Gå til innhold

Menn er grunnen til at man ikke kan gå på turer om natten.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal innrømme at det er enkelte steder i Oslo jeg ikke ville gått alene om natten. Den store elefanten i rommet er jo naturligvis hvilke mennesker det er som bor i de områdene.

Anonymkode: bb343...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, poli10 skrev:

Statistikk er aldri verdiløs, med mindre man er elev ved Livets Skole ™ 

Det kommer helt an på hvordan den blir brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 13.54, Ulveedderkopp skrev:

Nei, der tar du feil. Om 1 av 10 jenter blir voldtatt og det er samme antall overgripere, forutsetter det at hver voldtektsmann kun voldtar 1 jente.

Det er altså mange færre voldtektsmenn enn du innbiller deg.

 

 

Nei, det er faktisk flere voldtektsmenn enn ofre. De færreste voldtektsmenn er serievoldtektsmenn. Vi har Julio Kopseng som vel var tiltalt for 18 jenter, og nå den utelivsguruen som er tiltalt for 3 forskjellige jenter. Men overgrep av barn er gjerne ett og samme barn på mange voksne 20 overgripere og fler på samme barn. Og samme med overgrep av prostituerte,  mange overgripere på en og samme jente. For ikke å snakke om nettovergrep der én overgriper oftest har mange hundre ofre. 

Anonymkode: 7aa8c...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 13.36, poli10 skrev:

I Norge. Fordelt på 5.3M innbyggere. Altså 1,5 per 100'000 innbyggere om jeg ikke har regnet helt feil. Som er meget lavt.

Hvorfor bagatelliserer du voldtekt? 18.000 voldtekter i året er ikke "meget lavt" , det er ca 50 i uken. Inkludert tallene for nettovergrep er det mye mer!

Anonymkode: 7aa8c...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 5.16, Jdz skrev:

Jeg skjønner at man kan bli redd når media stadig prøver å skape et bilde av at verden blir et farligere sted. Fakta er at overfallsvoldtekter forekommer svært, svært sjelden i Norge, og statistikken har gått riktig vei de siste årene. Blind vold og drap av tilfeldige kvinner skjer så og si aldri. 

Lurer på hvilken statistikk du leser? 

Fra SSB har seksuallovbrudd steget fra 3300 i 2005 til 8300 i 2018.

Grov voldtekt (herunder overfallsvoldtekt) har steget fra 22 i 2005 til 114 i 2018.

Statistikken går feil vei. Og ser ikke ut til at det er noen bedring i sikte. 

Anonymkode: a3b12...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvilken statistikk du leser? 

Fra SSB har seksuallovbrudd steget fra 3300 i 2005 til 8300 i 2018.

Grov voldtekt (herunder overfallsvoldtekt) har steget fra 22 i 2005 til 114 i 2018.

Statistikken går feil vei. Og ser ikke ut til at det er noen bedring i sikte. 

Anonymkode: a3b12...74f

Og dette er de anmeldte voldtektene regner jeg med? Kun 10% anmelder. Forskerne på Dixi overgrepsmottak sier 16.000 voldtekter i året (sorry, ikke 18.000 jeg skrev tidligere) men presiserer at de har vært beskjedne i det anslaget. Mørketallene er store og det antas at 1/3 aldri nevner det for noen 

Anonymkode: 7aa8c...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler på det samme. Jeg kunne tenkt meg å telte ute i skogen, men tør ikke. 

Hver gang en mann går bak meg om kvelden eller når det er mørkt ute, så passer jeg på å stoppe opp og se mannen i ansiktet når han går forbi, så går jeg videre når han er gått forbi.

 Det er fordi menn som opplever det vil ikke tørre å overfalle deg fordi du har fått et godt blikk på ansiktet hans, han er "sett" og "identifisert".

Anonymkode: 49751...8b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 15.20, Isambard skrev:

Jeg er egentlig enig i det, spesielt når det gjelder partner.

