Gå til innhold

Jeg har nå endelig blitt 16 år og gledet meg til å ta billappen i mange år, men nå får jeg det ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gledet meg til å kjøre bil så lenge jeg kan huske, men drømmen er knust etter jeg var og tok synsundrsøkelse, jeg har ikke godt nok sidesyn

Jeg har aldri merket at jeg har dårlig sidesyn, har veldig bra syn ellers så dette kom som et sjokk for meg. Har tatt vanlig synsundrsøkelse for 4 år siden og synet var helt bra men tok ikke sidesynstest den gangen. 

Kan det hjelpe om jeg tar undersøkelse et annet sted eller er det nå allerede blitt sendt inn til statens vegvesen at jeg har for dårlig sidesyn? 

Føler livet mitt har blitt ødelagt for alltid 

Anonymkode: 1b23c...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor sjekket du synet og hva slags sjekk av sidesynet ble gjort? 

Anonymkode: 07458...5dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at du ikke får ta trafikkalt grunnkurs og dermed ikke øvelseskjøre?

Anonymkode: e8c40...6ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er veldig skuffet. Men uten sidesyn så er du en fare i trafikken - både for deg selv og andre. Du må gjerne få sjekket sidesynet hos andre også. Men gjør det for å få sjekket synet skikkelig - ikke for å «lure systemet».

Du ønsker ikke å bli skyldig i å ha kjørt på et barn som kom løpende ut i veibanen, og så resten av livet lure på om du kunne ha sett barnet tidsnok hvis du hadde hatt sidesyn.

Endret av Hulderen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en ny undersøkelse hos en annen optiker, bare for å være sikker på at optikeren ikke gjorde feil. Om du forsøker svindle kjørelæreren ved å late som om du har bra syn, så regner jeg med du risikerer en tung bot, kanskje fengsel. Spesielt om du kjører på noen eller kolliderer vil du nok gå rett i fengsel og få en 100 000krs bot

Anonymkode: a8abf...a96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan folk med syn på kun ett øye kjøre bil, og andre med syn på begge øyne ha for lite sidesyn. Sliter med å forstå det?

DU må jo ha rimelig tunnelsyn. (Ser for meg to doruller limt til brilleinnfatning)

Anonymkode: 4f69e...271

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det skjedde en feil hos optiker. Prøv et annet sted, du. 

Anonymkode: 2bbb9...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje gjøre en praktisk kjøretest, det gjøres som regel for tvilstilfeller. Har du ikke merket noe til dette i hverdagen så har du kanskje manglet sidesyn fra du ble født... Jeg ville sjekke ut om det er en årsak til at du mangler sidesyn, sånn helsemessig. En MR kan da være til hjelp.

Anonymkode: 8deed...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dårlig sidesyn i så ung alder, ville jeg bedt fastlegen om henvisning til øyelege for utredning.

Anonymkode: 89667...2ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optiker kan sjeldent alene fastslå at sidesynet ikke er godt nok, men vil da ved mistanke henvise videre til øyelege. Det er spesifikke tester som gjøres, med maskiner som de fleste optikere ikke har, og i tillegg gjøres denne flere ganger for å være sikker. 

Lurer derfor veldig på hvor du har vært og hva slags tester som ble gjort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen grunn til at du skulle ha dårlig sidesyn? Er du operert i hodet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke bo i Norge om du kan ta billappen som 16 åring. Anyways, å ikke ha billappen er da ikke noe som ødelegger livet. Det er kun en tenåring som kan tro noe slikt.

Du trenger å tilpasse deg bare.
Hvis det er slik at synet gjør at du ikke får ta lappen (har da aldri tatt en sidesynstest jeg), så kan det også endres for synet endrer seg hele livet.

Har det kommet nye regler ang testing før man får starte på lappen?

Anonymkode: d17c9...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan folk med syn på kun ett øye kjøre bil, og andre med syn på begge øyne ha for lite sidesyn. Sliter med å forstå det?

DU må jo ha rimelig tunnelsyn. (Ser for meg to doruller limt til brilleinnfatning)

Anonymkode: 4f69e...271

Synes det er litt rart jeg også. Har selv 75% syn på ett øye og er blind på et annet, men har lov til å kjøre bil. 😛

Anonymkode: bcc6d...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke bo i Norge om du kan ta billappen som 16 åring. Anyways, å ikke ha billappen er da ikke noe som ødelegger livet. Det er kun en tenåring som kan tro noe slikt.

Du trenger å tilpasse deg bare.
Hvis det er slik at synet gjør at du ikke får ta lappen (har da aldri tatt en sidesynstest jeg), så kan det også endres for synet endrer seg hele livet.

Har det kommet nye regler ang testing før man får starte på lappen?

Anonymkode: d17c9...4c4

Du kan begynne å øvelseskjøre som 16-åring, men såvidt jeg husker ifbm mitt barns sertifikat i fjor, kreves det ikke synstest for dette. Synstest er først aktuelt ved søknad om førerkort.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveilederen/syn-9-13-helsekrav-til-forerkort

Anonymkode: 89667...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...