Gå til innhold

For tidlig født, meget lav fødselsvekt, hos dere voksne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere voksne som ble født alt for tidlig og med lav fødselsvekt, ev hvilke utfordringer og vansker har du fysisk, psykisk? Selv veide jeg ca 1890 g og ca 7 uker for tidlig. Skriv gjerne vekt og uker for tidlig med de utfordringer du ev måtte ha.

Anonymkode: 1df8e...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarer for samboeren min.

Født i uke 23, fødselsvekt 815 gram. Har i dag en del lungeproblemer uten noen klar diagnose som mulig kan knyttes til for tidlig fødsel. Har også vært utredet for CP pga bevegelsesproblematikk, men har ikke fått noe klart svar der heller. I tillegg har han lette lærevansker av typen problemer med å lære høyre-venstre, alfabetet og lignende.

Anonymkode: adad3...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere voksne som ble født alt for tidlig og med lav fødselsvekt, ev hvilke utfordringer og vansker har du fysisk, psykisk? Selv veide jeg ca 1890 g og ca 7 uker for tidlig. Skriv gjerne vekt og uker for tidlig med de utfordringer du ev måtte ha.

Anonymkode: 1df8e...778

Hva er dine utfordringer da?

Anonymkode: bd215...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarer for samboeren min.

Født i uke 23, fødselsvekt 815 gram. Har i dag en del lungeproblemer uten noen klar diagnose som mulig kan knyttes til for tidlig fødsel. Har også vært utredet for CP pga bevegelsesproblematikk, men har ikke fått noe klart svar der heller. I tillegg har han lette lærevansker av typen problemer med å lære høyre-venstre, alfabetet og lignende.

Anonymkode: adad3...68c

Oi, så tidlig har de fleste en utviklingshemming, men han har ikke det altså?

Anonymkode: bd215...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble født 8 uker for tidlig, veide 2.100. 

Hadde selektiv mutisme og angst som barn. Men det kan jo skyldes familieforhold etc. også.

Brukte lang tid på rettskriving. Engelsken et fortsatt vanskelig skriftlig. 

Svært god helse ellers. "Aldri" syk. 

Anonymkode: bd215...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svarer for samboeren min.

Født i uke 23, fødselsvekt 815 gram. Har i dag en del lungeproblemer uten noen klar diagnose som mulig kan knyttes til for tidlig fødsel. Har også vært utredet for CP pga bevegelsesproblematikk, men har ikke fått noe klart svar der heller. I tillegg har han lette lærevansker av typen problemer med å lære høyre-venstre, alfabetet og lignende.

Anonymkode: adad3...68c

Kan han ikke skrive siden han har problemer med alfabetet?

Anonymkode: bd215...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så tidlig har de fleste en utviklingshemming, men han har ikke det altså?

Anonymkode: bd215...00f

Nei :) 

Anonymkode: adad3...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan han ikke skrive siden han har problemer med alfabetet?

Anonymkode: bd215...00f

Jo, selvfølgelig. Man trenger da ikke å kunne alfabetet for å kunne lese og skrive. Grunnen til at jeg svarte er fordi det er jeg som har profil her. 

Anonymkode: adad3...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med barna deres igjen? Vet om to som er født for tidlig. Fikk først ett barn som ble albino. Sjansen for ett til var svært lav. Men de fikk en til albino. 

Anonymkode: 9240e...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med barna deres igjen? Vet om to som er født for tidlig. Fikk først ett barn som ble albino. Sjansen for ett til var svært lav. Men de fikk en til albino. 

Anonymkode: 9240e...76e

Albinisme er arvelig og har ingenting med prematur fødsel å gjøre. 

Anonymkode: adad3...68c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere voksne som ble født alt for tidlig og med lav fødselsvekt, ev hvilke utfordringer og vansker har du fysisk, psykisk? Selv veide jeg ca 1890 g og ca 7 uker for tidlig. Skriv gjerne vekt og uker for tidlig med de utfordringer du ev måtte ha.

Anonymkode: 1df8e...778

6 uker og omtrent to kg.

Null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 gr, tatt med keisersnitt 5 uker før termin. Tvilling. Alltid vært tynn og lita, tvillingen min er normalvekt og høyere, tok all næring så jeg var mye mindre enn den andre...

Anonymkode: 326b2...38c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 uker for tidlig, og i overkant av 900 gram. Fikk symptomer på CP, men ikke nok til å få diagnosen. Jeg har aldri blitt særlig plaget av disse symptomene, og merker tilnærmet ingenting til dem. Jeg brukte hakket lenger tid på å lære meg å sykle, stå på ski etc, men klarte det fint når jeg først lærte meg det, og jeg er dårligere på slike ting enn folk flest. Jeg fikk også ADHD pga prematuriteten, men aldri hatt andre lærevansker, og klarte meg over snittet bra på skolen. 

Anonymkode: 3d14f...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 uker for tidlig, veide rundt 1.4 kg. Dårlig syn, halvt døv, pusteproblemer, dårlige ledd, en haug av psykiske problemer (noe som kan komme av miljø også da selvsagt), problemer med blæra.. Ja haha. Ingen problemer på skolen da heldigvis så har fått god utdanning :) 

Anonymkode: eab3f...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd for tidlig født. 1054 gr, 35 cm lang. Har problemer med balansen, og koordinasjon, gjorde det veldig dårlig i gymtimene. Har også ADD og bipolar lidelse, men det bipolare har jeg arvet.

Anonymkode: 6b0c2...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine barn er født for tidlig. 1700 og 1900 gr. Begge voksne uten noen som helt men etter det.

Anonymkode: f6aa4...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 uker, 900 g. Ingen problemer som jeg vet er knyttet direkte til at jeg er født for tidlig. 

Anonymkode: 164a0...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...