Gå til innhold

Hvor sliten er du etter en vanlig arbeidsdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker mye på dette, i dag blir folk mer og mer slitne. Fordi vi stresser, jager, bruker mye tid på jobb og forpliktelser.

Vi har vel aldri hatt dårlige livskvalitet, vi er rike på kapital og materialisme. Men vi er ikke rike på livet, å leve.

Hver ferie så reiser jeg til helt andre land, som lever enkelt. Som vi ser på som fattige, men når du ser hvor glade de er. Samholdet, sosial kultur og spiser alle måltider sammen med familien. Har lite eller utdatert materialisme, men er så rike på livet. Tilstede i livet. I for eks Latin-Amerika.

Anonymkode: 4adbd...1e1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker mye på dette, i dag blir folk mer og mer slitne. Fordi vi stresser, jager, bruker mye tid på jobb og forpliktelser.

Vi har vel aldri hatt dårlige livskvalitet, vi er rike på kapital og materialisme. Men vi er ikke rike på livet, å leve.

Hver ferie så reiser jeg til helt andre land, som lever enkelt. Som vi ser på som fattige, men når du ser hvor glade de er. Samholdet, sosial kultur og spiser alle måltider sammen med familien. Har lite eller utdatert materialisme, men er så rike på livet. Tilstede i livet. I for eks Latin-Amerika.

Anonymkode: 4adbd...1e1

Det kan så absolutt være inspirerende å se at folk er fornøyde med mye mindre i andre land, og det er jo fint å se at det er mulig å klare seg med lite. Likevel har en livsførsel man ser i andre land ofte en høy pris. Flott når man er relativt og og frisk, men det kan fort bli en del verre når man blir eldre og/eller syk. Har man ikke særlig familie til å stille opp er man ute å kjøre i mange av verdens land uten et skikkelig helsevesen eller sosialt sikkerhetsnett.

Anonymkode: 7043d...e97

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte du måtte være lærer før du skrev det lengre ned! :) kjente meg igjen. Lærer her også, ungdomsskole. Er bare litt sliten, ikke på langt nær som årene før. Dette fordi jeg nå bare jobber 62,5% (videreutdanning med vikarordning) så deilig å bare jobbe tre dager og en time, og ha studiedager nesten to dager! Har en helt annen energi nå, og kan lage inspirerende opplegg til de dagene jeg jobber. Rett og slett mer  overskudd. Kanskje dette kan være en ide for deg? Studiet mitt er veldig interessant, og jeg kan bruke mye i undervisningen også. Mange nye ideer! 

Endret av Snabeltann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er introvert men har en sosial jobb (jobber som pleieassistent på sykehjem) så er jeg ofte greit sliten etter en normal vakt. Er VELDIG sliten etter en ganske travel vakt. Noen ganger trenger jeg bare en time med avslapning, andre ganger trenger jeg en hel dag etter noen vakter på rad. 

Anonymkode: 7b899...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan så absolutt være inspirerende å se at folk er fornøyde med mye mindre i andre land, og det er jo fint å se at det er mulig å klare seg med lite. Likevel har en livsførsel man ser i andre land ofte en høy pris. Flott når man er relativt og og frisk, men det kan fort bli en del verre når man blir eldre og/eller syk. Har man ikke særlig familie til å stille opp er man ute å kjøre i mange av verdens land uten et skikkelig helsevesen eller sosialt sikkerhetsnett.

Anonymkode: 7043d...e97

Å bli gammel i norge er ikke så mye å trakte etter. Sitte på et gamlehjem, da dør jeg heller. Så dårlig som det er der mange steder.

Du har det bedre i fengsel, mye bedre mat der inne også.

Anonymkode: 4adbd...1e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 100% på kontor. Fysisk er jeg på 2-3 etter jobb, men det kan være veldig krevende psykisk på grunn av typen saker jeg jobber med. Er flink til å legge jobben igjen på jobb. 

Anonymkode: 86653...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i butikk og er nokså sliten etter jobb, da særlig i hodet. 

