Gå til innhold

Klær i vaskemaskinen, hvor lenge før du kjører maskinen en gang til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En dag/over natta går greit for meg ja, men da passer jeg på å ikke lukke opp døra så detkommer oksygen til -det er vel det som setter i gang prosessen med bakterier

Anonymkode: 8f84f...2ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har timer på maskina, så om jeg er opptatt setter jeg på at klærne skal være ferdige om 4, 5, 12 timer. Alt etter når noen rekker å henge de opp. Glemmes tøyet i maskinen lukter jeg på de før jeg avgjør om de skal henges opp til tørk eller få et kortprogram til. Farget tøy tåler mindre tid i maskinen enn lyst tøy før det lukter synes jeg. Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter en dag i maskina så kunne du like gjerne bare droppet å vaske de i det hele tatt. Da er de like fulle av bakterier som de var til å begynne med. 

Anonymkode: 4f8da...e39

? :klo: Du er selvsagt klar over at på grunn av helt grunnleggende fysiske regler så kan ikke rene ting «selvprodusere» bakterier. Det er alle som har fullført norsk grunnskole. Så det du sier er at etter vask inneholder dine klær en så mangfoldig og så farlig cocktail av bakterier at bestanden vil øke til farlige pre-vask tilstander (en ganske fiktiv ide i seg selv) i løpet av utrolig kort tid (til sammenligning bruker laboratorier flere døgn i petriskåler på å dyrke frem e-coli, men din vaskemaskin klarer det på timer..) slik at du må vaske dem igjen? Og dette hjelper på tross av, altså, at maskinen din etterlater desse bakteriene også etter vask (ellers, som vi har dekket, kunne de jo ikke formert seg - døde bakterier blir ikke flere i maskinen). 

Når man i tillegg til dette er klar over at forsøk med dongeribukser viser verken mer eller  mindre «skumle bakterier» på seg etter 1 minutts bruk som etter 6 måneders bruk, så lurer vi jo litt på hvor akkurat dine «skumle og hurtigvoksende vaskemaskin-bakterier» kommer fra. Og hvorfor du vasker klær i det hele, når vi har etablert at de altså overlever vaskeprogrammet du bruker.

Det er mulig litt mindre klesvask og litt mer etterutdanning er en ide for 2020. 

Anonymkode: 71c1a...77c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

? :klo: Du er selvsagt klar over at på grunn av helt grunnleggende fysiske regler så kan ikke rene ting «selvprodusere» bakterier. Det er alle som har fullført norsk grunnskole. Så det du sier er at etter vask inneholder dine klær en så mangfoldig og så farlig cocktail av bakterier at bestanden vil øke til farlige pre-vask tilstander (en ganske fiktiv ide i seg selv) i løpet av utrolig kort tid (til sammenligning bruker laboratorier flere døgn i petriskåler på å dyrke frem e-coli, men din vaskemaskin klarer det på timer..) slik at du må vaske dem igjen? Og dette hjelper på tross av, altså, at maskinen din etterlater desse bakteriene også etter vask (ellers, som vi har dekket, kunne de jo ikke formert seg - døde bakterier blir ikke flere i maskinen). 

Når man i tillegg til dette er klar over at forsøk med dongeribukser viser verken mer eller  mindre «skumle bakterier» på seg etter 1 minutts bruk som etter 6 måneders bruk, så lurer vi jo litt på hvor akkurat dine «skumle og hurtigvoksende vaskemaskin-bakterier» kommer fra. Og hvorfor du vasker klær i det hele, når vi har etablert at de altså overlever vaskeprogrammet du bruker.

Det er mulig litt mindre klesvask og litt mer etterutdanning er en ide for 2020. 

Anonymkode: 71c1a...77c

Er vel mer lukta som gjør det ekkelt. Blir jo jævlig vondt lukt i klær som har ligget en stund i maskinen. Og lukten kommer helt sikkert av bakterier. 

