Gå til innhold

Hva man får innvilget i boliglån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fast jobb

Tjener rundt 600 000 (Går opp hvert år)

300 000 i egenkapital 

Har høyt studielån.

Fått et tilbud på maks 2 mill pga. Lav egenkapital. (15% egenkapital)

Har ikke kausjonist. 

Er det noen som har fått innvilget mer lån, selv om de ikke har så høy egenkapital? Har spart regelmessig i 3 år nå. 

Vet at bankene kan gjøre et unntak i visse situasjoner... 

 

Anonymkode: 3c909...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med den lønna kan du fint spare 150 000 kr på ett år. Gjør det så kan du kjøpe for 1 million til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg søkte om 1,5mill i lån med en egenkapital på 1mill men fikk likevel avslag... årsinntekten min er dog mye lavere enn din da.

Anonymkode: c9f2e...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 1,7 mil i egenkapital. Fikk såvidt 1,3 mill i lån.

Ingen andre lån.

Handelsanken.

Anonymkode: d04b8...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 1,7 mil i egenkapital. Fikk såvidt 1,3 mill i lån.

Ingen andre lån.

Handelsanken.

Anonymkode: d04b8...75d

Samme som deg, bare omvendt.. 1,3 i egenkap og 1,7 i lån.... skjønner ikke alt dette maset med egenkapital når det ikke legges mer til grunn. Du skulle vel fått hvertfall 1,7 for de vet du kan betale det tilbake 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0284b...834

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, banken kan gjøre unntak, men kanskje ikke for en som egentlig har god nok inntekt til å spare mer egenkapital relativt raskt. Spar mer i måneden og vid gjennom den sparingen at du har vilje og økonomi til å prioritere. En venninne av meg gikk unntak i banken. Da hadde hun med 400.000 i inntekt spart 400.000 på tre år. Det viste god evne til harde prioriteringer. 

Anonymkode: 06a2c...0f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reglene er
- du kan ha 5x årsinntekten din i total gjeld (altså vil studielån, billån, osv påvirke størrelsen på boliglånet ditt).
- du må ha 15% egenkapital, evt kausjonist for samme sum.
- bankene kan gjøre unntak overfor 10% av boliglånskundene sine.

Du må være litt mer konkret på hvor høyt studielån du har. 
Men du kan altså maksimalt låne 600 000 x 5 minus studielån. Og må du enten ha egenkapital eller kausjonist for 15% av hva dette regnestykket blir. Jeg vet ikke hvilke vurderinger bankene gjør når de bruker skjønn. Jeg fikk lån med skjønn, og har dermed bare 12% egenkapital. Men jeg tok opp lån i en bank hvor jeg har vært kunde siden fødselen og som kjenner min økonomiske situasjon godt.

 

Anonymkode: 79b03...b83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med banken! Er sikker på at enkelte banker vil tilby deg mer. N venninne kjøpte bolig til 2.3mill, hadde 200K i egenkapital pluss billån 200.000. Hun er fagarbeider

Anonymkode: d1100...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme som deg, bare omvendt.. 1,3 i egenkap og 1,7 i lån.... skjønner ikke alt dette maset med egenkapital når det ikke legges mer til grunn. Du skulle vel fått hvertfall 1,7 for de vet du kan betale det tilbake 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0284b...834

Men det er ikke egenkapital som sier noe om hvor stort lån du kan betjene. Det er det inntekten som gjør. Og bankene tar utgangspunkt i sifo-budsjettet samt en renteøkning på 5 prosentpoeng for å finne ut hvor stort lån kundene skal kunne betjene.

Anonymkode: 79b03...b83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reglene er
- du kan ha 5x årsinntekten din i total gjeld (altså vil studielån, billån, osv påvirke størrelsen på boliglånet ditt).
- du må ha 15% egenkapital, evt kausjonist for samme sum.
- bankene kan gjøre unntak overfor 10% av boliglånskundene sine.

