Gå til innhold

Tjener virkelig sykepleiere så dårlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å bli sykepleier, men hører alltid at de tjener så dårlig og at jeg ikke bør gå for det. Selv om det er en veldig viktig jobb.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 65a9b...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke akkurat fantastisk å tjene 410.000 i grunnlønn med null ansennitet, men de fleste går jo i tredelt turnus og med litt overtid kommer du fort opp på godt over 500.000. En del steder (inkl der jeg jobber) er det ikke tak på hvor mye du kan jobbe hvis du virkelig vil, så jeg har kollegaer som jobber myye og har lønninger på 700.000+ 

Tar du mastergrad så er lønnen med dagjobb ganske grei.

Anonymkode: 5237b...f7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna er grei i 3 delt turnus med alle tilleggene. Men et eksempel, broren min er ingeniør, vi gikk på skole like lenge, han tjener 250 000 mer enn meg i året, hver jul og påske, helg etc har han fri. Jeg jobber mye av den tiden. Allikevel så er hans månedslønn flere tusen mer enn min, uten overtid for hans del. Så hadde jeg vært deg hadde jeg valgt en utdannelse i den retningen hvis du har mulighet. 

Anonymkode: 76072...60c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke dårlig i forhold til mange andre yrker med bachelor, og i tillegg er man omtrent sikret jobb (i det offentlige, med mange gunstige ordninger). Jeg synes ikke 500 000 i grunnlønn etter ti år, med en bachelor, er dårlig.
Men selvsagt finnes det yrker hvor man vil tjene mer enn som sykepleier. Hvis lønn er det primære fokuset, bør man gå i en annen retning. 

Anonymkode: 80c9b...cb3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier. Mener på at vernepleiere har ca. samme lønn som sykepleiere?🤔 Ble ferdigutdannet i 2018, men jobbet som vikar under studiene, så fikk litt ansiennitet da. Er 25 år og jobber 100% (hver tredje helg). Har 430 500,- i grunnlønn. Rundt 42000,- brutto. Får utbetalt 28000,- +- 500,-. Syntes det er god lønn med tanke på at jeg ikke har så mye ansiennitet. I tillegg kommer jo helligdagstillegg. Blir jo en del helligdager når man jobber 100%. 

Anonymkode: 65081...050

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna er ikke lav med tanke på at det er lav og enkel utdannelse for å bli sykepleier 

Anonymkode: ab356...9e9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønna er ikke lav med tanke på at det er lav og enkel utdannelse for å bli sykepleier 

Anonymkode: ab356...9e9

Øhm... Lav og enkel utdannelse? Lavere grad er det, men det er høyere utdannelse. Og ift enkel, det er omfattende pensum og et krevende studie med mye obligatorisk undervisning og praksis. Tja, kanskje enkelt å forstå når du har fått med deg alt av pensum, men svært arbeidskrevende om du vil bli en god sykepleier. 

Anonymkode: 6ca4a...2bf

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke lønnen min er spesielt lav, da samboeren tjener mindre enn meg (bilmekaniker). Tjener ca 450.000 i året i grunnlønn i Oslo kommune hvis jeg jobber 100%. Det er store muligheter for å jobbe ekstra og tjene godt dersom man er villig til det. Jobber man i tillegg på røde dager og på søndager så er det mye å hente her.

Personlig skulle jeg ønske jeg valgte en annen utdanning, da jeg angrer på at jeg ikke tenkte mer over turnusarbeid og livskvaliteten jeg ønsker. Trives godt med jobben jeg gjør og føler meg trygg på den, men er mye ugunstige arbeidstider som ikke passer med samboers timeplan som jobber mandag-fredag og har fri alle helger og helligdager. Så på den måten føler jeg ikke lønna er verdt det fordi det ikke er måten jeg ønsker å leve livet på. 

Kort fortalt er svaret mitt til deg: Lønna er grei, og du kan tjene godt på ekstravakter, men synes ikke turnusarbeid er verdt alt man går glipp av i privatlivet. 

 

Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Øhm... Lav og enkel utdannelse? Lavere grad er det, men det er høyere utdannelse. Og ift enkel, det er omfattende pensum og et krevende studie med mye obligatorisk undervisning og praksis. Tja, kanskje enkelt å forstå når du har fått med deg alt av pensum, men svært arbeidskrevende om du vil bli en god sykepleier. 

Anonymkode: 6ca4a...2bf

Det kommer jo helt an på hva man sammenligner med. Det er lave krav for å komme inn på sykepleien, og de har ikke mer obligatorisk undervisning enn andre studier. I snitt bruker en sykepleierstudent 40 timer i uka på studiet, noe jeg synes er lite (jeg brukte rundt 60 timer i uka på ingeniør). Andre synes kanskje det er mye, som f.eks lærerstudenter (som er de som bruker minst tid på studiene ifølge NOKUT).

Noen påstår at det er mye tung matte på sykepleien, og med det mener de ganging og deling. Jeg ville kalt det enkelt, andre har en annen oppfatning.