Anonymkode: f42d4...331

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Jeg har fått sove så er jeg kanskje rundt 5 på skalaen.

Har jeg derimot ikke fått sove pga angst og diverse, som er ofte, så er jeg oppe på 9-10. Da klarer jeg bare å sitte i sofaen og såvidt lage meg noe mat før kvelden kommer. Klarer ikke en gang sove fordi jeg er så utslitt at kroppen sender ut adrenalin som gjør meg lys våken men fortsatt sliten helt inn til margen.

Dette bidrar til en ond sirkel der jeg ikke får sove neste natt igjen heller og da går det sånn frem til helgen kommer og jeg kanskje klarer å få kroppen ut av angst/stressmodus.

Klarer ikke alle jobber og må ha en jobb der det er rom for å kunne gå tidlig hjem en dag f.eks.

Hadde fulltid i matbutikk en gang. Jævligste jeg har vært med på. Helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger man som oftest på rundt 8. Blir ofte svimmel og tåkete i hodet på jobb, og må alltid sove 1-2 timer etter endt arbeidsdag. Orker aldri sosiale ting i hverdagen, og sofaen er min beste venn på kveldene. Trener i perioder i forsøk på å få mer energi, og spiser bra. Jobber på et storkjøkken, så det kan være litt travelt i perioder. Er dog kun i starten av 30-årene (uten barn), og har lenge tenkt at det ikke er slik det skal være.. 😳 Tydelig at jeg ikke er alene, og føler med dere alle sammen!

Anonymkode: 22e34...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sommerfugl154 skrev:

Hvis Jeg har fått sove så er jeg kanskje rundt 5 på skalaen.

Har jeg derimot ikke fått sove pga angst og diverse, som er ofte, så er jeg oppe på 9-10. Da klarer jeg bare å sitte i sofaen og såvidt lage meg noe mat før kvelden kommer. Klarer ikke en gang sove fordi jeg er så utslitt at kroppen sender ut adrenalin som gjør meg lys våken men fortsatt sliten helt inn til margen.

Dette bidrar til en ond sirkel der jeg ikke får sove neste natt igjen heller og da går det sånn frem til helgen kommer og jeg kanskje klarer å få kroppen ut av angst/stressmodus.

Klarer ikke alle jobber og må ha en jobb der det er rom for å kunne gå tidlig hjem en dag f.eks.

Hadde fulltid i matbutikk en gang. Jævligste jeg har vært med på. Helt forferdelig.

Kjenner meg veldig igjen. Du er ikke alene❤️

Anonymkode: 22e34...4fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 100% jobb som pedagogisk leder i bhg.Er 32 år. Veldig bråkete og masete på jobb, og sliten i hodet når jeg går hjem,men er overhodet ikke slik som dere beskriver etter jobb. Er det vanlig at friske folk er så slitne? Hodet restituerer seg på vei hjem, så jeg er i fin form etter jobb. Viktig å være uthvilt og sove nok, hvis ikke er jeg helt zombie. Har ikke barn, kun kjæreste så det gjør dagene mer avslappet🙂

Anonymkode: 186b4...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli gammel i norge er ikke så mye å trakte etter. Sitte på et gamlehjem, da dør jeg heller. Så dårlig som det er der mange steder.

Du har det bedre i fengsel, mye bedre mat der inne også.

Anonymkode: 4adbd...1e1

Enig i at det ikke er så bra som det burde ha vært mange steder, det er for ofte lite kapasitet på sykehjem/eldrehjem. Men alternativet i mange andre land er relativt sett en del verre. Har man ikke familie der, så ender man mange steder opp bokstavelig talt på gata hvis man ikke har midler til å klare seg selv. 

Det er altså den relative forskjellen jeg snakker om. Det er mye som kunne vært bedre i Norge også, men man har i det minste et minimum av et sosialt sikkerhetsnett. Det er et gode som det er lett å ta for gitt, men som man innser verdien av når man reiser til eller bor i mange verdens land.

