Gå til innhold

Kan jeg få flatere mage uten å gå særlig ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 169 høy og veier 55 kg. Er tynn på resten av kroppen, men har dessverre litt ekstra fett på kroppen som ødelegger for selvtilliten. 

Gikk gravid for litt over ett år siden, og la på meg 20 kg. Har gått ned 17-18 av disse. Ønsker ikke å gå mer ned i vekt da jeg ikke vil bli for tynn på resten av kroppen. Spørsmålet mitt er da om jeg kan få flatere mage, uten å gå bemerkelsesverdig ned i vekt? Spiser sunt, og trener for tiden styrke 3-4 ganger i uka. Går i kaloribalanse/overskudd. 

Kan jeg endre kroppssammenhengen på denne måten (og dermed få flatere mage), eller MÅ jeg gå i kaloriunderskudd for å få bort magefettet? Før jeg begynte å trene styrke, trente jeg mest kardio, spiste litt usunnere, men gikk i kaloriunderskudd. 

Hva tror dere vil være best for meg å gjøre videre for å få bort dette ekstra fettet på magen? 

Er forøvrig 23 år om det har noen betydning.

Anonymkode: 3401f...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det faktisk fett du har på magen, eller er det bare huden som er litt løsere og magemusklene som ikke har trukket seg helt sammen etter graviditet? Jeg veier det samme som før jeg fikk barn, men omkretsen rundt magen mellom navlen og hoftene er noen centimeter bredere enn før. 

Anonymkode: 65871...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det faktisk fett du har på magen, eller er det bare huden som er litt løsere og magemusklene som ikke har trukket seg helt sammen etter graviditet? Jeg veier det samme som før jeg fikk barn, men omkretsen rundt magen mellom navlen og hoftene er noen centimeter bredere enn før. 

Det er fett ja. Jeg har alltid hatt litt ekstra fett på magen, selv da jeg veide 45 kg (selv om det var mindre enn nå)! Så tror egentlig ikke å gå mer ned i vekt er nøkkelen. Hører bare alle si at for å få bort fette, må man gå i kaloriunderskudd, men vil jo bygge muskler også, og da må man gå i kalorioverskudd 🤔 så er litt usikker på hva som er best!

Kan man gå ned i fettprosent ved å trene styrke og gå i kalorioverskudd, blir vel egentlig det store spørsmålet, og logikken sier meg at man ikke kan det...

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide riktignok ikke 45 kg da jeg ble gravid, men noen måneder før der igjen ^

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spis på kvelden!

Anonymkode: 0aa72...dc5

Har det noen betydning da? Trodde det var hva man spiser samlet i løpet av en dag som hadde en betydning?

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fett ja. Jeg har alltid hatt litt ekstra fett på magen, selv da jeg veide 45 kg (selv om det var mindre enn nå)! Så tror egentlig ikke å gå mer ned i vekt er nøkkelen. Hører bare alle si at for å få bort fette, må man gå i kaloriunderskudd, men vil jo bygge muskler også, og da må man gå i kalorioverskudd 🤔 så er litt usikker på hva som er best!

Kan man gå ned i fettprosent ved å trene styrke og gå i kalorioverskudd, blir vel egentlig det store spørsmålet, og logikken sier meg at man ikke kan det...

Ts

Mest sannsynlig går ikke det.

Men det du f.eks. kan gjøre, er å ha fokus på å bli sterkere først, og således fortsette slik du gjør nå en stund. Så tar du en evaluering etter f.eks. 6 måneder med det. Hvis du da ikke begynner å bli mer fornøyd, kan du jo prøve å redusere litt på kaloriinntaket for å prøve å miste litt fett samtidig som du ellers fortsetter med trening som før.

Anonymkode: c9041...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig går ikke det.

Men det du f.eks. kan gjøre, er å ha fokus på å bli sterkere først, og således fortsette slik du gjør nå en stund. Så tar du en evaluering etter f.eks. 6 måneder med det. Hvis du da ikke begynner å bli mer fornøyd, kan du jo prøve å redusere litt på kaloriinntaket for å prøve å miste litt fett samtidig som du ellers fortsetter med trening som før.

Anonymkode: c9041...7f9

Okei, det er en mulighet. Så det er ikke mulig å få flate mage ved å trene styrke og gå i kalorioverskudd? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde en BMI under 16 før du ble gravid og har i dag en BMI på 19,3 som er i nedre normalvektområdet. Anbefaler deg å jobbe med tankene fremfor kroppen for å bli fornøyd med deg selv for du har garantert ikke noe magefett som noen andre enn deg selv ser.

Anonymkode: fe462...d0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, det er en mulighet. Så det er ikke mulig å få flate mage ved å trene styrke og gå i kalorioverskudd? 

Ts

Magen din vil helt sikkert se flatere ut når du får mer muskler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde en BMI under 16 før du ble gravid og har i dag en BMI på 19,3 som er i nedre normalvektområdet. Anbefaler deg å jobbe med tankene fremfor kroppen for å bli fornøyd med deg selv for du har garantert ikke noe magefett som noen andre enn deg selv ser.

Anonymkode: fe462...d0f

Skjønner hva du mener, men har som sagt ikke planer om å bli tynnest mulig 😊 ønsker bare å få bort dette ekstra fettlaget - som jeg er helt sikker på at er der. Er 83 cm på det største området rundt magen, og det synes jeg er for mye. Ser faktisk 4 mnd gravid ut på kvelden i stramme kjoler osv. Dette er rett og slett noe jeg hater, og ønsker å gjøre noe med. Uten å selvsagt bli undervektig igjen, for det har jeg ingen ønsker om.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelig. Fettlagringen vår er genetisk, og punktslanking går ikke. Som kvinne har man på normalvekt en viss andel fett, og hos deg ligger det nok i underhuden på magen. Helsemessig er det ikke farlig, men at det oppfattes som uønsket av deg er ikke urimelig.

Mitt råd er å akseptere at det er der, og fortsette å trene for helsa og trivselens del. Selv har jeg også noen uheldige "skavanker" som alltid vil være der ved normalvekt. Jeg har kommet til at jeg har tre valg: bli undervektig, operere eller akseptere. Jeg går for det siste, kan ikke om noen år stå med en operert kropp og prøve å overbevise unga at det er kroppens funksjon som betyr noe og at utseendet er bra nok som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...