Gå til innhold

Jeg skal male, men jeg er helt blind på sånt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt min første leilighet, og den må males.

Den har åpen stue/kjøkkenløsning og kjøkkeninnredningen er malt hvitt, men malingen er slitt. Jeg vurderer å male det i Hipster Brown, en liten kontrastvegg der TVen havner i Wisdom og noe lysere på resten av veggene.Men er veldig åpen for innspill!!

Leiligheten er tildels mørk pga kun vindu på en vegg, og uansett hvor lyst jeg maler vil den ikke bli det naturlig, så da tenker jeg å heller understreke "hulefølelsen" og male med noe mørkt, varmt. Gul og rosatoner vil jeg helst unngå.Omtrent alt av dørkarmer bør også males, da det er slått av malingflak her og der. Taket er platet, kan de males? Bør de males?

Listene er i dag hvite, skal jeg dra noen av de mørke fargene over i dem, male dem i den lyse fargen, eller "skal" lister være hvite?

Av store møbler har jeg den evinnelige grå sofaen og et sofabord i noe lyst tre med stålbein, så jeg trenger ikke ta særlig hensyn til fargene på øvrig interiør. Gulvet er noe grå eik. Har bilder, om noen er interessert!

Anonymkode: cf522...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig interessert i bilder! Lettere å svare da ☺️ Er for øvrig glad i lister som ikke nødvendigvis er hvite. Du kan oppleve at vegghøyden forlenges litt hvis du maler listene i samme farge som veggen, også ser det jo ofte stilig og gjennomført ut! Selv har jeg nettopp gjort dette på soverommet. 

Og gratulerer med ny leilighet! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Nightcrawler00 skrev:

Er veldig interessert i bilder! Lettere å svare da ☺️ Er for øvrig glad i lister som ikke nødvendigvis er hvite. Du kan oppleve at vegghøyden forlenges litt hvis du maler listene i samme farge som veggen, også ser det jo ofte stilig og gjennomført ut! Selv har jeg nettopp gjort dette på soverommet. 

Og gratulerer med ny leilighet! 

Takk for svar, og takk for gratulasjon! Tapetveggen vil jeg male i Wisdom. Male pipen i samme, eller i den lyse fargen? Kanskje en av dem Jotun foreslår på bloggen sin? 
Beklager rot, støvsugere og baderomsmøbler, jeg har dradd inn litt og selgerne er ikke helt flyttet ut enda. Bildene er tatt kl 14 på ettermiddagen, i tillegg pissregnet det ute. 
 

D0AE06C1-A18D-483F-B0CF-384B5C50418E.jpeg

E0A11F3B-FE81-454B-A04C-4518E54E5EEE.jpeg

B13D6FF9-412A-493F-9968-B8B794C350FB.jpeg

FB54C68F-A1CB-400B-930F-2BC58556756B.jpeg

0CC06CAE-3602-41DB-8E42-9417DB41923B.jpeg

257D497C-E34B-4E0A-A5B7-94DBB17EB08D.jpeg

Anonymkode: cf522...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny leilighet. Tror du får det veldig fint!  

Har ingen tips, bare følg din egen smak i grunnen. Da vil du trives!

Anonymkode: 2dc6f...66f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med ny leilighet. Tror du får det veldig fint!  

Har ingen tips, bare følg din egen smak i grunnen. Da vil du trives!

Anonymkode: 2dc6f...66f

Jeg eier ikke smak, bodde en periode i et knallgrønt betongbunkerrom og syntes det var helt greit, bortsett fra lang vei til do... 🤪

Nå som jeg prøver å late som jeg er voksen og fornuftig, kan jeg jo også prøve å late som jeg har smak også 😀 

Jeg stoppet innom en sportsbutikk på veien med fargekartene i hånden, da ekspeditøren spurte om jeg skulle pusse opp var det rett før hun fikk presentert bilder og fargekart også 😂

Anonymkode: cf522...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kunne blitt veldig fint med Soothing Beige eller om du vil ha en litt mørkere, Modern beige. Jotun anbefaler også disse sammen med Wisdom. Gratulerer med leilighet!

