Gå til innhold

Hvor sliten er du etter en vanlig arbeidsdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.1.2020 den 13.15, AnonymBruker skrev:

Hei! 
 

Lurer på hvor sliten det er vanlig å være etter jobb :fnise: Kanskje et litt merkelig spørsmål!

Jeg er såååå sliten hver dag etter jobb. Får hodepine og ligger på sofaen. Fungerer dårlig og orker sjelden gjøre noe (annet enn å jobbe litt, for det må jeg for å være klar for neste dag).
På kortdag eller i helgene har jeg ikke hodepine og kjenner jeg har masse energi. Jeg spiser sunt, er «frisk, slank og rask» om det har noe å si. 
Føler det har med jobb å gjøre for min del. Tenker det er greit å være sliten av og til eller periodevis, men nå har det vært som dette i årevis. Stor forskjell fra hvordan det var for 5-10 år siden.

Jeg er lærer på barneskole. Trives VELDIG godt med det. Men arbeidsbelastningen blir større og større for hvert år. Jeg har nesten ikke tid til å planlegge undervisning lengre.

Burde jeg «stå i det» eller prøve ut andre jobber? Synes det er vanskelig. Det er jo dette jeg har utdannet meg til og dette jeg egentlig vil holde på med.....

Har også vurdert å gå ned i stilllingsprosent, men føler det er feil å gå ned 100-200 000 i året fordi jobben er for krevende. Da er det vel heller fornuftig å skifte yrke.....?

 

Så på en skala 1-10: hvor sliten blir du av jobben din?

Jeg er vel konstant på 8-9, og av og til opp på 10. 

 

Anonymkode: 7f7a7...ed2

9, hver dag

Jobber også som lærer på barnetrinnet og har gjort det i 20 år. Arbeidsbelastnibgen er enorm!! For første gang har jeg vært inne på stillingsannonser på finn. 

Anonymkode: dea7d...2b5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, her er det mange som sliter seg ut? For meg er sliten et relativt begrep. Før jeg fikk barn var jeg nok på det mest sliten etter jobb og kunne sitte hele kvelden i sofaen, men etter jeg fikk barn kan det å komme på jobb i blant føles som rene ferien der jeg har den luksus å bruke tid på voksenting 😂

Jeg er veldig glad og interessert i jobben min da - kontorjobb med tallknusing og mye kontakt med B2B kunder 👍

Anonymkode: e20f2...bfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UglerIMosen

Jeg er mentalt sliten. Jeg får dessverre ikke vært så fysisk på min jobb, men det er ofte mange heavy samtaler, mange følelser og mye data. Så når jeg kommer hjem og vi har spist middag vil jeg gjerne være ute ei stund. 3åringen er svært fornøyd med det, så er det vinn-vinn. Jeg blir mye mer sliten av å sette meg ned i sofaen (ikke at det ofte er en mulighet med småbarn), men det å «daffe» funker dårlig for å lade opp batteriene for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykmeldt nå og vil aldri tilbake til læreryrket, men har ligget på 8-10 i årevis. Hadde ikke noe liv utenom jobben, fordi jeg ikke orket det. Mistet venner, hadde 0 overskudd til dating, greide knapt å lage noe lettvint middag. Levde stort sett på Findus i 3 år. For et drittliv!

Anonymkode: 095e3...e56

Det er jo oppskriften på å bli enda mer sliten, og gå inn i en vond sirkel. 

Søvn - sunn mat - aktivitet. 

Slurver jeg med noe av dette er det ødeleggende for energinivået. 

Anonymkode: a5b4f...38a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnehage, 100% stilling. 

Det varierer veldig, uka starter med 4-5 og så går det oppover til 5-7, noen ganger mer andre ganger mindre. Jeg sovner ofte på sofaen etter middag om ettermiddagene, men orker som regel 2-3 dager med trening i uka og andre ting som husarbeid, være sosial (ikke så mye av det, er rundt både voksne og barn hele dag på jobb). I helgene er jeg som regel veldig sliten på lørdag før jeg blir mer "normal" på søndag, så er det jo på'n igjen på mandag. 😅

Om jeg var deg ville jeg tatt meg en tur til legen og sjekket jernnivå, d-vitamin og diverse for å utelukke at det er derfor du er så mye sliten. 

Anonymkode: 6585a...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å være fysisk sliten. Vond rygg og litt hoftesmerter. Blir som regel sittende på sofa og se tv etter jobb... Og lade opp til ny dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt 8, kanskje?

