Gå til innhold

Hormonbehandling brystkreft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått brystkreft etter hormonbehandling?

En veninne av meg har hatt 3 ivf forsøk og igår fortalte hun meg at hu har fått brystkreft og mistenker det har kommet av alle hormonene hun har tatt. 

 

 

Anonymkode: 63fb3...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn jeg har skjønt det er det ikke behandlingen mot barnløshet som gir økt risiko, men barnløsheten i seg selv. I de tilfellene hvor det var mannen som var problemet var ikke risikoen for brystkreft økt. 

Anonymkode: a6007...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over har litt rett og litt feil. Som AB skriver gir barnløsheten i seg selv en økt risiko for brystkreft, MEN det er også gjort en stor norsk undersøkelse som viser at det er en viss økt risiko for brystkreft av kreftbehandlingen. https://forskning.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-kvinnehelse-partner-barn-og-ungdom/de-som-tar-fruktbarhetsbehandling-har-okt-risiko-for-kreft/375838

På individnivå kan man tenke seg fire ulike årsaker, og man kan ikke si noe sikkert om hvorfor akkurat hun fikk kreft uten å undersøke det nærmere: 
1. at hun ikke har født barn
2. hormonbehandlingen
3. at hun ville fått kreft uansett av tilfeldigheter
4. at hun er genetisk disponert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ullvott skrev:

AB over har litt rett og litt feil. Som AB skriver gir barnløsheten i seg selv en økt risiko for brystkreft, MEN det er også gjort en stor norsk undersøkelse som viser at det er en viss økt risiko for brystkreft av kreftbehandlingen. https://forskning.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-kvinnehelse-partner-barn-og-ungdom/de-som-tar-fruktbarhetsbehandling-har-okt-risiko-for-kreft/375838

På individnivå kan man tenke seg fire ulike årsaker, og man kan ikke si noe sikkert om hvorfor akkurat hun fikk kreft uten å undersøke det nærmere: 
1. at hun ikke har født barn
2. hormonbehandlingen
3. at hun ville fått kreft uansett av tilfeldigheter
4. at hun er genetisk disponert

 

Takk for at du fyller ut for meg. :)

Jeg har også lest denne studien men slik jeg tolker den er ikke hormonbehandlingen den store synderen, men grunnen til at hun fikk behandlingen in the first place? 

En femte faktor jeg tenker meg er at kvinner som har gjennomført ivf behandling sannsynligvis er mye mer obs på egen kropp også. Slik at de vil være kjappere med å oppdage ting enn andre. Syns uansett det er en veldig spennende studie og kausualitet. 

Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde er fordi de lærde strides og den forskningen som er mest enig med seg selv sier at i tilfellene hvor mannen var problemet var ikke forekomsten økt. Uansett er det heftige hormoner og mye av det er jo relativt nytt(40 år er feks ikke en lang tid når medisinene og metodene skifter) så jeg utelukker ikke at om feks 50 år har vi bedre grunnlag for å mene det ene eller andre. 

Så min 'konklusjon' er egentlig at ja, det kan være hormonene. Men det kan også være tilfeldig. Men at jeg håper hun blir frisk uansett:) 

Anonymkode: a6007...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ullvott skrev:

 

På individnivå kan man tenke seg fire ulike årsaker, og man kan ikke si noe sikkert om hvorfor akkurat hun fikk kreft uten å undersøke det nærmere: 
1. at hun ikke har født barn
2. hormonbehandlingen
3. at hun ville fått kreft uansett av tilfeldigheter
4. at hun er genetisk disponert

 

Man kan ikke si noe om det uansett, selv med nærmere undersøkelser. Hvorfor noen får kreft og noen ikke forblir et mysterium, og selv om det finnes visse sikre indikatorer på økt risiko (røyking og lungekreft for eksempel) vil de fleste kreftleger legge størst vekt på punkt 3: tilfeldigheter, flaks og uflaks. 

Selv har jeg født 6 barn, ammet samtlige, og fikk brystkreft før jeg ble 40. Ingen genetisk disposisjon heller. Det bare skjer, og jeg vil råde venninnen din til å bruke minst mulig tid på å gruble over hvorfor. På gruppenivå er det selvsagt viktig at de forsker, men enn så lenge finnes det ingen sikre svar for enkeltindividet uansett.

Anonymkode: e6dff...88c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 2/2/2020 at 10:47 AM, AnonymBruker said:

Man kan ikke si noe om det uansett, selv med nærmere undersøkelser. Hvorfor noen får kreft og noen ikke forblir et mysterium, og selv om det finnes visse sikre indikatorer på økt risiko (røyking og lungekreft for eksempel) vil de fleste kreftleger legge størst vekt på punkt 3: tilfeldigheter, flaks og uflaks. 

Selv har jeg født 6 barn, ammet samtlige, og fikk brystkreft før jeg ble 40. Ingen genetisk disposisjon heller. Det bare skjer, og jeg vil råde venninnen din til å bruke minst mulig tid på å gruble over hvorfor. På gruppenivå er det selvsagt viktig at de forsker, men enn så lenge finnes det ingen sikre svar for enkeltindividet uansett.

Anonymkode: e6dff...88c

Graviditet øker risiko for brystkreft. Så ikke noe mysteri her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, annelis skrev:

Graviditet øker risiko for brystkreft. Så ikke noe mysteri her

Øh, jo, i følge Kreftforeningen og onkologer som jobber med kreft til daglig, så er det det. Men de vet selvsagt ikke hva de prater om ;)

Anonymkode: e6dff...88c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Øh, jo, i følge Kreftforeningen og onkologer som jobber med kreft til daglig, så er det det. Men de vet selvsagt ikke hva de prater om ;)

Anonymkode: e6dff...88c

Graviditet generelt øker risiko for brystkreft. Spesielt graviditet i voksen alder. Les forskning. Også fra kreftregisteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, annelis skrev:

Graviditet generelt øker risiko for brystkreft. Spesielt graviditet i voksen alder. Les forskning. Også fra kreftregisteret

Her må du nok komme med litt bedre dokumentasjon, altså. 

Jeg har lest masse forskning, men enten er ikke forskningen enig eller så er det så små marginer at det har liten betydning. 

Spesielt der man at der en kreftform øker, minsker en annen. 

Å spytte ut påstander slik du gjør kan bare føre til økt bekymring over noe man ikke trenger bekymre seg for. 

Anonymkode: 54532...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fant en klump i brystet fikk jeg prioritet fordi jeg gikk på masse hormoner grunnet ivf lenge... Så legestanden tror det er en sammeng iallefall. 

Nå mistet jeg forøvrig akkurat en god venninne til brystkreft. Hun fikk to barn på den naturlige måten og ble bare 39 år. 

Anonymkode: a868e...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...