Gå til innhold

Bør hunder gå uten bånd? Hunden er født fri overalt er den lenker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunder har større skadepotensial, og derfor burde hunder eier ikke har full kontroll på gå i bånd.

Tror de fleste er enige i det. Problemet ligger i at man aldri kan vite om en fremmed hundeeier har kontroll på hunden.

Anonymkode: e2198...5bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg mener at hunder bør gå løse, i land der de gjør det er de mye mer balanserte og rolige, særlig i forhold til andre hunder.

Jeg kjenner en som er hundetrener nå som flyttet hit fra Ungarn for noen år siden. Da han kom hit begynte han med daghjem for hunder, og han sa det var så mange aggressive hannhunder som det var umulig for han å passere andre hunder med at han ble helt frustrert av det. Han mener det kan ha med det at alle hunder går i bånd her, fordi han så ikke det problemet i Ungarn i så stor grad, og der går hundene mye mer løse.
Jeg kjenner også en Canada som har adoptert to hunder fra Ungarn da hun gikk på veterinærhøyskole der, og den ene er ikke noe god på møtesituasjoner. Hun sa det ble verre i Canada fordi hundene hennes må gå i bånd hele tiden, I Ungarn fikk de gå mer løs med andre hunder og folk var mer forståelsesfulle.
Noen andre jeg kjenner som flyttet fra Norge til England og så til Irland, sa at hunden deres ble mye mer avslappet med andre hunder i Irland fordi alle hunder går løse der på landsbygda. Den hunden ble også angrepet i England, hvor hundene blir holdt mye mer i bånd.
En annen ting jeg liker med land der de har et mer avslappet forhold til løse hunder er at de ser ut til å ha mer forståelse for at hunder er reserverte mot fremmede og at de faktisk bjeffer og knurrer av og til (som er hundens språk). Jeg hadde en Latvier her som gjorde noe oppussing, og han fikk hilse på hunden min. Jeg fortalte han at hun er utrygg og mistenksom mot fremmede, og han sa at det er bare slik hunder skal være, det er det de er avlet til. Det fikk meg til å se hunden min i et litt annet lys, her er det jo ikke lov for hunder å se stygt på noen en gang.
Naboene mine som er fra Sør-Amerika er også mye mer forståelsesfulle. Hunden min har bjeffet på dem noen ganger fordi de har dukket opp plutselig på merkelige steder når jeg har gått tur, men de sier bare at hun passer på meg og at det er slik det skal være.
Jeg er vokst opp på 70-tallet og da gikk jo alle hunder løse her også. Naboen vår hadde to hunder som vi ble advart mot å gå bort til, foreldrene våre likte ikke at vi gikk på besøk til denne naboen på grunn av det. Men det var helt akseptert at han hadde litt sure hunder der, ikke var det gjerde heller. En annen hund kom stadig på besøk til oss, og vi hadde sauer, men det var det ingen som brydde seg om, ikke vi heller. En annen nabo igjen hadde tre svære schæfere som kom løpende og gneldrende ut på veien når jeg kom ridende forbi der, dette var på 80-tallet. Det var ikke noe problem det heller, de lagde bare en masse lyd og så snudde de.
Nei....la hundene gå løse...dette landet har for mye regler.

Anonymkode: ffba7...571

Veldig enig, og de har nok litt rett. Jeg har selv en hannhund hvor vi har problemer med å passere andre hannhunder. Han er egentlig veldig snill, litt usikker og leken. Men jeg tør ikke slippe han løs i frykt for at vi møter andre og han vil angripe hunden. For vi får ikke trent på å ha han løs. Og da blir alt så unaturlig. Det finnes så mange hundeeiere som er skeptisk til å hilse på. Og i hundeparker skal jo hundene være snille som lam. Gud forby om en hund bjeffer eller gir et lite glefs som advarsel fordi en annen er for nær. De lærer ikke lengre å forstå atferden til hverandre. De er jo kun i bånd og det blir unaturlig. 

Så jeg fortsetter å ha min i langline og går i ny og ne i hundepark sent på kvelden sammen med et par bekjente slik de kan leke sammen uten stress fra alt for påpasselige hundeeiere. De er 3 hannhunder som fint leker sammen da. Men det tok vel ca 3 møter med litt "knuffing" før de ble trygg og lærte å tolke situasjonene. 

Jeg fortsetter slik jeg gjør og møter kjente hvor vi prater sammen og har en felles forståelse. Det er dumt man ikke kan bli enig på tur om å hilse på uten bånd og prate litt sammen. La hundene hilse. Problemet nå er at alle går tur med hunden tett inntil seg og skynder forbi andre med hund. Jeg tror hundene blir frustrert. 