 

 

 

Anonymkode: 0f9fe...e8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Vurderer å bli sykepleier, men hører alltid at de tjener så dårlig og at jeg ikke bør gå for det. Selv om det er en veldig viktig jobb.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 65a9b...a91

Hvis lønn er viktig for deg, unngå statlige jobber. 

Må lure hva IQ de fleste sykepleiere har da de til stadighet blir overrasket av lønna.

Velg noe annet hvis lønn veier tyngst... herrejemini

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Lønna er grei i 3 delt turnus med alle tilleggene. Men et eksempel, broren min er ingeniør, vi gikk på skole like lenge, han tjener 250 000 mer enn meg i året, hver jul og påske, helg etc har han fri. Jeg jobber mye av den tiden. Allikevel så er hans månedslønn flere tusen mer enn min, uten overtid for hans del. Så hadde jeg vært deg hadde jeg valgt en utdannelse i den retningen hvis du har mulighet. 

Anonymkode: 76072...60c

Du kan ikke sammeligne bachelorer slikt. Ingeniør krever noe helt annet. For å si det mildt

Anonymkode: 9cbe0...2bc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på hva man sammenligner med. Det er lave krav for å komme inn på sykepleien, og de har ikke mer obligatorisk undervisning enn andre studier. I snitt bruker en sykepleierstudent 40 timer i uka på studiet, noe jeg synes er lite (jeg brukte rundt 60 timer i uka på ingeniør). Andre synes kanskje det er mye, som f.eks lærerstudenter (som er de som bruker minst tid på studiene ifølge NOKUT).

Noen påstår at det er mye tung matte på sykepleien, og med det mener de ganging og deling. Jeg ville kalt det enkelt, andre har en annen oppfatning.

 

 

 

Anonymkode: 0f9fe...e8d

Hva mener du med lave krav? Er 5 i snitt lavt krav? 

Jeg kjenner ingen som synes sykepleierstudiet har mye eller tung matte. Hvem har du hørt dette fra? Og jo det er mye mer obligatoriske forelesninger og tilstedeværelse enn for eksempel realfagsutdannelsen jeg tok på UiO. 

Anonymkode: ed60a...ecc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke lønnen i seg selv er kjempe dårlig. Kjenner flere med master innenfor andre felt som ikke tjener mer. Dessuten er det jo kjekt med gode muligheter for å jobbe ekstra.

Det jeg opplever at flere sikter til når de omtaler lønnen som dårlig, er at den settes opp mot arbeidstidene og det store ansvaret (og det til tider enda større ansvaret pga underbemanning).

Hvis man er villig til å flytte på seg finnes det også flere kommunale ordninger som gjør lønna enda bedre:

https://sykepleien.no/2018/05/disse-165-kommunene-tilbyr-noe-ekstra-til-sykepleiere

Anonymkode: 7fd81...f5c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tjener 510 000 uten tillegg, med 8 år ansiennitet. Vil tro det blir 560-570 000kr i 2020 inkludert tillegg for ubekvem arbeidstid.

Anonymkode: ed60a...ecc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammeligne bachelorer slikt. Ingeniør krever noe helt annet. For å si det mildt

Anonymkode: 9cbe0...2bc

Dette er så usselt å skrive!

Jeg jobber i ingeniøryrket i privat sektor, Samt at jeg har et kronisk sykt barn. Og takk og lov til deg som sykepleier. Du gjør en kjempejobb, mye vanskeligere og viktigere enn 3 årig ingeniør. Lønna burde vært helt lik.

Anonymkode: f27f7...409

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ville jobbe med mennesker, men jeg ville siktet på en 8-16 jobb. Enklere med henting og levering i barnehage. Slipper å jobbe julaften. Veldig viktig arbeid, men jeg glad noen andre gjør det. Synes ikke at lønnen frister heller. 

Anonymkode: c5f7b...95a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har vel noe med at det er mye småprosenter i jobben vel? At det ikke er gitt å få en 100 % jobb. 

Anonymkode: f9001...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammeligne bachelorer slikt. Ingeniør krever noe helt annet. For å si det mildt

Anonymkode: 9cbe0...2bc

Ja, det krever noe helt annet å være ingeniør og sitte trygt inne på kontoret sitt enn å være sykepleier og jobbe med kritisk syke mennesker. Det krever mye å stå i krisene til mange ulike mennesker hver dag, og alltid gå inn på et pasientrom med et omsorgsfullt smil selv om du akkurat har gått ut i fra et pasientrom til for eksempel en 30 år gammel døende pasient eller at du akkurat har stått i en akutt situasjon med styrtblødning eller noen som holdt på å kveles. Det er et eksempel på jobbhverdagen min. Det er ikke for alle å være sykepleier. 

Anonymkode: 5237b...f7e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en pasient sa til meg en gang: du ble ikke sykepleier pga lønnen ;) 

Anonymkode: bd17d...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at pensjonsordningen er ganske mye bedre enn i de fleste private jobber.

Anonymkode: 7f644...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...