Du må være litt mer konkret på hvor høyt studielån du har. 
Men du kan altså maksimalt låne 600 000 x 5 minus studielån. Og må du enten ha egenkapital eller kausjonist for 15% av hva dette regnestykket blir. Jeg vet ikke hvilke vurderinger bankene gjør når de bruker skjønn. Jeg fikk lån med skjønn, og har dermed bare 12% egenkapital. Men jeg tok opp lån i en bank hvor jeg har vært kunde siden fødselen og som kjenner min økonomiske situasjon godt.

 

Anonymkode: 79b03...b83

Langt på vei korrekt, men bankene må skille på type lån, og renten på disse. Har man eksempelvis 500000 i forbrukslån / kredittkortgjeld så gjeld ikke 5x regelen siden betjeningsevnen blir langt lavere med gjeldende renter. Men for TS sitt tilfelle stemmer nok ditt oppsett ganske så bra, så bare en digresjon fra min side. 

Anonymkode: 008ad...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man i tillegg barn får man enda lavere lån pga betjeningsevne. Har du TS barn?

Anonymkode: 008ad...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei har ikke barn. Nedbetalt bil.

Anonymkode: 3c909...899

Sålenge du har bil, så følger de med endel utgifter. Tror du kan ha lavere lån da.

Anonymkode: 3d153...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Her bør du snakke med banken og få begrunnelsen. Møt opp og snakk med kunderådgiver slik at du får se regnestykket deres samt at du får gode råd om hvordan du øker lånegraden din.

Mitt tips er å spare i et år - så mye du klarer - men  hvis du har mulighet til å spare 100.000 på det året betyr det 400.000 i egenkapital og da har du økt kjøpekraften din betydelig. Men snakk med banken og be de vise deg regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Spør banken hva som skal til for å få høyere lån, ofte kan det være å selge bil f.eks, selv om den er nedbetalt. 

- Spar mer, du har jo god lønn, så med mindre du har et kjempehøyt forbruk burde det jo være muligheter for å øke sparingen. 

- Hør med flere banker, du kan fint få nei i en bank, og ja i en annen. Vi fikk innvilger 7 mnok i en bank og 5 mnok i en annen. Nå var riktignok den saken ganske kompleks, men den viser likevel at bankene har ulik vurdering av din betalingsevne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med flere banker! Vi fikk veldig forskjellig lån fra bank til bank. 

Anonymkode: 4c743...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.1.2020 den 18.25, AnonymBruker skrev:

Har fast jobb

Tjener rundt 600 000 (Går opp hvert år)

300 000 i egenkapital 

Har høyt studielån.

Fått et tilbud på maks 2 mill pga. Lav egenkapital. (15% egenkapital)

Har ikke kausjonist. 

Er det noen som har fått innvilget mer lån, selv om de ikke har så høy egenkapital? Har spart regelmessig i 3 år nå. 

Vet at bankene kan gjøre et unntak i visse situasjoner... 

 

Anonymkode: 3c909...899

Du kan fint spare mye mer. Hjelper ikke med høy lønn om du ikke viser evne til sparing. Du sier heller ikke hvor høyt studielånet ditt er. Andre kan ha fått høyere lån enn deg med mindre EK fordi de f.eks har 100 000 i studielån. To helt ulike situasjoner og utgangspunkt. Banken ser på studielån som gjeld, og dermed en mnd utgift som blir tatt med i betraktning. Du ser helt bort ifra dette. 

Hvorfor spør du hva andre her får? Hvordan er det relevant til din økonomi? Andres lån sier ingenting om din evne til å betjene ditt lån. Når du tar opp lån skal du ikke sammenligne med andre, du må fokusere på egen økonomi. Forstår ikke at det er så mange som tenker slik du gjør. Se på budsjettet hvor mye du kan betjene. Jeg har lån på 1.4 med litt lavere lønn enn deg. Det var aldri et mål å få maks lån, målet var å havne på et budsjett jeg var komfortabel med. 

Anonymkode: 9b446...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...