Jump to content
Sign in to follow this  
sjallabajs

Dere som trener styrke og skal ned i vekt..

Recommended Posts

sjallabajs

Jeg forsøker å gå ned i vekt ved å ligge i kaloriunderskudd samt trene styrke for å stramme opp. Vet muskler trenger overskudd for å vokse, men jeg har mye fettlager og fokuserer på å spise nok proteiner :)

Jeg syns imidlertid at det er veldig demotiverende at vekta ikke går ned når jeg trener styrke. Jeg tror dette er én av grunnene til at jeg ikke holder ut i lengden. Etter noen uker gir jeg opp fordi jeg blir demotivert. Musklene vokser ikke så fort at de erstatter vekten til fettet (dessverre😂). Føler jeg merker at kroppen er blitt litt strammere og musklene er litt pumped. Generelt sliter jeg litt med at kroppen holder mye vann etter trening, så er jo sikkert vannvekt..

Så jeg lurer på, går dere som også trener styrke ned i vekt? Hvor lang tid tok det evt. før dere gikk ned? Jeg trener ikke skikkelig tungt altså. Tror jeg mest er på utkikk etter motiverende ord hehe.

Takk for svar!

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg gikk ikke ned, men ble strammere. Og når man er strammere så ser man tynnere ut. Vekt er ikke alt. :) 

Anonymkode: b641c...887

sjallabajs
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ikke ned, men ble strammere. Og når man er strammere så ser man tynnere ut. Vekt er ikke alt. :) 

Anonymkode: b641c...887

Ja, skjønner! Men jeg veier 95 kilo, og dersom jeg fortsette å veie det, er det begrenset hvor tynn jeg kan se ut 😪 Og jeg føler da at det ikke er vits å ligge i underskudd dersom det ikke merkes 

AnonymBruker

Ja jeg gikk ned i vekt! Men det tar litt tid i starten, så gikk jeg ned ca 1,5 kg i uka. Anbefaler deg å kjøpe en vekt fra fitbit, de man får opp fettprosent på. Jeg brukte den samtidig som jeg ble veid hos legen på tanita vekt og den fra fitbit var helt y synk med den hos legen. Da er det lettere å holde motivasjon oppe for da kan du se fettprosenten gå ned, selv om vekta i kg kanskje ikke gjør det ☺️

Anonymkode: 01d56...50e

Hr. Aktiv

Dette er et sammensatt system der det ikke bare er å ta ned på maten hvor mye du spiser, men hva du spiser. 

Riktig fett bidrar til økt forbrenning. Spiser du for lite mat vil du få motsatt effekt enn det du var forberedt på osv. 

Husk når du starter å trene styrke vokser musklene ganske mye slik at når muskler veier mere enn fett så kan du oppleve å bli tyngre til og begynne med. 

Etter hvert vil det snu og du vil gå ned. Norter hva du spiser og veie maten din for korrekt tall. Matvaretabellen ser du hva enkelte matvare inneholder av cal. osv.

Gjerne ta en rusletur på 40 min. etter styrketrening for å nyttegjøre forbrenningen som har startet. 

Edit: Husk bruk heller målebånd og speil istedet for badevekta. ;)

Edited by Hr. Aktiv

Pierre Gynt

I begynnelsen bygger du muskler også i kaloriunderskudd, og da vil vekta naturligvis ikke peke nedover, men etter hvert som dette stagnerer, vil riktig kaloriinntak føre til synlig vektnedgang. Styrketreningen da vil i hovedsak være et middel for å bevare muskelmassen din. Det viktigste er uansett ikke vektnedgang, men fettnedgang. Selvfølgelig vil du gå ned fra 95 ved kaloriunderskudd etter hvert.

Annonse

sjallabajs
21 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

17 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Okei, så musklene vokser relativt fort i begynnelsen? Så roer det seg litt, og jeg vil miste fett? 

Hr. Aktiv
1 minutt siden, sjallabajs skrev:

Okei, så musklene vokser relativt fort i begynnelsen? Så roer det seg litt, og jeg vil miste fett? 

Spiser du mindre enn forbruket vil du gå ned i vekt. 

En gylden regel er at uansett hva du spiser og hvor sunt du spiser vil du ikke gå ned i vekt om du har cal. OVERSKUDD.

LeneXCII
27 minutter siden, sjallabajs skrev:

Og jeg føler da at det ikke er vits å ligge i underskudd dersom det ikke merkes 

Hva tror du skjer om du ikke ligger i underskudd?? ;) 

sjallabajs
1 minutt siden, LeneXCII skrev:

Hva tror du skjer om du ikke ligger i underskudd?? ;) 

;) ;) ;) ;) ;) Da forblir jeg vel på nåværende vekt ;) ;) ;) ;) ;) 

AnonymBruker

Når jeg skal ned i vekt pleier jeg ikke å trene. Det er fordi jeg blir så sulten av det, så vinninga går opp i spinninga. Så jeg anbefaler å kun fokusere på kaloriunderskudd først. Føler det mange sier om at man mister så mye muskelmasse er litt overdrevet.. For meg er det viktig med den motivasjonen at vekten går ned.

