Gå til innhold

90 talls fest - mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal arrangere 90 talls fest og lurer på hvordan mat jeg kan servere? Tenkte i utganspunktet å lage tapas, men det er vel ikke veldig 90 talls. Evt forslag til retter som kan passe til et slags koldtbord? Ønsker at gjestene kan gå å hente seg mat og at det skal være litt uformelt! 

Anonymkode: 4b1cc...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Taco, tress-iskrem. pizzaboller, potetgull, Toros meksikanske gryterett. 

Anonymkode: 10b40...5eb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel strengt tatt ikke "Hvordan mat jeg kan servere?" 

Hva slags mat derimot.....Hmmm... Hvis du skal ha et ordentlig 90-tallsparty, serverer du en gryterett =)

Gjerne noe fra Toro. Toro er veldig nittitalls. Enkelt, usunt, proppfulllt av salt osv......Kjør på !!

Enkle sjeler krever ikke noe annet enn enkel mat =)

Anonymkode: c807e...8b5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rekekabaret 😃 Denne tar faktisk "kaka" .....Hehe 😃

 

Anonymkode: c807e...8b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspic !! Denne ekle,  rare matretten fea tidlig nittitall 😃

Anonymkode: c807e...8b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakt potet var jo en kjempeslager.   Bak i et par timer og server en stor potet til hver,ha revet ost, kryddersmør, bacon, rømme, dressing osv på bordene.   Gele med vaniljesaus til dessert. Er jo kjempegodt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

Biffsnadder, løvstek tallerken, kjøttdeig i pita med kinakål, fondue, Toro gryter, lasagne,grillet kylling , ris og bearnaise, kebab og chop suey.

Moussaka.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de som nevner Toro! Dette var stort i min barndom 😂 Meksikansk gryterett og lasagne, servert med hvitløksbaguette. Hjemmelaget pizza i langpanne var også en stor hit! Med kjøttdeig, mais, og bacon oppå osten 👌🏼 

Anonymkode: cc344...68c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På nitti-tallet kom tacoen inn i full fart i kostholdet. Husker vi brukte å lage det som nattmat etter en tur på byen på tidlig nittitall. 

Anonymkode: e8a3b...058

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ha klassisk koldtbord. Jeg arrangerte min første barnedåp i 1994, og da var det hjemmelaget koldtbord som gjaldt. Karbonader med løk, røkelaks og eggerøre osv. 

Jeg var 20 år i 1990, så nittitallet var det tiåret vi flyttet hjemmefra og begynte å ha vår egen mat og jentekvelder, parmiddager, egne nyttårsselskap, etterhvert bryllup og barnedåp osv. Taco var en favoritt i alle uformelle sammenhenger. Ellers synes jeg forslaget om bakt potet med tilbehør var veldig bra. Enkelt å servere til mange og veldig tidstypisk!! 

Noe som også var populært var pai/quiche lorraine med salat med hvitløksdressing til. På midten av nittitallet var det få kafeer på Grünerløkka, Kjøkkenhagen var det mest populære (og nesten eneste stedet) og der spiste vi quiche med salat. Det lagde vi også ofte hjemme. Du kan lage dem dagen før og bare lunke dem i ovnen samme dag, de trenger ikke serveres varme, bare lune. Ha enkel salat (salat, agurk, tomat, mais, evt ananas, paprika) og lag dressing av creme fraiche med presset hvitløk i. 

Vi hadde Toro gryteretter til hverdags, men ikke så ofte  til fest, det var mest på harryfester på lokalet. Gryteretter var en slager på sånne store fester. Så det kommer litt an på hvor mange gjester det er snakk om. 

Kabaret/aspik, rekecocktail og terteskjell med reker er typisk 60-70-tallsmat, det var våre foreldres mat og ikke noe vi serverte selv. 

Ellers var det mye lasagne og alle mulige ovnsretter med ost på toppen, gjerne med kylling i, og salat og baguetter til. Fløtegratinerte poteter var veldig populært og ble servert til det meste av kjøtt, men særlig biff, og biff var standard lørdagsmiddag. Fondue hadde vi også. Og langpannepizza. 

Det kommer altså an på hvor mange gjester du skal ha. 

Anonymkode: 83970...6bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...