Gå til innhold

Nikkers om vinteren. Hvorfor brukte man det tidligere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser man på bilder fra like før og like etter 2. verdenskrig så brukes ofte nikkers til vinteraktiviteter(stå på ski, osv). Sammen med nikkersene brukes det lange ullstrømper(og enkelte ganger gamasjer, men ikke alltid). 

Hvorfor brukte man nikkers til vinteraktiviteter i snøen? Skjønner at det sikkert var mote på den tiden, men skjønner ikke hvorfor de akkurat skulle bruke nikkers når man skal leke i snøen. 

Image result for nikkers ski"

 

Anonymkode: 882cc...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det var praktisk, og ga god bevegelighet. Man kan bøye knærne uten at det strammer.

Anonymkode: bcceb...103

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme vinterklær den gangen var stort sett laget av vadmel, delvis fordi det er  varmt, delvis fordi det er vannavstøtende med mindre det blir utsatt for mye vann over tid. Et veldig praktisk materiale for aktiviteter ute i snøvær, med andre ord. Men langbukser subber gjerne i bakken, eller i hvertfall ned i snøen og når det skjer mer eller mindre konstant over tid, noe som blant annet vil skje i ei skiløype, blir de våte nederst til tross for de vannavstøtende egenskapene. Og når vadmel først blir gjennomvått, blir det TUNGT. Og veldig, VELDIG vått. Det tar fort ei uke å tørke og som kjent hadde man ikke mange skift den gangen og uansett ikke store nok boliger til å ha sju sett bukser til hver unge hengende til tørk. Ullstrømper derimot, tørker til dagen etter.

Dessuten var det både enklere og billigere å skifte ut strømper enn å skifte ut selve buksa etterhvert som ungene vokste, og der langbukser raskt ville blitt for korte, passet nikkersene i mange sesonger bare man skiftet ut strømpene. Det var nok også en faktor. Barna (guttene) brukte jo nikkerser hele sommerhalvåret også. 

Anonymkode: 8e633...bf0

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nikker fortsatt. Både fordi det er stilig, norsk, behagelig og praktisk. 

Blir man varm. Kan man bare trekke ned strømpene. Er man kald kan man trekke de opp. Sommershoets og vinterbukse samtidig. 

Skal man gå i skog og lyng på sommeren. Er det greit å ha strømper der. Slik at man ikke riper opp leggene. 

twentyfour-finse-2-lags-nikkers-antrasit

Anonymkode: 14b13...31a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snør blir strømpene våte etterhvert, hvor praktisk er det?

Og i våt lyng? 

Anonymkode: 52cc0...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det snør blir strømpene våte etterhvert, hvor praktisk er det?

Og i våt lyng? 

Anonymkode: 52cc0...908

Det er bedre at strømpene blir våte enn buksene, man kan ha et ekstra par i ryggsekken og bytte. I tillegg er de tettsittende (noe buksene gjerne ikke var får man fikk nylon og strechstoffer), så de sleper ikke så mye i lyng og snøkanter.

Anonymkode: fa86a...bd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det var fordi strømpene er mye lettere å bytte enn en hel bukse. Både ved slitasje og når de ble våte. 

Anonymkode: 1f3e2...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Når det snør blir strømpene våte etterhvert, hvor praktisk er det?

Og i våt lyng? 

Anonymkode: 52cc0...908

Gamasjer utenpå strømpene i vått vær.

Jeg vil dessuten gjerne korrigere TS' tidsoppfattelse en smule - da jeg var barn på 80-tallet var det helt vanlig skiantrekk, og så utenkelig er det ikke i dag heller...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 9.17, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker nikker fortsatt. Både fordi det er stilig, norsk, behagelig og praktisk. 

Blir man varm. Kan man bare trekke ned strømpene. Er man kald kan man trekke de opp. Sommershoets og vinterbukse samtidig. 

Skal man gå i skog og lyng på sommeren. Er det greit å ha strømper der. Slik at man ikke riper opp leggene. 

twentyfour-finse-2-lags-nikkers-antrasit

Anonymkode: 14b13...31a

Stilig er nå sterkt overdrevet!! Det ser helt forjævlig ut og det dummeste jeg har opplevd er folk på shopping i storgata på Lillehammer med nikkers!!

Anonymkode: dd30e...a72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stilig er nå sterkt overdrevet!! Det ser helt forjævlig ut og det dummeste jeg har opplevd er folk på shopping i storgata på Lillehammer med nikkers!!

Anonymkode: dd30e...a72

Jeg synes nikkers er kjempefint. Jeg har et par hverdagsnikkerser som jeg elsker å bruke.

Anonymkode: f3bb1...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nikkers er råstilig jeg 😍 elsker å se friluftsmenn i nikkers 😊 

det er jo veldig behagelig og praktisk å ha ullstrømper nederst på beina om vinteren da. De varmer godt og tørker fort. Jeg pleier ofte bruke raggsokker når jeg er på skautur, hele året bortsett fra varmeste sommeren. Trekker de gjerne opp så de går et lite stykke opp på leggen. Bruker ikke nikkers så trekker de opp over buksa bare

Anonymkode: c2fcf...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Jar og der går folk rundt i skinnikkers og lufter fuglehundene sine.

Anonymkode: 435a8...f82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mørkeblå nikkers og rød anorakk var standard antrekket da jeg vokste opp og vi skulle på ski. Når fattern reiser på fjellet så reiser han i skinn nikkersen😅

Anonymkode: 3413e...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde da nikkers da jeg vokste opp tror jeg....nå putter jeg bare buksa oppi strømpene om jeg er redd for at den skal bli våt, og bretter opp buksa om det er varmt.

Anonymkode: 6e415...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...