Gå til innhold

Hva tenker du om folk som aldri leser bøker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker ingenting. Leser ikke bøker selv, med unntak av faglitteratur da.

Anonymkode: a7581...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At de enten ikke har oppdaget bøkenes verden eller at tidsklemma har tatt de. Har selv tenkt å lese mange bøker i 2020, men pga ting som har skjedd i livet i det siste, så har det vært umulig å få tid til å lese så mye som jeg planla. 

En som aldri leser bøker, går glipp av muligheten til å lære seg å sette seg inn i andre sine synspunkter og situasjoner enn sin egen, går glipp av mye intellektuell stimuli, og forestillingsevne og dypere forståelse for diverse saker. Jeg omgås helst mennesker som leser selv, fordi de møter meg på et helt annet intellektuelt nivå enn de som ikke gjør det. 

Anonymkode: 7b1cd...3dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Heartland skrev:

Er ikke alle som har tid da, med full jobb, flere barn og en husholdning som skal gå rundt 😊 Har ingenting med intellekt å gjøre, kunne godt tenke meg å lese bøker jeg, men det har jeg ikke tid til. Kanskje om noen år 🤷🏼‍♀️

Jeg har 5 barn, jobb og husholdning men leser i snitt 3 bøker i måneden. Men det er min hobby. 

Anonymkode: bc82b...207

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har 5 barn, jobb og husholdning men leser i snitt 3 bøker i måneden. Men det er min hobby. 

Anonymkode: bc82b...207

Jeg har 3 barn som er aktive med fotball, handball, speider og korps, og hadde aldri rukket det! Høres ut som du synes det er noe negativt med personen du siterer fordi han/hun ikke har tid? Men mulig jeg tolket det du skrev feil. 

Anonymkode: 21bbf...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

At de enten ikke har oppdaget bøkenes verden eller at tidsklemma har tatt de. Har selv tenkt å lese mange bøker i 2020, men pga ting som har skjedd i livet i det siste, så har det vært umulig å få tid til å lese så mye som jeg planla. 

En som aldri leser bøker, går glipp av muligheten til å lære seg å sette seg inn i andre sine synspunkter og situasjoner enn sin egen, går glipp av mye intellektuell stimuli, og forestillingsevne og dypere forståelse for diverse saker. Jeg omgås helst mennesker som leser selv, fordi de møter meg på et helt annet intellektuelt nivå enn de som ikke gjør det. 

Anonymkode: 7b1cd...3dd

Akkurat som jeg skulle sagt det selv. I tillegg; bøker er selskap. Enkelte forfattere og bøker kan jeg lese igjen og igjen fordi det treffer meg så til de grader. Dessverre har jeg lest lute siste årene, og jeg merker det gjør meg sløvere. Bøker skjerper sansene, fantasien og intellektet. Jeg syns synd på de som ikke leser, eller ihvertfall har lest, mye 

Anonymkode: 89e7a...bc1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Heartland skrev:

Er ikke alle som har tid da, med full jobb, flere barn og en husholdning som skal gå rundt 😊 Har ingenting med intellekt å gjøre, kunne godt tenke meg å lese bøker jeg, men det har jeg ikke tid til. Kanskje om noen år 🤷🏼‍♀️

Da regner jeg med du aldri ser på TV?

Anonymkode: 0157a...490

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de er litt enkle.

Anonymkode: 4fb00...bcf

Håper virkelig dette var sagt for å trolle og provosere, og at du ikke mener det...

Anonymkode: 21bbf...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 5 barn, jobb og husholdning men leser i snitt 3 bøker i måneden. Men det er min hobby. 

Anonymkode: bc82b...207

Fint for deg. 

Anonymkode: e1b50...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 3 barn som er aktive med fotball, handball, speider og korps, og hadde aldri rukket det! Høres ut som du synes det er noe negativt med personen du siterer fordi han/hun ikke har tid? Men mulig jeg tolket det du skrev feil. 

Anonymkode: 21bbf...3e8

Og du kan ikke lese litt f.eks. mens du venter på at barna skal bli ferdige på fotball, håndball, speider og korps, eller en halvtime på senga før du sovner? Du ser aldri på TV eller noe, som du kunne omprioritert om du ønsket?

Det er helt greit å ikke ville prioritere å lese bøker, men å si man ikke har tid til det høres bare helt usannsynlig ut. Hvis du aldri setter deg ned et kvarter i løpet av en dag må du da bli helt utbrent? 

