Gå til innhold

Jeg går ikke ned i vekt. Hva i all verden skal jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går ikke ned i vekt. Har opprettet tråd om dette for 14 dager siden, men den ble stengt ettersom jeg der skrev at jeg lenge hadde forsøkt å holde meg på rundt 1300 kcal. 
Forsøker igjen med å få svar. Jeg har lenge forsøkt høyere kalorinivå, men ved alt over 1500 går vekta oppover. 
Jeg har fått bekreftet at jeg har for høyt insulinnivå. Legen har sagt at kun evt lavkarbokosthold vil senke dette, men jeg ønsker ikke «leve lavkarbo». Har mistet vekt på lavkarbo og ketose før, men går opp i vekt tvært jeg spiser ett knekkebrød. 
Alle sier at det er enkelt å miste vekt. Mer utt enn inn sies det. Men hvor lite skal man da innta? 
Som jeg skrev sist har jeg mye kunnskap. Jeg lurer meg ikke selv. Har tellet hver en kalori, og det sniker seg ikke inn noen her og der. Steker kun i teflon, bruker magre produkter (10g fett pr 100g eller lavere). Knekkebrød under 50 kcal pr stykke. Mye grønt, og kun vann som drikke. 
 

Jeg har fått målt forbrenninga mi, og de sier at jeg ligger vel lavt. Rundt 1200 i inaktiv tilstand på ett døgn. Vil dette si at dersom jeg ikke begever meg mye på ett døgn så vil jeg gå opp i vekt dersom jeg inntar over 1200 kcal? Det er jo sinnsykt. 
Jeg må få hjelp til å øke forbrenninga. Er for tiden på krykker med en operert ankel, og har lenge vært alt for inaktiv. Kontorjobb. Jeg trodde riktig kosthold ville hjelpe uansett, men ingenting skjer, og jeg er 30-40 kg overvektig! Noen kg burde jo gå når jeg ligger i underskudd, men det er mer som at kroppen ikke forbrenner. 
 

Kan også nevne at jeg er fullstendig avhengig av hjelp for å få gått på do. Bruker laktolusedråper 30 hver dag. Er på do ca annenhver - hver 3dje dag. 

Mindre inn enn ut stemmer jo ikke! Hvorfor da går jeg ikke ned?! Kroppen går tydelig ikke i sparebluss, for om jeg øker over 1500 så går jeg videre oppover, tross for at kostholdet inneholder riktig mat. Mye proteiner (rent kjøtt, egg, grove kornsorter, mye grønnsaker, en god del sunt fett fra laks/ørret, mandler, avokado..) 

Kan noen hjelpe meg. Er så motivert, men motivasjonen blir vanskeligere og vanskeligere å holde. Har holdt på siden november uten å miste ett eneste kilo. Det er merkelig når jeg er 175 og veier 110 kg.

Står det kun på bevegelse? Vil jeg ikke gå ned før jeg får begynt å trene? Forbrenninga mi må jo være helt ødelagt etter 20 år med jojoslanking ned 40-50 kg og opp igjen.. Denne gangen ønsket jeg å få til vektnedgangen sakte ved å endre livsstil, ikke gå på diett, men å ligge på normalt kalorinivå gjør jo at jeg går opp😩 
Jeg er ikke ute etter å leve i kaloriunderskudd. Jeg ønsker å bli normalvektig, men hvordan?! 

Anonymkode: ca473...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør Kjør 1500-1700 kcal på periodisk fast, drikk mye vann og øk aktivitetsnivå betydelig.

om du er hjemmeværende gå tur på 2x30 min hver dag, tren styrke 3 ganger i uka på studio.

hvis du er i full jobb, tren styrke 3 ganger i uka etterfulgt av 15-20 min gåing på mølls med stigning.

Gå en lang søndags tur også😊  

 

selv har jeg en tung fysisk jobb så følger bare det siste rådet mitt selv, da jeg forbrenner 700-800 kcal på 7 timer tung lager jobb.

du kan ikke spise for lite! Da blir kroppen bare kødd og juster ned forbrenningen. Spis litt sunt fett også typ olivenolje og mandler da dette er med å reguler en rekke heldige hormoner i kroppen😊

om du velger og faste så anbefaler jeg 16:8

spis første måltid kl 12

og siste kl 20.00

spis 2,3,4,5,6 ganger om du vill på disse 8 timen men hold deg på 1500-1700 kcal totalt. Helst 1700 så kan man juster ned til 1500 på de siste kg. Ikke spis mindre en 1500 kcal!!

drikk mye vann i morgen timene når du faster! 