Anonymkode: 2c7c0...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordelen med maling er at det er relativt billig. Og enkelt å male over igjen om man ikke er fornøyd med første forsøk. 

Jeg startet fra null når det gjaldt dette her. Tok bilder, og spurte i butikk. De er ofte kjempeflinke. Blant annet når det gjelder vask i forkant. På youtube lærte jeg om å fjerne deksler og lister. Og jeg lærte raskt at det virkelig lønte seg å bruke mye tid med maskeringstape. 

Anonymkode: c91d9...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kjøkkenet ditt er fint :) Ble litt forvirret; tenkte du å male kjøkkeninnredningen i Hipster Brown?

Wisdom synes jeg er en elegant og lun farge. Tror det blir fint! Skjønner godt at du vil male over tapetet. Jeg er som sagt glad i at listene er malt i samme farge som veggen, men hvis det er som du sier at du får veldig lite lys inn, ville jeg kanskje beholdt de hvite listene for å unngå at uttrykket blir for mørkt, særlig når gulvet er så pass mørkt også? Dette blir en smakssak, og du må nesten vurdere det selv. Det vil være lettere å se hva du foretrekker når du har begynt å male.

Men hvis du går for å beholde det hvite i lister og karmer, og skal male over dem på nytt (du skriver de flasser), er det greit å vite hvilket hvitfarge det er, sånn at du ikke maler noen lister i kritthvitt, mens de andre er i bomull. De du allerede har er antagelig i bomull eller egghvitt (men alle de nevnte passer fint til Wisdom).

Grå harmoni er fin til Wisdom, og selv om du vil unngå gultoner, må du ikke være redd for at det er bittelitt gult i den. Det er en gråtone, men det er litt varme i den. Den vil ikke se gul ut: 

Bilderesultat for grå harmoni

Når du snakker om å male pipa i "den lyse fargen", mener du da Morgendis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Nightcrawler00 skrev:

Synes kjøkkenet ditt er fint :) Ble litt forvirret; tenkte du å male kjøkkeninnredningen i Hipster Brown?

Wisdom synes jeg er en elegant og lun farge. Tror det blir fint! Skjønner godt at du vil male over tapetet. Jeg er som sagt glad i at listene er malt i samme farge som veggen, men hvis det er som du sier at du får veldig lite lys inn, ville jeg kanskje beholdt de hvite listene for å unngå at uttrykket blir for mørkt, særlig når gulvet er så pass mørkt også? Dette blir en smakssak, og du må nesten vurdere det selv. Det vil være lettere å se hva du foretrekker når du har begynt å male.

Men hvis du går for å beholde det hvite i lister og karmer, og skal male over dem på nytt (du skriver de flasser), er det greit å vite hvilket hvitfarge det er, sånn at du ikke maler noen lister i kritthvitt, mens de andre er i bomull. De du allerede har er antagelig i bomull eller egghvitt (men alle de nevnte passer fint til Wisdom).

Grå harmoni er fin til Wisdom, og selv om du vil unngå gultoner, må du ikke være redd for at det er bittelitt gult i den. Det er en gråtone, men det er litt varme i den. Den vil ikke se gul ut: 

Bilderesultat for grå harmoni

Når du snakker om å male pipa i "den lyse fargen", mener du da Morgendis?

Det er gjort dårlig arbeid på kjøkkeninnredning  når forrige eier malte det, man kan plukke av malingen med en negl, og malingen dekker ikke skikkelig alle steder. Så jeg lurte da på å male den hipsterbrun ja. Egentlig tenkte jeg på en lys farge igjen, men mannen i malebutikken satte meg på ideer 😀

I dag har vi løpt rundt med fargekart i leiligheten, har vel egentlig landet på morgendis som lys farge. De andre er jo ganske mye mørkere....Fant vel også ut at stuen er malt med Frostrøyk nå. Det er så mye skruehull enkelte steder at det liksom ikke går an å redde det med bilder, og jeg synes fargen er ...rar 😜

Når jeg tenker meg om så lurer jeg på om soverommet kan være morgendis. Det lignet ihvertfall når jeg stod der med prøvene mine. Den er ganske lys der inne, men det er også rommet med best lys og ingen behov for å gjøre noe. Når jeg da kom ut igjen i stuen så stuen rosa ut....


