Gå til innhold

Vræææl, jeg må ha skinnsofa igjen! (Småbarn)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde skinnsofa for 15 år siden, men hatet det som pesten!! Har hatt et barn etter det, som har klart seg strålende i stoffsofa uten noe søl. Og så har jeg nå fått barn nummer to... Og han griser, søler, klatrer, har maur i rumpa og er stikk motsatt fra storebror! Storebror likte ikke være skitten rundt munnen eller på fingrene, og ba om å bli vasket. Lillebror er motsatt, jo mer gris, jo morsommere. Med andre ord, tekstiler ser ikke ut lenger! Og jeg orker ikke gå rundt og være redd for flekker, det er ikke et familieliv jeg ønsker. (I tillegg ventes nummer tre, skrekk og gru om den er som andremann) Jeg vil at vi skal kunne spise frokost i sofaen om vi vil, ta med en kopp kakao osv. Ergo, jeg tror jeg må krype til korset og kjøpe skinnsofa igjen... Til min store fortvilelse. 

Så er det noen som har tips til god, myk sofa, som ikke får "liggemerker" bare mannen ser på den? Jeg liker best å sitte pent, mannen og eldstegutten vil strekke seg ut, minstegutten vil stå på hodet og gjøre alt han ikke skal. Jeg vil ha muligheten til å ta en dupp på sofaen med babyen når den kommer. 

Om det er ekte eller kunstskinn spiller ikke så stor rolle, jeg synes det er ubehagelig uansett, og vil nok ligge på pledd om jeg skal slappe av der. (Microfiber er uaktuelt) Men jeg vil virkelig ikke ha sofaputer (seteputer) som flytter seg for mye, som siger og blir skeive osv. Gjerne Ikea, men der har jeg aldri prøvesittet de i skinn, så jeg aner ikke hvordan de føles. 

Anonymkode: df7ad...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke bare ha pledd på sofaen dere har nå? Det kan jo bare vaskes!

Anonymkode: 7d858...101

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pledd i sofaen. Eventuelt kivik fra IKEA. Vi har kivik. Trekkene vaskes i maskin og tas på våte. Tørker over natta. 😊 Før var jeg nøye og flekkvasket. Nå tar jeg alle trekkene til sofaen jevnlig i maskina. 

Endret av Orchideae
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å kjøpe brukt skinnsofa på Finn, har du sett der? Da har gjerne tidligere eier også erfaring med hvordan sofaen er også. 

Anonymkode: 12e7e...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et svæææært teppe og kast over hele sofaen du har nå. Vaskes ofte og tørker over natten :)

Anonymkode: bbdcf...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Ektorp fra IKEA. Lett som en plett å ta av trekk og vaske.🙌

Anonymkode: 58647...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig liker ikke skinnsofa fordi de er ekle å sitte på. Har to små barn, av den grisete type, men har Bolia sofa der trekket kan tas av og vaskes.

men ser du får tips om brukt skinnsofa. De er jo ofte billigere å få tak i grele farger. Men tenkte å tipse deg, at du kan male skinnsofa med kalkmaling. Kan bli tøft. 

image.png.6ef311a89df1cf14662178079932ad61.png

Anonymkode: f7c24...325

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnsofaer er unehagelig uansett hva man kjøper. Kalde er de også, å om sola har stått inn vinduet brenner man seg. Aldri skinnsofa i mitt hus. Barna spiser mat på kjøkkenet og vaskes før de får gå fra bordet. Blir i verste fall sofa med trekk man kan ta av og vaske. 

Anonymkode: 6d2e1...f74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skinnsofa og elsker den! Men vi har ikke barn da. Skinnsofa i dag er ikke som 80/90-tallets glossye skinnsofaer. 

Hvorfor innretter du deg ikke heller etter at du har barn? Ingen spising i sofaen. Turning gjøres andre steder. Du er ikke kjip om du lærer barna at det finnes grenser for hva som er ok og ikke. 