Anonymkode: 7043d...e97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal prøve ungdomsskole,Ts. Hvis du er fast ansatt i en kommune, skal det jo være mulig å prøve en annen skole innenfor kommunen uten at du må si opp jobben. Jeg jobber på ungdomsskole selv. Noen uker i året er fryktelig slitsomme, men de fleste er det ikke. Jeg drar stort sett fra jobb kl.16 hver dag og trenger da ikke å gjøre noe mer hjemme. Som sagt har man noen ekstra intense uker hvor man blir helt utkjørt, men det er ikke sååå mange av dem i løpet av et år. Du kan selvsagt være uheldig å få ekstra krevende elever som tar mye tid, men jeg har ingen slike nå. 

Anonymkode: 30e6e...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du skal prøve ungdomsskole,Ts. Hvis du er fast ansatt i en kommune, skal det jo være mulig å prøve en annen skole innenfor kommunen uten at du må si opp jobben. Jeg jobber på ungdomsskole selv. Noen uker i året er fryktelig slitsomme, men de fleste er det ikke. Jeg drar stort sett fra jobb kl.16 hver dag og trenger da ikke å gjøre noe mer hjemme. Som sagt har man noen ekstra intense uker hvor man blir helt utkjørt, men det er ikke sååå mange av dem i løpet av et år. Du kan selvsagt være uheldig å få ekstra krevende elever som tar mye tid, men jeg har ingen slike nå. 

Anonymkode: 30e6e...697

Søstra mi jobber med 9-10klasse og holder på å jobbe seg ihjel. Det kommer vel an på hvilken stilling man har og hvor mange klasser man ansvar for? 

Anonymkode: 186b4...ef0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner meg veldig igjen. Du er ikke alene❤️

Anonymkode: 22e34...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på sykehus. Noen dager er forferdelige med alt for mange arbeidsoppgaver alt for mange steder, og evige telefoner både innenfra og utefra, krysspress og samtidighetskonflikter hele dagen, vel vitende om at jeg har papirarbeid som venter, og en lang poliklinikkliste dagen etter med problemstillinger  jeg ikke har rukket å se på en gang... Mens andre dager er fine, med god flyt, godt samarbeid, jeg er ajour med de viktigste tingene, og det er tilstrekkelig med ressurser til å løse oppgavene. Så noen dager/perioder er jeg utslitt, andre dager har jeg overskudd etter jobb. 

Anonymkode: 5e067...5b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I tidligere jobb som håndtverker var jeg ofte sliten, lite søvn og lange dager. Omskolerte meg til lærer, har ufattelig mye mer energi. 

Anonymkode: bb999...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte veldig sliten. I flere tiår var det 10, orket kun jobben. Nå har jeg en fin sjef så kanskje 8, orker litt ved siden av. Jobb er tøft, man må gi alt i 8-10 timer daglig pluss reisevei 2 timer. Sånn er det bare.

Anonymkode: f2c66...0c9

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tidligere jobb som håndtverker var jeg ofte sliten, lite søvn og lange dager. Omskolerte meg til lærer, har ufattelig mye mer energi. 

Anonymkode: bb999...1ea

Ble du omskolert via nav? Tøft å ta opp nytt studielån ellers ...

Anonymkode: f2c66...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-3. Merker knapt at jeg har vært på jobb.

I dag var jeg på kontoret 7, første møte med utenlandskunde på skype kl 8, gjennomgang av status med medarbeidere, holde en presentasjon, rakk ikke lunsj, ut i kundemøte, tilbake for å ferdigstille en presentasjon, 120 mail, 22 telefoner. Kom meg hjem klokken 19, og har akkurat hevet en enkel fiskepakke i ovnen. 

Føler meg opplagt og grei. Tar 30 minutter med PC og mat (mye mat, da jeg har levd på kaffe og knekkebrød i dag), så er planen å ta unna litt i huset mens maten synker, så skal jeg løpe 5 km med ei venninne. 

Anonymkode: a5b4f...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...