Gå til innhold

Bør hunder gå uten bånd? Hunden er født fri overalt er den lenker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jada. La oss slippe løs alle burdyr og gårdsdyr i samme slengen. Og hestene!! 

Anonymkode: bfad8...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er små søte hunder ja, større hunder nei!!! Vi blir skremt.

Anonymkode: 818c5...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dyr er selvsagt nettopp det - ville.

Hunden, som i den eiendelen vi mennesker aller frem for å se penest mulig ut mens den lider i hele sitt korte liv? Den tingen skulle vært forbudt. Dersom du bryr deg om eiendelen din er i bånd eller ikke når du lufter den og ikke om det faktum at den er en eiendel designet for å glede deg - ja, da tror jeg det har bikket litt over for deg.

Folk eier hunder fordi de liker å eie ein hund. Ikke for hunden sin del, eller fordi de er glade i dyr. En eier ikke en sofa, heller, fordi en er så glad i sofaen. En driter i sofaen (og hunden) sitt beste. 
 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jada. La oss slippe løs alle burdyr og gårdsdyr i samme slengen. Og hestene!! 

Anonymkode: bfad8...df8

og ikke minst menneskene. La oss slippe fri menneskene også. 
Men da ville vi jo ikke fått billige varer produsert av slaver, ville vi vel? ;) 

Anonymkode: 18f61...e57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sebrapiken

Hvis eier har kontroll på hunden, trenger den nødvendigvis ikke å ha på bånd.
Hunder med fri dressur, som får gjøre som de vil med hvem de vil, bør gå i bånd.  
Det kommer ikke an på hunden, men på eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sebrapiken skrev:

Hvis eier har kontroll på hunden, trenger den nødvendigvis ikke å ha på bånd.

Vil fungere dårlig.

Ofte tror eiere de har med kontroll på hunden enn de faktisk har.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ALLE hunder SKAL gå i bånd, ikke bare de "store skumle", men også de "søte små". Er ofte de søte små som går til angrep først, som resulterer i at den store skumle forsvarer seg selv. Må huske at hunder ikke tenker at "Han er større enn meg så nå må jeg passe på", eller "Trenger ikke bry meg om den lille spirrevippen, kan ikke gjøre meg noe uansett".

PLUSS, så er det alle de menneskene, og barna som er redd for hunder som ikke trenger å få andres hunder presset opp i trynet.

Jeg er en hundeelsker selv, men jeg går med bikkjene i bånd, uansett hvor mye jeg stoler på de. Er helt høll i huet å tenke noe annet..

Anonymkode: 4ed27...cea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sebrapiken
22 timer siden, abc123detvardet skrev:

Vil fungere dårlig.

Ofte tror eiere de har med kontroll på hunden enn de faktisk har.

Jeg sier «hvis man har kontroll på hunden», ikke «hvis man tror man har god kontroll». 
En ansvarsfull eier skaffer seg god kontroll og tar ansvar for riktig opplæring og dressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sebrapiken skrev:

Jeg sier «hvis man har kontroll på hunden», ikke «hvis man tror man har god kontroll». 

Fortsatt et problem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sebrapiken
2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Fortsatt et problem. 

Problem for hvem?
Når hunden går på plass, går pent ved eiers venstre side, altså løs uten å gå fri. 
Da er det et problem kun for dem som velger å se det som et problem.
En hund som går på plass uten bånd (en godt dressert hund vel å merke) er til mye mindre sjenanse og problem enn en dårlig dressert hund i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være mye mer tilrettelagt for de som ønsker å ferdes med løs hund. 

Anonymkode: 27394...ccf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, er lei av fremmede hunder som løper på meg.

Anonymkode: 19ab2...020

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Sebrapiken skrev:

Problem for hvem?
Når hunden går på plass, går pent ved eiers venstre side, altså løs uten å gå fri. 
Da er det et problem kun for dem som velger å se det som et problem.
En hund som går på plass uten bånd (en godt dressert hund vel å merke) er til mye mindre sjenanse og problem enn en dårlig dressert hund i bånd.

Da må det komme på plass en lov som sier at om hunden på tross av god dressur glemmer seg og går bort til barn, andre hunder eller til andre der den er uønsket så blir eier umiddelbart erstatningsdyktig på en bot. Alt ettersom hvor skremt offeret ble. 