Anonymkode: 1b4cb...d29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har skinnsofa og elsker den! Men vi har ikke barn da. Skinnsofa i dag er ikke som 80/90-tallets glossye skinnsofaer. 

Hvorfor innretter du deg ikke heller etter at du har barn? Ingen spising i sofaen. Turning gjøres andre steder. Du er ikke kjip om du lærer barna at det finnes grenser for hva som er ok og ikke. 

Anonymkode: 1b4cb...d29

Spiser ikke du godteri i sofaen? Det gjør iallefall jeg, og da blir det for dumt å si at barna må spise godteri på gulvet fordi det er mer sannsynlig at de griser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skinnsofaer er unehagelig uansett hva man kjøper. Kalde er de også, å om sola har stått inn vinduet brenner man seg. Aldri skinnsofa i mitt hus. Barna spiser mat på kjøkkenet og vaskes før de får gå fra bordet. Blir i verste fall sofa med trekk man kan ta av og vaske. 

Anonymkode: 6d2e1...f74

Barna spiser mat på kjøkkenet, mens du og mannen spiser i sofaen? 😛 Eller mener du at alle er forvist til kjøkkenet? Slik vil ikke jeg ha det. Men vanskelig å starte en tråd om et relativt greit emne her ser jeg, når folk heller skal kommenterer mitt valg om hvordan jeg lever livet mitt 😄

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har skinnsofa og elsker den! Men vi har ikke barn da. Skinnsofa i dag er ikke som 80/90-tallets glossye skinnsofaer. 

Hvorfor innretter du deg ikke heller etter at du har barn? Ingen spising i sofaen. Turning gjøres andre steder. Du er ikke kjip om du lærer barna at det finnes grenser for hva som er ok og ikke. 

Anonymkode: 1b4cb...d29

Men jeg vil jo at vi skal kunne spise i sofaen :) Hvorfor i alle dager skulle jeg forby noe jeg selv ønsker? 

3 timer siden, Nerine_ skrev:

Spiser ikke du godteri i sofaen? Det gjør iallefall jeg, og da blir det for dumt å si at barna må spise godteri på gulvet fordi det er mer sannsynlig at de griser. 

Takk! Huset vårt er til for å leve i, også møblene 😛 Og jeg er en lat husmor som gjerne serverer pizza foran tven. Uten den minste skam :) 

Anonymkode: df7ad...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en sofa i grov tekstilstoff som kan vaskes, det funker bra med to små gutter som griser. Men jeg pleier å servere dem akkurat kakao i sånne barnekopper med sugerør, og setter dem på er stort pledd hvis vi skal spise noe grisete 😄 

Anonymkode: 4fa62...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en sofa i grov tekstilstoff som kan vaskes, det funker bra med to små gutter som griser. Men jeg pleier å servere dem akkurat kakao i sånne barnekopper med sugerør, og setter dem på er stort pledd hvis vi skal spise noe grisete 😄 

Anonymkode: 4fa62...a47

Har prøvd Landskrona fra Ikea og den er god forresten. Får ikke sittemerker.

Anonymkode: 4fa62...a47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna spiser mat på kjøkkenet, mens du og mannen spiser i sofaen? 😛 Eller mener du at alle er forvist til kjøkkenet? Slik vil ikke jeg ha det. Men vanskelig å starte en tråd om et relativt greit emne her ser jeg, når folk heller skal kommenterer mitt valg om hvordan jeg lever livet mitt 😄

Anonymkode: df7ad...2fb

Har jeg sagt at kun barna spiser på kjøkkenet? Tror du seriøst at folk faktisk setter seg på stua mens barna sitter på kjøkkenet? Kverulant. Du må også tåle å høre hvordan andre gjør det uten å gå i forsvarsposisjon og antar at det er en kommentar rettet mot hvordan du lever livet ditt. 