Orker ikke være sosial eller trene, men middag, barn og husarbeid får jeg til, så livet funker jo. Men jeg kan ikke huske sist jeg følte meg uthvilt og energisk :ler:

 

Anonymkode: e30fa...b8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kanskje, litt mer enkelte dager. Da regner jeg generell form og trøtthet, ikke sliten i øynene etter mye skjerm. 

Jobber i forlag og har heldigvis en ganske selvstendig stilling som passer meg bra. Det er ganske lange og intense dager men jeg har funnet ut at det går helt fint så lenge jeg kan styre dagen min selv og være effektiv.

Jeg hadde tidligere en annen type stilling i samme bedrift der vi hadde høy møteaktivitet og de lange, meningsløse møtene der vi måtte sitte og høre på babbel gjorde meg ekstremt sliten. Arbeidsdager går faktisk fortere når man har konkrete arbeidsoppgaver man styrer i eget tempo.

Anonymkode: 16800...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i skolen og er veldig sliten etter jobb. Orker aldri å være sammen med venner, trene eller gjøre ærender i ukedagene. Alt sånt legges til helg. Hjemme fra jobb i 16.30 tiden - fra da og frem til 21 er det middag og sofa som gjelder. 

Anonymkode: e20eb...a1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel operativt ansvar i en supportavdeling samt holder kurs og gjør support. Etter 8 timer er jeg ganske gira og klar for å jobbe mer, men kanaliserer energien over til barn og hus - heldigvis. Ikke veldig sliten altså. Men eller 10-12 timer, når det blir lange dager, er jeg trøtt i hodet. Da synes jeg det er fint å spille meningsløse brettspill med barna eller gå en tur med hundene :)

Anonymkode: 7b1fd...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykepleier. Ligger på 8-10 etter jobb. Har små barn og noen dager blir det litt mer TV enn samvittigheten har godt av. Det beste er å «stresse» videre etter jobb også, for så å falle pladask i sengen kl 19-20. Blir ekstremt lite tid til husarbeid og kvalitetstid med mannen. Ønsker meg til en annen jobb, helst dagjobb.

Anonymkode: e6f77...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lærer i barneskolen. Er mer sliten nå enn jeg var da jeg jobbet på en annen skole. Der jeg jobber nå, er det læreren som har klassen, som må ha tilsyn når klassen har friminutt. Vi får altså ikke noe som helst slags pause mellom 8.30-10.45. Jeg løper i blant på do eller for å hente vann selv om det i følge ledelsen ikke er greit å gå fra barna. Noen ganger har jeg bare 10-15 min lunsjpause. 
Jeg har i tillegg en ekstremt krevende klasse i år. Fikk jobb på skolen i høst, men ikke f... om jeg skal jobbe der etter sommeren. Dårlig samarbeid blant lærerne, mobbesak, ledelse som ikke er tilstede. 
 

Jobbet på en annen skole før, og da var jeg ikke så sliten etter jobb. Der hadde vi fler pauser og tid til å gå på do og summe oss litt før neste time. Lunsjpausa var «hellig», og det var viktig for ledelsen at alle skulle ha en god lunsjpause. Selvfølgelig måtte man trå til om det skjedde noe med en elev da. 
 

Uansett. Jeg er veldig sliten etter jobb nå. Orker knapt å lage middag. Men så trener jeg ikke, da. Det hadde nok hjulpet! Må skjerpe meg der. Trener du?

Jeg har fri hver fredag, siden jeg studerer på deltid ved siden av. Skal egentlig bruke fredagene på å lese når jeg ikke har forelesning. Men det blir ofte til at jeg sover halve dagen. Nå på fredag sov jeg til kl 13. Var helt kjørt!

Anonymkode: 0b29d...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i butikk. Har ikke full stilling, så rekker å hente meg inn mellom vaktene. De ukene det er ekstra jobb kjenner jeg at bena nesten kollapser og hodet sprenger. Da er jeg på 9-10.
Har ikke overskudd til å trene og forstår ikke hvordan dere får det til! Gjelder det å komme over den første kneika? 

Anonymkode: e87ac...ea1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.1.2020 den 13.19, AnonymBruker skrev:

10. Jobber i butikk og er sengeliggende fra jeg kommer hjem til jeg må stå opp neste dag for å komme på jobb. Er også veldig redusert i helgene, men da klarer jeg ihvertfall å vær hoppe og gjøre litt huslige sysler. Sosialt liv har jeg ikke hatt på 10 år minst.

