AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #1 Skrevet 26. januar 2020 Hvilken erfaring har dere med det? Hender det at det besøkende barnet ikke liker middagen og at det derfor blir klein stemning? Føles det naturlig å ha barnets venner sittende rundt bordet med dere? Sikter til barn mellom 6-10 år ca. Anonymkode: 7852f...c97
Gjest Dævendøtte Skrevet 26. januar 2020 #2 Skrevet 26. januar 2020 Jeg serverer om vi har nok. Har vi ikke nok, må ungene lage sitt eget om de ønsker å spise, er de små, får de hjelp. Om ikke ungene liker maten, får de en brødskive om de ikke skal hjem senere. Lager i hvert fall ikke noe ekstra som tar tid. Har alltid hatt åpent hus og alltid en pizza eller lignende i fryseren, i tilfelle besøk. Fra alle aldre har det vært ok, enten det er med mine barn, eller mine bonusbarn. Synes det er fint å kjenne vennene til barna, og ikke minst ha kontroll over kretsen når de blir større, hos oss er det trygt å være, uansett hva.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Skrevet 26. januar 2020 Når barna er i og SFO-alder er besøk stort sett avtalt (i hvertfall på hverdager, da må de jo hentes, og det er enten avtalt på forhånd eller vi ringer foreldrene mens vi henter. Da spiser de alltid hos oss. Det er hyggelig. Er det avtalt på forhånd er middagen (mengde og type) planlagt ut fra besøk, og jeg unngår det jeg tror noen barn ikke liker / unngår å blande alt slik at det alltid er noe de liker. Er det ikke planlagt på forhånd, deler vi på det som er. Og jeg legger meg ikke oppi det de ikke ønsker å spise, hvis noen bare vil spise potet så er det ikke farlig for den ene gangens skyld. Jeg passer på at det er hyggelig for alle og at ingen går fra bordet sultne. Det er koselig å spise med barnas venner. Noen snakker mase, andre er nokså stille. I helgen kan det jo være at besøk ikke er planlagt. Passer det, spør jeg om de vil spise her, og i såfall ber je dem om å ringe hjem og si fra. Noen ganger passer det ikke, da sier jeg fra til mitt barn i god tid hva planene er, så tilpasser de besøket etter det. Da tilbyr jeg heller noe litt tidligere på dagen, foreslår at de lager seg en skive hver feks. Anonymkode: b981d...7af 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #4 Skrevet 26. januar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken erfaring har dere med det? Hender det at det besøkende barnet ikke liker middagen og at det derfor blir klein stemning? Føles det naturlig å ha barnets venner sittende rundt bordet med dere? Sikter til barn mellom 6-10 år ca. Anonymkode: 7852f...c97 Serverer alltid middag. Det hender de ikke liker, aldri noe dårlig stemning av den grunn, da spiser de potet eller ris eller en gulrotbit. Det føles veldig naturlig. Anonymkode: a6de6...344 1
Pupperulla Skrevet 26. januar 2020 #5 Skrevet 26. januar 2020 Ja, det gjør jeg alltid. De spiser det de liker , men har ikke vært borti at noen ikke liker. Alltid noe på bordet de spiser. blir ikke klein stemning av det, altså. var ei som tydeligvis ikke likte blomkål og vi hadde blomkålsuppe😅 hun spiste seg rundt og blomkålen lå igjen😂 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #6 Skrevet 26. januar 2020 Ja, det gjør vi. Hvis barna har besøk spør vi dem om de ønsker å spise hos oss, og eventuelt om de liker maten vi skal lage. Hvis ikke finner vi noe annet i fryseren, eventuelt steker pannekaker til ungene så spiser vi voksne senere. Jeg ønsker at vennene til ungene mine skal trives og at de har et ønske om å komme tilbake, og at ungene mine føler vennene deres blir tatt godt vare på. Her er det åpent hus og de er alltid hjertelig velkommen. Har enda minner av foreldrene til de vennene mine som hadde sure foreldre som alltid fikk meg til å føle meg uvelkommen 🤣 Anonymkode: 719af...883 8
Gjest Alterego666 Skrevet 26. januar 2020 #7 Skrevet 26. januar 2020 Som hovedregel ja. Det er hyggelig, og det er en bra måte å bli kjent med barna på. Bordmanerer sier mye om hjemmet du er vokst opp i.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #8 Skrevet 26. januar 2020 Hvis jeg har nok mat så gjør jeg det. Hvis barna har med seg folk uten å si ifra så serverer jeg brødskiver istedet hvis vi ikke har nok mat, så lager jeg mat når besøekt drar. Anonymkode: 6ed37...878 2
Sokkar Skrevet 26. januar 2020 #9 Skrevet 26. januar 2020 Både ja, og nei. Er ikke alltid det passer seg slik, for da blir ikke familien mett. Nabogutten skal alltid hjem kvar over 5, vi spiser middag i 16 tiden. Han venter ofte på rommet til en av guttene er ferdig. Det er fordi Jeg har skjønt at moren hans liker å samles rundt middagsbordet, og det kan jeg relatere veldig til. Noen av vennene inviterer jeg ikke til å spise en gang. De bare tar det som en selvfølge, fordi de "alltid" får mat.. 😜 Alt over gjelder impulsbesøk. Er det planlagte besøk pga avstand er det alltid middag inkludert.
