Gå til innhold

NAV har begynt å trekke meg for stønder på selvoppnemt samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnefar har aldri hatt samvær, men har begynt å møte litt nå av og på det siste året. Kanskje 4 ganger totalt på 12 måneder. Barnet er 12 år. Jeg ble nylig permittert og søkte sosial hjelp og dagpengee. Får bidragsforskudd fra nav da barnefar ikke betaler bidrag, og i vedtaket har NAV både i dagpenger og sosialhjelp trukket 60% pga de antar at barnefar har barnet annehver helg. Hvis ikke jeg kan bevise at barnefar ikke har samvær så ville det forbli slik. 

Hvordan kan jeg bevise at barnefar ikke har samvær? 

Anonymkode: c6804...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uttalelser fra bla skole

Anonymkode: 93fc1...634

Jaha.. hvordan skal skolen vite noe om dette?  Kan jo høre med de om de føler de kan uttale seg noe om det så klart. Men faren er ikke inne i bildet på noen av det "hverdagslige".  På hvilken måte kan de uttale seg egentlig? Spørreundersøkelse av barnet? 

Anonymkode: c6804...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen og helsesøster skal vite hvilke omsorgspersoner barna har i livet sitt og hvem de vokser opp med, om de ikke vet det er de alvorlig. 

Anonymkode: cba2a...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett. Ta bilde av barnet foran dagens avisstativ på lørdagene som faren skulle hatt barnet? Ta med barnet på en politistasjon og spørre om de kan signere på at barnet er hos deg? Evt. prøve å finne en politi et sted. Ta med ferdig utfylt brev til å signere og pass til barnet hvis du har. Hvis ikke det er noe politi i nærheten kan kanskje noe annet litt offentlig brukes, f.eks. et sykehus.

Anonymkode: 21a80...9d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolen og helsesøster skal vite hvilke omsorgspersoner barna har i livet sitt og hvem de vokser opp med, om de ikke vet det er de alvorlig. 

Anonymkode: cba2a...92a

Ja. Det er jo bare meg det da. 

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lett. Ta bilde av barnet foran dagens avisstativ på lørdagene som faren skulle hatt barnet? Ta med barnet på en politistasjon og spørre om de kan signere på at barnet er hos deg? Evt. prøve å finne en politi et sted. Ta med ferdig utfylt brev til å signere og pass til barnet hvis du har. Hvis ikke det er noe politi i nærheten kan kanskje noe annet litt offentlig brukes, f.eks. et sykehus.

Anonymkode: 21a80...9d5

Huff så mye styr, men føles som om jeg må gjøre noe sånt. Nav kunne iallefall ikke gi meg noe svar på hvordan jeg sku bevise det. Det var liksom ikke deres problem. Sukk. 

Anonymkode: c6804...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familievernkontor og samværsavtale kanskje? Mekling, slik at alt samvær skal være skriftlig 

Anonymkode: ec345...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skrive et brev der du redegjør for hvor og når han faktisk har vørt sammen med barnet, og forklarer at de tte er det samværet som har funnet sted. Det er ikke noe bevis sånn sett, men det er i alle fall en detaljert redegjørelse for situasjonen, og det vil være vanskelig for far å påstå noe annet. Da må han jo finne opp konkrete tid og steder.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg ikke ytelser fra nav altså, men i forbindelse med at jeg søkte om fastsetting av barnebidrag - så holdt det massevis at jeg bare skrev at det ikke var noe samvær mellom biologisk far og barn...

Anonymkode: 0e6bf...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familievernkontor og samværsavtale kanskje? Mekling, slik at alt samvær skal være skriftlig 

Anonymkode: ec345...e1a

Familievernkontoret kan jo funke, de har jo i flere år blitt innvolvert noen ganger for så og selv også oppdage at det er håpløst å få til et sammarbeid og en fungerende ordning. Samværsavtale eksisterer ikke pga. farens manglende oppmøte etc.

