Gå til innhold

Fine sørlandet ødelegges av moderne hus.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg var en tur å besøkte fine sørlandet, elsker sørlandshusene og får god sommerfølelse av de! (Gleder meg til sommeren igjen) så ser jeg de moderne husene som blir bygd. De store med rar form som sperrer utsikter...er det bare jeg som synes de ødelegger sørlandets sjarm?...

Anonymkode: ad630...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sørlandet er stort. Det er også mange som bor der hele året, så de bryr seg kanskje ikke om at husene skal gi koselig sommerfølelse. 

Anonymkode: 48f11...068

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

306 849 mennesker bor i Agder (som er det samme som Sørlandet). De bryr seg ikke så mye om at du vil ha en koselig sommerfølelse.

Det er forresten nok av slike gamle hus igjen,

Anonymkode: 9b8fc...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et nytt, arkitekttegnet hus på Sørlandet. Aldri vært veldig glad i typiske sørlandshus, de har jo vært på alle kanter siden jeg ble født🙄

Skal sies at jeg har hvitt hus, da, om det hjelper 😂

Anonymkode: bdc94...912

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene.  Spesielt hus som ligger langs kysten synes jeg bør ta hensyn til sin beliggenhet.  Synes det er greit og forståelig at vinduene er større, men det er også mye som kan gjøres for å tilpasse seg tradisjonell byggestil. 

Synes tv-programmet "Eventyrlig oppussing" med Halvor Bakke & Co.  har vist mange eksempler på at det er fullt mulig å kombinere det tradisjonelle med det morderne.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg elsker gamle sørlandshus. Men man må bygge nytt på sørlandet og, og da må jeg si jeg foretrekker hus som representerer sin egen tid, istedet for dårlige kataloghus som etterligner gamle hus. Typisk eksempel Lykkebo eller Block Wathnes Brekkestø. Hater dem. Ligner ikke litt på sørlandshus, selv om de later som.  Derimot har jeg sett nye sørlandshus som er nesten tro kopier av gamle sørlandshus, og det tenker jeg er greitt. Men da må de være helt like!! 

Anonymkode: 9cfda...db0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle aldri byggemetoder ha blitt fornyet hadde vi fremdeles bodd i huler. Skjønner mer tradisjonelle hus har en viss sjarm, men som samfunn er vi faktisk nødt til å gå fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har familie i Mandal. Mandal er ødelagt av "flotte" kommunale bygninger de bygde på 80-tallet. 

image.thumb.png.c045e8ba4bf07ab8e50d4e89245984da.png

Gamle små hvite hus, mange i hvit, er jo fine og sjarmerende på utsiden. Ofte umulige å bo i. Små, trange, upraktiske.. 

image.png

Anonymkode: 70b30...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/24/2020 at 6:02 PM, AnonymBruker said:

Hei!

jeg var en tur å besøkte fine sørlandet, elsker sørlandshusene og får god sommerfølelse av de! (Gleder meg til sommeren igjen) så ser jeg de moderne husene som blir bygd. De store med rar form som sperrer utsikter...er det bare jeg som synes de ødelegger sørlandets sjarm?...

Anonymkode: ad630...252

«Rar» betyr uvanlige ikke stygge. Fine og moderne er helt OK.  Livet går framover. 

Anonymkode: dae9b...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...