Gå til innhold

Sein språkutvikling hos en 2-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet på 21 måneder snakket veldig lite. Ordforrådet består av 4-5 ord. Han babler mye, forstår godt når jeg snakker med ham (f.eks. hente en leke, svarer ja/nei hvis han blir tilbudt mat/dtikke). 

Jeg prøver å sette ord på alt vi gjør sammen  leker mye med ham. Han liker ikke å lese bøker.

Fikk  bedkjed fra helsesøster at han må kunne rundt 30 ord 2-års kontroll. 

Noen med samme erfaring? Bør jeg ta kontakt med helsesøster før? Andre tilltak som vil hjelpe med språkutvikling? Eller er det innenfor normalen, da barna er foskjellige?

Anonymkode: 36bfd...374

Skrevet

Helt normalt. Som oftest så kommer språket mellom 2 og 2,5 år, derfor velger mange kommuner å utsette 2-årskontrollen hos helsesøster til etter 2,5 år. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet på 21 måneder snakket veldig lite. Ordforrådet består av 4-5 ord. Han babler mye, forstår godt når jeg snakker med ham (f.eks. hente en leke, svarer ja/nei hvis han blir tilbudt mat/dtikke). 

Jeg prøver å sette ord på alt vi gjør sammen  leker mye med ham. Han liker ikke å lese bøker.

Fikk  bedkjed fra helsesøster at han må kunne rundt 30 ord 2-års kontroll. 

Noen med samme erfaring? Bør jeg ta kontakt med helsesøster før? Andre tilltak som vil hjelpe med språkutvikling? Eller er det innenfor normalen, da barna er foskjellige?

Det fleste kan mer ord med det betyr ikke at noe er alvorlig galt.

Samtidig er det viktig å sette grenser: styrer ikke hans egen utvikling i denne alder - deres bestemmelser er viktig.

Han må eksponeres mye til språk og og. A lese til ham er viktig. A synge samme også. Det hjelper for eksemper med lydbøker bpde hjemme og om dere er i bilen.

Om han får leke med ipad eller mobil må det sluttes. Fokusere så mye tid som mulig på kommunikasjon og aktiv lek med mennesker. Han har ikke råd til å kaste bort tid.

Anonymkode: 572cd...da8

Skrevet

Gutten vår er helt lik og er like gammel. Han sier 5-6 ord, men han kan navnet på stort sett alt rundt seg og forstår ting vi sier til han. Barnehagen sa vi ikke skulle stresse med det siden han har språkforståelsen på plass. Vi har hele tiden snakket og sunget mye for han. Men han er mest opptatt av å utfordre seg selv motorisk og bygge med duplo.

Anonymkode: cd7ef...3cb

Skrevet (endret)

Det høres helt normalt ut, variasjonene er store i den alderen. Det er dessuten sannsynligvis minst et halvt år, om ikke mer, til toårskontrollen og språkutviklingen kan skyte fart omtrent fra en uke til en annen. Bare fortsett som dere gjør, det kommer etterhvert. :) 

Endret av Arkana
Skrevet

Helt normalt, det viktigste er forståelsen i den alderen,  men sjekk hørselen. 

Anonymkode: 25748...786

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten vår er helt lik og er like gammel. Han sier 5-6 ord, men han kan navnet på stort sett alt rundt seg og forstår ting vi sier til han. Barnehagen sa vi ikke skulle stresse med det siden han har språkforståelsen på plass. Vi har hele tiden snakket og sunget mye for han. Men han er mest opptatt av å utfordre seg selv motorisk og bygge med duplo.

Anonymkode: cd7ef...3cb

Samme her. Han elsker å leke med byggeklosser, veldig motorisk aktiv, kan finne på masse morsomme ting. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fleste kan mer ord med det betyr ikke at noe er alvorlig galt.

Samtidig er det viktig å sette grenser: styrer ikke hans egen utvikling i denne alder - deres bestemmelser er viktig.

Han må eksponeres mye til språk og og. A lese til ham er viktig. A synge samme også. Det hjelper for eksemper med lydbøker bpde hjemme og om dere er i bilen.