Med mørkt kjøkken bør jeg kanskje holde meg til morgendisen og ikke gå for Grå Harmoni? Pipa tenkte jeg å male med morgendis også ja. Nå er den hvit. Den trenger ikke males, men den kommer gjerne til å se skrikende ut i hvitt ved siden av Wisdomveggen? 
De har kampanje på Jotun på Jernia, tenkte å benytte anledningen :) 

Anonymkode: cf522...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjort dårlig arbeid på kjøkkeninnredning  når forrige eier malte det, man kan plukke av malingen med en negl, og malingen dekker ikke skikkelig alle steder. Så jeg lurte da på å male den hipsterbrun ja. Egentlig tenkte jeg på en lys farge igjen, men mannen i malebutikken satte meg på ideer 😀

I dag har vi løpt rundt med fargekart i leiligheten, har vel egentlig landet på morgendis som lys farge. De andre er jo ganske mye mørkere....Fant vel også ut at stuen er malt med Frostrøyk nå. Det er så mye skruehull enkelte steder at det liksom ikke går an å redde det med bilder, og jeg synes fargen er ...rar 😜

Når jeg tenker meg om så lurer jeg på om soverommet kan være morgendis. Det lignet ihvertfall når jeg stod der med prøvene mine. Den er ganske lys der inne, men det er også rommet med best lys og ingen behov for å gjøre noe. Når jeg da kom ut igjen i stuen så stuen rosa ut....


Med mørkt kjøkken bør jeg kanskje holde meg til morgendisen og ikke gå for Grå Harmoni? Pipa tenkte jeg å male med morgendis også ja. Nå er den hvit. Den trenger ikke males, men den kommer gjerne til å se skrikende ut i hvitt ved siden av Wisdomveggen? 
De har kampanje på Jotun på Jernia, tenkte å benytte anledningen :) 

Anonymkode: cf522...d38

Ah, sikkert fint å ta kjøkkenet i samme slengen da! Men har du malt kjøkken før? Det kan ta litt tid, og så er forarbeidet ganske viktig. (https://www.ifi.no/mal-kjokkenet-som-en-proff) Eller har du malt en del generelt kanskje? :)

Det er gøy (og litt overveldende) å finne ut av farger, synes jeg! De i malebutikken pleier jo å ha greie på hvilke farger som passer sammen, så du kan sikkert stole på det du fikk høre der! Som noen over her skriver, så er det jo alltid mulig å male over igjen hvis man skulle bli misfornøyd/fargelei 😄 

Angående skruehullene så er det lurt å sparkle og pusse litt før du maler (med pussekloss/sandpapir) for å skjule hullene bedre.

Ja, tror Morgendis blir fin! :) Ville selv tatt pipa i samme slengen! Slå til med kampanje. Malte i hele helga selv, og synes det er utrolig gøy hvordan resultatet blir, og hvor mye fargen endrer seg avhengig av lyset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nightcrawler00 skrev:

Ah, sikkert fint å ta kjøkkenet i samme slengen da! Men har du malt kjøkken før? Det kan ta litt tid, og så er forarbeidet ganske viktig. (https://www.ifi.no/mal-kjokkenet-som-en-proff) Eller har du malt en del generelt kanskje? :)

Det er gøy (og litt overveldende) å finne ut av farger, synes jeg! De i malebutikken pleier jo å ha greie på hvilke farger som passer sammen, så du kan sikkert stole på det du fikk høre der! Som noen over her skriver, så er det jo alltid mulig å male over igjen hvis man skulle bli misfornøyd/fargelei 😄 

Angående skruehullene så er det lurt å sparkle og pusse litt før du maler (med pussekloss/sandpapir) for å skjule hullene bedre.