Anonymkode: dc1ca...9cf

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barneskolen jeg også, og har gjort det i mange år. Var nok litt mer sliten etter jobb der jeg jobbet før med en krevende klasse og mye arbeid med hjemmene. Nå har jeg en utrolig fin klasse, men det er MYE jobb som skal dyttes inn hver dag. Det er veldig få pauser i løpet av dagen og jeg "løper" som regel fra 08.00-16.00, drar hjem til unger og jobber en del timer etter de har lagt seg. Syns jo ikke det er verdt det, og tenker at jeg må kutte ut denne jobben. Jeg er overhodet ikke sosial etter jobb, og helgene brukes jo på ungene og en del arbeid. Planen er å ta mer utdanning og jobbe mindre enn 100% slik at jeg får en dag til å ta vare på meg selv. 

Anonymkode: 4e314...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jobber. Den ene er som butikkmedarbeider og den andre på lager.

Lagerjobben er mest fysisk krevende, men jeg er allikevel mindre sliten etter en arbeidsdag der. Jeg er kanskje støl og har litt småvondt i ryggen og føttene, men spesielt sliten er jeg ikke. Jeg hviler ut nok i løpet av den halvtimeslange togturen hjem til å fungere greit resten av dagen.

Butikkjobben er mindre fysisk krevende, men desto mer mentalt krevende. Jeg må være blid og "på" hele tiden. Møter mange ulike mennesker i løpet av en dag, fra trivelige folk som er enkle å ha noe med å gjøre til "kunden fra helvete". Sistnevnte dukker heldigvis ikke opp hver gang jeg er på jobb, men vanskelige kunder er daglig kost. Etter en dag i butikken er jeg ganske "ferdig". Det blir lettvint middag etterfulgt av en "middagslur" og resten av kvelden tilbringes på sofaen med litt TV-titting.

Anonymkode: bfdf8...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/25/2020 at 8:55 AM, AnonymBruker said:

9, hver dag

Jobber også som lærer på barnetrinnet og har gjort det i 20 år. Arbeidsbelastnibgen er enorm!! For første gang har jeg vært inne på stillingsannonser på finn. 

Anonymkode: dea7d...2b5

Var det ikke sånn før? Hva har forandret seg? (Hilsen relativt nyutdannet og nysgjerrig lærer)

Anonymkode: 0b29d...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass, ikke så enkelt å være lærer lengre😯 Odd

Anonymkode: 0de1f...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎01‎.‎2020 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Oi, her er det mange som sliter seg ut? For meg er sliten et relativt begrep. Før jeg fikk barn var jeg nok på det mest sliten etter jobb og kunne sitte hele kvelden i sofaen, men etter jeg fikk barn kan det å komme på jobb i blant føles som rene ferien der jeg har den luksus å bruke tid på voksenting 😂

Jeg er veldig glad og interessert i jobben min da - kontorjobb med tallknusing og mye kontakt med B2B kunder 👍

Anonymkode: e20f2...bfb

Samme her. Husker at jeg som ung og singel var utslitt enda jeg bare hadde meg selv å tenke på etter jobben og ikke engang var nødt til å lage middag hvis jeg ikke absolutt ville. Husarbeidet var gjort på et øyeblikk siden det bare var meg selv, altså en ganske ryddig person, å ordne etter. Likevel kollapset jeg nesten etter jobb, mens jeg nå med mann og flere barn har overskudd til å gjøre en hel del. Kanskje det bare skyldes at man har mindre tid til å kjenne etter? Ikke vet jeg, men jammen godt at det er sånn :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke sånn før? Hva har forandret seg? (Hilsen relativt nyutdannet og nysgjerrig lærer)

Anonymkode: 0b29d...cce

- mange, mange samarbeidsmøter

- mer kopiering pga færre bøker

- masse foreldrekontakt (både møter og elektronisk)

- Mer og flere krav til dokumentasjon

- tettere timeplan pga tilsyn i friminutt 

- Enkeltelever som suger ressurser og krefter 

- lære elevene folkeskikk/Smart/Pals og alle mulige mobbeprogram

- samtaler om sosiale medier. Ukentlig. 
 

- samtaler om psykisk helse. Ofte ukentlig.
 

++ helt sikkert mye mer 😅 

Anonymkode: e20eb...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...