Om han får leke med ipad eller mobil må det sluttes. Fokusere så mye tid som mulig på kommunikasjon og aktiv lek med mennesker. Han har ikke råd til å kaste bort tid.

Anonymkode: 572cd...da8

Han leker verken med ipad eller mobil.

Helt enig med deg, bøker spiller en veldig viktig rolle i språkutviklingen. Men i det vi setter oss ned for å lese viser han veldig tydelig at han ikke vil det. Han har en storebror som elsker å lese, så barn er forskjellige.

Jeg kommer til å fortsette å lese bøker med ham. Noen tips for å utløse mer interesse til lesing? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to barn, en gutt som snakket i minst tre-ords setninger når han var 18mnd og en jente som man så vidt skjønte hva sa når hun var tre. Hun klarte vel kun si «mamma» «pappa» «ja» og «nei» når hun var to år. Vi har snakket og lest like mye med begge.
Nå er jenta seks år og prater som en foss, så det ordnet seg etterhvert :) 

Anonymkode: 9616f...757

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn, en gutt som snakket i minst tre-ords setninger når han var 18mnd og en jente som man så vidt skjønte hva sa når hun var tre. Hun klarte vel kun si «mamma» «pappa» «ja» og «nei» når hun var to år. Vi har snakket og lest like mye med begge.
Nå er jenta seks år og prater som en foss, så det ordnet seg etterhvert :) 

Anonymkode: 9616f...757

Akuratt samme opplevelse: storebror har snakket veldig mye i 2 års alder: han kunne blant annet nesten alle farger og kunne telle til 10. 

Måtte dere sette i gang noen ekstra tiltak for jenten? Eller kom språket av seg selv etterhvert? 

Skrevet

Gutten min var slik i sommer. Plutselig ila høsten så løste det seg veldig mye med språket. Nå sier han i overkant av 50 ord og begynner med korte setninger. 
Kjente veldig mye press på av helsesøster, men legen og barnehagen stresset ikke med det. 

Det går seg til, ikke alle barn passer i den A4 boksen de forventer barn skal utvikle seg på. Ikke alle krabber samtidig, eller går eller snakker. Barnet utvikler seg forskjellig. 

Vi var på ny kontroll for noen uker siden og hun ble kjempe imponert. Gutten min kan sette ord på farger og tall. Han forstår pluss og minus. 

Mye av språkforståelsen utvikler seg fort fra de er 1,5-3 år. Betyr ikke at alle gjør det samtidig ❤️ Så slapp av, gi det tid 😊 om det vedvarer til høsten så er det hjelp å få. 

Anonymkode: 7c005...b16

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gutten min var slik i sommer. Plutselig ila høsten så løste det seg veldig mye med språket. Nå sier han i overkant av 50 ord og begynner med korte setninger. 
Kjente veldig mye press på av helsesøster, men legen og barnehagen stresset ikke med det. 

Det går seg til, ikke alle barn passer i den A4 boksen de forventer barn skal utvikle seg på. Ikke alle krabber samtidig, eller går eller snakker. Barnet utvikler seg forskjellig. 

Vi var på ny kontroll for noen uker siden og hun ble kjempe imponert. Gutten min kan sette ord på farger og tall. Han forstår pluss og minus. 

Mye av språkforståelsen utvikler seg fort fra de er 1,5-3 år. Betyr ikke at alle gjør det samtidig ❤️ Så slapp av, gi det tid 😊 om det vedvarer til høsten så er det hjelp å få. 

Må bare tilføye at vi bruker mye bilde bøker, pusle spill, bilde-Lotto og leser bøker 🥰 

puslespill er god hjernetrim 🙋‍♀️ 

så teller vi og bruker tall mye i leken. 

Skrevet

Det går seg til. Små barn kan ikke lese og følger derfor ikke disse planene som florerer på nettet. 

Få ham til å se på deg når du sier ord, det er lettere å skjønne hvordan man skal forme ordene da. 

Her gikk det i banking og enkeltord før han plutselig skjønte greia og begynte å skravle, da var han 26 mnd

Skrevet

Og på 2årskontroll sjekka hun ikke engang det skjemaet med ord. Jeg hadde vridd hjernen for å huske hvorvidt han hadde sagt alle ordene. Skuffa! 

