Gå til innhold

Hvorfor er det "pinlig" når noen snakker britisk engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I sommer hørte jeg på P3 hvor Sindre og Arian snakket engelsk med en som hadde fått en P3 telefon som ble sendt rundt på tur fra person til person. Etter på fikk Arian mange kommentarer fra folk fordi hun snakket britisk engelsk, og Sindre også snakka dritt om at "Ja, det var alltid hun ene i klassen som prøver å høres britisk ut" og det var visst veldig teit. Arian måtte unnskylde seg med at hun var halvt walisisk, og at det var derfor hun snakket engelsk sånn. Jeg ble rett og slett sint og lei meg på hennes vegne, og på mine egne, da jeg også snakker britisk engelsk. 

Og dette er ikke den eneste gangen jeg har hørt folk slenge ut slike sure kommentarer om at noen høres veldig britisk ut, eller veldig amerikansk ut. Jeg har nettopp svart på en slik kommentar her inne, og jeg skjønner ikke hva problemet er. Jeg har snakket britisk engelsk siden barneskolen, og når jeg studerte i England var det ingen som visste at jeg var norsk med mindre jeg sa noe. Når vi skulle studere Ibsen, og det kom fram at jeg var norsk, var det ingen i seminaret mitt som hadde fått med seg at jeg ikke var britisk. Skal jeg liksom bruke en falsk uttale når jeg snakker engelsk, slik at jeg ikke irriterer nordmenn som høres norsk ut når de snakker engelsk?

Som engelsklærer ville jeg aldri kritisert noen som ikke snakker britisk eller amerikansk, det viktige er at folk forstår hva de sier. Og hvis noen prøver å snakke britisk eller engelsk, men de får det ikke helt til, så skal de heller ikke måtte skamme seg over det. 

Jeg syns helt ærlig at det er helt latterlig at noen skal kritiseres fordi de er flink i et språk. Det er jo tydelig at de som gjør narr ikke har studert språk på universitetet, fordi da hadde dere blitt veldig irritert. 

Endret av Chiyo
  • Liker 13
Skrevet (endret)

Tror at hvis jeg skal være veldig ærlig, så er ikke dette et veldig stort problem? Jeg tviler på at mange har tid og/eller energi til å irritere seg over hvordan andre snakker, for ikke å snakke om faktisk bemerke det.

Endret av Wednesday Addams
  • Liker 2
Skrevet

Jeg selv snakker britisk-engelsk. Vet ikke hvorfor, men det falt meg mest naturlig. Synes personlig det er finere.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje du er litt høysensitiv om temaet og tolker ting i verste mening.

Anonymkode: d34de...713

• Liker 8
Skrevet

Spot on!

Får haugevis av kommentarer, av nordmenn, når jeg snakker engelsk. 

Har bodd i utlandet og lagt til meg en engelsk dialekt som gjør at briter tror jeg er engelsk.

Av en eller annen grunn så virker det som om dette provoserer nordmenn.

Kan ikke fake Solberg-engelsk heller, liksom!

Anonymkode: 53a1e...c3f

• Liker 7
Skrevet

Tror det blir veldig åpenbart at noen er flinke og da føler andre seg dumme? Kan det være så enkelt?

Jeg liker britisk-engelsk mye bedre enn amerikansk-engelsk. Føler og at det er mer naturlig for oss europeere å velge britisk-engelsk pga. geografi.

Anonymkode: d0b0f...03b

• Liker 7
Skrevet

Er nok fordi svært mange i Norge har lært engelsk gjennom amerikanske tv-serier og derfor synes det er rart med en annen engelsk enn amerikansk tv-aksent. 

Anonymkode: 5c622...af0

• Liker 5
Skrevet

Britisk Engelsk høres kanskje litt oppstyltet ut i forhold til Amerikansk, men jeg hadde ikke brydd meg.

• Liker 5
Skrevet

Jeg snakker også britisk engelsk.  Av den enkle grunn at jeg har bodd i London i flere år,  så det faller mest naturlig for meg.  Jeg underviser i engelsk på barneskolen, og mine elever snakker også britisk engelsk,  siden de lærer av meg. 

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du er litt høysensitiv om temaet og tolker ting i verste mening.

Anonymkode: d34de...713

Er ikke ikke høysensitiv. Jeg bare syns det er skikkelig dårlig gjort å gjøre narr av folk for noe de er flink til. Når man gjør det høres man ganske patetisk ut. Du ligger kanskje ikke merke til det, men det er kanskje fordi det ikke skjer med deg. 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, tirben skrev:

Jeg snakker også britisk engelsk.  Av den enkle grunn at jeg har bodd i London i flere år,  så det faller mest naturlig for meg.  Jeg underviser i engelsk på barneskolen, og mine elever snakker også britisk engelsk,  siden de lærer av meg. 

