Gå til innhold

Må så utrolig lavt ned i kcal for å gå ned i vekt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som har det slikt? Gikk på 1200 i flere måneder uten å skeie noe ut, men vekten rikket ikke på seg før jeg begynte å spise 1000kcal dagen. Har nå gått ned 6 kilo uten å skeie ut  med noe mer.

Før da jeg var yngre gikk jeg noe lettere ned, da kunne jeg spise mye godt i helgene og likevel gå ned på 1000kcal dagen i hverdagene. Nå kan jeg aldri skeie ut i helgene heller. Må ned 20 kilo til og det er så demotiverende og aldri kunne unne seg noe godt av og til.

Noen som har noe forslag til hva jeg kan spise som smaker ekstra godt med lite kalorier?Og som man ikke blir dårlig i magen av.

 

Anonymkode: e488c...fa4

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke nøyaktig nok når du veier og måler. Det er problemet. Med mindre du er sengeliggende skal du kunne klare å gå ned på 1600 kalorier daglig om du er i litt fysisk aktivitet i løpet av uka. Å sulte seg hjelper ikke i det lange løp. 

Anonymkode: 74bd2...49b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke i deg for lite da? Ikke bra det heller. 

Anonymkode: e5478...e7c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere svare på det jeg spør om og ikke noe annet. Er så lei av det svaret om at jeg ikke veier korrekt og at jeg spiser for mye/ for lite. Nei har slitt med dette i årevis. Vennligst kun svar på det jeg spør om.

Anonymkode: e488c...fa4

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke går ned i vekt av 1200 så er du allerede undervektig, og da skal du ikke slanke deg ytterligere. 

Anonymkode: 3dedd...f57

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din bmi nå da? Har du sjekket stoffskiftet ditt?

Anonymkode: 6fccd...af5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomkålris med salt og pepper, paprika fylt med karbonadedeig eller strimlet skinke/kylling, ev litt mager gulost på toppen. 

Ellers knekkebrød, skyr, grønnsaker, masse vann. 

Personlig ville jeg heller trent en time hver dag enn å unne meg så lite kalorimessig. 

Anonymkode: 0338e...5c3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det sånn som deg. Og jeg prøver å være i bevegelse minst 1 time om dagen, for da kan jeg kose meg bitte litt på lørdag.

Og alle dere som skriver at dette ikke er mulig, jo det er det. Beveger jeg meg ikke, så hadde jeg gått opp i vekt av 1600 kalorier om dagen. På 1200 kalorier går jeg verken opp eller ned. Med en time tur om dagen, så ligger jeg nå på mellom 1000-1200, og går da sakte ned i vekt. 

Jeg har mange sykdommer, og en mage og tarm sykdom. Ene mage sykdommen har nesten ingen i Norge, da det ikke er en diagnose de vil sette. Men i USA er det mye mer vanlig, og der ser det ut som det er flere som meg, som legger på seg, selv om de spiser svært lite. 

Anonymkode: 3f1eb...9a9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vekt og høyde på deg da? Du må alltid ta en ny kaloriberegning når du går ned 10% av kroppsvekt, men det vet du vel? Om du ikke går ned av såpass lite kan det hende du har lavt stoffskifte, er insulinresistent, eller at du spiser skjulte kalorier, feks gjennom drikke. Vanskelig å si. 1200 kcal er ekstremt lite, på min lifesum app anbefales 1700 kcal om dagen for å gå ned, og jeg veier "bare" 61 kilo.... 

Anonymkode: ba02e...77b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere svare på det jeg spør om og ikke noe annet. Er så lei av det svaret om at jeg ikke veier korrekt og at jeg spiser for mye/ for lite. Nei har slitt med dette i årevis. Vennligst kun svar på det jeg spør om.

Anonymkode: e488c...fa4

Du kan spise hva du vil av noe som smaker godt, så lenge du passer på å røre deg og forbruke kcal etterpå. Å KUN redusere på maten og kcal har lite for seg, da sulter man jo nærmest. Spis heller mer normalt, og unn deg den kosen i helgene som du etterlyser, og pass på å gå skikkelige, raske og lange turer f.eks. lørdag og søndag, så bruker du opp de ekstra kcal du har spist i helgen. Eller sykle, om det er bart på veiene der du bor. En meget fyldig kar jeg kjenner med stor ølmage og alt, ble slank som et siv etter at han begynte å sykle til jobb hver dag, frem og tilbake. Han la ikke om noe på kostholdet, kun ekstra kcal-forbruk i form av å bruke kroppen.

Å sulte seg til en slankere kropp funker ikke i lengden. Man orker ikke og det er heller ikke sunt å gå på 1000 kcal om dagen i lengden!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg svømmekort for en sesong, trening i basseng er utrolig heldig for kroppen -du kan trene tredobbelt så mye før kroppen din blir sliten. Og sykling er også bra, du kan sykle lenge før du kjenner at du må ta en pause, og det hjelper litt på følelsen og vite at du har syklet "lange distanser" (jeg var rundt hele haugen i dag, det er jo 6km!). Sykling er skikkelig bra for ryggen også. Yoga og fellestrening i bevegelse. Kjøp kli så du hjelper til å sette i gang forbrenning. Og spis egg til frokost, proteiner!

Og.. vel Libra synes jeg var et ok program for å gå ned i vekt. De teller ikke kalorier sånn ordentlig, og det handler mer om måltidene, de vil at folk skal spise 4 små måltider om dagen etter klokka + middag, masse vann og frukt/ råkost. Når rutinen kommer inn så rekker du ikke lengre å bli sulten, du kjenner det kun 5min før du skal spise på en måte, men fordi du spiser "hele tiden" så blir det sånn at kroppen hele tiden har energi. Da jeg prøvde dette kurset var det både overvektige og undervektige der, og en normalvektig dame som sa at hun jobbet turnus/mye natt og følte hun var så dårlig på mat og hadde veldig fårlig form/hud osv. Og det føltes mindre som et slankekurs på grunn av det, her var det lite fokus på sprekk/skam osv. var mer fokus på å lære om mat, få inn rutinene med måltider og vann. Jeg ble med til kun 2. oppfølgningskurs, og det var veldig få som hadde behov for å gå hele veien, de fleste begynte å få balansert kroppen og mistet kiloene "naturlig". Beklager måten jeg skriver på, men jeg husker jeg hørte hvordan andre kurs var hvor alt handlet om kaloritelling og "klistremerker" ("stjerne i boka") og noe lappegreier som var "en bilett til et stykke sjokoladekake", alt hørtes så overdrevent ut, så strengt, det hørtes ut som om det handlet om å skulle skjemmes om man hadde spist en bolle liksom. På Libra-kurset ville de ikke høre på skammen før i runde to eller tre, det handlet om å være stolt over de endringene man fikk til istedet.

Anonymkode: b353a...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Legg deg på 2500-3000kcal i en ukes tid. Gjerne høyt på karbo.

Hvorfor høyt på karbo? Mange har jo effekt av å kutte ekstremt ned på karbohydrater. Og da sørge for mange nok kcal per døgn. 

Anonymkode: ba02e...77b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp deg svømmekort for en sesong, trening i basseng er utrolig heldig for kroppen -du kan trene tredobbelt så mye før kroppen din blir sliten. Og sykling er også bra, du kan sykle lenge før du kjenner at du må ta en pause, og det hjelper litt på følelsen og vite at du har syklet "lange distanser" (jeg var rundt hele haugen i dag, det er jo 6km!). Sykling er skikkelig bra for ryggen også. Yoga og fellestrening i bevegelse. Kjøp kli så du hjelper til å sette i gang forbrenning. Og spis egg til frokost, proteiner!

Og.. vel Libra synes jeg var et ok program for å gå ned i vekt. De teller ikke kalorier sånn ordentlig, og det handler mer om måltidene, de vil at folk skal spise 4 små måltider om dagen etter klokka + middag, masse vann og frukt/ råkost. Når rutinen kommer inn så rekker du ikke lengre å bli sulten, du kjenner det kun 5min før du skal spise på en måte, men fordi du spiser "hele tiden" så blir det sånn at kroppen hele tiden har energi. Da jeg prøvde dette kurset var det både overvektige og undervektige der, og en normalvektig dame som sa at hun jobbet turnus/mye natt og følte hun var så dårlig på mat og hadde veldig fårlig form/hud osv. Og det føltes mindre som et slankekurs på grunn av det, her var det lite fokus på sprekk/skam osv. var mer fokus på å lære om mat, få inn rutinene med måltider og vann. Jeg ble med til kun 2. oppfølgningskurs, og det var veldig få som hadde behov for å gå hele veien, de fleste begynte å få balansert kroppen og mistet kiloene "naturlig". Beklager måten jeg skriver på, men jeg husker jeg hørte hvordan andre kurs var hvor alt handlet om kaloritelling og "klistremerker" ("stjerne i boka") og noe lappegreier som var "en bilett til et stykke sjokoladekake", alt hørtes så overdrevent ut, så strengt, det hørtes ut som om det handlet om å skulle skjemmes om man hadde spist en bolle liksom. På Libra-kurset ville de ikke høre på skammen før i runde to eller tre, det handlet om å være stolt over de endringene man fikk til istedet.

