Gå til innhold

Hvorfor skal ytringsfriheten innskrenkes for abortmotstandere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud for noe svada.

Anonymkode: fabc6...b61

Du må være mann siden du tok deg så nær av at jeg skrev Patriarkatet. :edie:

Anonymkode: 7b5a5...9a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som sier at samfunnet skal bruke kvinner som "rugekasser" eller at det ikke skal være valgfritt å få barn. Uenigheten handler om når det er snakk om et barn eller ikke. Hvis det er et barn, kan selvsagt ikke moren gjøre som hun vil, da har hun et ansvar for å beskytte barnet. I norsk lovverk blir man et barn i uke 13, med mindre man har visse alvorlige sykdommer.

Anonymkode: fabc6...b61

Det er fullstendig feil. Grensen for selvbestemt abort handler ikke om når fosteret blir et barn, det sier loven ingen ting om. Man er foster til man er født. Det handler utelukkende om en grense for kvinnen å kunne velge abort uten innblanding fra en nemnd. 

I praksis har man selvbestemt abort til uke 16, etter det skal grunnene være stadig sterkere. Den absolutte grensen er når fosteret antas levedyktig.

Anonymkode: 9fab2...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke forskjell på om en baby er inni en mage eller utenfor. Sånn sett kunne jeg like gjerne vært med på å ta livet til et nyfødt barn som av et foster, f.eks. pga at det var resultat av en voldtekt og at dette barnet ikke kunne blitt elsket av sine biologiske foreldre. Men jeg synes det virker ganske drastisk og synes nok en adopsjon hadde vært en bedre løsning.

Når det er sagt mener jeg vi har en del igjen før vi er gode nok til å ta vare på traumatiserte mødre og klarer ikke å forstå argumentet om at kvinnen må få bestemme over egen kropp. Selvfølgelig skal hun det, men hun kan ikke uten videre bestemme over fosteret noe mer enn hun kan bestemme over en baby hun holder hengende utfor et stup. Dersom hun bestemmer seg for at hun ønsker å sprike med fingrene dør barnet, og her synes jeg barnet er mer verdt enn at kvinnen skal kunne bestemme om hun synes det er ubehagelig å holde det. Selvfølgelig er det en helt annen sak å være gravid og noen ganger synes jeg det er riktig å drepe et foster, men siden jeg ser det som å være nettopp det, vil ikke et argument om at kvinnen må bestemme over egen kropp rikke meg en millimeter i mitt syn. De som vil overbevise meg om noe annet må argumentere mot mine meninger, ikke bare si en gang til noe som jeg ser som helt irrelevant. 

 

Anonymkode: 01e35...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men et embryo er ikke et liv, hjertet og hjernen er ikke utviklet engang.  Det er mer liv i kjøttet du spiser, eller eggene du eter. Hva med morens liv? Hvorfor er det ikke verdt noe?

Anonymkode: 7b5a5...9a9

Selvsagt er det et liv. Hjertet slår etter 3 uker! 

Jeg har ikke sagt at morens liv ikke er viktig. Selvfølgelig er det livet også verdifullt.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at du dreper millionvis av blivende liv hver dag ved å vaske hender,  bruke vaskemiddel på kjøkkenbenken, skifte på senga, spiser kjøtt, spiser planter osv? 

Abortmotstand handler ikke om respekten for potensielt blivende liv,  men om makt over kvinner. Så fuck av med dere

Anonymkode: 7b5a5...9a9

Hæ?

Jo, å være imot abort handler om å verne det ufødte liv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 1.24, AnonymBruker skrev:

Ytringsfrihet gir deg ikke rett til å skade og kontrollere andre levende menneskers liv. 

Derfor er ikke det å mene at andre må ta abort, at innvandrere må dø osv noe som kan sies og liksom være greit bare fordi vi har  ytringsfrihet. 

Hvis du er imot abort så ikke ta en. Så lett er det! Å si noe om hva andre skal gjøre har du ingen rett til! 

Anonymkode: 7b5a5...9a9

Hvis du er imot å drepe folk, ikke drep noen selv. Så lett er det! Å si noe om hva andre skal gjøre har du ingen rett til!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du må være mann siden du tok deg så nær av at jeg skrev Patriarkatet. :edie:

Anonymkode: 7b5a5...9a9

Det har ikke noe med mitt kjønn å gjøre. "Patriarkatet" er som regel en innbilt og særdeles diffus institusjon som stadig brukes som forklaring på (ofte innbilte) problemer. Det som kunne vært vettuge debatter om kjønnsroller og politikk reduseres ofte til grunnløse anklager om at menn bevisst eller ubevisst har rottet seg sammen for å undertrykke kvinner. Som for eksempel når det gjelder abort.

Anonymkode: fabc6...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at du dreper millionvis av blivende liv hver dag ved å vaske hender,  bruke vaskemiddel på kjøkkenbenken, skifte på senga, spiser kjøtt, spiser planter osv? 

Abortmotstand handler ikke om respekten for potensielt blivende liv,  men om makt over kvinner. Så fuck av med dere

Anonymkode: 7b5a5...9a9

Hvordan kan du tro du vet det? For min del dreier det seg kun om livet du tar, altså barnet. IKKE kvinnen! 