Anonymkode: 13b95...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

? :klo: Du er selvsagt klar over at på grunn av helt grunnleggende fysiske regler så kan ikke rene ting «selvprodusere» bakterier. Det er alle som har fullført norsk grunnskole. Så det du sier er at etter vask inneholder dine klær en så mangfoldig og så farlig cocktail av bakterier at bestanden vil øke til farlige pre-vask tilstander (en ganske fiktiv ide i seg selv) i løpet av utrolig kort tid (til sammenligning bruker laboratorier flere døgn i petriskåler på å dyrke frem e-coli, men din vaskemaskin klarer det på timer..) slik at du må vaske dem igjen? Og dette hjelper på tross av, altså, at maskinen din etterlater desse bakteriene også etter vask (ellers, som vi har dekket, kunne de jo ikke formert seg - døde bakterier blir ikke flere i maskinen). 

Når man i tillegg til dette er klar over at forsøk med dongeribukser viser verken mer eller  mindre «skumle bakterier» på seg etter 1 minutts bruk som etter 6 måneders bruk, så lurer vi jo litt på hvor akkurat dine «skumle og hurtigvoksende vaskemaskin-bakterier» kommer fra. Og hvorfor du vasker klær i det hele, når vi har etablert at de altså overlever vaskeprogrammet du bruker.

Det er mulig litt mindre klesvask og litt mer etterutdanning er en ide for 2020. 

Anonymkode: 71c1a...77c

Tror du at en vanlig 40 graders vask desinfiserer tøyet? 

Vanlig brukstøy vasker vi vel først og fremst fordi det er skittent, som i flekkete, ingen forventer at en 30-40graders vask skal drepe alt av bakterier. Lar man tøyet ligge lenge i maskinen etterpå blomstret disse bakteriene, som kan resultere i tøy som lukter surt.

Ingen har vel snakket om at det er livsfarlig å la tøyet ligge pga bakterievekst. 

Endret av Nerine_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lukter på dem, lukter de mistenkelig så kjører jeg dem igjen. Èn time hørtes helt hysterisk ut...hva er dere redd for? Bakterier finnes over alt.

Anonymkode: 979b2...fe9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteri! Klær kan fint ligge over natta uten at det blir lukt. Og som en annen her sier ; det er rent, så hvor mye bakterier tror dere blomstrer da? Med mindre klærne skal brukes når du skal foreta en kirurgisk operasjon så trenger de ikke være sterile. Det blir jo bakterier p de i det sekundet du tar de på deg uansett. 

Anonymkode: a3816...6f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er lukt, men de som vasker klærne på nytt etter en time pga bakterier de synes jeg er hysteriske.

Hvis klærne lukter vondt etter én time er det må tide å vaske maskinen, ikke klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskina mi piper høyt tre ganger når den er ferdig, og om jeg ikke slår den av da så piper den på nytt igjen etter noen minutter osv. Så det skjer rett og slett ikke at jeg glemmer den! 

Anonymkode: 0b6e1...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 0.22, AnonymBruker skrev:

En dag/over natta går greit for meg ja, men da passer jeg på å ikke lukke opp døra så detkommer oksygen til -det er vel det som setter i gang prosessen med bakterier

Anonymkode: 8f84f...2ce

Er det flere bakterier i en vaskemaskin (som man faktisk har brukt vaskemiddel i) enn i et klesskap? Klesskapene mine er i alle fall fulle av oksygen...  `Eller mener du at bakteriene kun "angriper" våte klær?

Akkurat når det gjelder våte klær som blir liggende over tid ville jeg nok vært mer bekymret for muggsopp enn for bakterier.

Anonymkode: dd992...684

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere bakterier i en vaskemaskin (som man faktisk har brukt vaskemiddel i) enn i et klesskap? Klesskapene mine er i alle fall fulle av oksygen...  `Eller mener du at bakteriene kun "angriper" våte klær?

Akkurat når det gjelder våte klær som blir liggende over tid ville jeg nok vært mer bekymret for muggsopp enn for bakterier.

Anonymkode: dd992...684

Det er ikke meg du spør, men svaret er ja. Fuktighet trigger bakterievekst. Det vokser ikke bakterier på tørt tøy. Men vått tøy derimot, ja. 

Anonymkode: 52417...7b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 18.06, AnonymBruker skrev:

Er det flere bakterier i en vaskemaskin (som man faktisk har brukt vaskemiddel i) enn i et klesskap? Klesskapene mine er i alle fall fulle av oksygen...  `Eller mener du at bakteriene kun "angriper" våte klær?