 

9 minutter siden, Gliffy skrev:

Hva med å skrive et brev der du redegjør for hvor og når han faktisk har vørt sammen med barnet, og forklarer at de tte er det samværet som har funnet sted. Det er ikke noe bevis sånn sett, men det er i alle fall en detaljert redegjørelse for situasjonen, og det vil være vanskelig for far å påstå noe annet. Da må han jo finne opp konkrete tid og steder.. 

Det var det jeg gjorde, men det var ikke godt nok. Jeg måtte bevise det. 

Anonymkode: c6804...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får jeg ikke ytelser fra nav altså, men i forbindelse med at jeg søkte om fastsetting av barnebidrag - så holdt det massevis at jeg bare skrev at det ikke var noe samvær mellom biologisk far og barn...

Anonymkode: 0e6bf...4f8

Har vært d her og de siste 12 årene ( har desverre vært litt ut og inn av nav pga korte arb. Forhold) men aldri før opplevd dette. 

Anonymkode: c6804...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har de trukket? De kan ikke trekke noe av dagpenger pga samvær. Sosialstønad blir redusert mot all annen inntekt. 

Anonymkode: 83563...b24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje barnefar er villig til å skrive en uttalelse om at han har svært lite samvær med barnet? Det at du får full støtte er jo til barnets beste.

Anonymkode: e1265...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva bygger NAV antakelsen på? Har dere en samværsavtale der det på papiret er fastsatt at far egentlig skal ha samvær annenhver helg? Hvis det er det, så er det sannsynligvis det NAV bygger sin begrunnelse på, og da må du få endret samværsavtalen til å reflektere virkeligheten mer korrekt (at far i realiteten har mye mindre samvær). 

Å få tak i politi for underskrift eller bilde foran postkassestativet der og da vil neppe fungere så bra som bevis, for det fanger jo bare at du har barnet i øyeblikket, men beviser ikke at du har mye mer samvær over tid. Da fungerer nok skole bedre (hvis de f.eks. kan dokumentere at det kun er du som drar på foreldremøter for eksempel). Men jeg ville som sagt ha begynt i andre enden og fått en samværsavtale som reflekterer virkeligheten. 

Anonymkode: bb773...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste ville jo vært om barnefar skriver en bekreftelse til nav på at han ikke har fast samvær

Anonymkode: f3872...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det enkleste ville jo vært om barnefar skriver en bekreftelse til nav på at han ikke har fast samvær

Anonymkode: f3872...eb3

Tvilsomt at barnefar vil gå med på det både av sosiale og økonomiske grunner. Høres jo ikke akkurat ut som en ærlig og redelig fyr dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei.

Jeg antar at det er barnefaren som har fremsatt påstanden om at han har samvær med barn, ovenfor Nav. Hvis ikke har ikke Nav juridisk rett til å trekke deg i ytelsene du mottar.

Dette er det du skal gjøre.

Kontakt Nav, SKRIFTLIG, pr brev, og be om å få opplyst grunnen til trekket.

De vil da sikkert svare at dette skyldes at barnfar har samvær.

Da svarer du at hvis barnefaren påstår dette får han bevise det, da det er den som fremsetter påstanden som har bevisbyrden.

Samtidig skal du be om at trekket gis oppsettende virkning.

Dette betyr at trekket skal stanses inntil skaen er avklart.

Du skal også fremsette krav om tilbakebetaling av alle trekk, med tillegg av forsinkelsesrente. For tiden er forsinkelsesrenten

"Forsinkelsesrenten skal fastsettes hvert halvår, med virkning fra 1. januar og fra 1. juli. Finansdepartementet har fastsatt forsinkelsesrenten til 9,50 prosent fra 1. januar 2020."

Lenke til siden om forsinkelsesrenten

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/forsinkelsesrente-/id429404/

 

Med vennlig hilsen

Tore Berg

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...