De fleste som voldtar er ikke akkurat "vanlige". De fleste har en kriminell bakgrunn:

https://www.nkvts.no/content/uploads/2015/08/menn-som-har-begaatt-voldtekt.pdf

"I 2011 var det 149 unike, registrerte gjerningspersoner i voldtektsanmeldelser i Oslo. Litt under 75 % av disse er registrert med andre kriminelle forhold i politiets registre siden 1998 "

Som andre har påpekt er antall overgripere sannsynligvis mye mindre enn antall ofre.

Nyttig link med mange tall og info. Her får vi også svar på det du, @poli10 og @Ulveedderkopp spekulerer i: 9,5% menn mellom 17 og 20 år har begått overgrep. Det står ikke noe prosent for høyere aldersgruppe men det står videre at gjennomsnittsalderen for dømte voldtektsmenn er mellom 20 og 30 år så det drar opp prosenten enda mer. 9,4% kvinner blir utsatt for voldtekt , så en litt høyere andel voldtektsmenn enn voldtektsofre. Men ca 50/50 som jeg sa. Det er altså ikke sånn at bare noen få menn voldtar. Alle kjenner til en eller flere kvinner som har blitt voldtatt, og alle kjenner til en eller flere menn som har voldtatt. 

Angående tallene for kriminell bakgrunn gjelder tallene du siterer med at 75% voldtektsmenn har kriminell bakgrunn kun de dømte voldtektsmennene. Det står at faktorer som vold øker anmeldelsesfaktoren, og her må vi ta hensyn til at kun 10% anmelder voldtekt. Av de 10% blir 8 av 10 saker henlagt pga manglende bevis (f.eks ikke brukt vold), og av de få sakene som havner i retten er det kun 1% av de anmeldte som blir dømt. Det gir mening at de fleste av de som blir dømt , altså de med sterke bevis som bla. grov vold , er dømt fra før. Voldsmenn har et mønster med vold, og voldsmenn har et mønster med annen grenseoverskridende kriminalitet. 

Det disse 75%'ene ikke inkluderer, er alle de anmeldte voldtektsmennene som ikke blir dømt (manglende konkrete bevis) og alle de 90% voldtektsmennene som aldri blir anmeldt. Manglende bevis indikerer "normal" oppførsel uten vold, som igjen kan gi inntrykk av "normal" person (uten kriminell bakgrunn). Og som det står i rapporten er annen kriminell og farlig atferd noe som ofte er avgjørende for offeret til å ta steget til å anmelde.

Helt konkret så står det i sammenheng med at 75% dømte voldtektsmenn er tidligere kriminelle at "Bildet registerte gjerningspersoner forteller noe ammeldelsesprofilen, altså om hvem som oftest blir anmeldt for overgrepene de begår. For eksempel kan gjerningsmannens belastningsbakgrunn og livsførsel skape høyere frykt hos offeret, som kan øke anmeldelsestilbøyeligheten hennes. En kan også tenke seg at personer med tidligere registrerte kriminelle forhold er lettere å oppdage og pågripe enn personer som ikke er registrert med slike forhold."

Alle disse 90% som aldri blir anmeldt (og en del av de 99% anmeldte som ikke blir dømt) kan man da anta er først og fremst "normale" menn uten kriminell bakgrunn. Vi hører om det rett som det er "ikke ødelegg livet hans". I USA (ikke et land å sammenligne rettssystemet med men holdningene) får til og med mange voldtektsmenn lavere straff fordi de er "ordentlige menn man ikke vil ødelegge livet til med en fengselsstraff". Av de voldtektssakene jeg personlig kjenner til er 5 av 6 helt normale menn uten kriminell bakgrunn eller annen risikoatferd. Den sjette som ble anmeldt og dømt begikk en voldelig voldtekt og er dømt for bla. vold og narkotika fra før. De andre fem sakene hadde jentene dårlig samvittighet av å anmelde og tanken på å anmelde,  fordi alle syns jo dette var greie gutter ellers, helt normale menn med jobb og normale venner. Mange jenter trekker også anmeldelsene sine av samme grunn. Så derfor er ikke tallene for dømte voldtektsmenn representative for voldtektsmenn generelt. Jeg holder fast i det at det er flest helt normale menn som voldtar, men disse havner ikke i den registrerte statistikken for de 0,1% av totalen som dømmes. 

