Jump to content
AnonymBruker

Elbil med rekkevidde 300 km til 100 000,-?

Recommended Posts

AnonymBruker
På 14.2.2020 den 11.53, slask skrev:

Elbilene synker veldig fort i pris, men om det er realistisk kan jeg ikke svare på.

For den som ikke er så kjent med energi-forskjellen på bensin/diesel og tung batteripakke - her er en kort innføring med fin visuell fremstilling.

Tips: 1 Gallon drivstoff = ca 3,8 liter (plastkanna i videoen).
Elbiler har lenge vært kjent for å være tyngre enn ICE (forbrenningsmotor-bil). Når de forsøker å presse ned vekta på elbilene går det bare verre utover kjørelengden.
 

 

Det er en bra video, men han er også inne på effektivitet. Fossilbilene sløser bort store deler av energien i drivstoffet sitt, men det har ikke så mye å si, siden det er så mye energi i flytende drivstoff. Elbilene kan ta mindre med seg på hver tur, men de sparer også på hver smitt og smule. Utviklingen på batterier står heller ikke stille, energitettheten øker stadig.

Fyren eier også en Tesla, til tross for elbil-ulempene han så tydelig illustrerer.

Anonymkode: c8b03...4b0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 27.1.2020 den 7.31, AnonymBruker skrev:

Er det en realistisk tanke? 

Anonymkode: da1ac...efa

Nei, ikke mange elbiler som i praktisk bruk klarer 300km! 

Anonymkode: b084f...d88

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke mange elbiler som i praktisk bruk klarer 300km! 

Anonymkode: b084f...d88

Og hvis de klarer det er det bare så lenge batteriet har helt topp spesifikasjoner.
Bare å sammenligne med mobil-batteri. Selv om det finnes varianter av kjemisammensetningen i Lithium-batterier så er det samme teknologi og cellene "slites" ved bruk, opplading og utlading.
Batteriene slites vesentlig raskere ved litt høy temperatur i battericellene. De utvikler også varme.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
Akkurat nå, slask skrev:

Og hvis de klarer det er det bare så lenge batteriet har helt topp spesifikasjoner.
Bare å sammenligne med mobil-batteri. Selv om det finnes varianter av kjemisammensetningen i Lithium-batterier så er det samme teknologi og cellene "slites" ved bruk, opplading og utlading.
Batteriene slites vesentlig raskere ved litt høy temperatur i battericellene. De utvikler også varme.
 

Samt at du kun bør regne med å bruke 70% av batterikapasiteten. 20% på topp som du ikke bør lade pga slitasje på batteri og 10% sikkerhetsbuffer i bunn... Og så har vi vinter...

Anonymkode: b084f...d88

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
On 2/17/2020 at 11:49 AM, AnonymBruker said:

Det er en bra video, men han er også inne på effektivitet. Fossilbilene sløser bort store deler av energien i drivstoffet sitt, men det har ikke så mye å si, siden det er så mye energi i flytende drivstoff. Elbilene kan ta mindre med seg på hver tur, men de sparer også på hver smitt og smule. Utviklingen på batterier står heller ikke stille, energitettheten øker stadig.

Fyren eier også en Tesla, til tross for elbil-ulempene han så tydelig illustrerer.

Anonymkode: c8b03...4b0

Madammen har en liten dieselbil.
Selv har jeg bensin.
Det fine med slike biler er at når tanken tømmes blir bilen lettere. Automatisk besparelse slik den skal være.
Batteripakka i elbilen er like "blytung hele veien" og når den er tom.
Selv om bensintanken har kun 10 liter (av 60-70 når full), så vet jeg at jeg kan komme meg 100 km (romslig stasjonsvogn dette).

Edited by slask

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Samt at du kun bør regne med å bruke 70% av batterikapasiteten. 20% på topp som du ikke bør lade pga slitasje på batteri og 10% sikkerhetsbuffer i bunn... Og så har vi vinter...

Anonymkode: b084f...d88

Takk. Viktig kunnskap.
Dette må elbilistene lære på den harde måten, at tallene fra produsent er skrytetall som aldri stemmer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...