Anonymkode: b353a...97d

Svømming forbrenner helt sinnsykt lite kalorier. Helt nede i 320 kalorier på en time. Da forbrenner man det dobbelte nesten bare ved å gå med litt tempo. Spesielt hvis man er 20 kg overvektig. 

 

Å svømme i 1 time er dørgende kjedelig kontra hva man får igjen. 

Anonymkode: 1faa2...d51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere svare på det jeg spør om og ikke noe annet. Er så lei av det svaret om at jeg ikke veier korrekt og at jeg spiser for mye/ for lite. Nei har slitt med dette i årevis. Vennligst kun svar på det jeg spør om.

Anonymkode: e488c...fa4

Sjekk ut 5:2-dietten! Du kan ikke fråtse i sjokolade, vin og peanøtter, men spise normalt fem dager i uka, og nesten faste to dager, dvs ligge på ca 500 kcal om du er kvinne, 600 om du er mann. Jeg greier dette ved å spise mye wok, salat og skyr på fastedagene. Når vekten man har npdd ønsket vektnedgang går mange over til 6:1, for å holdevekta stabil.

Jeg så en svensk dokumentar hvor dectestet ut ulike slankemetoder over rid, og 5:2 var sen mest effektive, samtidig som det var den folk hadde minst problemer med å følge.

Anonymkode: d5059...250

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor høyt på karbo? Mange har jo effekt av å kutte ekstremt ned på karbohydrater. Og da sørge for mange nok kcal per døgn. 

Anonymkode: ba02e...77b

Når man har ligget lavt på kaloriene en stund så funker ikke alle hormonene slik de skal, blant annet grehlin og leptin. Leptin, ironisk nok, funker dårligere jo lengre tid man ligger lavt på kalorier og karbo er ironisk det som får leptin til å fungere optimalt igjen.  Poenget med å spise mye god mat igjen er at kroppen skal få signaler om at alt er tilbake til normalt igjen.

Når man går på diett vil leptinnivåene reduseres i løpet av bare et par dager, og dette vil i sin tur sende ut signaler som fører til flere tilpasninger i kroppen.

Kroppen vet helt enkelt ikke forskjell på om du bare vil se bra ut til badesesongen eller om du sulter i hjel, så de samme sparetiltakene settes i gang – fettforbrenning og –mobilisering reduseres, muskelbyggingen stopper opp, underbevisst vil man bevege mindre på seg for å spare energi, sultfølelse og søtsug øker. Kvinner ser her ut til å ha en kraftigere negativ respons til fall i leptinnivåer enn menn.

Etter en vellykket oppkarbing vil faktisk kunne gå ned i både vekt og fettprosent, øke forbrenningen og i det hele tatt ha mer energi til de neste dagers diett.

Du kan lese mer her

https://borgefagerli.no/2015/08/20/det-evolusjonaere-programmet/

https://www.friskogfunksjonell.no/tykt-og-tynt-om-leptin/

https://borgefagerli.no/2017/03/09/ignorerte-faktorene-nar-resultatene-uteblir-del-2-biorytme-livsstil/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, dere kan ikke leve på 1000kcal! Prøv å endre litt på kosten og andelen protein og fett! Bare en skje ekstra med olje vil jo øke kaloriene og gjøre kroppen en tjeneste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for lite. Se heller på hva kaloriene kommer fra. Er det kalorier med møkk, eller kalorier med kvalitet? Hormonene er nemlig også med å spille en rolle her. Og de roter du til, hvis kaloriene du får i deg kun består av raffinert møkk. Pluss at du blir veldig sliten.

Anonymkode: 665d6...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...