Anonymkode: 5958c...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sebrapiken
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må det komme på plass en lov som sier at om hunden på tross av god dressur glemmer seg og går bort til barn, andre hunder eller til andre der den er uønsket så blir eier umiddelbart erstatningsdyktig på en bot. Alt ettersom hvor skremt offeret ble. 

Anonymkode: 1a4e0...58a

Dette er jeg faktisk enig i☺️ Hva hunden er eller gjør er alltid hundeeiers ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sebrapiken
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er lei av fremmede hunder som løper på meg.

Anonymkode: 19ab2...020

Fremmede hunder skal faktisk ikke løpe på deg! Da burde ikke vedkommende eier hatt hund. Desverre ødelegger slike eiere for oss andre som faktisk tar ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sebrapiken
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunder har større skadepotensial, og derfor burde hunder eier ikke har full kontroll på gå i bånd.

Tror de fleste er enige i det. Problemet ligger i at man aldri kan vite om en fremmed hundeeier har kontroll på hunden.

Anonymkode: e2198...5bd

Men det er den fremmede hundeeiers ansvar å ha full kontroll. Ellers skal ikke hunden gå løs. Straffen for skade burde dessuten vært større, og gått på hundeeier, ikke hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er lei av fremmede hunder som løper på meg.

Anonymkode: 19ab2...020

 

21 minutter siden, Sebrapiken skrev:

Fremmede hunder skal faktisk ikke løpe på deg! Da burde ikke vedkommende eier hatt hund. Desverre ødelegger slike eiere for oss andre som faktisk tar ansvar.

Jeg opplever dessverre stadig vekk hunder som løper på meg og hopper opp, både de som er i langline og uten bånd. Her om dagen var jeg på lekeplassen med barna, og treåringen fikk plutselig en fremmed hund i rett opp i ansiktet da hun lå på bakken. Hunden var i langline, men eieren fulgte åpenbart ikke med.

Jeg er så vanvittig lei av at folk ikke passer på hundene sine! For ikke å snakke om alle som ikke plukker opp hundebæsjen, eller som lar hundene bæsje ned den fine, nesten helt nye sandkassa på nærmeste lekeplass (men det er en annen diskusjon).

Før likte jeg hunder godt, men mange uønskede møter med fremmede hunder har gjort at jeg nå har blitt litt redd for fremmede hunder. Og det blir heller ikke bedre når "alle" skaffer seg hund.

Anonymkode: b1f41...21b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sebrapiken
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg opplever dessverre stadig vekk hunder som løper på meg og hopper opp, både de som er i langline og uten bånd. Her om dagen var jeg på lekeplassen med barna, og treåringen fikk plutselig en fremmed hund i rett opp i ansiktet da hun lå på bakken. Hunden var i langline, men eieren fulgte åpenbart ikke med.

Jeg er så vanvittig lei av at folk ikke passer på hundene sine! For ikke å snakke om alle som ikke plukker opp hundebæsjen, eller som lar hundene bæsje ned den fine, nesten helt nye sandkassa på nærmeste lekeplass (men det er en annen diskusjon).

Før likte jeg hunder godt, men mange uønskede møter med fremmede hunder har gjort at jeg nå har blitt litt redd for fremmede hunder. Og det blir heller ikke bedre når "alle" skaffer seg hund.

Anonymkode: b1f41...21b

Jeg skjønner deg veldig godt!
Du bør si fra til hundeeier at dette er svært uønsket.  
Om hunden hopper på/ skremmer et barn, går det an å anmelde. Selv om det ikke er fysisk skade. Iallfall om det skjer gjentatte ganger med samme hund. 
Jeg kan bare prate for meg selv; jeg lar ALDRI hunden gå bort til folk som ikke ønsker det. Lar den aldri leke med/ hilse på barn, med mindre jeg kjenner barna og vet at det er greit.
Og hundebæsj SKAL plukkes opp! Man kan faktisk få bot for å ikke plukke opp dritten. Desverre blir det sjelden tatt tak i. 
Snakker for meg selv igjen; jeg plukker alltid opp, har alltid med flere poser enn jeg trenger.  
Og sier fra om jeg ser noen som ikke plukker opp, tilbyr dem en pose. De fleste blir sure..,

Hvis hundeeiere tar det ansvaret det faktisk er å ha hund, blir folk flest mer positive til hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som oftest min hund løs (liten selskapsrase, 3 kg) Ikke på bilveier, men i rolige gater og alle turområder/grøntområde. Jeg har ikke hørt han bjeffe 1 eneste gang på hverken folk eller andre hunder på tur. Når jeg tar av han båndet ser jeg hvor lykkelig han blir, og storkoser seg. Han konfronterer aldri hunder som er større enn han, kun hunder som er like små som han selv og da pleier jeg å sette meg på kne og holde han i ro. Da kan det være at han vil løpe bort for å hilse, kun vennlig.

