Gå til innhold

Hvis Adam og Eva ikke hadde spist av frukten...


Rottenikken1

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At ateistene bare klarer å komme med memes sier litt om hvor lav kapasiteten er der i gården. Ingen skikkelige argumenter:fnise:

Anonymkode: 96554...8e4

Er det deg ateist-hater fyr som drar frem disse statistikkene dine fra DEW  hele tiden ?

Du må tåle et meme i ny og ne , vi har diskutert det samme omatt og omatt  i tråder og du sier det samme igjen og igjen og unngår å svare det vi spør deg om.

Morsommere med en liten  ateist vits enn å høre på en person som tyter om ateismen ondskap i det uendelige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Trist at du ser sånn på det.. 

Jeg tenker heller at Gud er kilden til liv, glede, kjærlighet og fullkommenhet. Han ønsker å ha en relasjon til oss. Men for at den relasjonen skal være ekte, så må vi ha egen vilje/fornuft, vi må rett og slett kunne tenke og velge selv. Hvis ikke, ville vi vært slaver og roboter som ble tvunget til å adlyde Gud, og det er ikke etter Guds hjerte. 

Hvis Gud er alt det gode, og du velger vekk Gud, så er det du som distanserer deg fra ham, ikke han som dytter deg bort. Hvis du ikke vil ta imot kilden til liv, så mister du livet, ikke fordi Gud dreper deg, men fordi du nekter å ta imot livet fra kilden. Hvis lysbryteren står foran deg, og du velger å slå av lyset, da blir det mørkt. Du kan famle deg fram til å slå på lyset når som helst, frem til du forlater rommet (jorden). 

Helt ærlig så skjønner jeg ikke helt problemet. Dere blir ikke straffet, dere går bare glipp av godene. Som ateist tror du vel uansett at døden er slutten, og du får jo sånn sett bare det du ber om. 

Hvorfor er det så "fælt" å vokse opp med en indre overbevisning om at du er verdifull, du er høyt elsket, du har en skaper som har skapt deg i sitt bilde. Ingenting kan noensinne skille deg fra Guds kjærlighet. Han er en far som våker over sine barn. Han ønsker det beste for deg. Han har en god plan med livet ditt. Han lengter etter å bli kjent med deg. Han holder på å gjøre en plass klar for deg, som du skal få lov til å flytte inn i, når du er ferdig her på jorden. På den nye plassen vil de jordiske lovene om den sterkestes rett, sykdom, egoisme, ondskap, død ikke lenger være gjeldende. 

Anonymkode: 92dcb...09f

Det er jo null problem for gud å demonstrere at han eksister. Han velger å ikke gjøre det, men da kan han heller ikke forvente at folk tror på ham. Han kan fint velge å bare frelse alle, helt uavhengig av hvorvidt de tror eller ikke. Ærlig talt, han er da gud, han kan gjøre alt.

Hvis jeg hadde kunnet dele godene, som du kaller det, med alle, uten at det hadde kostet meg noe som helst, så hadde jeg gjort det. Helt rart at gud ikke vil.

Anonymkode: d427d...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke meg du svarte, men jeg vil bare komme med en kommentar angående treenigheten. 

Jeg er kristen (ikke JW), og tror at mange misforstår treenigheten. Det er tre i én, det er ikke tre ulike guder. Jeg tolker det som at Gud har tre like viktige roller/former han opptrer i. Jeg sammenligner det med at jeg f.eks både er datter, kone og mor. Alle rollene er viktige, og jeg er alle tre samtidig. Men rollene er ikke identiske, men alle er Gud. 

Det var først etter at Jesus ble født, at vi mennesker fullt ut kunne forstå Guds rolle som fader og sønn. 

Så når Jesus fòr opp til himmelen, sendte Gud den hellige Ånd ned til oss. DNÅ er aktiv idag. 

Det er bare 1 gud, men h*n er treenig, og har opptrådt i ulike roller/former oppigjennom historien. 