Anonymkode: 169ff...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har for høyt insulinnivå kan du få metformin. Da vil du etter all sannsynlighet gå ned i vekt. Jeg hadde snakka med legen om det; metformin ga i alle fall meg veldig få bivirkninger og jeg kunne gå nes i vekt på «normalt» vis. 

Anonymkode: 3d8c3...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok samme kaloribehov som deg. Stabil vekt på 1500 ca med stillesittende/litt gange på jobb og lite hverdagsaktivitet, høyere behov når jeg er mer i aktivitet og/eller trener. Ca 18-1900 var passe inntak hvis jeg trente samtidig. Da fikk jeg også litt ned, men fikk en del muskler slik at det gjorde mest utslag på antall cm. Gikk ned 4-5 kg og 10-12 cm rundt midje og hofter :)

Nå ligger jeg nok mellom 15-1900, mer noen dager og mindre andre. 

 

Anonymkode: a8092...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo hva deler av problemet er, at du har for høyt insulinnivå. Jeg skjønner at det kanskje ikke er så kult å leve på lavkarbo/ketose, men du får jo beskjed om å prøve det av legen. Så prøv det først. Gi det noen måneder før du forsøker vanlig kost igjen, men det kan hende kroppen din trenger at du har det kostholdet. Tenk på alle med allergi, som ikke har noe valg, innstill deg på at du akkurat nå ikke har noe valg (siden du skal ned i vekt) og hold deg til det du skal spise. 

Når du er ferdig med krykker og ankelen er bedre ville jeg ha fokusert på økt aktivitet i tillegg. Vet ikke om du kan gå så mye i starten, men kanskje sykkel eller roing kunne ha vært noe? Når du er 30-40 kg overvektig må du være forsiktig med leddene. Kanskje ha som mål å begynne å trene 2-3 ganger i uka? Ikke for mye på en gang, spesielt ikke når du har vært skadet, men kanskje 2-3 ganger i uka i en måned, og så heller øke intensiteten/øke antall treningsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er desperat bør du jo kjøre lavkarbo da, om legen har sagt at det er løsningen. Tenk på det som en allergi, som en over nevnte. Hva med svømming?

Anonymkode: 058b2...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 5.56, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke ned i vekt. Har opprettet tråd om dette for 14 dager siden, men den ble stengt ettersom jeg der skrev at jeg lenge hadde forsøkt å holde meg på rundt 1300 kcal. 
Forsøker igjen med å få svar. Jeg har lenge forsøkt høyere kalorinivå, men ved alt over 1500 går vekta oppover. 
Jeg har fått bekreftet at jeg har for høyt insulinnivå. Legen har sagt at kun evt lavkarbokosthold vil senke dette, men jeg ønsker ikke «leve lavkarbo». Har mistet vekt på lavkarbo og ketose før, men går opp i vekt tvært jeg spiser ett knekkebrød. 
Alle sier at det er enkelt å miste vekt. Mer utt enn inn sies det. Men hvor lite skal man da innta? 
Som jeg skrev sist har jeg mye kunnskap. Jeg lurer meg ikke selv. Har tellet hver en kalori, og det sniker seg ikke inn noen her og der. Steker kun i teflon, bruker magre produkter (10g fett pr 100g eller lavere). Knekkebrød under 50 kcal pr stykke. Mye grønt, og kun vann som drikke. 
 

Jeg har fått målt forbrenninga mi, og de sier at jeg ligger vel lavt. Rundt 1200 i inaktiv tilstand på ett døgn. Vil dette si at dersom jeg ikke begever meg mye på ett døgn så vil jeg gå opp i vekt dersom jeg inntar over 1200 kcal? Det er jo sinnsykt. 
Jeg må få hjelp til å øke forbrenninga. Er for tiden på krykker med en operert ankel, og har lenge vært alt for inaktiv. Kontorjobb. Jeg trodde riktig kosthold ville hjelpe uansett, men ingenting skjer, og jeg er 30-40 kg overvektig! Noen kg burde jo gå når jeg ligger i underskudd, men det er mer som at kroppen ikke forbrenner. 
 

Kan også nevne at jeg er fullstendig avhengig av hjelp for å få gått på do. Bruker laktolusedråper 30 hver dag. Er på do ca annenhver - hver 3dje dag. 

Mindre inn enn ut stemmer jo ikke! Hvorfor da går jeg ikke ned?! Kroppen går tydelig ikke i sparebluss, for om jeg øker over 1500 så går jeg videre oppover, tross for at kostholdet inneholder riktig mat. Mye proteiner (rent kjøtt, egg, grove kornsorter, mye grønnsaker, en god del sunt fett fra laks/ørret, mandler, avokado..) 

Kan noen hjelpe meg. Er så motivert, men motivasjonen blir vanskeligere og vanskeligere å holde. Har holdt på siden november uten å miste ett eneste kilo. Det er merkelig når jeg er 175 og veier 110 kg.

Står det kun på bevegelse? Vil jeg ikke gå ned før jeg får begynt å trene? Forbrenninga mi må jo være helt ødelagt etter 20 år med jojoslanking ned 40-50 kg og opp igjen.. Denne gangen ønsket jeg å få til vektnedgangen sakte ved å endre livsstil, ikke gå på diett, men å ligge på normalt kalorinivå gjør jo at jeg går opp😩 
Jeg er ikke ute etter å leve i kaloriunderskudd. Jeg ønsker å bli normalvektig, men hvordan?! 

Anonymkode: ca473...62d

Skriv en melding til meg med navnet ditt på Facebook så kan jeg hjelpe deg 😁 slet i mange år men nå gått ned 18 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg tror du har godt av metformin, som anbefalt over her. I tillegg kan du få prøvd annen apetittdempende medisin, eks reductil eller mysimba. I tillegg bør du bli henvist til overvektsklinikk og oppfølging.

I tillegg er du inne på det, du har slitt ut kroppen din over mange år med diverse forskjellige. Jeg mener bestemt at du ikke går opp i FETTvekt av å spise litt mer eller spise knekkebrød, men du drar på litt mer vann i kroppen. Jeg tror også at kroppen din har godt av en uke eller to på litt mer kalorier, og da gjerne karbohydrater, fra f.eks ris, potet, etc. Ja, du kommer til å gå litt opp i vannvekt men du gir for tidlig opp/tror at det ikke funker fordi vekta går opp. Jeg lover deg at hvis du prøver å spise bare opp mot 2000kcal av ren mat og gode karbokilder at kroppen vil takke deg etterpå (du vil gå ned i fettprosent og det vil være lettere for kroppen din å slippe vekt og fett). Etter det kan du spise periodisk faste eks 16:8 eller 12:12.

NB det er mye, mye vanskeligere for deg å gå ned i vekt enn det er for noen som mister vekt for første gang. Det er ikke for å demotivere, men det er bare facts of life for overktige som har gått ned masse vekt før og har gått opp igjen. Den som tror det "bare" er å spise litt mindre og bevege seg litt mer for mennesker med overvektshistorie sitter på kunnskapsløshet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har høyt insulinnivå og er på kanten til å få insulinresistens er det beste å gå på lavkarbo til insulin er tilbake til normalen. Dette er det eneste tilfelle hvor jeg støtter lavkarbo og du kan selvfølgelig slutte med det når du går ned nok til at insulinet stabiliserer seg og du ikke er i risiko for resistens så lenge du holder et sunt kosthold og holder vekten nede. 