Jeg har også bodd i England, men jeg lærte britisk av læreren min på barneskolen. Når jeg dro på utveksling i USA snakker jeg amerikansk engelsk fordi jeg var redd for å bli mobbet, og jeg oppdaget at jeg var veldig flink til det uten at jeg hadde gjort det før. Jeg tror jeg har et talent for å kopiere uttaler lett, men britisk føles mer naturlig for meg nå. 
Mine elever er litt eldre, og når de kommer til meg så kan de en del fra før. Jeg korrigerer ikke uttalen til de som ikke bruker britisk, jeg ønsker bare at de skal være komfortabel med å snakke engelsk. Hvis noen lurer på en amerikansk uttale, så kan jeg hjelpe med det også. :enig: Så lenge elevene er glad i engelsk og motivert til å lære, så er jeg fornøyd! 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Chiyo skrev:

Er ikke ikke høysensitiv. Jeg bare syns det er skikkelig dårlig gjort å gjøre narr av folk for noe de er flink til. Når man gjør det høres man ganske patetisk ut. Du ligger kanskje ikke merke til det, men det er kanskje fordi det ikke skjer med deg. 

Dette kjenner jeg til fra helt tilbake til barneskolen, det er veldig ødeleggende. Det er en uting og burde ikke eksistere, men det gjør det dessverre. Man må bare lære seg å takle det på en eller annen måte.

• Liker 4
Skrevet

Når jeg gikk på skole insisterte jeg på å snakke amerikansk-engelsk, fordi jeg synes det var kulere, falt liksom mer naturlig for meg. Antagelig er det slik for de fleste fordi de er mer eksponert for det gjennom filmer og serier. Lærere snakker jo gjerne britisk-engelsk, og mye av audio-pensum er også britisk. Har i det siste snudd helt om og synes britisk-engelsk er en mye stiligere variant av det engelske språket, så mange forskjellige dialekter og ikke minst mye mer gøy å snakke :)

Anonymkode: 1b8e1...b38

• Liker 3
Skrevet

Man lærer engelsk på skole i Norge. Ikke britisk og ikke amerikansk. En som skulle lært norsk, ville ikke lært bergensk eller nynorsk i første omgang.. er man i England og legger over til en britisk aksent for å ikke skille seg ut, er det greit nok. Men husker en som snakket britisk i engelsktimen på skolen og det hørtes skikkelig teit ut når vi andre ikke gjorde det. Litt som at hen prøvde for hardt

Anonymkode: 4a464...a21

• Liker 2
Skrevet

Det irriterer meg ikke, og jeg har ikke noen problemer med nordmenn som snakker britisk-engelsk.
Men for å være ærlig så synes jeg det høres ganske påtatt og oppstyltet "se-på-meg-så-skoleflink-jeg-er" ut. Selv om jeg vet at det ikke nødvendigvis er slik de som snakker det tenker.
Søsteren min snakker veeldig britisk-engelsk, og det er unektelig litt komisk å høre på. Men ville selvsagt aldri kommet med stygge kommentarer.

Anonymkode: e42fe...d33

• Liker 5
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man lærer engelsk på skole i Norge. Ikke britisk og ikke amerikansk. En som skulle lært norsk, ville ikke lært bergensk eller nynorsk i første omgang.. er man i England og legger over til en britisk aksent for å ikke skille seg ut, er det greit nok. Men husker en som snakket britisk i engelsktimen på skolen og det hørtes skikkelig teit ut når vi andre ikke gjorde det. Litt som at hen prøvde for hardt

Anonymkode: 4a464...a21

Eller kanskje hen var flinkere. 

Anonymkode: 57aee...92f

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det irriterer meg ikke, og jeg har ikke noen problemer med nordmenn som snakker britisk-engelsk.
Men for å være ærlig så synes jeg det høres ganske påtatt og oppstyltet "se-på-meg-så-skoleflink-jeg-er" ut. Selv om jeg vet at det ikke nødvendigvis er slik de som snakker det tenker.
Søsteren min snakker veeldig britisk-engelsk, og det er unektelig litt komisk å høre på. Men ville selvsagt aldri kommet med stygge kommentarer.

Anonymkode: e42fe...d33

Men akkurat det der høres ut som sjalusi. Jeg påstår ikke at du er det, men å rake ned på noen fordi de er flink, og tenke at de bare viser seg frem, er et ganske normalt tegn på sjalusi. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg snakker en blanding av britisk og amerikansk engelsk. 

Anonymkode: abb6f...dc6

Skrevet
På 28.1.2020 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Spot on!

Får haugevis av kommentarer, av nordmenn, når jeg snakker engelsk. 

Har bodd i utlandet og lagt til meg en engelsk dialekt som gjør at briter tror jeg er engelsk.

Av en eller annen grunn så virker det som om dette provoserer nordmenn.

Kan ikke fake Solberg-engelsk heller, liksom!

Anonymkode: 53a1e...c3f

Jeg snakker ganske bra engelsk når jeg er alene. Sånn typisk britisk-engelsk. 
Men i jobbsammenheng så blir jeg veldig forlegen av en aller grunn og snakker dårligere enn det jeg ellers gjør. Fikk tilbakemelding i fra lederen min at jeg særdeles dårlig i engelsk. Hvorfor kan jeg ikke bare være som deg og drite i hva folk tenker og mener og bare prate i vei 

Anonymkode: b20cd...665

Skrevet

Selv snakker jeg "nordmørsengelsk". Det er ihvertfall mye mer pinlig å høre på! 😂

Anonymkode: 1be88...29c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...