Ja, tror Morgendis blir fin! :) Ville selv tatt pipa i samme slengen! Slå til med kampanje. Malte i hele helga selv, og synes det er utrolig gøy hvordan resultatet blir, og hvor mye fargen endrer seg avhengig av lyset. 

Nei, har ikke malt på leeeenge,  men har lest meg litt opp, og får hjelp fra min pirkete søster 😃 Skal høre med selger om han pusset og grunnet. Tror ikke han grunnet ihvertfall, siden det slipper så lett! Pappa må lete etter musesliperen fra Black and Decker :) Har også tilgang til malingssprøyte. 

Anonymkode: cf522...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke malt på leeeenge,  men har lest meg litt opp, og får hjelp fra min pirkete søster 😃 Skal høre med selger om han pusset og grunnet. Tror ikke han grunnet ihvertfall, siden det slipper så lett! Pappa må lete etter musesliperen fra Black and Decker :) Har også tilgang til malingssprøyte. 

Anonymkode: cf522...d38

Så bra! Jeg skal male kjøkkenet nå snart, og da ble jeg anbefalt å bruke tre stjerners gulvmaling, fordi den er så slitesterk, og det skal mye mer til for at den flasser av. Blir spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville holdt leiligheten i lyse farger og heller lagt litt penger i god belysning. Stor stålampe som lyser oppover, små bordlamper for hygge-belysning, spotbelysning mot en plante eller et bilde. 

Anonymkode: 9f234...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville holdt leiligheten i lyse farger og heller lagt litt penger i god belysning. Stor stålampe som lyser oppover, små bordlamper for hygge-belysning, spotbelysning mot en plante eller et bilde. 

Anonymkode: 9f234...b37

Har masse lamper, fire bord, en vegg, en trearmet gulv som lyser oppover og skal bytte taklampen i en uten de grusomme krystallene. Har kjøpt en det skal seks pærer i :) Tror jeg har et snev av lampefetish 😂

Anonymkode: cf522...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dette ble litt langt, og litt mye om hva som skal skje her, men håper kanskje det kan være til litt inspirasjon og,
var det det i utgangspunktet skulle bli :alice:

Jeg driver å leker med farger selv, her skal det heloppusses, og jeg er innom så mye forskjellig,
vakler veldig mye frem og tilbake :P
Jeg kommer til å få mye lys inn, og kommer til å kjøre "Klassisk hvit" på taket og veggen med vinduer (mer vinduer enn vegg
samt dra den ut i gangen. Kanskje med litt farge, nøytralt, rundt dørkarmene så det ikke blir så nakent og sterilt.
På tv-veggen skal vi ha "Northern Mystic" og på veggen ved siden av har jeg falt veldig for "Humble Yellow".
Vi har kjøpt blå sofa (ikke skrikende blå, i grunn ganske nøytral) som vi føler vil komplimentere dette.
Jeg har vært innom Wisdom, men det tror jeg bare ville blitt rart..
Spisestuen vår kommer til å bli svart, og jeg har egentlig vært veldig bestemt på grått Bodbyn kjøkken fra Ikea, men nå har jeg plutselig falt veldig for Heritage-kjøkkenet til Elkjøp i blågrått :fnise:
"Humble Yellow" kommer nok til å følge etter inn på soverommet hvor vi skal ha den på en vegg,
så blir det kjørt "Free Spirit" på resten.
Kontor/gjesterom blir nok også i rolige farger, og i boden er jeg usikker - er ikke boden vi skal henge i,
men vil ha delikate farger der inne og.

Anonymkode: ab0c2...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grått gulv og grå sofa gjør at dette kan bli veldig tungt. Jeg er allergisk mot grått, så dette hadde blitt for mye for meg. Skjønner ønsket om hulefølelse, men sørg for at det balanseres. Vil du at blikket skal trekkes ned eller opp? At rommet skal oppfattes som varmt eller kaldt? Mykt eller hardt?