Akkurat når det gjelder våte klær som blir liggende over tid ville jeg nok vært mer bekymret for muggsopp enn for bakterier.

Anonymkode: dd992...684

les deg opp på dette før du er så skråsikker du....

Anonymkode: cb006...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det ligget i 6 timer ish så kjører jeg det en gang til. Ellers bruker det å gå bra. 

Anonymkode: d22a7...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker som oftest klær på kvelden. Om jeg glemmer å henge dem opp før leggetid så henger jeg dem opp neste morgen. Og jeg glemmer dèt også, og kommer på det etter jobb neste dag, altså 1/2 døgn siden klærne ble vasket da tar jeg en ny runde. MEN ikke med hel full vask nei. Men en skylling/oppfriskning på 15 min. Da lukter de forfriskende igjen. Og ren ble de jo i forrige runde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.1.2020 den 0.37, AnonymBruker skrev:

? :klo: Du er selvsagt klar over at på grunn av helt grunnleggende fysiske regler så kan ikke rene ting «selvprodusere» bakterier. Det er alle som har fullført norsk grunnskole. Så det du sier er at etter vask inneholder dine klær en så mangfoldig og så farlig cocktail av bakterier at bestanden vil øke til farlige pre-vask tilstander (en ganske fiktiv ide i seg selv) i løpet av utrolig kort tid (til sammenligning bruker laboratorier flere døgn i petriskåler på å dyrke frem e-coli, men din vaskemaskin klarer det på timer..) slik at du må vaske dem igjen? Og dette hjelper på tross av, altså, at maskinen din etterlater desse bakteriene også etter vask (ellers, som vi har dekket, kunne de jo ikke formert seg - døde bakterier blir ikke flere i maskinen). 

Når man i tillegg til dette er klar over at forsøk med dongeribukser viser verken mer eller  mindre «skumle bakterier» på seg etter 1 minutts bruk som etter 6 måneders bruk, så lurer vi jo litt på hvor akkurat dine «skumle og hurtigvoksende vaskemaskin-bakterier» kommer fra. Og hvorfor du vasker klær i det hele, når vi har etablert at de altså overlever vaskeprogrammet du bruker.

Det er mulig litt mindre klesvask og litt mer etterutdanning er en ide for 2020. 

Anonymkode: 71c1a...77c

Morsomt når folk kommer med informasjon som er så feil og samtidig er sikker på at de vet best 😄 fuktighet fremmer bakterievekst, dette vet de fleste. På samme måte som du har større sannsynlighet for fotsopp om du går med svette føtter over lang tid. 

Mulig du burde ha fulgt bedre med i timene selv?? Bakteriekoloniene begynner å vokse etter 1t.  Og at enkelte bakterier overlever klesvask er en kjent sak, bakterier trives best ved 42C. Det er derfor det er anbefalt å ta et par vask på 60 og 90C av og til. 

 

Anonymkode: cb006...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 10.10, loveli skrev:

Én ting er lukt, men de som vasker klærne på nytt etter en time pga bakterier de synes jeg er hysteriske.

Hvis klærne lukter vondt etter én time er det må tide å vaske maskinen, ikke klærne.

Dette. Jeg har glemt tøyet mange gang, og har bare merket surlukt etter typ 48 timer. Sjelden de ligger så lenge, men av og til hvis der har vært for eks mye frem og tilbake på jobb + småskriser osv. Jeg har god luktesans, spesielt på ting som blir "surt" - merker det ofte før andre. Men surt etter EN time?? What????!

Anonymkode: cb21c...a3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de lukter vasker jeg på nytt. Glemmer aldri klær i maskinen men blir ofte forhindret å henge opp akkurat når vasken er ferdig så derfor hender det at de blir liggende en stund etter. Går jo 2-3 maskiner om dagen. 

Anonymkode: ec3ff...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 20.44, AnonymBruker skrev:

har de ligget der mer enn 2 dager vasker jeg dem på nytt. Aldri opplevd at klærne har luktet surt. 

Anonymkode: 73f8c...a68

Jeg har en venninne som alltid lukter surt. Hun kan umulig vite det selv. Regner med at du også lukter surt, men har blitt immun mot lukta. Vi har også en som leverer varer på jobb som også alltid lukter surt. 

Anonymkode: f39ab...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...