Gå til innhold

Menn - hvordan ville dere ha reagert dersom daten fortalte at hun har blitt voldtatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir du tilbakeholden / ødelegger det noe? Blir du redd for at vedkommende kan anklage deg for voldtekt også?

 

Anonymkode: f1af4...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg en mann, men høres rart ut at noen skulle sagt det på en date og helt uten videre! Det er vel noe en sier litt lengre inn i prosessen, og gjerne for at parten skal forstå de utfordringene som den som ble utsatt for overgrep har.

Slik at han da kan vurdere om det er noe han kan takle å være sammen med. Syntes det er viktig å si ifra å være åpne om diverse psykisk helse osv, før en blir sammen, en å gi de en ugly surprise etter de har inngått et forhold. 

Anonymkode: b3a44...73c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun vært min store kjærlighet, har jeg nok blitt engasjert, lyttende, trøstende, gitt henne trygghet og forståelse. Ikke så ulikt det jeg gjør med andre, men også vært mere forsiktig når det kommer til sex. Man må nok bruke mere tid på ei som har opplevd dette da, så tillit får man ikke over natta uansett...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften er å fortelle om ting som dette etter at han har blitt forelsket.

Anonymkode: 0b5bb...356

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Akkurat nå er jeg litt sårbar. Jeg er bare redd for å få en rar reaksjon neste gang jeg har sex igjen, og synes at det er dårlig gjort å ikke ha sagt fra på forhånd.

Er også redd for at han ikke skal merke noe, men høre det fra noen andre etterpå (og tro at jeg kan finne på å anmelde ham etter frivillig sex). Jeg er ikke slik, og det er en ekkel situasjon å sette et annet menneske i.

Et annet scenario kan være at jeg forteller, og at han føler seg veldig forpliktet etter det. Det er heller ikke gøy, vil at han skal vurdere sine følelser for meg på lik linje med andre jenter han har datet.

Daten er ikke «bundet» til meg dersom vi har sex, men jeg har behov for at han ikke drar meg hardt i håret eller gjør andre brå og uventede ting.

Dersom jeg har sex med samme person flere ganger, tror jeg at jeg vil være i «gjenge igjen» ganske raskt. Tror ikke at jeg vil ha behov for å bli tatt hensyn til i all overskuelig fremtid.

Foreløpig er dette en litt teoretisk problemstilling, men jeg tenker mye på det.

Anonymkode: f1af4...b8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oppskriften er å fortelle om ting som dette etter at han har blitt forelsket.

Anonymkode: 0b5bb...356

Tror ikke at dette kommer til å påvirke livet mitt på lang sikt, men jeg vil jo heller ikke føle at jeg har «lurt» noen inn i en relasjon på falskt grunnlag. 

Anonymkode: f1af4...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreløpig er dette en litt teoretisk problemstilling, men jeg tenker mye på det.

Aaah så bra, da ser jeg lyset i tunnellen din, og du vil nok gradvis bli bedre igjen tross alt det du har opplevd. Kunsten i et forhold er å være ærlig og prate om ting, vise omsorg gi hverandre trygghet. At du bekymrer deg for at han skal føle seg forpliktet til deg, tror jeg ikke han tenker så mye på hvis han elsker deg.. Men det går også å prate om😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal tenke litt mindre på hva andre tenker og være litt mer opptatt av hvordan du kan få det bra. Virker som om du er en person som bøyer deg ganske langt bakover for å gjøre andre glad og tilfreds, det gagner ingen på sikt. I verste fall ender du opp med noen som utnytter din dårlige samvittighet eller det at du ikke vil putte dem i en vanskelig situasjon. Noen ganger må du gjøre det du mener er riktig og stole på at den andre personen er et voksent og modent menneske som kan ta gode avgjørelser for seg selv, selv om han kanskje føler seg litt awkward. 

Anonymkode: 8438a...e19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Hvis noen stikker for du forteller at du er blitt voldtatt så er han ikke verdt tiden din. Tenker det er tullinger som ikke takler at noen har opplevd voldtekt som ikke er offeret sin feil en gang! Så hvorfor skal offeret straffes for det? De trenger trøst, kjærlighet og noen de kan stole på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på med en person, ganske tidlig så dysja vi sammen, og han sa at han så frykten i øynene mine, la merke til at jeg var redd. (Ikke vet jeg hvordan han la merke til det, men tydeligvis en god menneskekjenner) 

Da måtte jeg si ifra at han ikke måtte ta det personlig, og fortalte at jeg har vært utsatt for overgrep og har endel hendelser fra barndom og opp over, med flere hendelser! Som gjør at jeg har fått PTSD og andre lidelser, som da resulterer i at jeg hele tiden er på vakt og frykt osv! Reagerer på brå bevegelser, lyder, stoler ikke på folk! 