 

Det andre du skrev er for dumt til å kommentere, og det vet du sikkert sjøl også. 

Anonymkode: ce3be...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er fullstendig feil. Grensen for selvbestemt abort handler ikke om når fosteret blir et barn, det sier loven ingen ting om. Man er foster til man er født. Det handler utelukkende om en grense for kvinnen å kunne velge abort uten innblanding fra en nemnd. 

I praksis har man selvbestemt abort til uke 16, etter det skal grunnene være stadig sterkere. Den absolutte grensen er når fosteret antas levedyktig.

Anonymkode: 9fab2...e67

Loven bruker selvsagt ikke ordlyden "fosteret blir et barn i uke x" men det er det som er grunnlaget for å sette grensen der. For i det øyeblikket man regnes som en person, innbefattes man av grunnleggende menneskerettigheter.

Anonymkode: fabc6...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du må være mann siden du tok deg så nær av at jeg skrev Patriarkatet. :edie:

Anonymkode: 7b5a5...9a9

Dette er forøvrig et godt eksempel på hva jeg mener. Du slår fast at grunnen til at menn er årsaken til kvinners problemer. Når jeg imøtegår påstanden blir jeg avfeid fordi jeg er mann. Hvem trenger argumenter når man har patriarkatet?

Anonymkode: fabc6...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at morens liv ikke er verdt noe? Har du noengang hørt noen si det? Eller er det implisitt at kvinnen er verdiløs og rettsløs bare fordi hun er gravid? Hvor tar du det fra?

Abortmotstandere har ytringsfrihet som alle andre, men det er sånt piss som dette som gjør at mange vegrer seg for å si noe. De prøver å si "jeg mener fosteret har verdi" eller noe i den retning, men folk skal på død og liv innbille seg at de sier "kvinner skal ikke bestemme over sin egen kropp." Det er så ufattelig lavt nivå.

Anonymkode: fabc6...b61

Hallo i luken. Du vet at det hender seg at en kvinne dør eller får alvorlige skader som følge av fødsel? Ja det er sjelden, men det skjer. Selv i Norge. Det har hendt seg at det har blitt hjertestans hos mor og andre ting. Så om du er imot abort pga fosterets verdi så mener du det fosteret er mer verdt enn kvinnen som bærer på det. Jeg føler at siden vi bor i et land med såpass godt helsevesen, kombinert med at risiko ved fødsel snakkes lite om, gjør at man bagatelliserer fødsel veldig. F. Eks argumentet med at kvinner er skapt for dette og at det fødes barn hver dag, provoserer meg, for det nevnes ikke et ord om de fødslene som ikke gikk bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Maleficenta said:

Hallo i luken. Du vet at det hender seg at en kvinne dør eller får alvorlige skader som følge av fødsel? Ja det er sjelden, men det skjer. Selv i Norge. Det har hendt seg at det har blitt hjertestans hos mor og andre ting. Så om du er imot abort pga fosterets verdi så mener du det fosteret er mer verdt enn kvinnen som bærer på det. Jeg føler at siden vi bor i et land med såpass godt helsevesen, kombinert med at risiko ved fødsel snakkes lite om, gjør at man bagatelliserer fødsel veldig. F. Eks argumentet med at kvinner er skapt for dette og at det fødes barn hver dag, provoserer meg, for det nevnes ikke et ord om de fødslene som ikke gikk bra. 

Jeg har ikke påstått at abort er hverken rett eller galt, jeg påpeker bare noen av grunnene til at debatten er så håpløs. Jeg tviler ikke på at abort kan være det beste i noen tilfeller, og det er interessante problemstillinger, men da må vi komme oss forbi å fordumme debatten for å kunne slenge rundt med sterke meninger.

Kanskje man kan ta utgangspunkt i noe man faktisk er enig i. For eksempel tror jeg de fleste vil være enige i at abort like før fødsel er moralsk galt, samme hvor dårlig det passer for moren. Så blir spørsmålet, hvorfor er det galt, og hvor langt bak i svangerskapet kan man gå før det blir ok?

Anonymkode: fabc6...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke påstått at abort er hverken rett eller galt, jeg påpeker bare noen av grunnene til at debatten er så håpløs. Jeg tviler ikke på at abort kan være det beste i noen tilfeller, og det er interessante problemstillinger, men da må vi komme oss forbi å fordumme debatten for å kunne slenge rundt med sterke meninger.

Kanskje man kan ta utgangspunkt i noe man faktisk er enig i. For eksempel tror jeg de fleste vil være enige i at abort like før fødsel er moralsk galt, samme hvor dårlig det passer for moren. Så blir spørsmålet, hvorfor er det galt, og hvor langt bak i svangerskapet kan man gå før det blir ok?

Anonymkode: fabc6...b61

 Nå har vi et lovverk som styrer dette, så forstår ikke helt hvorfor det må diskuteres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Maleficenta said:

 Nå har vi et lovverk som styrer dette, så forstår ikke helt hvorfor det må diskuteres. 

Det er neppe snakk om å endre lovverket. Men det er veldig skummelt hvis folk antar at det loven sier er synonymt med hva som er moralsk riktig. Det er mange som husker tiden da homoseksualitet var en psykiatrisk diagnose og homofil sex var straffbart(!).

Anonymkode: fabc6...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...