Anonymkode: 7aa8c...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Og det plager meg! Jeg synes å gå turer om natten er utrolig fint, det er så fint å se himmelen og stjernene, men dessverre er det ikke trygt å gå ut alene på tur om natten. For da har man bare seg selv å klandre om man ''blir ranet eller voldtatt''- Jeg satt og såg på en dokumentar om et ekte krim som skjedde, noen som ble myrdet når de tok seg en joggetur. En ung kvinne... Funnet død i gresset.  Hun hadde hele livet foran seg. Også valgte den mannnen å ta fra henne alt! Dette var en amerikansk tv-serie.

Årh!"!! Hvorfor er denne verden så syk??

 

Derfor denne tanken slo meg, jeg hadde aldri vært bekymret for at jeg skulle blitt drept eller ranet av en kvinne... Så hvorfor??

Beklager om det hører 'sexistisk' ut men det stemmer jo med statistikken......

Anonymkode: d04ca...b7a

Norske menn? Eller de fra en annen kultur?

Anonymkode: faef4...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyttig link med mange tall og info. Her får vi også svar på det du, @poli10 og @Ulveedderkopp spekulerer i: 9,5% menn mellom 17 og 20 år har begått overgrep. Det står ikke noe prosent for høyere aldersgruppe men det står videre at gjennomsnittsalderen for dømte voldtektsmenn er mellom 20 og 30 år så det drar opp prosenten enda mer. 9,4% kvinner blir utsatt for voldtekt , så en litt høyere andel voldtektsmenn enn voldtektsofre. Men ca 50/50 som jeg sa. Det er altså ikke sånn at bare noen få menn voldtar. Alle kjenner til en eller flere kvinner som har blitt voldtatt, og alle kjenner til en eller flere menn som har voldtatt. 

Angående tallene for kriminell bakgrunn gjelder tallene du siterer med at 75% voldtektsmenn har kriminell bakgrunn kun de dømte voldtektsmennene. Det står at faktorer som vold øker anmeldelsesfaktoren, og her må vi ta hensyn til at kun 10% anmelder voldtekt. Av de 10% blir 8 av 10 saker henlagt pga manglende bevis (f.eks ikke brukt vold), og av de få sakene som havner i retten er det kun 1% av de anmeldte som blir dømt. Det gir mening at de fleste av de som blir dømt , altså de med sterke bevis som bla. grov vold , er dømt fra før. Voldsmenn har et mønster med vold, og voldsmenn har et mønster med annen grenseoverskridende kriminalitet. 

Det disse 75%'ene ikke inkluderer, er alle de anmeldte voldtektsmennene som ikke blir dømt (manglende konkrete bevis) og alle de 90% voldtektsmennene som aldri blir anmeldt. Manglende bevis indikerer "normal" oppførsel uten vold, som igjen kan gi inntrykk av "normal" person (uten kriminell bakgrunn). Og som det står i rapporten er annen kriminell og farlig atferd noe som ofte er avgjørende for offeret til å ta steget til å anmelde.

Helt konkret så står det i sammenheng med at 75% dømte voldtektsmenn er tidligere kriminelle at "Bildet registerte gjerningspersoner forteller noe ammeldelsesprofilen, altså om hvem som oftest blir anmeldt for overgrepene de begår. For eksempel kan gjerningsmannens belastningsbakgrunn og livsførsel skape høyere frykt hos offeret, som kan øke anmeldelsestilbøyeligheten hennes. En kan også tenke seg at personer med tidligere registrerte kriminelle forhold er lettere å oppdage og pågripe enn personer som ikke er registrert med slike forhold."

