Gå til innhold

Andre som synes det er skummelt med en så varm vinter i år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det føles ut som vår i Oslo nå. Det synes jeg er skremmende, husker bare for 8 år siden da det var -20 om vinteren. Nå er det ikke noe snø på bakkrn, man kan gå i tynn kåpe uten å fryse og det regner istedet for å snø. Andre som synes dette er skummelt med tanke på klimaforandringene, å se dette så nærme?

Anonymkode: bcfde...6e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det det er mer skremmende at ingen ser alle chemtrailsene på himmelen 

Anonymkode: db1dc...f12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kommer helt sikkert en kuldeperiode i løpet av vinteren.. dessverre

Anonymkode: 05e2c...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning - i januar 1989 trente jeg til Sentrumsløpet som jeg skulle delta i om våren, og møtte en dame ved St. Hanshaugen som bemerket at det var første gang hun hadde sett noen trene i shorts i januar. Den gangen var det ingen som så på dette som skremmende, men så var heller ikke mediene fulle av katastrofeoverskrifter; vår i januar var bare artig.

Vinteren var for øvrig usedvanlig mild dette året - 28. januar 1989 ble det målt 17,9 grader i Tafjord.

Og så vidt jeg vet, har verden enda ikke gått under som følge av global oppvarming i løpet av disse 31 årene ...

Anonymkode: 2466c...1b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo kommune kan jo sette opp flere bommer i Oslo,da skal du se graderstokken vil synke drastisk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jølle said:

Oslo kommune kan jo sette opp flere bommer i Oslo,da skal du se graderstokken vil synke drastisk.

Flere miljøavgifter løser alt. :tongue:

Selv priser jeg meg lykkelig over at jeg tilhører en generasjon som kunne vokse opp uten å bli bombardert av mediers evne til å gi folk angst. Er det ikke monstermarihøner, så er det dødsvirus, klimaapokalypse eller Greta Thunberg.

Anonymkode: 2466c...1b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er absolutt ikke skremt. Jeg er veldig glad og fornøyd. Årene går og vintertempen svinger med dem.
Det kommer snø og kuldevintre etter denne, så jeg nyter liksomvåren i fulle drag og kommer til å fortsette
med det, uten snev av trendskam noe sted som helst. :smilyblomst:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Hoppetaujenta said:

Nei, jeg er absolutt ikke skremt. Jeg er veldig glad og fornøyd. Årene går og vintertempen svinger med dem.
Det kommer snø og kuldevintre etter denne, så jeg nyter liksomvåren i fulle drag og kommer til å fortsette
med det, uten snev av trendskam noe sted som helst. :smilyblomst:

Godt å høre at det fortsatt finnes fornuftige mennesker som ikke bøyer hodet i en eller annen form for motemessig skam.

Men ingen grunn til å glede seg for tidlig, for snart kommer det vel en dedikert miljøavgift beregnet for folk som ikke er kronisk deprimerte på grunn av klimaet: Dersom det er for varmt, skyldes det global oppvarming, og dersom det er for kaldt, skyldes det globale klimaendringer - det eneste som tydeligvis kan redde denne kloden, er klimaskam og avlat i form av klingende mynt; da er plutselig alt i orden. :tongue:

Anonymkode: 2466c...1b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klima kommer til å drepe millioner etterhvert, forhåpentligvis blir det ikke før om en 50-60 år slik at jeg får leve mesteparten, om ikke hele livet, i luksus uten å bry meg om klima og forurensning. Vi i Norge kommer sannsynligvis til å være blant de som klarer oss bedre, mtp at vi bor nordlig til og vil ikke oppleve 50 varmegrader. Mat kommer til å bli et problem da vi spiser mye import og produserer mye mat som krever mye ressurser. Vi kan ikke spise som konger i fremtiden, slik vi gjør nå. Da blir det mer planter, og kanskje litt tynnere midje på oss ;)

Forskere har sannsynligvis undervurdert hvor ille det kommer til å bli, det er vanlig å legge til god sikkerhetsmargin på vitenskap som kan være vanskelig måke nøyaktig. 

Varmere klima vil påvirke hvor vanskelig det er å dyrke mat, det vil påvirke drikkevann, det vil drepe mennesker i heteslag. Millioner vil legge på flukt og ønske bo i bl.a Norden, da deres egne områder ikke lenger kan holde liv eller mat. Milliarder av dyr og insekter vil dø, noen vil dø ut. Vi vil kanskje få flere sykdommer og flere parasitter i Norge. 

Det er også mye karbondioksid i isen i arktis som smelter, om det slippes ut vil det mangedoble utslippene menneskene har sluppet ut de siste tiårene og det vil bli en katastrofe. 

Den eneste muligheten vi har for at alt ikke går til helvete er om noen har en teknologisk løsning på problemet, som enten kan fikse eller forhindre at utslippene stiger til værs. 

Anonymkode: b5075...1f1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei...  helt ærlig er jeg mer (fremdeles lite bekymret) over antibiotikaresistens, men dét er det ingen som snakker om

Endret av Janzypants
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så bekymret for en vinter alene, men om dette blir normalen så er det nok litt mer bekymringsverdig. Men skal innrømmer at jeg begynner å bli litt lei av at det føles som slutten av oktober nesten hele vinteren. Mørkt og grått, og uten noe snø som lyser litt opp i mørketida hos oss litt opp i nord. 

Anonymkode: 76278...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er også mye karbondioksid i isen i arktis som smelter, om det slippes ut vil det mangedoble utslippene menneskene har sluppet ut de siste tiårene og det vil bli en katastrofe. 

Den eneste muligheten vi har for at alt ikke går til helvete er om noen har en teknologisk løsning på problemet, som enten kan fikse eller forhindre at utslippene stiger til værs.

Glem ikke Metan..! Edit: NB. "Lett" 20-30 ganger "bedre" klimagass enn CO2...

The conclusion of the authors: The warming climate triggers not only the natural production of biogenic methane, it can also lead to stronger emissions of fossil gas. This contributes significantly to the permafrost-carbon-climate feedback. Kohnert: "Therefore, permafrost areas vulnerable to thawing warrant much more attention."

Fra: https://phys.org/news/2017-07-permafrost-greenhouse-gas.html

Permafrosten i enorme landområder smelter, -varmen stiger, -mer smelter, -fortere...

Seff mindre is og snø, =mindre varme reflektert bort fra kloden, -hav -og land, -høyere temperatur...

Sånn går no dagan...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
FunFacts. ... a.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser to muligheter jeg, -en "lokal løsning" her:

Golfstrømmen stopper / minimaliseres, -ref: "saltvannspumpa", mer. Det kan jo bli interessant her...

"Globalt": Må være ett par tiår siden jeg leste om en teoretisk løsning av U.S. forskere. Slippe ut noe dritt i atmosfæren som reduserer solenergien inn på kloden, -bra for Texas og sånne strøk, -på bekostning av "oss" her i nord ..?

Å "sloss" mot naturen har vel aldri fungert særlig bra... 

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en rekke milde vintre uten snø her på sørlandet på 80-90 tallet. At det var minus tyve grader for 8 år siden var vel heller det som var "unormalt".

Det har vært usedvanlig mildt i år, men jeg orker ikke slenge meg på dommedagsprofetiene riktig ennå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg legger til at jeg knapt har sett bier, veps og edderkopper de siste årene begynner jeg å bli litt bekymret ja. Det er noe rart som skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mild vinter meg midt i ræva. Selvfølgelig får man lokale temperaturforandringer med tanke på høytrykk- og lavtrykksbevegelser i atmosfæren. Men å påstå at vinteren er blitt så mye varmere på generelt grunnlag fordi du har det litt mildere hos deg, er bullshit. Prøv å fortell dem som bor nordpå og som måtte måke 70 cm snø i morrest i -15g at det er blitt så mye mildere. Da på plasser hvor temperaturen bruker å ligge på -5 til -10, uten særlig nedbør, på denne årstiden. 

Anonymkode: b2eca...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...