Gå til innhold

90 talls fest - mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker mexikans gryterett. Salat består av kinakål, tomat, agurk og mais. Tror vi hadde hvitløksbaguetter til (eller kom det senere?) eller hjemmelaget pizza med kjøttdeigsaus og ost. 

For de som foreslår rekecoctail og aspik /cabaret, så var dette mye tidligere, ikke typisk 90-tallsmat. 

Ellers husker jeg både løvbiff og biffsnadder. Med pommes-frites og bearnaise, sammen med salaten jeg allerede har nevnt. Men tenker gryterett og pizza er enklere å både lage og servere til fest :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for mange svar! Beklager rar formulering (hvordan mat), var litt trøtt i natt og burde egentlig ha sovet når jeg lå å tenkte på det her...

Er tidlig i planleggingsfasen, så vet ikke hvor mange gjester det blir da jeg ikke har invitert enda. 

Likte ideen med bakt potet. Mye av maten føler jeg at kanskje er litt enkel og ikke typisk festmat? Er et 30 års lag så vil gjerne ha litt "stil" over maten. 

Klassisk koldtbord er kanskje litt kjedelig, men mest fest? 
Hadde tapas i konfirmasjonen min på midten av 2000-tallet, men mener å huske at det var ganske ukjent for de fleste da.

 

Anonymkode: 4b1cc...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne tok også skikkelig av på -90-tallet. Det kom vel hit på 80-tallet en gang, men var enda vanligere på 90-tallet. Og så må du ha salat til, med kinakål og thousand island-dressing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro gryteretter, kjøttdeigpizza osv er åttitalls for meg, ikke nittitalls.

På nittitallet spiste jeg mye taco, sushi begynte å komme, samt tapas.

Tacobuffet kan gjøres med stil, altså. Finnes mange moderne ting å ha oppi, selv om nittitallstacoen var veldig enkel. :)

Anonymkode: cadaf...db2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som blander her ja! Cabaret var 70-tallets mat, slett ikkje 90-tallets. Torogryteretter kom i min barndom på 80-tallet, likeens den hjemmebakte pizzaen. 

90 -tallets store slagere var taco, lasagne osv. 

Anonymkode: 11711...f77

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for mange svar! Beklager rar formulering (hvordan mat), var litt trøtt i natt og burde egentlig ha sovet når jeg lå å tenkte på det her...

Er tidlig i planleggingsfasen, så vet ikke hvor mange gjester det blir da jeg ikke har invitert enda. 

Likte ideen med bakt potet. Mye av maten føler jeg at kanskje er litt enkel og ikke typisk festmat? Er et 30 års lag så vil gjerne ha litt "stil" over maten. 

Klassisk koldtbord er kanskje litt kjedelig, men mest fest? 
Hadde tapas i konfirmasjonen min på midten av 2000-tallet, men mener å huske at det var ganske ukjent for de fleste da.

 

Anonymkode: 4b1cc...7c4

Er bakt potet mer festmat? Skjønner hva du mener, men er det full 90-tallsfest er det jo bare gøy å ha alt gjennomført :)

Tapas/koldtbord, same same but different. Jeg tenker fenalår, eggerøre, potetsalat, (her kan du få inn aspik for de som har nevnt det) remulade, brød, smør. Mye kan brukes på tsos, tenker at den varme maten som kjøttboller og baconsurret dadler er det man dropper. 

Ikke noe galt i tapas, hadde bare vært gøy med hele festen som 90-talls ✌🏻😁

Noen nevnte sushi. Det smakte jeg første gang i 1999. Hadde hørt om det, så ja det kom på 90-tallet, men var ikke en typisk greie. Fikk laks på en risbit med soyasaus. Skjønte ikke greia 😂

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Toro gryteretter, kjøttdeigpizza osv er åttitalls for meg, ikke nittitalls.

På nittitallet spiste jeg mye taco, sushi begynte å komme, samt tapas.

Tacobuffet kan gjøres med stil, altså. Finnes mange moderne ting å ha oppi, selv om nittitallstacoen var veldig enkel. :)

Anonymkode: cadaf...db2

Årstallene glir jo over i hverandre. Som jeg nevnte over kom sushi på 90-tallet. Men vi tenker vel på det som 2000- mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at mye som er nevnt, inkludert mine egne ting, er mer 80-talls enn 90. 90-tallet er litt pregløst. 

