Gå til innhold

Trenger interiør hjelp, noen som gidder å hjelpe meg?


Sophie-Ann

Anbefalte innlegg

Jeg er helt håpløs når det gjelder oppussing og trenger virkelig hjelp! Jeg har så lyst til å male i andre farger enn grått, gjerne mørke farger, men er livredd for å gå lei eller gjøre feil. Må jo være farger som passer til juledekorasjoner f.eks. Skal pusse opp kjøkkenet, gangen og stuen. Og har ikke mye penger, så maling blir det billigste. Jeg har dessverre fiskebein strie på alle veggene 😩
Her er mine tanker/ønsker:

Kjøkken: det ser ut som et sydenkjøkken fra 1980 med en merkelig farge på frontene. Disse tenkte jeg å ta folie på i hvitt. 
Veggene er i en eller annen merkelig hvitfarge, her har jeg lyst til å male grønt 😍. Taket også. Og kritthvite lister. Kjøkkenbenken er også i en merkelig farge, så denne har jeg lyst til å ta svart folie på. 
På gulvet er det noen grusomme fliser, her kjøper jeg fliser som jeg limer på, men er usikker på om jeg skal ta disse: https://www.lindasdekor.no/products/grey-wood-gulvfliser de ligner på stuegulvet mitt eller disse https://www.lindasdekor.no/products/moroccan-style-gulvfliser som jeg syns er kjempe fine! 😍. Skal også skifte dørhåndtak på alle fronter til svart. Under skapene ved vasken er det «betong». Usikker på om dette vil passe. Har lyst på noe annet, gjerne noe med farger. 
 

Gangen: Utgangsdøren min er klar blå, så her må jeg finne en farge som passer. Ønsker å male både tak og vegger i samme farge. Hvite lister? Eller samme farge som resten? Gulvet tenker jeg samme fliser som på kjøkkenet, usikker på om jeg igjen skal matche stuen eller? Fiskebein på aller vegger 😩
 

Stuen: Grått gulv som er ganske nytt. Helt ok farge. Har tak med downlights kasser, male dette helt hvitt? Hva med veggene? Alle møblene mine er hvite, så her er alt mulig. 
 

Håper noen gidder å hjelpe meg, kanskje jeg kan lage blogg her for å vise fremgangen? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde vært nyttig med noen bilder av slik det ser ut nå? Så får vi en ide om hva du vil gjøre? 

Angående farger så anbefaler jeg å kjøpe litt forskjellig og male prøveflekker fordi farger forandrer seg veldig i løpet av dagen og i forskjellige lysforhold! Jeg anbefaler også å gjøre grunnarbeidet skikkelig, det gir bedre resultat og malingen holder lengre og bedre. Grunnarbeider er typisk vasking av underlag, sparkling, pussing, maskering etc. Det tar litt tid, men er absolutt verdt innsatsen!

Angående male tak, så er det noe jeg ville latt være om du ikke er helt sikker på det. Det er mye og tung jobb og om du ikke trives med resultatet.... 

 

Anonymkode: 57d6e...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående gulv, gå i en gulvbutikk og se på utvalget av gulvbelegg! Det finnes mye fint og kult til ikke så mye penger. Er du heldig finner du en rest som passer eller du er litt tøff og kombinerer flere rester. ;)  Husk å regn på kvm prisen! 

Anonymkode: 57d6e...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Er litt usikker på å legge ut bilder her, er så latterlig stygt hjemme hos meg 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så farlig, kanskje det er kulere enn du tror? ;)

Ihvertfall, hvis du har trangt budsjett, så er det viktig å regne på priser på alt du trenger. F.eks. er ikke de klebeflisene du linket til så veldig billige per kvm, det vil nok lønne seg å titte på salg/restlager i en gulvbutikk. Der kan du også finne klebefliser, om du synes det virker enklere.Ulempen med slike fliser er mye skjøter, det er ikke alltid gunstig på gulv med fukt og skitt. Jeg har lagt slike fliser selv, det kan være vanskelig å få lagt de pent om du må skjære mye til. Det gjelder jo gjerne gulvbelegg også, men med litt tålmodighet og nøyaktighet så går det fint. 

Maling er også noe å regne på. Billigmaling som du kanskje trenger 3 strøk for å få det pent er kanskje ikke billigere enn en kvalitetsmaling som bare trenger 2 strøk? Det samme gjelder f.eks. sparkel i ulike forpakninger og sandpapir etc. 

Anonymkode: 57d6e...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så farlig, kanskje det er kulere enn du tror? ;)

Ihvertfall, hvis du har trangt budsjett, så er det viktig å regne på priser på alt du trenger. F.eks. er ikke de klebeflisene du linket til så veldig billige per kvm, det vil nok lønne seg å titte på salg/restlager i en gulvbutikk. Der kan du også finne klebefliser, om du synes det virker enklere.Ulempen med slike fliser er mye skjøter, det er ikke alltid gunstig på gulv med fukt og skitt. Jeg har lagt slike fliser selv, det kan være vanskelig å få lagt de pent om du må skjære mye til. Det gjelder jo gjerne gulvbelegg også, men med litt tålmodighet og nøyaktighet så går det fint. 

Maling er også noe å regne på. Billigmaling som du kanskje trenger 3 strøk for å få det pent er kanskje ikke billigere enn en kvalitetsmaling som bare trenger 2 strøk? Det samme gjelder f.eks. sparkel i ulike forpakninger og sandpapir etc. 

Anonymkode: 57d6e...50a

Takk for svar! Skal måle opp og se hva som blir billigst/best 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder fiskebenstapet bør du velge en matt maling. Vi har slik tapet og merker den nesten ikke. Lyse farger vil fremheve strukturen, mørke(re) vil dempe. Når du velger farge bør du se på hvilke lyskilder du har. Er det mye naturlig lys, eller nesten ikke vinduer? Mørke farger kan føles trangt, og med mørkt tak i tillegg kan rommet virke lite og tungt. Slike ting bør du ta hensyn til.

Jeg tror jeg heller ville malt kjøkkenet enn å bruke folie. Men gjør en god jobb med det for å få det fint. Bytt benkeplate. De har mye å velge i på Ikea for en grei pris. Når det gjelder gulv er likt gulv i alle rom som går inn mot hverandre finest for å få en grei flyt. Ikke velg tre forskjellige gulv. Spar heller opp penger til et fint gulv enn å lappe sammen noe bare for å bytte. 

Anonymkode: e0bc8...8bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke malt taket jeg. Rommet kommer til å se mindre ut og man får et slags " press følelse " fra taket. 

Anonymkode: 9960f...181

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...