Treenigheten er også viktig som modell for fellesskapet og relasjonen vi har til hverandre. Gud har en fullkommen relasjon i seg selv, med gjensidig fullkommen respekt, kjærlighet og omsorg. 

Anonymkode: 92dcb...09f

Så når du ble spurt om endetiden så kunne du ikke svare på det, for det viste mor. Det betyr at det er to ulike personligheter. Så har du den helige ånd. Mener du at du, datteren og hellige ånd ikke er tre? Jeg teller 1+1+1=3 og ikke 1.

 

Anonymkode: 9ba93...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 14.13, Rogadame skrev:

Man trenger ikke være veldig gammel før man begynner å forstå at at Edens Hage ikke henger på greip med steinalderen, jernalderen og folketallet som var  om lag 10 mill mennesker for 10 000 år siden.Bare å ta seg en tur på museum det ;) 

Dette er ikke motsetninger, jorden ble skapt for mer enn 10.000 år siden.

Anonymkode: 74911...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke motsetninger, jorden ble skapt for mer enn 10.000 år siden.

Anonymkode: 74911...0b3

Om jeg ikke husker helt feil hevdes det vel i bibelen at jorden er 7000 år gammel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, HalldirV2 said:

Om jeg ikke husker helt feil hevdes det vel i bibelen at jorden er 7000 år gammel? 

For det første er ikke bibelens skapelsesberetning én fortelling, men to myter som er satt sammen.

Og for det andre - for å sitere Hvordan forstå skapelsesberetningen

Quote

I Bibelen finnes ulike typer litteratur. I Det gamle testamentet har vi både historie, poesi, profeti, lovstoff og visdomsdiktning. I Det nye testamentet har vi evangeliene som er historie og brevene som ofte adresserer aktuelle situasjoner i samtiden.

Historieskrivningen er ofte også en historiefortolkning, den prøver å forklare hvorfor begivenhetene som det berettes om skjedde. Men gang på gang har det vist seg at de historiske opplysningene er meget korrekte.

Poesien bruker bilder som ikke må tas bokstavelig.

Det siste er det all grunn til å legge vekt på.

Anonymkode: 23125...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke motsetninger, jorden ble skapt for mer enn 10.000 år siden.

Anonymkode: 74911...0b3

Jepp.jorden er omlag 4,5 milliarder år.

Og mennesket ( homo sapiens) oppstod for 200 000 år siden i Afrika.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 21.22, Rottenikken1 skrev:

Hva hvis Adam og Eva ikke hadde spist av frukten. Hva hadde skjedd da? Jo, Guds plan med jorden ville gå som på skinner og hele jorden ville bli utvidet til et paradis tilsvarende endens hage. Hva med Adam og Eva. Hadde de blitt tatt opp til himmelen etter en tid på jorden? Ingenting i bibelen tydet på det. De hadde fortsatt levd og nå vært over 6000 år gamle og vært fullkomne. 
Sett i lys av dette er det tydelig at døden ikke er naturlig for mennesker. Vitenskapen klarer ikke å finne ut hvorfor vi degenereres. For kroppen er designet for å fornye seg selv. Det er ingenting I bibelen som tyder på at Adam trodde at han skulle til himmelen. Gud sa om treet til kunnskap om godt og ondt: «den dagen du spiser av det skal du dø». Gud sa ingenting om at Adam skulle få komme til himmelen. Å få komme til himmelen når han døde ville vært en belønning - ikke en straff. «Den lønn synden betaler er døden» 

Guds plan med jorden er fortsatt uforandret. Den skal bli et paradis tilsvarende endens hage med fullkomne gode mennesker som elsker Gud og sin neste. 
Men først må de onde fjernes. 
 

Gå gjerne inn på nettestedet JW.org og få svar på bibelske spørsmål 

Heisann, som kristen er jeg litt nysgjerrig på det du skriver her. Mener du (Og Jehovas Vitner) at historien om Adam og Eva skal tolkes bokstavelig slik den er fortalt i Bibelen? Og at Jorden er 6000 år gammel?

