Gå til innhold

Kiwi kaller ansatte for Kiwi-ambasadører - oppfordrer ansatte til å ikke tulle med Corona-viruset


Example

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbBz6j/kiwi-med-klar-oppfordring-til-ansatte-ikke-vits-om-coronaviruset

Kommentarfeltet på artikkelen viser en del uenighet rundt hva Kiwi oppfordrer til her.

Skal en arbeidsgiver som betaler vanlige ansatte på gulvet luselønn kunne forvente at den ansatte ikke tuller med dette? Mange av oss har sett bildene, og noen av oss synes kanskje de er morsomme også.

En ting er ledere og andre som får ganske bra betalt for å representere butikken, men de vanlige ansatte på gulvet kan man nesten ikke forvente at skal legge seg til "høyere moralsk standard" som ledelsen i kjeden bestemmer på egen fritid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om jeg synes at det er smakløst å spøke om et såpass dødelig og farlig virus, synes jeg allikevel ikke at de har noe med hva de vanlige butikkansatte gjør på fritiden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke snakk om å nekte dem å spøke om viruset, det er en oppfordring. Å lage en stor sak over en oppfordring som dette, er å lage storm i et vannglass. Det er ingen i Kiwi som kommer til å få sparken fordi de delte et bilde av en flaske med corona.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Example skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbBz6j/kiwi-med-klar-oppfordring-til-ansatte-ikke-vits-om-coronaviruset

Kommentarfeltet på artikkelen viser en del uenighet rundt hva Kiwi oppfordrer til her.

Skal en arbeidsgiver som betaler vanlige ansatte på gulvet luselønn kunne forvente at den ansatte ikke tuller med dette? Mange av oss har sett bildene, og noen av oss synes kanskje de er morsomme også.

En ting er ledere og andre som får ganske bra betalt for å representere butikken, men de vanlige ansatte på gulvet kan man nesten ikke forvente at skal legge seg til "høyere moralsk standard" som ledelsen i kjeden bestemmer på egen fritid.

Jeg syns at alle ansatte, uansett lønn eller stilling, skal ha med seg verdien i at de er representanter for arbeidsgiver - OGSÅ utenfor arbeidstiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym1002 skrev:

Kiwi forlanger 100% lojalitet men kan godt sparke deg på dagen om de vil.

Vi har alle sammen (forhåpentligvis) arbeidskontrakter som regulerer oppsigelse. Å "sparke" noen er særdeles grovt og veldig, veldig uakseptert i Norge. Grunnen til at noen kommer unna med avskjed i dag er fordi at arbeidstakeren ikke tar kampen. Det skal så tungtveiende grunner til avskjed på dagen, og reglene er ganske skjerpa på dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansatte på Kiwi har da tarifflønn og tjener helt greit og ikke mer enn en kan forvente i en jobb hvor man ikke trenger noen som helst form for utdannelse.  Syns det er helt innafor å spøke med viruset, corona-viruset er ikke mer dødelig enn vanlig influensa. Får være måte på hvor hårsåre og krenka folk skal være som ikke engang er i nærheten av å være rammet engang.  Herregud. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CabinCruiser skrev:

Jeg syns at alle ansatte, uansett lønn eller stilling, skal ha med seg verdien i at de er representanter for arbeidsgiver - OGSÅ utenfor arbeidstiden.

Hvilke verdier er det? Å følge lederene sine tanker om hva som er god og dårlig humor? 

Verdiene Kiwi viser her er at ytringsfriheten ikke er særlig mye verdt, og selv om man vet at man rettslig ikke kommer langt med dette, kommer med en slags trussel om å følge deres påbud. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Apocalypte skrev:

Ansatte på Kiwi har da tarifflønn og tjener helt greit og ikke mer enn en kan forvente i en jobb hvor man ikke trenger noen som helst form for utdannelse.  Syns det er helt innafor å spøke med viruset, corona-viruset er ikke mer dødelig enn vanlig influensa. Får være måte på hvor hårsåre og krenka folk skal være som ikke engang er i nærheten av å være rammet engang.  Herregud. 

Helt greit er relativt. I internasjonal sammenheng, ja, i norsk, nei. Du finner knapt noen yrker med lavere timesbetalt enn butikkmedarbeider i de store dagligvarekjedene. 

Resten er jeg forøvrig enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Example skrev:

Helt greit er relativt. I internasjonal sammenheng, ja, i norsk, nei. Du finner knapt noen yrker med lavere timesbetalt enn butikkmedarbeider i de store dagligvarekjedene. 

Resten er jeg forøvrig enig i. 

Med ub.tilleggene blir det ikke så værst. Tipper de har ca 250 kr i timen på kveldstid med noen års ansennitet, mer om de jobber lørdag.  Helt grei lønn om man studerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker fornuftig at Kiwi oppfordrer sine ansatte til å representere bedriften på en god måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Apocalypte skrev:

Med ub.tilleggene blir det ikke så værst. Tipper de har ca 250 kr i timen på kveldstid med noen års ansennitet, mer om de jobber lørdag.  Helt grei lønn om man studerer. 

De trikser gjerne såpass med timelister og stillingsprosenter for å unngå slike tillegg. 

Snakker kanskje mye av egen erfaring fra da jeg jobbet deltid i butikk i mange år, men betalingen er elendig, og butikkene gjør alt de kan for å betale folk så lite som mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Example skrev:

De trikser gjerne såpass med timelister og stillingsprosenter for å unngå slike tillegg. 

Snakker kanskje mye av egen erfaring fra da jeg jobbet deltid i butikk i mange år, men betalingen er elendig, og butikkene gjør alt de kan for å betale folk så lite som mulig. 

Jeg jobbet liten stilling i butikk selv, hadde både ub1 og ub2 tillegg og syns ikke jeg tjente så verst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...