Mot slutten var det jo mye pastasalater og salater generelt, det var pesto på alt, det var soltørkede tomater, oliven og balsamico på alt. Og folk flest fikk mer øynene opp for indisk. Jeg spiste også sushi på nittitallet. 

I finere middager var det veldig mye laks, kyllingfilet og helstekte kjøttstykker. 

Kinakål og thousand Island var Harry på nittitallet, det er åttitalls. 

Problemet er jo at Ts skal servere til mange. 

En klassiker til forrett på nittitallet var avokado (nytt!) fylt med reker og majones. 

Anonymkode: 83970...6bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapas som konsept eksisterte ikke på nittitallet i Norge. 

Anonymkode: 83970...6bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig med tapas da.

Pizza delt opp i mindre stykker

Bakt potet med tilbehør (mellomstore, ikke bakepoteter om tapas)

Terteskjell (Kanskje man kan bestille i liten størrelse på nett?)

Kabaret 

Innbakte pølser

Kanskje en toro gryterett i små skåler?

Til dessert: is med ulike sauser og toppinger

Anonymkode: 21d07...dba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange svar! Beklager rar formulering (hvordan mat), var litt trøtt i natt og burde egentlig ha sovet når jeg lå å tenkte på det her...

Er tidlig i planleggingsfasen, så vet ikke hvor mange gjester det blir da jeg ikke har invitert enda. 

Likte ideen med bakt potet. Mye av maten føler jeg at kanskje er litt enkel og ikke typisk festmat? Er et 30 års lag så vil gjerne ha litt "stil" over maten. 

Klassisk koldtbord er kanskje litt kjedelig, men mest fest? 
Hadde tapas i konfirmasjonen min på midten av 2000-tallet, men mener å huske at det var ganske ukjent for de fleste da.

 

Anonymkode: 4b1cc...7c4

Koldtbord er litt kjedelig, men vi kunne ha det til mer høytidelige anledninger. 

Det du kan gjøre er jo å lage en hjemmelaget «mexicansk» gryte med salat, dressing og hvitløksbaguetter til. Hjemmelaget gryte blir jo fest. 

Du kan også/ eller i tillegg bake mange mindre poteter og legge på brett sammen med alt tilbehøret nevnt tidligere, lage noen paier, lage noen pastasalater med pesto, feta og soltørket tomat, samt ha halve avokadoer med reker og majones i hullet. Spekeskinke og melon er også typisk nittitallet. Til sammen vil du jo få et eklektisk bord. :fnise: 

Generelt var mat mye mindre viktig på nittitallet. Det var «stil» i middagsselskaper, men man la mye mindre i det. 

Ikke glem Hooch og Bacardi Breezer! 

Anonymkode: 83970...6bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Er bakt potet mer festmat?  

Nei, jeg bare likte ideen da jeg er veldig glad i det :)

Anonymkode: 4b1cc...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 I 2000 feiret jo gjengen min tredveårsdager og da var det gjerne buffet med ulike salater, pastasalater, mye pesto, brød, minipizzaer og minipaier (kan lages i muffinsformer eller sandkakeformer). Jeg husker dessverre ikke resten. Vi hadde fått øynene opp for spekeskinke, gjerne med melon, som sagt, så det var sikkert med. Så var det gjerne røkelaks med tilbehør, eller ovnsbakt laks. Laks ble billig og mer tilgjengelig på nittitallet. 

Anonymkode: 83970...6bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som spiste sushi på 90-tallet. Var det sushi av norsk oppdretslaks eller brukte dere annen fisk? 

Anonymkode: 10b40...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter vel strengt tatt ikke "Hvordan mat jeg kan servere?" 

Hva slags mat derimot.....Hmmm... Hvis du skal ha et ordentlig 90-tallsparty, serverer du en gryterett 😃

Gjerne noe fra Toro. Toro er veldig nittitalls. Enkelt, usunt, proppfulllt av salt osv......Kjør på !!

Enkle sjeler krever ikke noe annet enn enkel mat 😃

Anonymkode: c807e...8b5

Toro og andre ferdigretter er IKKE proppfullt av salt. De var det før, men ikke nå lengre :)

Tress-is, mr.lee nudler, langpannepizza med vanlig norsk ost, tomatsaus, paprika  og pepperoni eller kjøttdeig. Mexicansk gryte eller andre gryter de hadde på 90-tallet? Italiensk, amerikansk osv. Gelé med vaniljesaus hadde vi i hver bursdagsfest på den tiden og taco! 