Og det med at mennesket degenererer... (det er kanskje ikke akkurat det du mener, men skjønner hva du mener). Tenker du da at årsaken er at Adam faktisk tok en bit av et eple i Edens Hage og at det er grunnen til at alle menneskers død skyldes det? Og er i tilfelle Adams synd årsak til at dyr dør også?

Anonymkode: 8d2b1...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, HalldirV2 skrev:

Om jeg ikke husker helt feil hevdes det vel i bibelen at jorden er 7000 år gammel? 

Jorden ble skapt på 7000 år

Anonymkode: 74911...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rogadame skrev:

Jepp.jorden er omlag 4,5 milliarder år.

Og mennesket ( homo sapiens) oppstod for 200 000 år siden i Afrika.  

Feil

Anonymkode: 74911...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil

Anonymkode: 74911...0b3

Hva er rett ifølge deg 😂👍?

 

På hvor mange år tenker du asiatere,  afrikanere,  og hvite har brukt på å utvikle seg ?

Hvor lenge siden levde  dinosaurene?

Hvor mange mennesker levde på siste istid,  10 000 år siden  tenker du ?

Endret av Rogadame
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 21.22, Rottenikken1 skrev:

Hva hvis Adam og Eva ikke hadde spist av frukten. Hva hadde skjedd da? Jo, Guds plan med jorden ville gå som på skinner og hele jorden ville bli utvidet til et paradis tilsvarende endens hage. Hva med Adam og Eva. Hadde de blitt tatt opp til himmelen etter en tid på jorden? Ingenting i bibelen tydet på det. De hadde fortsatt levd og nå vært over 6000 år gamle og vært fullkomne. 
Sett i lys av dette er det tydelig at døden ikke er naturlig for mennesker. Vitenskapen klarer ikke å finne ut hvorfor vi degenereres. For kroppen er designet for å fornye seg selv. Det er ingenting I bibelen som tyder på at Adam trodde at han skulle til himmelen. Gud sa om treet til kunnskap om godt og ondt: «den dagen du spiser av det skal du dø». Gud sa ingenting om at Adam skulle få komme til himmelen. Å få komme til himmelen når han døde ville vært en belønning - ikke en straff. «Den lønn synden betaler er døden» 

Guds plan med jorden er fortsatt uforandret. Den skal bli et paradis tilsvarende endens hage med fullkomne gode mennesker som elsker Gud og sin neste. 
Men først må de onde fjernes. 
 

Gå gjerne inn på nettestedet JW.org og få svar på bibelske spørsmål 

"Insert facepalm here."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.1.2020 den 21.22, Rottenikken1 skrev:

Hva hvis Adam og Eva ikke hadde spist av frukten. Hva hadde skjedd da? Jo, Guds plan med jorden ville gå som på skinner og hele jorden ville bli utvidet til et paradis tilsvarende endens hage. Hva med Adam og Eva. Hadde de blitt tatt opp til himmelen etter en tid på jorden? Ingenting i bibelen tydet på det. De hadde fortsatt levd og nå vært over 6000 år gamle og vært fullkomne. 
Sett i lys av dette er det tydelig at døden ikke er naturlig for mennesker. Vitenskapen klarer ikke å finne ut hvorfor vi degenereres. For kroppen er designet for å fornye seg selv. Det er ingenting I bibelen som tyder på at Adam trodde at han skulle til himmelen. Gud sa om treet til kunnskap om godt og ondt: «den dagen du spiser av det skal du dø». Gud sa ingenting om at Adam skulle få komme til himmelen. Å få komme til himmelen når han døde ville vært en belønning - ikke en straff. «Den lønn synden betaler er døden» 

Guds plan med jorden er fortsatt uforandret. Den skal bli et paradis tilsvarende endens hage med fullkomne gode mennesker som elsker Gud og sin neste. 
Men først må de onde fjernes. 
 