Min erfaring er at gulv har mye å si. Derfor tar jeg alltid hensyn til gulvfargen. Jeg ser at min mobilskjerm ikke gjengir fargene i fargekartet til Jotun korrekt, da vi har to av fargene der og de ser helt annerledes ut på veggen. Uansett bør du ta med flere nyanser og male noen litt store firkanter på veggen for å se hvordan det blir i dagslys hos deg. Ta gjerne med en farge som utfordrer deg litt, og som du egentlig ikke vill valgt. Om ikke annet gjør den deg mer sikker på at den ikke er riktig. 

Jeg ville valgt noe lyst til veggen, med en litt varm tone, som drar blikket opp fra gulvet. Så ville jeg heller ha malt kjøkkeninnredningen med noe litt mørkt/sprekt, og kanskje skiftet benkeplate. F.eks mørke underskap og lyse overskap, og en lys benkeplate. Overskap i samme farge som veggen vil åpne opp rommet litt. Dette var ikke gode forslag til hulefølelse, men det er enormt mye grått på bildene dine, og med mindre grått er din farge er dette overkill syns jeg.

 

Anonymkode: 1a491...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grått gulv og grå sofa gjør at dette kan bli veldig tungt. Jeg er allergisk mot grått, så dette hadde blitt for mye for meg. Skjønner ønsket om hulefølelse, men sørg for at det balanseres. Vil du at blikket skal trekkes ned eller opp? At rommet skal oppfattes som varmt eller kaldt? Mykt eller hardt?

Min erfaring er at gulv har mye å si. Derfor tar jeg alltid hensyn til gulvfargen. Jeg ser at min mobilskjerm ikke gjengir fargene i fargekartet til Jotun korrekt, da vi har to av fargene der og de ser helt annerledes ut på veggen. Uansett bør du ta med flere nyanser og male noen litt store firkanter på veggen for å se hvordan det blir i dagslys hos deg. Ta gjerne med en farge som utfordrer deg litt, og som du egentlig ikke vill valgt. Om ikke annet gjør den deg mer sikker på at den ikke er riktig. 

Jeg ville valgt noe lyst til veggen, med en litt varm tone, som drar blikket opp fra gulvet. Så ville jeg heller ha malt kjøkkeninnredningen med noe litt mørkt/sprekt, og kanskje skiftet benkeplate. F.eks mørke underskap og lyse overskap, og en lys benkeplate. Overskap i samme farge som veggen vil åpne opp rommet litt. Dette var ikke gode forslag til hulefølelse, men det er enormt mye grått på bildene dine, og med mindre grått er din farge er dette overkill syns jeg.

 

Anonymkode: 1a491...356

Takk for innspill! Jeg føler meg allerede langt utenfor komfortsonen fargemessig, den forrige leiligheten min var hvit. Sofaen kom kun i grå, så jeg livet opp med rød Kallax-hylle, røde puter og lampeskjermer, rødt og grått pledd. Senere har lampefetishen min slått ut i full blomst, så har bla en knallblå bavianlampe og en orange giraffhode vegglampe. Så tenker at det er greit å holde det litt mørkt og trist, så kommer lamper og annet fjas til å stikke seg mer frem? :) 
 

Jeg vil ikke bytte benkeplate 😀 Pga hele badet også skal taes. Kjøkkeninnredningen MÅ males pga dårlig arbeid og slitt. Kan male det nederste først og se om kanskje det øverste skal få være lyst, det har ingen tenkt på før du nevnte det 😀 

Har allerede kjøpt malingen, det er kampanje 🤪 Kjøpt mye på kampanje til leiligheten allerede, begynte friskt før det engang var sikkert at jeg fikk den :) 

Skrev kontrakt i går. Fikk Kähler telysestake av megleren 🤪

Anonymkode: cf522...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nightcrawler00 skrev:

Nå må du huske å poste bilder, TS! Gleder meg til å se 😄 

Jeg lover :) Men har ikke overtagelse før om tre uker, selv om jeg har fått nøkkel vil jeg ikke sette i gang før da. Selv om det klør og verker på å komme i gang 😜 

Anonymkode: cf522...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...