Gå til innhold

Brexit i kveld, og morgen dagen blir tilsvarende i dag...


Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke vi kommer til å merke de store forandringene ved årsskiftet heller. 

Det som kanskje kommer til å påvirke oss mest er valutakurs. Hva kommer til å skje med prisen på pundet? Og vil det påvirke prisen på Euro?

Vi har jo veldig svak kronekurs for tiden, det er nok mange som dropper Europa turen, sydenturen når euro er så dyr for oss som nå. 

Noen med peiling på valuta kurser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mest spent på hvordan det kommer til å påvirke turismen i Storbritannia. Jeg personlig var for exit da avstemningen var, men er blitt lite gran i tvil i det siste på grunn av noen praktiske ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 19.13, Madame Butterfly skrev:

Jeg tror ikke vi kommer til å merke de store forandringene ved årsskiftet heller. 

Det som kanskje kommer til å påvirke oss mest er valutakurs. Hva kommer til å skje med prisen på pundet? Og vil det påvirke prisen på Euro?

Vi har jo veldig svak kronekurs for tiden, det er nok mange som dropper Europa turen, sydenturen når euro er så dyr for oss som nå. 

Noen med peiling på valuta kurser? 

Brexit kommer neppe til å påvirke Euro nevneverdig. Det er lite risiko fra EU siden; de har god tilgang til erstatnings-markeder, og flyttingen av kapitalen fra London City til ulike EU sentra er i god progresjon. EU har fått god hjelp av Toryene her.

Jeg tror mesteparten av tapet i Pundet er tatt for øyeblikket. Alt handler om hvilken avtale Storbritannia  får med EU, og hvor mange overraskelser man får når integrasjonene mellom EU og Storbritannia brytes, men det spillet er det for tidlig å spekulere i.

Og derfor tror jeg ikke pundet kommer til å være veldig volatilt fremover.

Men jeg er ikke avvisende til at det kan kommer en del stygge utfordringer som kan gi midlertidige pund-fall til høsten. Vi har skremmende høy eksport til England, og det er vanskelig å se hvorfor. Og når jeg jobbet med  eksport av bedrifter, så vi en del følgekonsekvenser som ikke var klare da vi begynte. 

Krona er svak i forhold til fortiden, men den er fortsatt litt høy i forhold til den nasjonale verdien,så er vi heldig, kan vi se ytterligere svekkelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig med ytterligere svekkelser? Og jeg ønsker sterkere krone, billigere import og mer feriepenger i utlandet 😉 

Kompliserte greier valuta kurser, det er vel bare å vente å se, og ta det som det kommer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Madame Butterfly skrev:

Heldig med ytterligere svekkelser? Og jeg ønsker sterkere krone, billigere import og mer feriepenger i utlandet 😉 

Kompliserte greier valuta kurser, det er vel bare å vente å se, og ta det som det kommer 

Jepp, det er det privatøkonomiske perspektivet. Fra ett rent egoistisk perspektiv, der jeg i praksis er en globalistisk pensjonist, hadde det vært digg.

Men som nasjon skal vi igjennom en omstilling av hele økonomien vår, og det gjør at vi må ha større økonomisk motivasjon for å utvikle Norsk jordbruk, Norsk industri og Norske arbeidsplasser. I det bildet må vi bli mer konkurransedyktige, siden vi er såpass avhengig av import. Og i det bildet, er valutafall ett Kinderegg av en hendelse som vi skal verdsette for vært øre. 

Det finnes ingen andre mekanismer som gir mer målrettet positiv resultat, så bredt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...