Gå gjerne inn på nettestedet JW.org og få svar på bibelske spørsmål 

Uff, for noe sprøyt.  Hvordan kan noen tro på denne historien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 21.22, Rottenikken1 skrev:

Hva hvis Adam og Eva ikke hadde spist av frukten. Hva hadde skjedd da? Jo, Guds plan med jorden ville gå som på skinner og hele jorden ville bli utvidet til et paradis tilsvarende endens hage. Hva med Adam og Eva. Hadde de blitt tatt opp til himmelen etter en tid på jorden? Ingenting i bibelen tydet på det. De hadde fortsatt levd og nå vært over 6000 år gamle og vært fullkomne. 
Sett i lys av dette er det tydelig at døden ikke er naturlig for mennesker. Vitenskapen klarer ikke å finne ut hvorfor vi degenereres. For kroppen er designet for å fornye seg selv. Det er ingenting I bibelen som tyder på at Adam trodde at han skulle til himmelen. Gud sa om treet til kunnskap om godt og ondt: «den dagen du spiser av det skal du dø». Gud sa ingenting om at Adam skulle få komme til himmelen. Å få komme til himmelen når han døde ville vært en belønning - ikke en straff. «Den lønn synden betaler er døden» 

Guds plan med jorden er fortsatt uforandret. Den skal bli et paradis tilsvarende endens hage med fullkomne gode mennesker som elsker Gud og sin neste. 
Men først må de onde fjernes. 
 

Gå gjerne inn på nettestedet JW.org og få svar på bibelske spørsmål 

En liten kommentar:

- Det er ikke garantert at jorden ville vært uforandret hvis Adam og Eva spiste av den forbudte frukten. Hvem som helst i generasjonene etterpå kunne blitt fristet til å gjøre samme feilen. Jeg tror at Gud visste om risikoen allerede lenge før han skapte verden. Gud var fra begynnelsen av beredt til å gi sitt eget liv for oss

Anonymkode: 4e282...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre spørsmål som jeg virkelig lurer på og ikke klarer å forstå. Hvordan forsvarer dere dette utifra bibelen?

1. Dere mener at kun 144.000 mennesker kommer til himmelen. Tenker dere ikke da at himmelen allerede er full? For det har jo levd mange millioner mennesker før oss. Bibelen sier også at hver den som tror på han, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Altså, alle som tror. Ikke bare 144.000. 

2. Hvordan forsvarer dere å bryte kontakt med venner og familiemedlemmer som faller fra? Lærte ikke Jesus oss nestekjærlighet? Å elske, være tålmodig, respektere andre, være tolerante og åpne? Jesus forviste aldri noen. Han var sammen med de ingen likte, de som var bortvist og utstøtt - og han dømte ingen. 

3. Hvordan synes dere det er greit å la barna gå glipp av bursdager til vennene i klassen og dermed blir på utsiden og kanskje ekskludert? Barn trenger å sosialiseres i klassemiljøet, og dette innebærer også at barna deltar i bursdager. 
 

——————

Jeg bare lurer. Jeg er selv kristen, og for meg er det aller aller viktigste den personlige relasjonen til Jesus og det budskapet han kom med. At alle er velkommen, og at vi skal elske hverandre, tåle hverandre, vise omsorg for hverandre, respektere hverandres ulikheter og vise overbærenhet. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.2.2020 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Det er jo null problem for gud å demonstrere at han eksister. Han velger å ikke gjøre det, men da kan han heller ikke forvente at folk tror på ham. Han kan fint velge å bare frelse alle, helt uavhengig av hvorvidt de tror eller ikke. Ærlig talt, han er da gud, han kan gjøre alt.

Hvis jeg hadde kunnet dele godene, som du kaller det, med alle, uten at det hadde kostet meg noe som helst, så hadde jeg gjort det. Helt rart at gud ikke vil.

Anonymkode: d427d...7ba

Hva trenger du for å tro? Hvilke bevis er gode nok for deg? For om du våger å la Gud få være en del av livet ditt, så vil du selv få oppleve at han eksisterer. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...