Gå til innhold

Hva feiler det dolk når det kommer til penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Da trenger du ikke projisere dine ting over på andre, som fint er lykkeligere med mye penger enn deg.

Vi har skjønt at dine ting gjelder for deg.

Men det er jo det jeg har sagt hele tiden, jeg ble ikke lykkeligere av å ha mer penger. Jeg har da virkelig aldri påstått at det gjelder andre, men allikevel blir jeg flere ganger beskyldt for å "fornekte det". Hvis det er noen i denne diskusjonen som projiserer så er det i hvert fall ikke jeg.

Anonymkode: fa36f...7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mange som er grønne av misunnelse, eller irriterer seg over andres forbruk eller er opptatt av andres inntekter. Det synes jeg bare er flaut.. 

men har selv satt seg i en situasjon med lav inntekt, når en ikke valgte å utdanne seg til noe med høy inntekt.. 

hva naboen kjøper er helt revnende likegyldig for meg. Om noen kjøper over evne på kreditt er heller ikke mitt problem. 

Anonymkode: 25811...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 18.52, AnonymBruker skrev:

Jeg følte mer og oftere glede over ting da jeg hadde dårlig økonomi. Nå når jeg har bra økonomi tar jeg det meste som selvfølgelig, og har mistet mye begeistring. Så jeg er ikke lykkeligere med bedre økonomi, bare tryggere økonomisk. Jeg slipper en del bekymringer, men har tilsvarende mistet mye glede over ting. 

Blir helt dårlig av hvordan et vennepar forvalter sin økonomi. De har begge to høye lønninger, men sløser slik at de stadig har økonomiske bekymringer, og kan krangle på grunn av en uventet regning på 2000 kr. Noe som ikke burde være et problem når de har minst 80000 kr utbetalt i måneden, og aldri har kommet seg lengre enn å bo i en relativt rimelig leilighet, siden de ikke klarer å spare.  

Anonymkode: 45003...713

Utrolig sant. Ta turen til enkelte fattige land og se den gleden og takknemligheten folk har. Så sammenligner du med den type nordmenn som klager over bensinpriser og høye matpriser, samtidig som de lett unner seg utenlandsferie hvert år og oppussing. Man ser ikke hva man har og blir aldri fornøyd. Trist. 

Jeg gikk fra en forferdelig underbetalt jobb til en veldig godt betalt jobb. I første jobb bekymret jeg meg konstant for plutselig utgifter. Jeg jo hadde ikke sjanse til å legge av til buffer. Om vaskemaskinen ble ødelagt e.l ble det å leve uten vaskemaskin en stund. Jeg slet også med ryggen, men kunne ikke prioritere kiropraktor. Jeg kuttet alt ned til benet ellers i hverdagen og ble vant til å spise lite. Den tiden var grusom. Samtidig satte jeg så stor pris på små ting! Kunne føle en barnlig nesten ekstatisk glede av opplevelser de fleste av oss tar for gitt. Nå tar jeg disse tingene for gitt jeg også.. Det føltes som julaften om jeg kunne unne meg nye sko eller en ordentlig middag. Da jeg endelig fikk råd til bil gråt jeg av glede. For meg er det tveegget sverd dette med penger. Jeg kommer ikke til å gråte av glede neste gang jeg kjøper meg bil.. Og jeg blir ikke i nærheten av så lykkelig over skoene jeg kjøper nå. 

Når man sitter godt i det som paret du kjenner og de greier krangle om en regning på 2000kr så kan man lure på om de kanskje hadde hatt det bedre i forholdet på en mye lavere lønn.. Lykkefølelsen stopper opp på 700 000 er det vel, utover det ser forskerne ingen forskjell på nivå av lykke. 

Anonymkode: 1da5c...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da han var aktiv fotballspiller tjente han 25 mill i året, hvordan er det mulig å bare bruke opp så mye penger??

Er kona kjøpt og betalt? Jeg kunne aldri ha tatt i mot klær og vesker for flere hundre tusen i året. 

Anonymkode: 90165...084

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...