Anonymkode: 164dc...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 5.56, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke ned i vekt. Har opprettet tråd om dette for 14 dager siden, men den ble stengt ettersom jeg der skrev at jeg lenge hadde forsøkt å holde meg på rundt 1300 kcal. 
Forsøker igjen med å få svar. Jeg har lenge forsøkt høyere kalorinivå, men ved alt over 1500 går vekta oppover. 
Jeg har fått bekreftet at jeg har for høyt insulinnivå. Legen har sagt at kun evt lavkarbokosthold vil senke dette, men jeg ønsker ikke «leve lavkarbo». Har mistet vekt på lavkarbo og ketose før, men går opp i vekt tvært jeg spiser ett knekkebrød. 
Alle sier at det er enkelt å miste vekt. Mer utt enn inn sies det. Men hvor lite skal man da innta? 
Som jeg skrev sist har jeg mye kunnskap. Jeg lurer meg ikke selv. Har tellet hver en kalori, og det sniker seg ikke inn noen her og der. Steker kun i teflon, bruker magre produkter (10g fett pr 100g eller lavere). Knekkebrød under 50 kcal pr stykke. Mye grønt, og kun vann som drikke. 
 

Jeg har fått målt forbrenninga mi, og de sier at jeg ligger vel lavt. Rundt 1200 i inaktiv tilstand på ett døgn. Vil dette si at dersom jeg ikke begever meg mye på ett døgn så vil jeg gå opp i vekt dersom jeg inntar over 1200 kcal? Det er jo sinnsykt. 
Jeg må få hjelp til å øke forbrenninga. Er for tiden på krykker med en operert ankel, og har lenge vært alt for inaktiv. Kontorjobb. Jeg trodde riktig kosthold ville hjelpe uansett, men ingenting skjer, og jeg er 30-40 kg overvektig! Noen kg burde jo gå når jeg ligger i underskudd, men det er mer som at kroppen ikke forbrenner. 
 

Kan også nevne at jeg er fullstendig avhengig av hjelp for å få gått på do. Bruker laktolusedråper 30 hver dag. Er på do ca annenhver - hver 3dje dag. 

Mindre inn enn ut stemmer jo ikke! Hvorfor da går jeg ikke ned?! Kroppen går tydelig ikke i sparebluss, for om jeg øker over 1500 så går jeg videre oppover, tross for at kostholdet inneholder riktig mat. Mye proteiner (rent kjøtt, egg, grove kornsorter, mye grønnsaker, en god del sunt fett fra laks/ørret, mandler, avokado..) 

Kan noen hjelpe meg. Er så motivert, men motivasjonen blir vanskeligere og vanskeligere å holde. Har holdt på siden november uten å miste ett eneste kilo. Det er merkelig når jeg er 175 og veier 110 kg.

Står det kun på bevegelse? Vil jeg ikke gå ned før jeg får begynt å trene? Forbrenninga mi må jo være helt ødelagt etter 20 år med jojoslanking ned 40-50 kg og opp igjen.. Denne gangen ønsket jeg å få til vektnedgangen sakte ved å endre livsstil, ikke gå på diett, men å ligge på normalt kalorinivå gjør jo at jeg går opp😩 
Jeg er ikke ute etter å leve i kaloriunderskudd. Jeg ønsker å bli normalvektig, men hvordan?! 

Anonymkode: ca473...62d

Hvordan har du fått "målt forbrenninga di?"  Det er da ikke noen metoder tilgjengelig for hvermannsen som kan anslå basalforbrenningen din på en slik nøyaktig måte?

 

Anonymkode: e70a8...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

1200 kalorier ved inaktivitet, jeg regner med du mener basalforbrenning? Den som skjer om så du ligger og sover hele døgnet.

Om det er det du mener, så er det faktisk normalt! Ikke superhøyt, med normalt. 

Hvor gammel er du, hvor høy er du og hvor mye veier du?

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

 

For å øke forbrenningen, basalforbrenning: Få mer muskler. Sov ordentlig. Drikk vann (noe omdiskutert). INGEN superlavkalori-dietter.

"Det er veldig vanskelig å beregne hvileforbrenning fordi det vil være en del individuelle forskjeller. For eksempel vil vektreduksjon i seg selv påvirke hvileforbrenningen. En studie viste at for stort energiunderskudd førte til hele 40 % reduksjon i hvileforbrenningen (4). Reduksjon i hvileforbrenningen var i tillegg størst de 2 første ukene, noe som tyder på at kroppen er kjapt ute med å motvirke energiunderskudd. Flere faktorer bidrar til reduksjonen (4):"

https://www.trening.no/kosthold/hvileforbrenning-en-innforing/

 

Intervalltrening og styrketrening øker forbrenningen selv i timene etter treningen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...