Han tok det veldig bra, har bare støtta meg, beskytta meg å vært ved min side! Vi er nå sammen, og vært det i 1 år. 

En må nesten se an når det passer seg å ta det opp, og hvordan en ordlegger seg, men viktig at de får vite det, før en inngår et forhold! Ellers syntes jeg det er urettferdig at vi "lurer" noen inn i et forhold og de ikke får sjangs til å vurdere utifra situasjon osv! Ikke alle takler å være sammen med noen som sliter psykisk osv! Så vil råde å være ærlig om det.

Anonymkode: b3a44...73c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle trodd at jeg hadde skrevet denne tråden selv, ble litt satt ut! Jeg er en kvinne, og har akkurat de samme tankene.

Møtte en fyr for første gang helga som var, og var ganske nervøs. Hadde ikke tenkt å fortelle ham om voldtekten så tidlig, men vi kom etter hvert inn på personlige tema etter å ha drukket litt. Han fortalte noe om seg selv, så da ble det egentlig naturlig for meg å fortelle hva som har skjedd meg. Var beruset så husker ikke i detalj, men han reagerte ikke på det sånn sett, og sa at "alle har sin fortid". Fortalte ham også at jeg er redd for menn og tør ikke ha sex enda. Vi sov sammen fredag og lørdag, hvor han ikke prøvde seg på meg, og ikke spurte/maste om sex. Er glad for at han ikke la noe press på meg.

Er alt for tidlig å si noe om hva som skjer videre, eller om han kanskje synes at voldtekten er noe negativt. Kanskje han mister interessen fordi vi ikke hadde sex denne helga. Jeg vet ikke om vi skal møtes igjen heller (selv om han har sagt flere ganger at han liker meg veldig godt, men jeg har ganske lav selvtillit så klarer ikke tro ham). Men han tok det iallfall "positivt" selv om jeg fortalte ham det så tidlig.

Mitt tips er å ikke bare hive det ut! Ble ganske naturlig for meg å fortelle det, det samme skjer kanskje deg etter hvert, når dere snakker om mer dype tema. :). Jeg tenker at hvis en mann ikke kan "akseptere" det, så er han ikke verdt tiden din ❤️ 

Anonymkode: b9bf7...e68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir du tilbakeholden / ødelegger det noe? Blir du redd for at vedkommende kan anklage deg for voldtekt også?

 

Anonymkode: f1af4...b8d

Hadde satt pris på at hun delte det. Det gjør det jo lettere å forstå henne og ikke gjøre noe feil hvis det er spesifikke ting/situasjoner som hun kan reagere på. Kort sagt så gir det deg muligheten til å ta litt ekstra  hensyn og være en positiv partner. 

Ødelegger ikke noe og jeg hadde heller ikke blitt redd for at jeg urettmessig skulle bli anklaget for det - så sant personen har fått bearbeidet ting,gjerne ved hjelp av fagfolk, så hun ikke er helt ustabil følelsesmessig/hvordan hun oppfatter ting da. Men i sistnevnte tilfelle så er selvsagt sex utelukket uansett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle trodd at jeg hadde skrevet denne tråden selv, ble litt satt ut! Jeg er en kvinne, og har akkurat de samme tankene.

Møtte en fyr for første gang helga som var, og var ganske nervøs. Hadde ikke tenkt å fortelle ham om voldtekten så tidlig, men vi kom etter hvert inn på personlige tema etter å ha drukket litt. Han fortalte noe om seg selv, så da ble det egentlig naturlig for meg å fortelle hva som har skjedd meg. Var beruset så husker ikke i detalj, men han reagerte ikke på det sånn sett, og sa at "alle har sin fortid". Fortalte ham også at jeg er redd for menn og tør ikke ha sex enda. Vi sov sammen fredag og lørdag, hvor han ikke prøvde seg på meg, og ikke spurte/maste om sex. Er glad for at han ikke la noe press på meg.

Er alt for tidlig å si noe om hva som skjer videre, eller om han kanskje synes at voldtekten er noe negativt. Kanskje han mister interessen fordi vi ikke hadde sex denne helga. Jeg vet ikke om vi skal møtes igjen heller (selv om han har sagt flere ganger at han liker meg veldig godt, men jeg har ganske lav selvtillit så klarer ikke tro ham). Men han tok det iallfall "positivt" selv om jeg fortalte ham det så tidlig.