Anonymkode: 0157a...490

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller føler jeg en voldsomt nedlatende tone fra de som leser bøker til de som ikke gjør det? Kan ikke folk få velge selv hva de vil prioritere å bruke tid på? Akkurat som om man skulle være mindre begavet hvis man ikke leser bøker? Jeg selv er en høyt utdannet karkirurg, og leser aldri bøker. Den lille tiden jeg har til rådighet etter at barna har lagt seg går til husvask eller til å koble ut hodet foran fjernsynet etter en krevende og lang dag på jobb. Er det noe galt med det? Gjør det meg mindre intelligent synes dere? 

Anonymkode: 21bbf...3e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det bare meg, eller føler jeg en voldsomt nedlatende tone fra de som leser bøker til de som ikke gjør det? Kan ikke folk få velge selv hva de vil prioritere å bruke tid på? Akkurat som om man skulle være mindre begavet hvis man ikke leser bøker? Jeg selv er en høyt utdannet karkirurg, og leser aldri bøker. Den lille tiden jeg har til rådighet etter at barna har lagt seg går til husvask eller til å koble ut hodet foran fjernsynet etter en krevende og lang dag på jobb. Er det noe galt med det? Gjør det meg mindre intelligent synes dere? 

Anonymkode: 21bbf...3e8

Karkirurg betyr at du er flink til å pugge, ikke at du er spesielt begavet. Aner jeg en litt nedlatende tone bare fordi du er dlink til å pugge?

Anonymkode: 89e7a...bc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke så mye som jeg ønsker, men det kommer veldig an på. De som skryter av at de ikke leser, har jeg lite til overs for, jeg tenker med en gang at de mener selv de vet mye, når de egentlig ikke gjør det, og uttaler seg om ting de ikke vet noe om. Men de som er ærlig og sier at nei, jeg har faktisk ikke tid, tenker jeg ingenting om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 3 barn som er aktive med fotball, handball, speider og korps, og hadde aldri rukket det! Høres ut som du synes det er noe negativt med personen du siterer fordi han/hun ikke har tid? Men mulig jeg tolket det du skrev feil. 

Anonymkode: 21bbf...3e8

Nei absolutt ikke ment som kritikk! Men folk er forskjellige. Det å lese er en hobby for meg så derfor leser jeg når jeg kan. Jeg er ikke bedre, mer begavet eller smartere enn andre. Jeg bare velger å lese når jeg kan. Jeg set til gjengjeld aldri på TV. 

Anonymkode: bc82b...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint for deg. 

Anonymkode: e1b50...f07

Ikke sant! Jeg prioriterer tid på min hobby når det er mulig. 

Anonymkode: bc82b...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Dem om det. 

Jeg syntes bøker er en berikelse. Ser en over nevner at han ikke leser bøker men er oppdatert på hva som skjer i verden og syntes det er det viktige. Der er jeg ikke enig. Å være oppdatert på hva som skjer av elendighet i verden beriker ikke sjelen på noe vis. Oversikt får man heller ikke siden det skjer nye ting hvert sekund. Man vokser ikke som menneske av å se nyheter, men av å lese bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At de er unge.

Anonymkode: 63019...638

Jeg er 33, og leser sjelden. Kanskje en bok pr år de siste 5-6 årene. Og da har det vært fagbøker. Selv det jeg syns er aller mest interessant er det vanskelig å sette seg ned å lese om. 

Vanlig skjønnlitterært sliter jeg mest med, fordi jeg fort faller ut mentalt og klarer ikke konsentrere meg. Plutselig må jeg lese hele siden på nytt igjen. Har ikke konsentrasjonsproblemer ellers, men med bøker har jeg det.

Det er egentlig litt synd, for jeg var veldig tidlig ute med å kunne lese, og har alltid vært god både på lesing og skriving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at ts mente bøker, som i fag og fakta bøker, og ikke skjønnlitteratur. Vel, leser ikke så mye bøker, men liker ulike dokumentarer og fakta. En må ikke kun lese bøker, for å tilegne seg kunnskap å bli visere. 

Anonymkode: 3ed66...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper virkelig dette var sagt for å trolle og provosere, og at du ikke mener det...

Anonymkode: 21bbf...3e8

Nei, jeg mener det. Folk som ikke leser bøker er som oftest lite interessert i samfunn, politikk og annet som skjer imverden. Der går mest i Se og hør, reality shows og annet fjas.

Anonymkode: 4fb00...bcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Luna Llena skrev:

Tenker de går glipp av mye.

Tenker motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...