Anonymkode: 6d2e1...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en tepperenser fra kärcher, tar den over innimellom når flekkene er altfor synlige 🙈 vi har en grå sofa i litt grovt stoff, der viser heller ikke flekkene så godt 

Anonymkode: 94b17...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg sagt at kun barna spiser på kjøkkenet? Tror du seriøst at folk faktisk setter seg på stua mens barna sitter på kjøkkenet? Kverulant. Du må også tåle å høre hvordan andre gjør det uten å gå i forsvarsposisjon og antar at det er en kommentar rettet mot hvordan du lever livet ditt. 

Anonymkode: 6d2e1...f74

Nja, du nevnte ikke deg og mannen, kun barna, så det kunne jo være slik 😛  "Barna spiser mat på kjøkkenet og vaskes før de får gå fra bordet."

Jeg spurte om råd etter en grei skinnsofa jeg, ikke hvor vi skal spise middag, eller om jeg vasker ungene nok etter maten 😂 Men klart, det er jo kjempenyttig for meg å høre hvordan andre løser det, dvs at ungene spiser på kjøkkenet og vaskes før de får gå fra bordet, det gjorde valget om hvilken sofa utrolig mye enklere :blomst:

Anonymkode: df7ad...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en sofa i grov tekstilstoff som kan vaskes, det funker bra med to små gutter som griser. Men jeg pleier å servere dem akkurat kakao i sånne barnekopper med sugerør, og setter dem på er stort pledd hvis vi skal spise noe grisete 😄 

Anonymkode: 4fa62...a47

Jeg er sånn at jeg velter glass i hytt og pine selv, så skulle vi hatt den løsningen tror jeg pleddene måtte ligget der hele tiden, og da blir det rot for meg 😛 Men takk for tips!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd Landskrona fra Ikea og den er god forresten. Får ikke sittemerker.

Anonymkode: 4fa62...a47

Takk for tips, da skal den prøvesittes! Er den god nok til at en fotballtittende mann ville godkjent den for to kamper på tven en lørdag tror du? 😛 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte en tepperenser fra kärcher, tar den over innimellom når flekkene er altfor synlige 🙈 vi har en grå sofa i litt grovt stoff, der viser heller ikke flekkene så godt 

Anonymkode: 94b17...6dd

Men dere har da fast stoff, som ikke kan vaskes? Jeg har tidligere hatt en Ektorp med vaskbart trekk som jeg har vært veldig fornøyd med, men ser nå at det fort hadde blitt vasking av trekk både 1 og 2 ganger i uken, og det blir for mye for meg som egentlig hater husarbeid 😛 

Anonymkode: df7ad...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg personlig liker ikke skinnsofa fordi de er ekle å sitte på. Har to små barn, av den grisete type, men har Bolia sofa der trekket kan tas av og vaskes.

men ser du får tips om brukt skinnsofa. De er jo ofte billigere å få tak i grele farger. Men tenkte å tipse deg, at du kan male skinnsofa med kalkmaling. Kan bli tøft. 

image.png.6ef311a89df1cf14662178079932ad61.png

Anonymkode: f7c24...325

Det der er noe av det rareste jeg har hørt om! Male sofaen? Og med kalkmaling? Så smart om det funker! :) 

Anonymkode: df7ad...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere har da fast stoff, som ikke kan vaskes? Jeg har tidligere hatt en Ektorp med vaskbart trekk som jeg har vært veldig fornøyd med, men ser nå at det fort hadde blitt vasking av trekk både 1 og 2 ganger i uken, og det blir for mye for meg som egentlig hater husarbeid 😛 

Anonymkode: df7ad...2fb

Ja vi har fast stoff. Tepperenseren fungerer omtrent som en støvsuger, bare at den vasker i tillegg til å suge opp vannet igjen etterpå. Sofaen er litt fuktig etterpå da, så litt greit å gjøre på kvelden så den får tørke om natta. Fungerer veldig greit 😊 

Anonymkode: 94b17...6dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...