Mitt tips er å ikke bare hive det ut! Ble ganske naturlig for meg å fortelle det, det samme skjer kanskje deg etter hvert, når dere snakker om mer dype tema. :). Jeg tenker at hvis en mann ikke kan "akseptere" det, så er han ikke verdt tiden din ❤️ 

Anonymkode: b9bf7...e68

Så utrolig godt å høre! ❤️

Håper at det går fint med oss begge to. 😊 Føler at man blir «dobbelt» sårbar når man skal date med dette i bagasjen. Den usikkerheten man har i møte med noen man liker føles større når man også bærer på et traume.

Kunne sikkert hatt sex med en venn jeg stoler på for å «komme meg over kneika», men det ville føles unaturlig og veldig feil. Samtidig er jeg redd for å forelske meg i noen som ikke takler den voldtekshistorien så godt, og som trekker seg unna.

Synes at du er tøff som var åpen! 😊

Anonymkode: f1af4...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kast deg ut i ting med «bind» for øya! 
jeg har Kompleks ptsd, når jeg skulle teste meg selv ut seksuelt sett så bare rota jeg det til. 
først lå jeg med en idiot, jeg var nervøs og redd. Han visste ingenting, sånn sett er han unnskyldt. 
deretter en annen, jeg fortalte det for tidlig og han stakk av etter en natt. Den natten var ikke hyggelig for meg, jeg tvang meg selv fordi jeg ville være normal. Jeg ble for mye for han. 

deretter begynte jeg å drikke meg drita for å håndtere sex. Det var de eneste gangene jeg klarte å nyte det, til den grad man kan på fylla. 

det var bare dumt, for når jeg og han ene begynte å date ville han jo ha edru sex. Jeg var klein og utilpass. Livredd han skulle gjøre noe jeg kom til å reagere på. Han skjønte det var noe, men klarte ikke å sette fingeren på det. For han var det helt vilt å tenke på at jeg var skadet etter voldtekt. 
 

det ordnet seg til slutt. 4år senere sitter vi nå med hus og barn. Han var støttende og tok hensyn. Jeg lærte meg å finne «meg» seksuelt sett. Jeg er ikke helt på plass, men aldri vært bedre. 
 

en ting jeg vil si til dere kvinner som var blitt utsatt for overgrep og vil bli gravide en dag. 
hvis du møter drømmemannen og blir gravid. Kroppen din kan få fysiske reaksjoner som hodet ikke henger med på. Ingen fortalte meg om dette (av leger og terapeuter). Da jeg ble gravid trodde kroppen at jeg var i fare og at graviditeten var en fremmed ting i meg. Jeg kunne ikke snakke, se eller høre om babyting uten å føle at jeg ble utsatt for overgrep. Jeg følte at det var er overgrep å være gravid, jeg besvimte og kastet opp. Jeg veit det virker helt merkelig, men kroppen kan gå i total krisemodus. Selv om jeg ønsket dette barnet så var det helt jævlig. 

 Så jeg mannen min naken eller bare toppløs så kastet jeg opp i panikk. Jeg besvimte flere ganger på do fordi jeg måtte tørke meg etter å ha vært på do. jeg klarte ikke å ta på min egen kropp for å tørke meg altså. Du må jo uansett tørke deg, så det gjorde jo at jeg besvimte en del.
 

Det jeg vil med dette er; søk hjelp. Er du gravid så få terapi hyppig for å forebygge ❤️ Det samme om du ikke er gravid, terapi❤️

Anonymkode: adba7...b51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, AnonymBruker said:

Blir du tilbakeholden / ødelegger det noe? Blir du redd for at vedkommende kan anklage deg for voldtekt også?

 

Anonymkode: f1af4...b8d

Nei men kansje heller ikke beste anledning å leke BDSM også...

Anonymkode: 8d2f6...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir du tilbakeholden / ødelegger det noe? Blir du redd for at vedkommende kan anklage deg for voldtekt også?

 

Anonymkode: f1af4...b8d

Jeg blir nok mere nyskjerrig på hva som ligger bak. Om hun har kommet seg på beina igjen og tatt det derfra tenker jeg. Hvis det har vært henne skulle jeg gjort det har klart for å gjøre henne trygg på meg. Blitt en "bauta" i hennes liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mann, men om jeg datet en som hadde opplevd voldtekt så hadde jeg fått vondt av han. Seksuelle traumer er helt forferdelig å slite med, så hadde følt veldig med han. Jeg hadde selvsagt ikke tenkt noe negativt om han som person eller dumpet han på grunn av det. Om jeg skulle dumpet han så måtte det vært fordi dynamikken i forholdet ikke fungerte og/eller fordi vi ikke hadde det godt sammen. Og det kan jo skje ethvert par uavhengig av hva vi har gått gjennom. 
 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...