at meze var mer vanlig enn tapas, det er ikke lett å huske detaljert så langt tilbake. Sushien husker jeg, da jeg husker jeg gruet meg litt for å spise det første gang, det var jo så rart med rå fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2020 den 1.18, AnonymBruker skrev:

Aspic !! Denne ekle,  rare matretten fea tidlig nittitall 😃

Anonymkode: c807e...8b5

Er ikke det mer 70 tall? Det var det hjemme hos oss i hvertfall.  Det samme med meksikansk gryterett.  Kanskje det holdt seg populært så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tirben skrev:

Er ikke det mer 70 tall? Det var det hjemme hos oss i hvertfall.  Det samme med meksikansk gryterett.  Kanskje det holdt seg populært så lenge?

ja, jeg forbinder begge de med 70-tallet.

Anonymkode: 98922...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagskylling (tror jeg det het...?)  Flere varianter i frysedisken. Det gikk det fryktelig mye av her :)  `Litt lenger ut på 90-tallet oppdaget vi Wok også, og da ble vi like hekta på det. 

Anonymkode: cf901...189

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lørdagskylling (tror jeg det het...?)  Flere varianter i frysedisken. Det gikk det fryktelig mye av her :)  `Litt lenger ut på 90-tallet oppdaget vi Wok også, og da ble vi like hekta på det. 

Anonymkode: cf901...189

ja, de husker jeg. Aluminiumsform med marinert kylling. De var skikkelig feite og ekle. Det var ikke festmat.

Anonymkode: 98922...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryterett, pizza, kylling med ris og karrisaus, kebab i pita og burger. I en 30 års dag med 90-tallstema hadde jeg gått fro langpannepizza eller en gryterett, det er latt å lage og kan gjøres klar på forhånd, og lett for folk å forsyne seg selv. 

Anonymkode: 5af28...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja, de husker jeg. Aluminiumsform med marinert kylling. De var skikkelig feite og ekle. Det var ikke festmat.

Anonymkode: 98922...7b6

Det var 80-tallet og tidlig 90-tall. Jeg elsket det som liten, men jeg husker jeg så etter det i butikkene etter at jeg flyttet hjemmefra på midten av 90-tallet, og da fantes det ikke mer. Enig i at det ikke var festmat, det var nok heller enkel lørdagsmat for barnefamilier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sago skrev:

Det var 80-tallet og tidlig 90-tall. Jeg elsket det som liten, men jeg husker jeg så etter det i butikkene etter at jeg flyttet hjemmefra på midten av 90-tallet, og da fantes det ikke mer. Enig i at det ikke var festmat, det var nok heller enkel lørdagsmat for barnefamilier.

de var der gjennom hele 90-tallet og sikkert inn på 2000-tallet. Fikk sånn første gang jeg traff min kommende svigermor i 1999 - husker det godt fordi jeg hater det, og mannen holdt på å le seg ihjel.

Anonymkode: 98922...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

de var der gjennom hele 90-tallet og sikkert inn på 2000-tallet. Fikk sånn første gang jeg traff min kommende svigermor i 1999 - husker det godt fordi jeg hater det, og mannen holdt på å le seg ihjel.

Anonymkode: 98922...7b6

da var jeg sikkert bare dårlig til å lete. Synd ikke jeg fikk din svigermor, det hadde jo vært perfekt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har diskusjonen glidd ut fra Ts sitt sprøsmål, noe jeg har bidratt til, så jeg skal prøve å være litt hjelpsom også. Jeg mener pizza, levert på døra fra Peppes eller noe lignende, vil være perfekt for en 90-tallsfest. Det var det som var standard i alle uformelle sammenkomster og fester.

Dersom du vil ha finere mat, noe som voksne ikke-studenter ville ha servert i et middagsselskap på 90-tallet, ville jeg satset på oksestek eller helstekt ørret eller noe sånt. Klassisk selskapsmat var fortsatt tingen, gryteretter var billigere og dermed mindre fint.

Endret av Sago
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 3.2.2020 den 11.14, AnonymBruker skrev:

Det er jo mulig med tapas da.

Pizza delt opp i mindre stykker

Bakt potet med tilbehør (mellomstore, ikke bakepoteter om tapas)

Terteskjell (Kanskje man kan bestille i liten størrelse på nett?)

Kabaret 

Innbakte pølser

Kanskje en toro gryterett i små skåler?

Til dessert: is med ulike sauser og toppinger

Anonymkode: 21d07...dba

Likte denne ideen veldig godt! Litt av alt på en måte :) Flere forslag til denne? Tenkte på salat med mais, kinakål og råkost, thousand island dressing, crabsticks og mini quiche etter å ha googla meg ihjel! 

Anonymkode: 4b1cc...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 3.2.2020 den 0.40, AnonymBruker skrev:

Skal arrangere 90 talls fest og lurer på hvordan mat jeg kan servere? Tenkte i utganspunktet å lage tapas, men det er vel ikke veldig 90 talls. Evt forslag til retter som kan passe til et slags koldtbord? Ønsker at gjestene kan gå å hente seg mat og at det skal være litt uformelt! 

Anonymkode: 4b1cc...7c4

Pizza av bolledeig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem ost og kjeks da. Ostetallerken, druer osv hadde vi alltid.
 

Gjerne etter hjemmelaget pizza i langpanne med tykk bunn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...