AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Del Skrevet 28. januar 2020 Til dere som ikke har jobb eller studier, er ufør eller påvei mot ufør! Hva gjør dere på!? Når alle rundt deg er på jobb, hva er det å finne på? Prøver å finne noe jeg kan gjøre, slik at jeg ikke går for mye oppi kjæresten/samboeren min hele tiden, da han er av den typen som trenger space av og til! Så må finne på noe jeg kan gjøre uten han? (Han er ufør og jobber 2 dager i uken) Har søkt litt rundt på frivillighets arbeid, men det som er vanskelig er at jeg sliter med både fysisk og psykisk helse, vet aldri hva dag jeg har, så jeg kan liksom ikke ha noe fast, men noe jeg kan styre selv! Da det er såpass at jeg kan få anfall, føling, besvime, få store smerter osv! Har flere diagnoser som kommer og går når det passer kroppen! Så derfor litt vanskelig med fysisk arbeid / aktivitet (d går ikke, konstant lavt blodtrykk og svimmel osv) for mye anstrengelser da blir jeg liggende med smerter og migrene osv! Så noe lett? så what to do!? Jeg ønsker jo å få til å jobbe i fremtiden, bli frisk og normal! Men det tar tid med utredning, medisinering osv! Men man blir ikke friskere av å bare være hjemme heller, en må jo forsøke ihvertfall, så kanskje litt og litt, kan bli til noe mer etterhvert! Anonymkode: 72553...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Del Skrevet 28. januar 2020 Barnet tar all min tid. Men om jeg ikke hadde barn, ville jeg ha vært frivillig på kattehjem. Anonymkode: c4640...36d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bunuel Skrevet 28. januar 2020 #3 Del Skrevet 28. januar 2020 Se alle filmene til Luis Bunuel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #4 Del Skrevet 30. januar 2020 Jeg tegner mye. Jeg har ikke tegnet på nesten 20 år, men nå gjør jeg det jeg kan for å bli flinkere til det. Om du finner en hobby du liker så vil du også finne alt du trenger for å lære mer om det på YouTube. Ellers syr jeg. Har jeg en dag hvor jeg føler meg friskere så reiser jeg gjerne på museum. Jeg har kjøpt årskort på de jeg bruker mest her.. Siden jeg ikke får deltatt så mye med voksne mer i arbeidsliv, eller gått på skole mer, så hører jeg på podcasts som har litt "faglig" innhold, så jeg får lært noenting jeg og. Jeg sliter med å lese skrift, så podcasts blir en måte jeg kan holde meg oppdatert på. Ellers har jeg hunder, så jeg må gå tur hver dag. Jeg passer på at om jeg er dårlig så går jeg i områder hvor det er mange mennesker, så hvis jeg må ha hjelp finnes det folk å spørre. Jeg er også litt der at jeg vurderer frivillig arbeid, siden de tar høyde for at man er dårlig, men jeg tør ikke enda. Anonymkode: 0b4e5...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #5 Del Skrevet 30. januar 2020 Også glemte jeg å skrive at jeg har barn (og mann, for den saks skyld). Når ungene kommer hjem fra skolen er det jo egentlig ikke ett problem med å finne på noe. Da er det lekser og ting som tar opp tiden. Anonymkode: 0b4e5...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 3. februar 2020 #6 Del Skrevet 3. februar 2020 På 28.1.2020 den 3.11, AnonymBruker skrev: Til dere som ikke har jobb eller studier, er ufør eller påvei mot ufør! Hva gjør dere på!? Når alle rundt deg er på jobb, hva er det å finne på? Prøver å finne noe jeg kan gjøre, slik at jeg ikke går for mye oppi kjæresten/samboeren min hele tiden, da han er av den typen som trenger space av og til! Så må finne på noe jeg kan gjøre uten han? (Han er ufør og jobber 2 dager i uken) Har søkt litt rundt på frivillighets arbeid, men det som er vanskelig er at jeg sliter med både fysisk og psykisk helse, vet aldri hva dag jeg har, så jeg kan liksom ikke ha noe fast, men noe jeg kan styre selv! Da det er såpass at jeg kan få anfall, føling, besvime, få store smerter osv! Har flere diagnoser som kommer og går når det passer kroppen! Så derfor litt vanskelig med fysisk arbeid / aktivitet (d går ikke, konstant lavt blodtrykk og svimmel osv) for mye anstrengelser da blir jeg liggende med smerter og migrene osv! Så noe lett? så what to do!? Jeg ønsker jo å få til å jobbe i fremtiden, bli frisk og normal! Men det tar tid med utredning, medisinering osv! Men man blir ikke friskere av å bare være hjemme heller, en må jo forsøke ihvertfall, så kanskje litt og litt, kan bli til noe mer etterhvert! Anonymkode: 72553...a41 Skaff deg en hobby og/eller ta nettkurs som du kan tilpasse dagsformen, høre på lydbøker og podcasts? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dillan Skrevet 3. februar 2020 #7 Del Skrevet 3. februar 2020 Kanskje kommunen du bor i har noen lavterskeltilbud, type frisklivsentral eller lignende? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #8 Del Skrevet 3. februar 2020 Flere kommunene har noe ala Aktiv på Dagtid hvor det er forskjellige fysiske aktiviteter tilgjengelig for de som er på vei, eller er, uføre/sykemeldt. Dette er helt lavterskel og du kan prøve deg på alt fra yoga til klatring. Husk at alle der sliter med sitt så du får det tilrettelagt din helse. Anonymkode: d4daf...00e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #9 Del Skrevet 3. februar 2020 Det som er nevnt over her om lavterskeltilbud. Noen steder er det dessuten ulike frivillige turgrupper som går på dagtid. Man møter opp på et fast sted til et fast tidspunkt hvis man er i form til det den dagen. Undersøk også hva som foregår på biblioteket der du bor. Biblioteket er en møteplass man av og til glemmer. Både i min hjemkommune og i nabokommunen er det innimellom arrangementer på dagtid på biblioteket, av typen "Bibliotekaren anbefaler", forfatterbesøk, lesesirkel, foredrag eller små konserter. Noen ganger klaffer det med at formen er god samtidig som temaet er interessant. Anonymkode: bc343...5dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 3. februar 2020 #10 Del Skrevet 3. februar 2020 Har du ingen hobbyer? Jeg er arbeidsledig for tiden, og mye av dagen går jo selvsagt med på jobbsøking, men må jo ta pauser for å ikke gå fullstendig på veggene. Jeg skriver, tegner, tar bilder, driver litt med webdesign, prøver å lære meg ting, gjør frivillig arbeid, leser bøker, spiller spill, ser filmer, og tar på meg strøjobber når noe dukker opp. Prøvde på et tidspunkt å lære meg piano, men følte bare at jeg var tonedøv og hadde femten tomler, minst, så har lagt det på hylla enn så lenge. Å drive med noe kreativt er ikke egentlig så dumt. Du lærer noe, tilegner deg kunnskap som kanskje kan være nyttige i jobbsammenheng, og produserer kanskje noe andre også kan ha glede av. Været begynner jo å bli bra, så det går f.eks. an å plukke opp et kamera og traske litt rundt og ta bilder. Det er lavterskel, og kan være så enkelt eller så komplisert som du gjør det til. Mobilen funker jo på et vis, men mange har også en nedstøvet speilrefleks liggende, eller du kan finne noe billig på Finn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #11 Del Skrevet 3. februar 2020 Noen tips fra en som ikke er ufør, men som trives i eget selskap og sjeldent kjeder seg: Tegne/male eller lage annen form for kunst Lese bøker/høre på lydbøker (og bli evt med i en boksirkel på biblioteket e.l.) Se filmer og serier Gå en tur i naturen eller bare i nabolaget Bor du sentralt: gå på vindusshopping, og sett deg på en benk og se på andre mennesker Begynn å game! Da er du alene sammen med noen Eller spill andre solospill på pc eller konsoll Sy om klærne dine og lag ny garderobe Lytt til musikk uten å gjøre så mye annet samtidig. Finn ny musikk og lag spillelister til ulike deler av livet Sjekk om det finnes frivillig arbeide som du kan komme og gå som du vil i, f.eks. ta vare på dyr eller andre mennesker Skriv dikt Lag en anonym blogg om noe helt fjernt og fantasifullt, om ikke annet så bare som et sosialt eksperiment Delta i diskusjoner på nett, bli en superhelt som skal bekjempe troll og personangrep Rydd litt her og der, litt av gangen. Gi bort eller selg det du ikke trenger. Ta et språkkurs på nett Se tutorials på Youtube om noe du interesserer deg for (språk, kunst, instrument, sang, eller hva som helst) Les aviser og artikler for å holde deg oppdatert Lag mat eller bak noe godt, hvis du klarer. Osv osv... Hovedsaken er at du gjør lystbetonte ting og at du prøver å følge med på hva som skjer i verden. Om ikke kroppen funker, så hold hjernen i trim og vær oppdatert. Anonymkode: eaa38...167 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #12 Del Skrevet 4. februar 2020 Hva med å ta en tur på biblioteket hver dag og lese avisen for eksempel, bare for å komme deg litt ut av huset? Anonymkode: 46a90...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veras123 Skrevet 6. februar 2020 #13 Del Skrevet 6. februar 2020 Trening, internett, høre podcast, film, serier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 8. februar 2020 #14 Del Skrevet 8. februar 2020 Følg med på diverse gratisarrangementer der du bor:ser bibliotek er nevnt. Her jeg bor, er det også div gratis i regi av museet. Det er et lite museum, som bytter deler av utstillingen med jevne mellomrom. På utstillingsåpning er det gratis inngang, ofte er det foredrag på formiddagstid som er gratis. Da trenger du ikke tenke på å kjøpe billett og risikere kaste bort pengene hvis det viser seg at du er i dårlig form den dagen arrangementet er. Hva med å lese deg opp på et land du syns er interessant å lære mer om? Her kan man både lese og se evt dokumentarer. Kan feks prøve å lage mat som er landets nasjonalretter/-kaker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cornelia Skrevet 10. februar 2020 #15 Del Skrevet 10. februar 2020 Jeg går bare hjemme og sliter også med at dagene er lange. Prøver å se mest mulig serier, gå på kjøpesenteret eller gå tur med hunden. Er alltid alene dessverre men ønsker det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå