Gå til innhold

P-pilleslutt og manglende mens


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sluttet på p-piller i august og fikk en bortfallsblødning da. Etter det, ingenting. Var hos gynekolog, privat, i desember, og tatt sjekk og ultralyd. Hun mente at det ikke var noe å bekymre seg for, og at kroppen trengte tid til å stabilisere seg.
Nå nærmer det seg slutten på januar, og jeg begynner å bli litt utålmodig. Var så mentalt klar for å bli "prøver" i august, og kjøpte inn folat og greier, men nå begynner jeg å bli litt stresset fordi kroppen ikke responderer som tenkt på pilleslutten.

Noen som har noen lignende erfaringer, tips eller råd? Burde jeg ta ny kontakt med gynekologen? Eller bestille time hos fastlege?

Anonymkode: ff2c5...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noen kan det ta lang tid før det er i nærheten av å stabilisere seg. Det kan godt være at kroppen holder tilbake fordi du tenker mye på at det aldri kommer en blødning 🤷‍♀️ At kroppen rett og slett er stresset. Du var jo hos gyn i desember og da var alt normalt, lite trolig at det har skjedd så mye siden da, vi er tross alt bare i januar 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme som deg, sluttet i august for noen år tilbake, og i den kommende januar var fortsatt ikke mens kommet. Jeg gikk til fastlegen min, hvor jeg ble henvist til gynokolog og fikk god hjelp der. Fikk noe piller for å fremkalle en mens, men viste seg dessverre i mitt tilfelle at jeg hadde PCO, så jeg fikk aldri eggløsning. 
Men fikk god hjelp og massevis av oppfølgning, og sitter i dag med en datter ! 
 

Håper for din del at det kun er kroppen som trenger litt tid, men jeg hadde nok gått til legen og bedt om henvisning til gynokolog 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Imorbør skrev:

Håper for din del at det kun er kroppen som trenger litt tid, men jeg hadde nok gått til legen og bedt om henvisning til gynokolog 🙂 

Men hun har jo «akkurat» vært hos gynekolog, type forrige måned? Mener du at henvisning til gyn via fastlege er bedre enn privatpraktiserende gynekologer? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Patriotpaula skrev:

Men hun har jo «akkurat» vært hos gynekolog, type forrige måned? Mener du at henvisning til gyn via fastlege er bedre enn privatpraktiserende gynekologer? 🤔

Nei, ikke sånn ment i det hele tatt! Jeg bare svarte på hennes spørsmål 🙂 Om mine/andres erfaringer. Jeg selv gikk jo direkte via fastlege/offentlig, men alles kropper er jo selvsagt forskjellige - så jeg bare foreslå iallefall å gå via fastlege slik at hun eventuelt får hjelp dersom det ikke bare er kroppen som prøver å stabilisere seg. :)  Håpe selvsagt det kun er det som er grunnen 🤞🏼😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle så slutta eg i månedsskiftet mai/juni og har bare hatt en "skikkelig" mens etter det.

Var hos gyn i desember, på ul kunne man sjå litt tegn til pco, men blodprøven var heilt normal. Så gynekologen meinte eg har ei mild grad av pco.

Eg fikk og beskjed om at alle småblødningane som eg hadde hatt litt her og der (på ingen måte regelmessig) blei rekna som mens, og at mens og eggløsning sikkert kom til å komme tilbake etter kvart.

Men vist eg ville ha hjelp til å kickstarte systemet litt så kunne eg få det. Har fått resept på letrozol og skal begynne med det etter neste minimens. 

Sååå du får spør om du ikkje kan få litt hjelp til å få i gang eggløsninga. Det fins jo grenser for kor tålmodig man kan være i ein sånn situasjon.😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kupper tråden litt, men denne bortfallsblødningen dere har opplevd, er det en liten eller stor blødning? 
Jeg sluttet på ppillen for 1 uke siden, og fikk en HEFTIG blødning 2 dager etterpå.. Regnes dette ikke som mens? 

Anonymkode: 26964...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kupper tråden litt, men denne bortfallsblødningen dere har opplevd, er det en liten eller stor blødning? 
Jeg sluttet på ppillen for 1 uke siden, og fikk en HEFTIG blødning 2 dager etterpå.. Regnes dette ikke som mens? 

Anonymkode: 26964...891

Man har jo ikke eggløsning og mensen når man går på prevensjon. Så den første blødningen som kommer noen dager etter prevensjonsslutt vil være en bortfallsblødning. Man kan jo tenke seg det som en «mensen» mtp veien videre, men siden man ikke har mensen som i mensen man går prevensjon så blir det feil å kalle det for det 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Patriotpaula skrev:

Man har jo ikke eggløsning og mensen når man går på prevensjon. Så den første blødningen som kommer noen dager etter prevensjonsslutt vil være en bortfallsblødning. Man kan jo tenke seg det som en «mensen» mtp veien videre, men siden man ikke har mensen som i mensen man går prevensjon så blir det feil å kalle det for det 😊

Okei, da får jeg vente på neste blødning for å finne ut hvor lang syklus jeg har 🙂 Takk for svar :)

Anonymkode: 26964...891

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...