Anonymkode: 1a4e0...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener at hunder bør gå løse, i land der de gjør det er de mye mer balanserte og rolige, særlig i forhold til andre hunder.

Jeg kjenner en som er hundetrener nå som flyttet hit fra Ungarn for noen år siden. Da han kom hit begynte han med daghjem for hunder, og han sa det var så mange aggressive hannhunder som det var umulig for han å passere andre hunder med at han ble helt frustrert av det. Han mener det kan ha med det at alle hunder går i bånd her, fordi han så ikke det problemet i Ungarn i så stor grad, og der går hundene mye mer løse.
Jeg kjenner også en Canada som har adoptert to hunder fra Ungarn da hun gikk på veterinærhøyskole der, og den ene er ikke noe god på møtesituasjoner. Hun sa det ble verre i Canada fordi hundene hennes må gå i bånd hele tiden, I Ungarn fikk de gå mer løs med andre hunder og folk var mer forståelsesfulle.
Noen andre jeg kjenner som flyttet fra Norge til England og så til Irland, sa at hunden deres ble mye mer avslappet med andre hunder i Irland fordi alle hunder går løse der på landsbygda. Den hunden ble også angrepet i England, hvor hundene blir holdt mye mer i bånd.
En annen ting jeg liker med land der de har et mer avslappet forhold til løse hunder er at de ser ut til å ha mer forståelse for at hunder er reserverte mot fremmede og at de faktisk bjeffer og knurrer av og til (som er hundens språk). Jeg hadde en Latvier her som gjorde noe oppussing, og han fikk hilse på hunden min. Jeg fortalte han at hun er utrygg og mistenksom mot fremmede, og han sa at det er bare slik hunder skal være, det er det de er avlet til. Det fikk meg til å se hunden min i et litt annet lys, her er det jo ikke lov for hunder å se stygt på noen en gang.
Naboene mine som er fra Sør-Amerika er også mye mer forståelsesfulle. Hunden min har bjeffet på dem noen ganger fordi de har dukket opp plutselig på merkelige steder når jeg har gått tur, men de sier bare at hun passer på meg og at det er slik det skal være.
Jeg er vokst opp på 70-tallet og da gikk jo alle hunder løse her også. Naboen vår hadde to hunder som vi ble advart mot å gå bort til, foreldrene våre likte ikke at vi gikk på besøk til denne naboen på grunn av det. Men det var helt akseptert at han hadde litt sure hunder der, ikke var det gjerde heller. En annen hund kom stadig på besøk til oss, og vi hadde sauer, men det var det ingen som brydde seg om, ikke vi heller. En annen nabo igjen hadde tre svære schæfere som kom løpende og gneldrende ut på veien når jeg kom ridende forbi der, dette var på 80-tallet. Det var ikke noe problem det heller, de lagde bare en masse lyd og så snudde de.
Nei....la hundene gå løse...dette landet har for mye regler.

Anonymkode: ffba7...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada. La oss slippe løs alle burdyr og gårdsdyr i samme slengen. Og hestene!! 

Anonymkode: bfad8...df8

Hesten min gikk løs på tur faktisk, før jeg begynte å ri henne. En gang gikk jeg og en venninne en mil med hesten til der hun bodde, fordi vi skulle få kjørt henne med sulky hos noen hun kjente. Vi slapp hesten store deler av veien, hun gikk og ruslet og var løshest hun 😄

Anonymkode: ffba7...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må ikke også katter gå i bånd. Ja, det kan man lure på.

Anonymkode: 9b343...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden min går uten bånd så stikker han av. Hvordan skal jeg da passe på at han ikke går ut i veien og blir påkjørt? Eller gjør en tispe gravid? Det er ikke alle hunder man har stålkontroll på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må ikke også katter gå i bånd. Ja, det kan man lure på.

Anonymkode: 9b343...f17

Kan du komme med et godt argument for at katter skal gå med bånd?  Det blir litt tullete og sammenligne katter og hunder, det er ikke det samme dyret. Katter er mye mer selvstendig. Jeg har sett at folk som har innekatt i en storby har katten i bånd når de går ut med den, men det funker ikke på alle katter. 
Hunder trenger mennesket til å mosjonere dem, det trenger ikke katter. Vår gamle katt pleide av og til å være med på tur når vi gikk med hund, men hun snudde etter en stund og gikk tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...