Alle disse 90% som aldri blir anmeldt (og en del av de 99% anmeldte som ikke blir dømt) kan man da anta er først og fremst "normale" menn uten kriminell bakgrunn. Vi hører om det rett som det er "ikke ødelegg livet hans". I USA (ikke et land å sammenligne rettssystemet med men holdningene) får til og med mange voldtektsmenn lavere straff fordi de er "ordentlige menn man ikke vil ødelegge livet til med en fengselsstraff". Av de voldtektssakene jeg personlig kjenner til er 5 av 6 helt normale menn uten kriminell bakgrunn eller annen risikoatferd. Den sjette som ble anmeldt og dømt begikk en voldelig voldtekt og er dømt for bla. vold og narkotika fra før. De andre fem sakene hadde jentene dårlig samvittighet av å anmelde og tanken på å anmelde,  fordi alle syns jo dette var greie gutter ellers, helt normale menn med jobb og normale venner. Mange jenter trekker også anmeldelsene sine av samme grunn. Så derfor er ikke tallene for dømte voldtektsmenn representative for voldtektsmenn generelt. Jeg holder fast i det at det er flest helt normale menn som voldtar, men disse havner ikke i den registrerte statistikken for de 0,1% av totalen som dømmes. 

Anonymkode: 7aa8c...7ae

Rapporten skriver også rett ut at man antar det er flere ofre enn overgripere siden noen forgriper seg mange ganger.

75% med kriminell bakgrunn gjelder anmeldelser med kjent gjerningsmann og ikke dømte. Jeg går med på at det kan være litt flere "vanlige" som ikke blir anmeldt, men ganske spekulativt å påstå at forskjellen snur helt opp ned på statistikken.

9.5% av norske gutter mellom 17 og 20 har selv krysset av på at de har begått "overgrep" i følge en undersøkelse. Er ikke det et usannsynlig høyt tall som får deg til å stusse?

Undersøkelsen bruker en vid definisjon av "overgrep" som blant annet inkluderer å  "overtale noen til seksuelle handlinger".  Er det et overgrep hvis en kvinne overtaler meg til å skru av TVen for å ha sex? Er det et overgrep om hun overtaler meg til å bruke mer tid på forspillet? Vi vet ikke hva tenåringene hadde i hodet da de svare. 

Uansett: Jeg kan tro på at over 5% faktisk er overgripere. Det synes jeg rimer med tallene. Av disse synes jeg det er mest rimelig å anta at flertallet har en kriminell historie siden det er 3 kriminelle for hver lovlydige blant ammeldte. (Mulig en småkriminell har litt større sannsynlighet for å bli anmeldt, men ikke 3-4x større. Rullebladet står ikke stemplet i panna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 18.54, theTitanic skrev:

Når jeg går i skogen om natten så bekymrer jeg meg mer for elg og ikke menn faktisk. Det er forskjell på elg, stort sett flykter de, men ikke alltid. 

Elg kan like gjerne angripe om dagen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke etnisk hvite norske menn som er problemet/det dere snakker om, men 1. og 2. generasjon (muslimske) innvandrere fra Østen, Midt-Østen og Afrika.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går ute døgnet rundt,  drar på skogsturer alene og ligger i telt alene. Aldri opplevd noe fælt fra menn.  Heller opplevd å bli utestengt og mobbet av kvinnelige kolleger på gammel arbeidsplass. Nå var det nettopp en sak om to jenter over 18 år som voldtok en gutt på 12 år.  Så kan vel ikke akkurat si at kvinner er noe bedre. Det skrives bare ikke så mye om. 