Har fått en del frekke sleng bemerkninger av sure kvinner (kun unge voksne og opp til 40 år) som irriterer seg på at han går løs, selv om han bare snuser rundt helt på siden av stien og ikke plager en sjel!

Jeg er veldig for å ha hunder løs (snille hunder som ikke konfronterer andre hunder aggressivt) Jada, jeg kan ikke vite 100% sikkert at min lille hund med fantastisk gemytt ikke kommer til å angripe noen noensinne, men det blir som å si at jeg kan ikke vær 100% sikker på at jeg aldri kommer til å drepe noen osv... Altså helt usannsynlig. Hunderaser som staff, schæfer, rottweiler osv som kan vær aggressive bør jo gå i bånd da...

Anonymkode: cf513...55c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sebrapiken skrev:

Jeg skjønner deg veldig godt!
Du bør si fra til hundeeier at dette er svært uønsket.  
Om hunden hopper på/ skremmer et barn, går det an å anmelde. Selv om det ikke er fysisk skade. Iallfall om det skjer gjentatte ganger med samme hund. 
Jeg kan bare prate for meg selv; jeg lar ALDRI hunden gå bort til folk som ikke ønsker det. Lar den aldri leke med/ hilse på barn, med mindre jeg kjenner barna og vet at det er greit.
Og hundebæsj SKAL plukkes opp! Man kan faktisk få bot for å ikke plukke opp dritten. Desverre blir det sjelden tatt tak i. 
Snakker for meg selv igjen; jeg plukker alltid opp, har alltid med flere poser enn jeg trenger.  
Og sier fra om jeg ser noen som ikke plukker opp, tilbyr dem en pose. De fleste blir sure..,

Hvis hundeeiere tar det ansvaret det faktisk er å ha hund, blir folk flest mer positive til hundehold.

Jeg er så enig med deg ang. det at man Blir positive til hundehold når folk tar ansvar.

Da jeg så også til eieren av hunden som skulle hilse oppi ansiktet til treåringen, ble jeg møtt med et beklager, men like etterpå mente hundeeier at man måtte tåle slikt når man oppsøker offentlige parker og lekeplasser. 

Det burde jo ikke være nødvendig å an melde folk heller. Det burde jo være så enkelt å ta det ansvaret det er å ha hund.

Anonymkode: b1f41...21b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sebrapiken
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så enig med deg ang. det at man Blir positive til hundehold når folk tar ansvar.

Da jeg så også til eieren av hunden som skulle hilse oppi ansiktet til treåringen, ble jeg møtt med et beklager, men like etterpå mente hundeeier at man måtte tåle slikt når man oppsøker offentlige parker og lekeplasser. 

Det burde jo ikke være nødvendig å an melde folk heller. Det burde jo være så enkelt å ta det ansvaret det er å ha hund.

Anonymkode: b1f41...21b

Det er det dummeste jeg har hørt: at man må tåle slikt når man oppsøker offentlige parker og lekeplasser..!! 
Da må man også tåle politianmeldelse og bot når man ikke tar sitt ansvar som hundeeier. 
Nei, det burde ikke være nødvendig å måtte anmelde folk. Men for enkelte er det kun det som hjelper. 
Det burde dessuten vært pålagt et slags kurs for å få hund, en skole/ opplæring etc. Man må jo ta kjøretimer for å få sertifikat.  
Ikke alle burde være hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev:

om det er små søte hunder ja, større hunder nei!!! Vi blir skremt.

Anonymkode: 818c5...575

For alle vet jo at små søte hunder hverken biter, bjeffer eller løper ut i trafikken. Folk som er redd hunder er jo aldri redd små hunder heller da de bare er søte og små...

Anonymkode: 1bd4c...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg er livredd hunder og det samme er mine barn etter at vi ble nedrent av en rottweiler 

Anonymkode: 8d48a...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666

Det er klare regler for båndtvang som skal følges. Hunder som ikke er i bånd der det er båndtvang kan fanges og leveres til nærmeste politikammer. Hundeeier vil da bli bøtelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...