Gå til innhold

Insetting av hormonspiral + nedsatt sexlyst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har gått på p-piller i mange år nå, og har stort sett ikke lyst på sex. Jeg er likevel seksuelt aktiv og lever i et forhold. Jeg er usikker på om det er hormonprevensjonen som gjør at jeg har mistet sexlysten, og ønsker nå å prøve noe annet for å se om jeg får noe sexlyst. 

Legen foreslår hormonspiral, men jeg er nervøs for innsettingen og hvor vondt dette gjør osv. Er også redd for at jeg får bivirkninger av denne? Har selvsagt lest en del både om innsetting og bivirkninger, men lurer på om noen har relevante erfaringer?

Anonymkode: f2227...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hormonspiral og var veldig redd for bivirkninger da jeg har reagert på bade p-pille, minipille og p-ring. Jeg er nye deppa, dårlig humør og lite sexlyst. Orker ikke mer nå og skal ta den ut. Har lest om en kobberspiral som er mindre enn den vanlige som ikke gir store blødninger og store smerter. Gynefix heter den. Vurderer å prøve denne. 

Anonymkode: e0375...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hormonspiral, og har rett og slett blitt en sur, tørr og veldig deppa bitch med akne og konstant sultfølelse. Kommer mest sannsynlig til å ta den ut innen sommeren er her. Men ellers tror jeg mange har positive erfaringer også, man vet bare ikke om man er en av de uheldige... 

Anonymkode: 8498d...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst å ta ut min pga NULL sexlyst. Var så lettet da jeg fikk den, for ENDELIG kunne vi ha sex uten kondom. Har knapt hatt lyst på sex i det hele tatt siden. Snart ett år siden jeg fikk den. Har i tillegg gått opp 4 kg, fått økt hårvekst i ansiktet og mye mer mensplager. Planlegger å ta den ut og erstatte den med en kobberspiral. 

Anonymkode: efd65...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min hormonspiral.

Tror jeg reagerer litt på den og blir litt kjerring av den også, men mye mindre enn jeg gjorde på p-piller.

En annen fordel (for meg, vet folk reagerer ulikt) er at jeg får mensen som kun varer i to dager, og det kun én gang i halvåret. 

Anonymkode: ea6d0...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hormonspiral er et helvete! Blødninger, acne og nedsatt sexlyst er vanlig.

Anonymkode: bcc33...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde alt av hormonell prevensjon og vanlig kobberspiral helt til jeg satte inn den lille kobberspiralen som heter Gynefix 200. Beste prevensjonsmiddel jeg har hatt😊

Anonymkode: d44dd...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en av grunnene til at jeg skaffet meg spiralen var dette med mindre blødninger. Men de menssmertene jeg får nå er helt jævlige, strekker seg langt nedover låra, og mensen varer søren meg i to uker istedenfor én som den gjorde før. 

Anonymkode: 8498d...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst å ta ut min pga NULL sexlyst. Var så lettet da jeg fikk den, for ENDELIG kunne vi ha sex uten kondom. Har knapt hatt lyst på sex i det hele tatt siden. Snart ett år siden jeg fikk den. Har i tillegg gått opp 4 kg, fått økt hårvekst i ansiktet og mye mer mensplager. Planlegger å ta den ut og erstatte den med en kobberspiral. 

Anonymkode: efd65...db5

Samme her. Kan bli kåt og nyte sexen når vi først har sex, men jeg kjenner sjelden på lyst og tar dermed ikke initiativ. Gått opp flere kg og er mye deppa og ustabil i humøret. Ts

Anonymkode: e0375...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Kan bli kåt og nyte sexen når vi først har sex, men jeg kjenner sjelden på lyst og tar dermed ikke initiativ. Gått opp flere kg og er mye deppa og ustabil i humøret. Ts

Anonymkode: e0375...3e8

Akkurat sånn jeg har det også. Syns det er plagsomt når mannen tar initiativ, men av og til går jeg med på det fordi jeg føler jeg må. Etter kort tid nyter jeg det, er kåt og tenker at jeg må gjøre det oftere, men så har jeg jo ikke lyst til det dagen etterpå 👯‍♀️

Anonymkode: efd65...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn jeg har det også. Syns det er plagsomt når mannen tar initiativ, men av og til går jeg med på det fordi jeg føler jeg må. Etter kort tid nyter jeg det, er kåt og tenker at jeg må gjøre det oftere, men så har jeg jo ikke lyst til det dagen etterpå 👯‍♀️

Anonymkode: efd65...db5

Jepp, akkurat det samme med meg. Etter vi har hatt sex tenker jeg at dette var jo digg, det må vi gjøre oftere. Vi kan da gjerne ha sex flere ganger samme dag, men neste dag er det tilbake til det vanlige med null lyst og det går 1-2 uker til neste gang. Ofte lengre tid også. Ts

Anonymkode: e0375...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 40+ og jeg satte inn i midten av desember og hadde litt småblødninger først. Fikk "mensen" som varte en uke og det er et eller annet som ikke føles riktig. Fikk døds vondt etter sex da jeg satt oppå han og det har jeg aldri opplevd før. Dette er de eneste issuene jeg har hatt, men hvis jeg får vondt under sex igjen så skal den ut. Uaktuelt og måtte droppe sexstillinger. 

Anonymkode: 77e39...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du skulle være mot abort, bør du vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber og uten hormoner) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T.,  Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...