Sokkar Skrevet 26. januar 2020 #10 Skrevet 26. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når barna er i og SFO-alder er besøk stort sett avtalt (i hvertfall på hverdager, da må de jo hentes, og det er enten avtalt på forhånd eller vi ringer foreldrene mens vi henter. Mine går i 2. Og 4. Altså SFO alder. Her er det svært sjeldent planlagt, men vi har ofte besøk etter skoletid likevel.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #11 Skrevet 26. januar 2020 Tilbyr alltid venner middag ja 😊 spiser heller litt mindre selv, eller koker litt ekstra pasta eller potet. Gjelder 13-åringens venner også. Anonymkode: a9e00...f10 1
Fru Uperfekt Skrevet 26. januar 2020 #12 Skrevet 26. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken erfaring har dere med det? Hender det at det besøkende barnet ikke liker middagen og at det derfor blir klein stemning? Føles det naturlig å ha barnets venner sittende rundt bordet med dere? Sikter til barn mellom 6-10 år ca. Anonymkode: 7852f...c97 Ja, selvfølgelig. Om de ikke liker det vi serverer så får de enten sitte ved bordet og få med seg samtalene eller være på lekerommet og vente.
Gjest theTitanic Skrevet 26. januar 2020 #13 Skrevet 26. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken erfaring har dere med det? Hender det at det besøkende barnet ikke liker middagen og at det derfor blir klein stemning? Føles det naturlig å ha barnets venner sittende rundt bordet med dere? Sikter til barn mellom 6-10 år ca. Anonymkode: 7852f...c97 Kommer barnas venner når det er middag så får de mat. Liker de ikke maten og er sultne så kan jeg lage en brødskive. Jeg lager ikke nye middagsretter.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #14 Skrevet 26. januar 2020 Her går venner inn og ut, og sjelden planlagte besøk hjem etter skolen. Er det avtalt, får de alltid middag. Er det spontant, får de spise her om vi har nok mat eller jeg evt kan lett fikse så det blir nok. Aldri klein stemning, alltid bare hyggelig å ha flere rundt bordet, Anonymkode: 5b4ac...285
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #15 Skrevet 26. januar 2020 Ja jeg fikser alltid middag til besøkende. De bare får det samme jeg hadde planlagt til barnet mitt. er alene. opplevde selv i går at "barnet mitt måtte dra hjem fordi de skulle spise middag" sånt er sjeldent. Anonymkode: 5998b...e5b 2
Arkana Skrevet 26. januar 2020 #16 Skrevet 26. januar 2020 Ja, hvis barna har venner på besøk når vi skal spise så får selvfølgelig gjestene også mat. Jeg har ennå ikke opplevd at noen ikke har likt maten vår, jeg hadde sikkert tilbudt dem en brødskive i stedet hvis det skjedde. Jeg synes heller ikke det er rar stemning rundt bordet, tvert i mot er det kjempehyggelig å få anledning til å bli bedre kjent med barnas venner.
Sunset90 Skrevet 26. januar 2020 #17 Skrevet 26. januar 2020 (endret) Når jeg var på besøk hos min venn, ble jeg alltid tilbudt midag da jeg var på besøk. Det regner jeg med og kalle ren høflighet, jeg følte meg allefall velkommen der😉 Enkelte ganger passet det ikke, da det var midag hjemme, og jeg måtte dra hjem for og spise. Endret 26. januar 2020 av Sunset90
EvaLena Skrevet 26. januar 2020 #18 Skrevet 26. januar 2020 Jeg lagde alltid så stor mengde mat at venner av barna kunne få. Dattera mi var bestevenninne med nabojenta i flere år og jeg dekket alltid på til henne også. Kan vel nesten teller på 2 hender hvor ofte hun spiste hos seg selv. Syns det var koselig jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #19 Skrevet 26. januar 2020 Her bor de fleste slik til at de blir med hjem fra skolen og får middag pga avstander. Jeg kjenner venninnene til min datter ganske godt, så jeg vet hva de liker til middag. Lager barnevennlig mat de dagene og ikke noe veldig spesielt. Hender noen ikke spiser noe av det, men de liker alltids noe av det som blir servert. Anonymkode: 224d5...5f9
Gjest Forumhei Skrevet 26. januar 2020 #20 Skrevet 26. januar 2020 Nei, med mindre det er overnatting, sender vi de bare barna pent hjem. Vi blir opptatte uansett en stund med middag og gjennom gang av lekser, så er det felles familie kos, kanskje en godbit eller 2😉 vi ser helst at barna har besøk i tidsrommet før middag, da de neste timene er familie tid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå