Gå til innhold

Så lei folk som ikke skjønner hvordan en flyreise fungerer!


isw

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er det ALLTID noen som venter til aller siste sekund med å blant annet ta av seg beltet og sko, øre-pynt og så videre før de skal gjennom den metall-detektoren?                                                                

Anonymkode: 301d8...ef7

Dette med belte, sko, ørepynt og smykker varierer veldig fra flyplass til flyplass. I Bergen og på Gardermoen er ikke dette nødvendig lenger. Ihvertfall ikke sko. Øredobber har aldri vært nødvendig å fjerne. Sko spør jeg alltid om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2020 den 9.26, AnonymBruker skrev:

Fin oppsummering, jeg har også flydd mye tidligere i jobb å da legger man merke til mye. Som menneske har du faktisk et ansvar å finne ut av hvordan ting skal foregår FØR du kommer frem.

Jeg ønsker meg følgende:

- Totalt forbud mot alkohol på fly og flyplasser, ingen trenger alkohol.
- Straff for de som feiler i sikkerhetskontrollen, for eks 1år utestengelse. Ved gjentatte ganger minst 5år.
- Aldersgrense på minst 7år.
- Forbud for de med rullestol/annen hindring av bevegelse. Disse skal kun fly ved medisinsk behandling.
 

Det skal ikke være slik at ALLE skal kunne reise!! Fordi det passer ikke for alle, alle er ikke egnet til det!! Det er blitt altfor lett å reise rundt i verden. Dette skaper store problemer både for miljø og klima.

Anonymkode: 2e301...82d

Så gamle mennesker som trenger rullestol, eller handikappede mennesker skal Altså ikke få lov til å dra på ferie med familien sin feks ?  De skal absolutt ikke bli straffet pga en funksjon nedsettelse!

Eller det andre.. Ingen barn under 7 år får være med på familie ferien. Foreldrene må da sørge for bil/tog/buss ferie i Norge isteden for å ta med barnet på noen flyreise. 

Slik diskriminering som du foreslår er jeg helt i mot. Jeg er enig i at man skal respektere hverandre under en flytur, slik presisert i hoved innlegget til ts, men alle skal kunne ha mulighet til å reise. Ikke bare de som er i rett alder, som er funksjonsfrisk, og som har perfekt oppførsel både flyplass og i flyet! 

Alle gjør feil.. selv du.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid så lett å vite hvordan barna reagerer på en flytur. Selvsagt skal foreldre reagere, men hjelper det ikke å snakke, og foreldre blir stresset av de sure blikkene og kommentarene fra verdensmesterne, skal man da slå ned barnet sitt?? 

Anonymkode: e04fd...723

Kanskje den sparkede passasjeren bør tilby seg å bytte sete med mor og så gi mor en ordentlig sparkerunde i ryggen slik at hun forstår det?

Å oppdra barn er ikke noe man gjør på fly - det er noe man gjør hver dag. Hvis man ikke har lært et barn at man ikke sparker og rister i et flysete og ikke er i stand til å hindre barnet i å gjøre det så må man tåle at "primadonnaen" i setet foran gir beskjed. Og nå snakker vi ikke om et og annet dult uheldigvis - vi snakker om et barn som bruker setet foran til sparkesekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er helt enig med TS, men jeg må understreke at det er snakk om å sette seg inn i og følge reglene for hvordan man skal oppføre seg samt ta hensyn. Dette i sikkerhetskontrollen f.eks. kan man gjøre utrolig smidig dersom man FØR man går inn tar en rask gjennomgang av reisevesken - aller helst når man pakker den hjemme. Ha posen med de 100 tillatte ml på toppen. Ta av jakken før du kommer frem. Jeg pleier å sjekke den inn sammen med kofferten jeg på lengre reiser. Observer hva de foran deg gjør, og gjør det samme. Ta med deg kassen din bort før du begynner å kle på deg igjen og putte ting i vesken.

Her er et tips til dere som skal reise for første gang:

Siden håndbagasjen skal enten være i hyllen over setet eller under stolen foran begrenses størrelsen. Dette må du sjekke og det står i betingelsene hos flyselskapet du skal reise med hva som gjelder hos dem. Når jeg skal ut på lengre flytur, pakker jeg alltid et bærenett med bok, øretelefoner, mobil, flaskevann, lipsyl, tyggis og snacks (osv) etter sikkerhetskontrollen. Denne ligger øverst i ryggsekken som jeg har som håndbagasje. Ved ombordstigning tar jeg nettet ut slik at jeg kan hive det inn i setet (har alltid vindusplass). Da kan jeg plassere sekken i hyllen og ha alt jeg trenger i setelommen eller under stolen foran meg uten å måtte ta ned sekken.

Det har alltid forundret meg at folk ikke har planlagt hva de trenger i setet og må opp og ned av setet og i hattehyllen 150 ganger før takeoff og 250 ganger til i løpet av flyturen!

Og ja, alt TS skriver er noe jeg også irriterer meg over. Det er spesielt når man er på jobbreise der man er avhengig av å komme raskt av flyet for å komme til flytog raskt at dette er spesielt irriterende. Det er også når man etter en lang dag skal hjem igjen veldig irriterende med folk som "ikke så sikkerhetskontrollen komme" på tross av at de har stått i kø i evigheter og begynner å fikle med alt mulig. På Gardermoen og i Bergen har man nå effektivisert dette slik at sikkerhetspersonellet håndterer køen effektivt. Da kan de uerfarne og de som ikke klarer å forberede seg få "dimle" i fred uten at det plager så mange.

Når det gjelder barn: Ja, de blir trøtte, sure og leie. De har jeg større tålmodighet med, men det er en fordel å lære barn at man ikke skal stå bak den linjen i gulvet eller klatre på bagasjebåndet. Da må foreldrene faktisk være så opptatt av barna sine at de passer på dem istedet for å sludre med reisefølget sitt eller enda verre helle ned på taxfree kvoten. Det er dritkjedelig å vente på bagasjen - FOR ALLE - også voksne. Men det er en øvelse man må gjennom og hvis barn (og voksne!) står innenfor sikkerhetslinjen ved bagasjebåndet er det ikke mulig å se kofferten sin komme. Så enkelt er det å forstå den regelen, kan vi alle nå etterleve den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Snabeltann skrev:

Irriterer meg over store mannfolk som sovner ytterst hvis jeg sitter innenfor og vil på do! :)

Men så er det sikkert noen som irriterer seg over å bli forstyrret av andre som skal forbi for å tisse når de akkurat er sovnet!

 

På min siste flytur havnet jeg på setet mot midtgangen (sitter omtrent alltid ved vinduet). 

Til dere som sitter ved vinduet eller i midten: 

1. Det er rikelig med toalettfasiliteter på flyplassen. Så det bør ikke være nødvendig å måtte gå å tisse ørten ganger under en flytur på et par timer. PS: Det hjelper å ikke bøtte innpå halvlitere med pils eller digre krus med kaffe rett før boarding. 

2. Det er fullt mulig å planlegge hva du har i håndbagasjen - og hvor du har det etter at du har satt deg ned i flysetet. Det burde ikke være nødvendig å måtte hente ting i bagasjen flere ganger i løpet av en kort flytur. Ta ut det du trenger i løpet av flyturen FØR du setter deg ned i setet. 

Anonymkode: aa71a...1b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på folk som reiser seg og begynner å ta ut saker av bagasjehyllene mens flyet takser eller står stille før beltelyset er avslått. Er disse menneskene klare for å betale erstatning hvis de skader seg selv eller andre? Ingen forsikringselskap vil dekke dette hvis det skjer før beltelyset er slukket.

Så irriterer det meg med de som ikke kan være fleksible og bytte til en likegod plass bare fordi de har betalt 50.- for et sete som er like godt som alle andre.

Også er det de som lener setet bakover uten å advare den som sitter bak og dermed enten får kaffen i fanget eller knust beina.

Anonymkode: 9649d...408

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Det er rikelig med toalettfasiliteter på flyplassen. Så det bør ikke være nødvendig å måtte gå å tisse ørten ganger under en flytur på et par timer. PS: Det hjelper å ikke bøtte innpå halvlitere med pils eller digre krus med kaffe rett før boarding. 

(...)

Anonymkode: aa71a...1b9

Jeg har alltid vindussete. Og ja jeg går på do før boarding og prøver i det lengste å unngå dogåing under flygning. Men det er faktisk nødvendig å drikke (vann) mens man flyr - det er til og med anbefalt. Derfor kan det - under 4+ flyturer være at jeg må på do en eller flere ganger i løpet av en flytur. På kortere turer klarer jeg meg som regel helt uten.

Husk også på at eldre kan ha inkontinens problemer eller andre blæreutfordringer som fordrer oftere dotur. Hvis alle viser hensyn tipper jeg det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men man må jo ikke glemme de som tar av seg sko og går barbeint. De legger gjerne beina på armlenene på setet foran også ❤️ Og går på do. GUESS WHAT. Det våte på golvet er ikke vann. 
 

Anbefaler alle å følge passenger shaming på Instagram 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2020 den 21.08, Kågebruker skrev:

Hva med folk som klapper når flyet lander?

Greit om du flyr charter, Norwegian eller Ryanair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips fra en sikkerhetskontrollør på OSL.

Om du flyr via Gardermoen og du blir plukket ut til ekstra sikkerhetssjekk, så behøver du IKKE informere om at det gikk greit på Værnes, I Paris eller hvor du nå kommer fra. Det driter vi i, du er på Gardermoen nå.

Vi driter i om skoene eller beltet ditt ikke måtte tas av tidligere, du er fremdeles på Gardermoen.

Vi driter også i at du har dårlig tid og skal rekke ett fly. Vær tidligere ute neste gang. Vi bryr oss virkelig ikke om du er veldig sent ute og eventuellt mister flyet ditt. Det er ene og alene din egen skyld.

Vi gir jevnt over blanke i hva du måtte si, vi utfører bare jobben vår. Er du ekstra frekk, så jobber vi bare tregere og i verste fall blir du sent ut av sikkerhetskontrollen til du kan oppføre deg.

Vi driter også i at den shampoo flaska di er svindyr og den nesten ikke er å oppdrive. Send den som innsjekket bagasje om du er så redd for den.

Vi bryr oss heller ikke om at du ikke har bagasje og sende så du ikke får lagt Whiskeyflaska til onkel Jon i innsendt bagasje. Vi beslaglegger den uansett prisklasse og grunn til hvorfor du absolutt må ha med den inn i cabinen. 
 

Ber vi deg ta av skoene så ja, det gjelder begge skoene. Du behøver ikke spørre om du skal ta av skoene da du tydelig hørte hva vi ba deg om.

Rydd opp boksene etter deg. Det var du som brukte de.

Slutt å stress og påpeke at du skal nå ett fly. Vi vet det, du er tross alt på en flyplass.

Vi bryr oss heller ikke om du skal fly til Bergen eller Kuala Lumpur. Bare kom deg videre. Vi bryr oss ikke om at du ble stoppet eller ikke stoppet i sikkerhetskontrollen i Helsinki eller Baltimore heller.

Vi bryr oss virkelig ikke om noe som helst av hva dere måtte bable om. Vi gjør bare jobben vår og vil ha dere vekk fort som mulig for å ikke danne kø.

 

Anonymkode: 9536c...408

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2020 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Å loke er en viktig del av livet mitt.  Om jeg står i midtgangen og loker er neppe noe problem for deg som sitter i setet ditt.

Anonymkode: 16c79...5f8

Det som ER et problem er når vedkommende som sitter i midten eller innerst på en seterad, på død og liv skal reise seg (halvveis opp) når lampa slukker— selv om det er 5-10 min til man kan gå av.

Anonymkode: fa0b6...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som ER et problem er når vedkommende som sitter i midten eller innerst på en seterad, på død og liv skal reise seg (halvveis opp) når lampa slukker— selv om det er 5-10 min til man kan gå av.

Anonymkode: fa0b6...454

Jeg gjør det når jeg har flydd langt. Må bare røre på meg. Og det plager jo ingen at jeg reiser meg opp litt. 

Anonymkode: e42a9...cea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.1.2020 den 21.08, Kågebruker skrev:

Hva med folk som klapper når flyet lander?

Det gjorde jeg det faktisk så sent som forleden dag. Det gjorde forresten alle de andre passasjerene også. Spontan og pur glede over at siste kveldsfly greide å lande på tredje forsøk, sånn at vi alle kom oss hjem, istedet for til flyets neste destinasjon 👏

Anonymkode: 605cc...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ett tips fra en sikkerhetskontrollør på OSL.

Om du flyr via Gardermoen og du blir plukket ut til ekstra sikkerhetssjekk, så behøver du IKKE informere om at det gikk greit på Værnes, I Paris eller hvor du nå kommer fra. Det driter vi i, du er på Gardermoen nå.

Vi driter i om skoene eller beltet ditt ikke måtte tas av tidligere, du er fremdeles på Gardermoen.

Vi driter også i at du har dårlig tid og skal rekke ett fly. Vær tidligere ute neste gang. Vi bryr oss virkelig ikke om du er veldig sent ute og eventuellt mister flyet ditt. Det er ene og alene din egen skyld.

Vi gir jevnt over blanke i hva du måtte si, vi utfører bare jobben vår. Er du ekstra frekk, så jobber vi bare tregere og i verste fall blir du sent ut av sikkerhetskontrollen til du kan oppføre deg.

Vi driter også i at den shampoo flaska di er svindyr og den nesten ikke er å oppdrive. Send den som innsjekket bagasje om du er så redd for den.

Vi bryr oss heller ikke om at du ikke har bagasje og sende så du ikke får lagt Whiskeyflaska til onkel Jon i innsendt bagasje. Vi beslaglegger den uansett prisklasse og grunn til hvorfor du absolutt må ha med den inn i cabinen. 
 

Ber vi deg ta av skoene så ja, det gjelder begge skoene. Du behøver ikke spørre om du skal ta av skoene da du tydelig hørte hva vi ba deg om.

Rydd opp boksene etter deg. Det var du som brukte de.

Slutt å stress og påpeke at du skal nå ett fly. Vi vet det, du er tross alt på en flyplass.

Vi bryr oss heller ikke om du skal fly til Bergen eller Kuala Lumpur. Bare kom deg videre. Vi bryr oss ikke om at du ble stoppet eller ikke stoppet i sikkerhetskontrollen i Helsinki eller Baltimore heller.

Vi bryr oss virkelig ikke om noe som helst av hva dere måtte bable om. Vi gjør bare jobben vår og vil ha dere vekk fort som mulig for å ikke danne kø.

 

Anonymkode: 9536c...408

Om du er så allergisk mot mennesker som prater bør du kanskje finne deg en ny jobb. Å være sikkerhetskontrollør er jo faktisk et yrke man må være tildels service innstilt for å jobbe i. 

Jeg foreslår kontorjobb, gjerne noe hvor du kun forholder deg til tall eller dokumenter og ikke folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånne allvitere som deg som gjør at jeg ikke planlegger flyreiser! For jeg har ikke flydd før og da kan jeg slett ikke alle koder og stuff. Så prøv å vær litt rausere du. 

Anonymkode: 2cc88...8d4

Du har jo fått nyttige tips fra TS nå, så nå er det ikke noe å være redd for lengre. Planlegg flyturen :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.1.2020 den 21.35, Anzii skrev:

Og det er ikke vits å reise seg i sekundet beltelampa slukker. Det er enda en god stund til du kan gå av. Du kommer nemlig ikke fortere av flyet fordi du står i midtgangen og loker🙈

Men man får strekt på seg, og det er godt.

Anonymkode: aabf3...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde ei frekk kjerring som skyldte på at ungen ville til mora. Sannheten var at den frekke bestemora ville ut fort.

Hvis de reiser sammen, får de sitte sammen. Jeg kan ikke flytte meg foran noen som står foran meg. Spesielt ikke uten bagasjen min, Og når jeg nettopp har reist meg. Hun hadde ingenting med å stå og dytte meg i rumpa. Ekkel dame.

Anonymkode: aabf3...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha

jeg reiser ikke så ofte men når jeg reiser så kjenner jeg meg igjen i mye av det der. Jeg reiser stort sett alene.

Det med å stå i midtgangen når setebeltet er slått av d er litt vanskelig hvis en sitter nærmest midtgangen da de to innenfor deg begynner å mase og skal forbi... sitter jeg innerst venter jeg til d har blitt god plass før jeg går ut. 
 

Sikkerhetskontroll har med meg minimalt gjennom der så d er gjort på få sekunder. Men ser mange køler der. Att og frem i den porten da d piper hele tiden😂.

Helt enig behandle de ansatte høflig. Hadde blitt stusselig uten dem. 
 

Har man diaré så si i fra til personal har fått lov å sitte på eget do hele reisen istedet for å klatre over folk non stopp. 

Det blir fort luft i magen på fly d hører jeg de som jobber på fly sliter med og. Men jeg har den erfaringen at de fleste er luktfrie.. aldri lagt merke til noe. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...