Jump to content
En grønn sak

Vegansk/vegetariansk mat

Recommended Posts

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk 😊 Er det kalsium i soyamelk? 

Anonymkode: 49af5...247

Alpro sin er i alle fall beriket med kalsium, vitamin B2, vitamin B12 og vitamin D. :) 

Anonymkode: 8372b...80a

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alpro sin er i alle fall beriket med kalsium, vitamin B2, vitamin B12 og vitamin D. :) 

Takk for svar 😊

Vet noen om sånn vegetardeig man får på blant annet kiwi er godt? 

Anonymkode: 49af5...247

Pierre Gynt
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like mye protein i erter bønner og linser som i kjøtt og fisk!

Anonymkode: 776d6...d63

Det stemmer ikke helt. Det er ca like mye proteiner i tørkede belgfrukter som kjøtt/fisk. Bløtlegg og kok opp hundre gram med bønner og sammenlign med hundre gram kjøtt, så ser du at det ikke er hold i påstanden din.

AnonymBruker

Det @Pierre Gynt sier stemmer. Det betyr ikke at det er vanskelig å få nok protein som veganer (og i alle fall ikke vegetarianer), men viktig å ikke "overselge" vegansk mat som det enkleste i verden å få i seg nok næringsstoffer på. Man skal kunne litt, men om man først er vant med å vite litt om hva som inneholder hva, er det ikke fryktelig vanskelig. :) 

Vil også tipse om denne for litt enkel inspirasjon til mat fra en del mennesker som er opptatt av helse og plantebasert kost: 

AnonymBruker
På 3.2.2020 den 6.15, Pierre Gynt skrev:

Det stemmer ikke helt. Det er ca like mye proteiner i tørkede belgfrukter som kjøtt/fisk. Bløtlegg og kok opp hundre gram med bønner og sammenlign med hundre gram kjøtt, så ser du at det ikke er hold i påstanden din.

Ja men da kan man spise større mengder ergo slankende!

AnonymBruker

Prøvde meg som vegetarianer, men det gikk ikke så bra. Fikk ikke i meg nok protein, gikk ned veldig på styrken og måtte bryte i siste og nest siste heat på intervalltreninga. 

Var vegetarianer i ca to uker... Nå tør jeg ikke mer.

Anonymkode: 0696f...65c

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde meg som vegetarianer, men det gikk ikke så bra. Fikk ikke i meg nok protein, gikk ned veldig på styrken og måtte bryte i siste og nest siste heat på intervalltreninga. 

Hvis du trener mye/hardt , må du selvsagt spise mer mat !

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du trener mye/hardt , må du selvsagt spise mer mat !

Ja, gikk på en bommert der. Men opplevde at jeg ikke klarte å få nok gjennom et vegetarisk kosthold. 

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gikk på en bommert der. Men opplevde at jeg ikke klarte å få nok gjennom et vegetarisk kosthold. 

2 uker er for kort tid . Kroppen tilpasser seg etterhvert..!

Pierre Gynt
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men da kan man spise større mengder ergo slankende!

Godt forsøk, men det stemmer dessverre heller ikke. Hvis kjøttet er magert, så er det langt mer kalorifattig pr. g protein sammenligna med plantekilder. Skal du ha proteiner fra belgfrukter, får du mye karbohydrater på kjøpet, i motsetning til mange animalske kilder, som i noen tilfeller ikke er annet enn protein (og vann). 

Jeg er for øvrig stor tilhenger av plantebasert kost, men jeg er enig med AB over om at det er viktig å ikke overselge det med svak argumentasjon. Det vil bare overskygge de gode argumentene. 

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 uker er for kort tid . Kroppen tilpasser seg etterhvert..!

Ja, men jeg har ikke mulighet til at det skal gå på bekostning av fysikken akkurat nå. Har fysisk eksamen nå snart. 

Jeg følte meg helt fin ellers, ikke sulten, fikk bedre hud og kroppen kjentes fin. 

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva erstattet du kjøtt og fisk med? Jeg bruker et erteproteinpulver i perioder jeg trener mye. I tillegg har jeg ofte tofu enten til frokost eller lunsj, samt bønner eller belgfrukter til middag. Hummus (kikerter) og grønnsaker som mellommåltid. Soyamelk el yoghurt pga proteininnholdet (det finnes soyayoghurt med ekstra mye protein), mye grove kornprodukter, og ikke være redd for å spise litt mer i volum! :) Har funket bra for meg i alle fall.

AnonymBruker
On 2/4/2020 at 5:12 PM, AnonymBruker said:

2 uker er ingenting. Hadde du gitt opp å lære et nytt språk etter 2 uker dersom du strevde litt med å lære det? Vegetarisk kosthold tar tid å lære og forstå, akkurat som et nytt språk. Du eksperimenterte da med kostholdet i mer enn 2 uker før du fant det som fungerer for deg som du spiser akkurat nå? Der du spiste litt mer kjøtt, mindre kjøtt, mer karbs osv før du fant tu hva som fungerte best for treningen og kroppen din? 

De fleste som trener mye styrke bruker ihvertfall noen uker, kanskje måneder, før de finner ut hva som gir dem best resultater. Noen finner også ut nye triks flere år etter at de begynte med trening og kosthold. Jeg syntes det er litt voldsomt å forvente at et helt nytt kosthold skal klikke på plass etter kun 2 uker. 

Anonymkode: f3cc8...d67

Annonse