Anonymkode: ed66b...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk servert tacopizza for første gang på 90 tallet. Var på besøk til ei venninne som bodde i kollektiv i oslo, og alle var helt avhengig av den pizzaen husker jeg. Husker også at jeg smakte sånne store saftige muffins for første gang på 7-Eleven under samme besøket😋😋

Anonymkode: 7736d...336

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aspic !! Denne ekle,  rare matretten fea tidlig nittitall 😃

Anonymkode: c807e...8b5

du tenker på 1890-tallet. Det var ingen under 70 som serverte aspic på 1990-tallet.

Anonymkode: 98922...7b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes ikke mat på festene jeg gikk på, på 90 tallet. Tynne bryn, buffalo sko, miss sixty bukse og 90`s dance music oppsummerte det meste.😂

 

Anonymkode: 089b7...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 I 2000 feiret jo gjengen min tredveårsdager og da var det gjerne buffet med ulike salater, pastasalater, mye pesto, brød, minipizzaer og minipaier (kan lages i muffinsformer eller sandkakeformer). Jeg husker dessverre ikke resten. Vi hadde fått øynene opp for spekeskinke, gjerne med melon, som sagt, så det var sikkert med. Så var det gjerne røkelaks med tilbehør, eller ovnsbakt laks. Laks ble billig og mer tilgjengelig på nittitallet. 

Anonymkode: 83970...6bb

ja, det er sant. Italiensk var stort på 90-tallet.

Det er mange som nevner toro gryteretter, men de forbinder jeg med 70-80-tallet. Ellers kom jo tacoen forsiktig på slutten av 80-tallet, men det var utover 90-tallet at tex-mex ble stort. Før det hadde vi bare chili con carne og toros meksikanske gryte. Jeg smakte min første taco i 1987 på cafe med c.

I tillegg til at laksen ble mer tilgjengelig, så kom kyllingfileten for alvor på 90-tallet. Før det var det bare grillkylling eller kokt høne i norske butikker.

Anonymkode: 98922...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ha klassisk koldtbord. Jeg arrangerte min første barnedåp i 1994, og da var det hjemmelaget koldtbord som gjaldt. Karbonader med løk, røkelaks og eggerøre osv. 

Jeg var 20 år i 1990, så nittitallet var det tiåret vi flyttet hjemmefra og begynte å ha vår egen mat og jentekvelder, parmiddager, egne nyttårsselskap, etterhvert bryllup og barnedåp osv. Taco var en favoritt i alle uformelle sammenhenger. Ellers synes jeg forslaget om bakt potet med tilbehør var veldig bra. Enkelt å servere til mange og veldig tidstypisk!! 

Noe som også var populært var pai/quiche lorraine med salat med hvitløksdressing til. På midten av nittitallet var det få kafeer på Grünerløkka, Kjøkkenhagen var det mest populære (og nesten eneste stedet) og der spiste vi quiche med salat. Det lagde vi også ofte hjemme. Du kan lage dem dagen før og bare lunke dem i ovnen samme dag, de trenger ikke serveres varme, bare lune. Ha enkel salat (salat, agurk, tomat, mais, evt ananas, paprika) og lag dressing av creme fraiche med presset hvitløk i. 

Vi hadde Toro gryteretter til hverdags, men ikke så ofte  til fest, det var mest på harryfester på lokalet. Gryteretter var en slager på sånne store fester. Så det kommer litt an på hvor mange gjester det er snakk om. 

Kabaret/aspik, rekecocktail og terteskjell med reker er typisk 60-70-tallsmat, det var våre foreldres mat og ikke noe vi serverte selv. 

Ellers var det mye lasagne og alle mulige ovnsretter med ost på toppen, gjerne med kylling i, og salat og baguetter til. Fløtegratinerte poteter var veldig populært og ble servert til det meste av kjøtt, men særlig biff, og biff var standard lørdagsmiddag. Fondue hadde vi også. Og langpannepizza. 

Det kommer altså an på hvor mange gjester du skal ha. 

Anonymkode: 83970...6bb

dette er jeg veldig enig i. Og vi er jevngamle, så det er ikke så rart. Quiche Lorraine kom vel på 80-tallet, men jeg har også spist det på Kjøkkenhagen på 90-tallet og servert det for venninner da vi var i 20-årene.

Og ostekake! det er 90-tallet, det!

Anonymkode: 98922...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...