Anonymkode: fbd42...6ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ute døgnet rundt,  drar på skogsturer alene og ligger i telt alene. Aldri opplevd noe fælt fra menn.  Heller opplevd å bli utestengt og mobbet av kvinnelige kolleger på gammel arbeidsplass. Nå var det nettopp en sak om to jenter over 18 år som voldtok en gutt på 12 år.  Så kan vel ikke akkurat si at kvinner er noe bedre. Det skrives bare ikke så mye om. 

Anonymkode: fbd42...6ee

Riktig og det meste av statistikken på dette området er ubrukelig fordi den bygger på påstander. Det som er sikkert, er at det er farligst for menn på gata. 

Anonymkode: 321b8...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har opplevd å bli fulgt etter av en varebil helt hjem, blitt dopet på fest med skolevenner og blitt stalket av en fremmed mann. Det gikk heldigvis bra. Jeg var mellom 16-18 da dette skjedde. Er utrolig nok ikke redd eller angstfull, men jeg tar bedre avgjørelser i livet og tar forholdsregler. Jogger ikke alene sent på kvelden, lar ikke drikken ligge på bordet når jeg går på do, lar ikke andre passe på drikken min når jeg har vært ute på byen (tar den med meg/drikker opp) og jeg gir ingen informasjon om meg selv til tilfeldige fremmede. Som 16-18 åring skjønte jeg ikke konsekvensene av å gi navnet mitt til en fremmed, eller la drikken ligge på bordet. Det fikk konsekvenser, men alt gikk bra (takk og lov). 

Ja, det er så klart synd at verden er slik. Men verden ER slik og vi er bare nødt å ta forholdsregler. Både menn og kvinner. Det vil alltid finnes syke jævler der ute og vi må passe på oss selv og hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dette godt. Bestevenninna mi går aldri noe sted uten kniv pga menn. Hun har dessverre også måttet bruke den, så hun blir neppe å slutte med det. 

Selv går jeg bare ikke ut med mindre jeg absolutt må. Jeg vet at folk flest ikke griper inn om noe skjer, for hele livet har jeg lært at folk ikke bryr seg. Man må passe på seg selv og evt barna sine 

Anonymkode: b886e...867

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bagatelliserer du voldtekt? 18.000 voldtekter i året er ikke "meget lavt" , det er ca 50 i uken. Inkludert tallene for nettovergrep er det mye mer!

Anonymkode: 7aa8c...7ae

Hvor bagatelliserer jeg voldtekt? Jeg snakker om overfallsvoldtekter. Jeg sier jo nettopp at du skal være mye reddere for de du kjenner, enn en tilfeldig kar mens man går hjem på nattestid.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvilken statistikk du leser? 

Fra SSB har seksuallovbrudd steget fra 3300 i 2005 til 8300 i 2018.

Grov voldtekt (herunder overfallsvoldtekt) har steget fra 22 i 2005 til 114 i 2018.

Statistikken går feil vei. Og ser ikke ut til at det er noen bedring i sikte. 

Anonymkode: a3b12...74f

Tror du faktisk at det har blitt fler voldtekter? Det har det nemlig neppe. Det har derimot blitt en langt større anmeldelsestendens, noe som er meget bra.

Det er jo ikke som om overgrep av barn ikke skjedde for 50-100 år siden, men det var langt mer tabu enn det er i dag, for å ta et sammenliknbart eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner dette godt. Bestevenninna mi går aldri noe sted uten kniv pga menn. Hun har dessverre også måttet bruke den, så hun blir neppe å slutte med det. 

Selv går jeg bare ikke ut med mindre jeg absolutt må. Jeg vet at folk flest ikke griper inn om noe skjer, for hele livet har jeg lært at folk ikke bryr seg. Man må passe på seg selv og evt barna sine 

Anonymkode: b886e...867

Ryker på en fin fengselsstraff da om hun bruker den.

Hva tror du overfallsmennene begynner å ta med seg om du tar med deg kniv? Nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...