Skrevet

Man må ikke kunne 30 ord til 2 års kontrollen, dårlig av helsesøster å ordlegge seg på den måten. Først rundt 2,5 kan man vurdere bedre om barnet har en forsinket språkutvikling. Det viktigste i den alderen barnet ditt er i nå, er språkforståelsen. 

Anonymkode: 9df74...0bd

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han leker verken med ipad eller mobil.

Helt enig med deg, bøker spiller en veldig viktig rolle i språkutviklingen. Men i det vi setter oss ned for å lese viser han veldig tydelig at han ikke vil det. Han har en storebror som elsker å lese, så barn er forskjellige.

Jeg kommer til å fortsette å lese bøker med ham. Noen tips for å utløse mer interesse til lesing? 

Ta utgangspunk i hva barnet interesserer seg for og finn bøker om det.

Store fine bilder, lite tekst med hovedfokus på læring, bruk det han interesserer seg for.

Syng barnesanger, tøys og tull med lyder, rrrrrrrrrr som en tiger…. sssssss som en slange… lag bevegelser, kan dere leke slangen?

Klapp lyder, klapp barnets navn,mammas navn… lytt etter lydene...

Lag musikkinstrumenter som stimulerer til fin motorikk, kreativitet og lyd… eks: dekorere flaske.. barnet får velge farge på vannet..glitter og små stjerner kan brukes.. sett barnets navn på flasken. / Lag musikk sammen og syng.

Lag språkbok, ta bildet sammen av det barnet interesserer seg for.. print ut og lag bok sammen ( plasthefte /hefte kjøpt hos bokhandler).

Lytt til musikk

Kari Grosman har noen flotte barnebøker som brukes til språkutvikling: se og si

Lag en spennende språkkoffert, den kan du fylle med magiske gjenstander barnet liker, og hentes frem ved spesielle anledninger der det er ekstra god tid.

Sjekk hørselen og tungebånd. Sjekk språkforståelse ved å gi enkle beskjeder: "Ole, nå kan du hente den grønne luen."

Anonymkode: 9596b...d45

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Ole, nå kan du hente den grønne luen.

Det er litt mye å forvente av en på 21 mnd at de skal kunne fargene. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er litt mye å forvente av en på 21 mnd at de skal kunne fargene. 

Jeg jobber med barn og stimulerer språk hele tiden uansett hvor gamle de er, å sette ord og benevninger er bare fllott. Det er ikke slik at jeg forventer at de kan fargene i den alderen ( det varier veldig ) men gjett om jeg bruker ord og farger for alt det er verdt :)

Samme med barnets navn, helt bevisst merker jeg ting med barnets navn slik det er synlig, mye lettere "å få et forhold til det."

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med barn og stimulerer språk hele tiden uansett hvor gamle de er, å sette ord og benevninger er bare fllott. Det er ikke slik at jeg forventer at de kan fargene i den alderen ( det varier veldig ) men gjett om jeg bruker ord og farger for alt det er verdt :)

Samme med barnets navn, helt bevisst merker jeg ting med barnets navn slik det er synlig, mye lettere "å få et forhold til det."

Jeg bruker hverdagssituasjoner for alt det er verdt,men det er jo til barn som jeg kjenner godt, det er derfor viktig å finne mellomting og gjøre det til noe gøy, å ha fult fokus på forventninger og læring kan fort føre til vegring. En sunn balanse altså.

Ved frukt:

Alle appelsinene henger i gardinene, mennene og konene spiser av sitronene, rød og gul og blå- du skal stå!

:)

Jeg har flere ideer, dersom det er noe speiselt er det bare å spørre, fyll hverdagen med magi.

Gjorde det på min med forsinket språk, i dag har han et vanvittig ordforråd og leser hele veien, det nytter.

• Liker 1
Skrevet

Det er for mye fokus på verbalt språk.

Jeg kjenner en snart 2.5 åring som er utrolig enkel å forstå. Uten at han bruker noe særlig med ord. Han har et veldig tydelig kroppsspråk og lyder. Han er en populær lekekamerat også, så det hemmer han ikke.

Anonymkode: a30c1...412

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...