Jump to content
AnonymBruker

90 talls fest - mat?

Recommended Posts

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ha klassisk koldtbord. Jeg arrangerte min første barnedåp i 1994, og da var det hjemmelaget koldtbord som gjaldt. Karbonader med løk, røkelaks og eggerøre osv. 

Jeg var 20 år i 1990, så nittitallet var det tiåret vi flyttet hjemmefra og begynte å ha vår egen mat og jentekvelder, parmiddager, egne nyttårsselskap, etterhvert bryllup og barnedåp osv. Taco var en favoritt i alle uformelle sammenhenger. Ellers synes jeg forslaget om bakt potet med tilbehør var veldig bra. Enkelt å servere til mange og veldig tidstypisk!! 

Noe som også var populært var pai/quiche lorraine med salat med hvitløksdressing til. På midten av nittitallet var det få kafeer på Grünerløkka, Kjøkkenhagen var det mest populære (og nesten eneste stedet) og der spiste vi quiche med salat. Det lagde vi også ofte hjemme. Du kan lage dem dagen før og bare lunke dem i ovnen samme dag, de trenger ikke serveres varme, bare lune. Ha enkel salat (salat, agurk, tomat, mais, evt ananas, paprika) og lag dressing av creme fraiche med presset hvitløk i. 

Vi hadde Toro gryteretter til hverdags, men ikke så ofte  til fest, det var mest på harryfester på lokalet. Gryteretter var en slager på sånne store fester. Så det kommer litt an på hvor mange gjester det er snakk om. 

Kabaret/aspik, rekecocktail og terteskjell med reker er typisk 60-70-tallsmat, det var våre foreldres mat og ikke noe vi serverte selv. 

Ellers var det mye lasagne og alle mulige ovnsretter med ost på toppen, gjerne med kylling i, og salat og baguetter til. Fløtegratinerte poteter var veldig populært og ble servert til det meste av kjøtt, men særlig biff, og biff var standard lørdagsmiddag. Fondue hadde vi også. Og langpannepizza. 

Det kommer altså an på hvor mange gjester du skal ha. 

Anonymkode: 83970...6bb

dette er jeg veldig enig i. Og vi er jevngamle, så det er ikke så rart. Quiche Lorraine kom vel på 80-tallet, men jeg har også spist det på Kjøkkenhagen på 90-tallet og servert det for venninner da vi var i 20-årene.

Og ostekake! det er 90-tallet, det!

Anonymkode: 98922...7b6

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror også det er relevant at det er 30-årsdag. Da blir vel mat barn spiste mer relevant. De som blir 30 år nå var jo barn på 90-tallet og husker neppe maten voksne spiste på festene sine på 90-tallet. 

Anonymkode: 10b40...5eb

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror også det er relevant at det er 30-årsdag. Da blir vel mat barn spiste mer relevant. De som blir 30 år nå var jo barn på 90-tallet og husker neppe maten voksne spiste på festene sine på 90-tallet. 

Anonymkode: 10b40...5eb

Jeg tenkte litt barnebursdag preg over dessert/kake, med feks langpanne sjokoladekake pyntet med nonstop og seigmenn, gelé osv. Men selve maten trenger ikke være pølse i brød eller pizza selv om det var det vi spiste i bursdag da jeg var barn.. 

Anonymkode: 4b1cc...7c4

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte litt barnebursdag preg over dessert/kake, med feks langpanne sjokoladekake pyntet med nonstop og seigmenn, gelé osv. Men selve maten trenger ikke være pølse i brød eller pizza selv om det var det vi spiste i bursdag da jeg var barn.. 

skjønner ikke poenget med å servere barnebursdagmat. Det er jo ikke noe godt.

AnonymBruker

Ts skriver jo at hun ønsker mat som passer i et tredveårslag. 

Altså som det tredveåringer på nittitallet ville servert. Ikke barnebursdag. Tror mange her bare assosierer fritt til barndommen uten å tenke etter hva Ts ber om. 

Anonymkode: 83970...6bb

Apocalypte

Ville styrt unna aspic/kabaret.  Er vel bare folk over 70 som spiser dette.  Tror ikke det er så veldig mange 30 åringer som liker det.  Amerikansk blanding, reker, fiskepudding i kjøttgele er mildt sagt spesielt og ikke veldig godt.  Grøsser ved tanken. 

Annonse

Sago

Sushi (fra sushi-reastauranter, ikke hjemmelaget) var veldig moderne på 90-tallet. Tapas og meze kom litt senere, tror jeg. Til studentfester gikk det mest i take-away-pizza, godt, enkelt og billig. Gryteretter av type toro var kun til hyttetur, ingen ville servert det til gjester hjemme. 

AnonymBruker
1 time siden, Sago skrev:

Sushi (fra sushi-reastauranter, ikke hjemmelaget) var veldig moderne på 90-tallet. Tapas og meze kom litt senere, tror jeg. Til studentfester gikk det mest i take-away-pizza, godt, enkelt og billig. Gryteretter av type toro var kun til hyttetur, ingen ville servert det til gjester hjemme. 

enig i at toros gryteretter var hyttemat. Men sushi assosierer jeg overhodet ikke med 90-tallet. Det var nok tilgjengelig noen få steder, men det var ikke vanlig. Den første sushirestauranten jeg husker i min by kom rundt 2000, og hadde sånn samlebånd som man plukker fra. Meze husker jeg fra 90-tallet, men ikke tapas. Jeg forbinder 90-tallsmatmoten primært med italiensk og tex-mex.

Sago

Nei, sushi var vel ikke direkte vanlig, mer det hippeste av det hippe. Sånn restaurant man tok med gjester på for å imponere.

Det kan være riktig at meze var mer vanlig enn tapas, det er ikke lett å huske detaljert så langt tilbake. Sushien husker jeg, da jeg husker jeg gruet meg litt for å spise det første gang, det var jo så rart med rå fisk.

tirben
På 3.2.2020 den 1.18, AnonymBruker skrev:

Aspic !! Denne ekle,  rare matretten fea tidlig nittitall 😃

Anonymkode: c807e...8b5

Er ikke det mer 70 tall? Det var det hjemme hos oss i hvertfall.  Det samme med meksikansk gryterett.  Kanskje det holdt seg populært så lenge?

AnonymBruker
7 minutter siden, tirben skrev:

Er ikke det mer 70 tall? Det var det hjemme hos oss i hvertfall.  Det samme med meksikansk gryterett.  Kanskje det holdt seg populært så lenge?

ja, jeg forbinder begge de med 70-tallet.

AnonymBruker

Lørdagskylling (tror jeg det het...?)  Flere varianter i frysedisken. Det gikk det fryktelig mye av her :)  `Litt lenger ut på 90-tallet oppdaget vi Wok også, og da ble vi like hekta på det. 

Anonymkode: cf901...189

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lørdagskylling (tror jeg det het...?)  Flere varianter i frysedisken. Det gikk det fryktelig mye av her :)  `Litt lenger ut på 90-tallet oppdaget vi Wok også, og da ble vi like hekta på det. 

Anonymkode: cf901...189

ja, de husker jeg. Aluminiumsform med marinert kylling. De var skikkelig feite og ekle. Det var ikke festmat.

Annonse

AnonymBruker

Gryterett, pizza, kylling med ris og karrisaus, kebab i pita og burger. I en 30 års dag med 90-tallstema hadde jeg gått fro langpannepizza eller en gryterett, det er latt å lage og kan gjøres klar på forhånd, og lett for folk å forsyne seg selv. 

Anonymkode: 5af28...c38

Sago
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja, de husker jeg. Aluminiumsform med marinert kylling. De var skikkelig feite og ekle. Det var ikke festmat.

Det var 80-tallet og tidlig 90-tall. Jeg elsket det som liten, men jeg husker jeg så etter det i butikkene etter at jeg flyttet hjemmefra på midten av 90-tallet, og da fantes det ikke mer. Enig i at det ikke var festmat, det var nok heller enkel lørdagsmat for barnefamilier.

AnonymBruker
54 minutter siden, Sago skrev:

Det var 80-tallet og tidlig 90-tall. Jeg elsket det som liten, men jeg husker jeg så etter det i butikkene etter at jeg flyttet hjemmefra på midten av 90-tallet, og da fantes det ikke mer. Enig i at det ikke var festmat, det var nok heller enkel lørdagsmat for barnefamilier.

de var der gjennom hele 90-tallet og sikkert inn på 2000-tallet. Fikk sånn første gang jeg traff min kommende svigermor i 1999 - husker det godt fordi jeg hater det, og mannen holdt på å le seg ihjel.

Sago
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

de var der gjennom hele 90-tallet og sikkert inn på 2000-tallet. Fikk sånn første gang jeg traff min kommende svigermor i 1999 - husker det godt fordi jeg hater det, og mannen holdt på å le seg ihjel.

da var jeg sikkert bare dårlig til å lete. Synd ikke jeg fikk din svigermor, det hadde jo vært perfekt 😅

Sago

Nå har diskusjonen glidd ut fra Ts sitt sprøsmål, noe jeg har bidratt til, så jeg skal prøve å være litt hjelpsom også. Jeg mener pizza, levert på døra fra Peppes eller noe lignende, vil være perfekt for en 90-tallsfest. Det var det som var standard i alle uformelle sammenkomster og fester.

Dersom du vil ha finere mat, noe som voksne ikke-studenter ville ha servert i et middagsselskap på 90-tallet, ville jeg satset på oksestek eller helstekt ørret eller noe sånt. Klassisk selskapsmat var fortsatt tingen, gryteretter var billigere og dermed mindre fint.

Edited by Sago

AnonymBruker
På 3.2.2020 den 11.14, AnonymBruker skrev:

Det er jo mulig med tapas da.

Pizza delt opp i mindre stykker

Bakt potet med tilbehør (mellomstore, ikke bakepoteter om tapas)

Terteskjell (Kanskje man kan bestille i liten størrelse på nett?)

Kabaret 

Innbakte pølser

Kanskje en toro gryterett i små skåler?

Til dessert: is med ulike sauser og toppinger

Anonymkode: 21d07...dba

Likte denne ideen veldig godt! Litt av alt på en måte :) Flere forslag til denne? Tenkte på salat med mais, kinakål og råkost, thousand island dressing, crabsticks og mini quiche etter å ha googla meg ihjel!