Gå til innhold

Ville du ha barn for at de skulle ta vare på deg når du blir gammel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler jeg hører folk si dette relativt ofte , at ''hvem skal ta vare på deg når du blir gammel?'' og derfor mange velger å få barn...

Men er dette logisk ? Jeg synes det høres ut som en rar grunn til å velge å få barn...

Vi vet alle at vi ikke lever evig... så hvorfor er det viktig å ha noen å ta vare på oss når vi er 100 år?

Anonymkode: e047b...45d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Det var aldri i tankene mine. 

Håper selvsagt at vi har et så godt forhold at vi er der for hverandre 'for alltid', men det var absolutt ikke tanken bak at jeg laget dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man barnløs og gammel, så har man råd til å bo i en bra omsorgsbolig og senere sykehjem. Fordi man ikke har brukt opp alle pengene på barn. Mange må være med å bidra med penger når foreldrene skal bo på sykehjem. Så dette er ingen grunn til å få barn. De som spør 'hvem skal ta vare på deg når du blir gammel?' forstår bare ikke hvorfor noen ikke ønsker barn rett og slett. 

Anonymkode: 05866...dc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å «ta vare på meg», men jeg tror folk med barn får en hyggeligere alderdom.
 

Jeg tolker «hvem skal ta vare på deg i alderdommen?» som et mer generelt spørsmål. Hvis ingen får barn er det jo ingen til å ta vare på noen i alderdommen. 

Anonymkode: 95d1a...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man barnløs og gammel, så har man råd til å bo i en bra omsorgsbolig og senere sykehjem. Fordi man ikke har brukt opp alle pengene på barn.

Går da fint an å bruke penger selv om man ikke har barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at barna mine for guds skyld IKKE tar vare på meg når jeg er gammel jeg! Jeg unner dem å leve sine liv uten å ha dårlig samvittighet for meg hengende over seg. :) 

Anonymkode: 579f5...1fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Går da fint an å bruke penger selv om man ikke har barn.

Ja, men det er også lettere å spare. 

Anonymkode: 05866...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Nei, det har jeg aldri tenkt på en gang. Jeg ville ha barn fordi det er hyggelig å ha noen som kommer etter deg med blodsbånd, og for å se hvordan et menneske jeg har laget ser ut! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen forventning om at de skal ta vare på meg. 

Hadde vært fint med et besøk i ny og ne, da... Men siden jeg har 6 barn blir det ikke så ofte de trenger å stikke innom, hvis det går på rundgang :lol:

Men mer enn vanlig samvær ville jeg aldri belage meg på. Det er ikke deres jobb å ha ansvar for meg. 

 

Anonymkode: 0bda9...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikkje tenkt på det. Koselig med frivillig samvær om det passer seg. Eg hadde lyst på kjærlighetsbarnet med min mann. Oppleva det å bli mamma. Eg liker barn også veldig godt, arbeider med barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt. En av grunnene til jeg ikke ønsket barn var å slippe at noen skulle føle seg forpliktet til å ta vare på meg. 

Anonymkode: 7af95...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg fikk barn for jeg ønsker å gi kjærlighet og omsorg jeg ikke fikk i min barndom. Og for at jeg aner ikke hva annet jeg ville bli enn mamma, det er det eneste jeg har lyst til å være, ingenting er viktigere for meg en å gi barna mine trygghet, omsorg og kjærlighet. 

Anonymkode: 0db6b...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å «ta vare på meg», men jeg tror folk med barn får en hyggeligere alderdom.
 

Jeg tolker «hvem skal ta vare på deg i alderdommen?» som et mer generelt spørsmål. Hvis ingen får barn er det jo ingen til å ta vare på noen i alderdommen. 

Anonymkode: 95d1a...792

Med mindre de bor langt unna og ikke har tid til deg. Da får du en alderdom full av savn hvor du føler deg nedprioritert, uviktig og ensom. 

Anonymkode: f7c0f...d69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det tenkte jeg aldri på. Og jeg fatter heller ikke hvordan folk kan tenke at det er en god grunn til å få barn. For det første kan det skje mye på veien til alderdommen, du kan få syke barn eller barn som ikke vil ha noe med deg å gjøre når de kommer i voksen alder. 

Og er det egentlig noen tar så mye vare på sine gamle foreldre da? De følger kanskje på et par legetimer og besøker når de kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk at jeg hadde lyst på familie når barna blir voksne. At det blir hyggelig å få besøk, alltid ha noen som er «mine». Ikke nødvendigvis når jeg blir gammel, mer godt voksen. 
Samt det å ha en baby eller to, kjempekoselig. 
Angrer ikke på at jeg fikk de to barna jeg fikk, selv om vi ikke er på talefot for øyeblikket. 

Anonymkode: eb532...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å «ta vare på meg», men jeg tror folk med barn får en hyggeligere alderdom.
 

Jeg tolker «hvem skal ta vare på deg i alderdommen?» som et mer generelt spørsmål. Hvis ingen får barn er det jo ingen til å ta vare på noen i alderdommen. 

Anonymkode: 95d1a...792

Ikke nødvendigvis. Jobber på sykehjem og synes ofte de som har barn er mye mere bekymret. Om barna har det bra, kommer de snart på besøk, barna har stjålet pengene mine, hvorfor vil de ikke bo sammen med meg, de er ikke glad i meg,de klarer ikke ta vare på seg selv.. også videre. Og så kommer familien på besøk en stakkars time i uka.... 

De uten barn virker faktisk mere tilfredse og nyter her og nå. 

Anonymkode: d8e51...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Jobber på sykehjem og synes ofte de som har barn er mye mere bekymret. Om barna har det bra, kommer de snart på besøk, barna har stjålet pengene mine, hvorfor vil de ikke bo sammen med meg, de er ikke glad i meg,de klarer ikke ta vare på seg selv.. også videre. Og så kommer familien på besøk en stakkars time i uka.... 

De uten barn virker faktisk mere tilfredse og nyter her og nå. 

Anonymkode: d8e51...3ff

Dette var også min erfaring da jeg jobbet som hjemmehjelp. De uten barn hadde et rikere liv, mange hobbier og sosiale aktiviteter. De med barn var konstant bekymret og levde mest for det ukentlige besøket de fikk. 

Anonymkode: dde16...c1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 1.2.2020 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Føler jeg hører folk si dette relativt ofte , at ''hvem skal ta vare på deg når du blir gammel?'' og derfor mange velger å få barn...

Men er dette logisk ? Jeg synes det høres ut som en rar grunn til å velge å få barn...

Vi vet alle at vi ikke lever evig... så hvorfor er det viktig å ha noen å ta vare på oss når vi er 100 år?

Anonymkode: e047b...45d

Selvfølgelig fikk jeg ikke barn for at de skal ta vare på meg når jeg blir gammel - den belastningen skal de virkelig få slippe og jeg skal inn på sykehjem den dagen jeg ikke lenger klarer å ta vare på meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en av mange grunner. Familien betyr alt for meg, det har den alltid gjort. Så et liv uten barn hadde for meg vært meningsløst. 

Anonymkode: 50f52...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine skal absolutt ikke ta seg av meg når jeg blir gammel. Jeg kjenner en som føler seg pliktig i å stelle og styre for sin mor fordi hun nekter å flytte mer sentralt og i lettstelt leilighet. Han må kjøre henne hit og fit og fly på butikken i tide og utide fordi hun ikke vil bruke hjelpemidler for å komme seg rundt selv. Jeg skal aldri bli slik! 

Anonymkode: 7d4a0...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...