Anonymkode: ddda5...9ab

Pierre Gynt
6 minutter siden, sjallabajs skrev:

Ja, naturligvis. Om er du i kaloriunderskudd, så mister du jo fett. Hvis du veier 95 kg fortsatt, samtidig som du har lagt på deg muskelmasse, så har du jo naturligvis gått ned i fettmengde. Men det forutsetter at du faktisk trener effektiv styrke, at du spiser nok proteiner, at du sover og hviler nok, og at du faktisk er i kaloriunderskudd. For alt vi vet, så har du ikke bygd muskler, og du feilberegner matinntaket ditt sånn at du egentlig bare står på stedet hvil. Men om du ser forskjell i speilet, og generelt merker at du blir sterkere over tid, så er det sannsynlig at du er på rett vei. Bare forsett slik, og vekta vil peke nedover etter hvert, og du vil bli mer fornøyd med det du ser i speilet :)

Pierre Gynt
9 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Spiser du mindre enn forbruket vil du gå ned i vekt. 

En gylden regel er at uansett hva du spiser og hvor sunt du spiser vil du ikke gå ned i vekt om du har cal. OVERSKUDD.

Du vil gå ned i FETT, ja. Men ikke nødvendigvis vekt, dersom du samtidig legger på deg muskler. Det er jo kjernen i saken her.

Annonse

AnonymBruker

Jeg ga opp å trene styrke etter en stund da jeg var så langt unna normalvekt (som ts sine 95 kg). Valgte å heller gå ned mer effektivt i vekt med utholdenhetsidrett, mye tredemølle/spinningsykkel, men også f.eks romaskin og langrenn, som på en måte også gir litt "styrketrening".

Etter at jeg kom ned til rundt 80 kg og mindre var det veldig mye mer motiverende å trene styrke, ettersom jeg raskt fikk godt synlige resultater!

Anonymkode: fb8c4...1fc

AnonymBruker

Jeg begynte å trene styrke da jeg startet på "ned i vekt" reisen min i sommer. Kombinert med minst 45-60 min turgåing hver dag gikk jeg ned nokså raskt. Telte/teller kalorier i tillegg. Ca. samme startvekt som deg, men sikkert en del høyere BMI da jeg er ganske lav. Jeg støtter forslaget om å ta en gåtur. 

Valgte fra i høst å fokusere på lange gåturer i terrenger hver dag, og etter at snøen kom har jeg kun gått på ski. Kombinert med kaloritelling har dette vært effektivt mtp. vektnedgang for min del. Vurderer å ta opp styrketreninga igjen snart da jeg straks ser 6-tallet på vekta. Viktig å få strammet opp litt både her og der..

Anonymkode: 7d8da...0a5

AnonymBruker

Er ikke det begrenset hvor mye man kan legge på seg i muskler da? La oss si du ligger i kaloriunderskudd i 3 uker. I mitt tilfelle må jeg ligge på 1500 kalorier får å gå ned 1 kg i uka. Om jeg da i tillegg trener styrke 2-3 dager i uken, samtidig som jeg får i meg nok proteiner, da må jo vekta rikke LITT på seg i løpet av de tre ukene? Kan jo ikke legge på meg flere kilo med muskler på kort tid? 

Anonymkode: 1c926...77b

AnonymBruker

Som nybegynner kan du legge på deg muskler under diett.

Det er på høyere nivåer dette er vanskelig.

Bodyfitness utøvere på diett før konkurranse f eks.

Går du ikke ned i vekt, må du justere dietten din. Du ligger for høyt.

Målet ditt er uansett ned i vekt og strammere kropp, da er det bare å trene alt mulig nå. 

Anonymkode: 95a82...e14

AnonymBruker

Når du trener style vil du etterhvert merke at du klare å løfte tyngre og at du klarer noen repetisjoner mer enn før osv. Dette er absolutt fremgang, og det betyr at du bygger muskler. Selv om vekta ikke sier det og du kanskje ikke føler det. Er viktig å ha andre mål og delmål enn bare vekt også, slik at du føler mestring på andre plan. Så selv om vekten kanskje står stille en stund eller bare langsomt går ned så vet du at du har fremgang fordi du klarer å løfte f.eks 5kg mer enn du klarte forrige uke.

Anonymkode: 06ec9...30f

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det begrenset hvor mye man kan legge på seg i muskler da? La oss si du ligger i kaloriunderskudd i 3 uker. I mitt tilfelle må jeg ligge på 1500 kalorier får å gå ned 1 kg i uka. Om jeg da i tillegg trener styrke 2-3 dager i uken, samtidig som jeg får i meg nok proteiner, da må jo vekta rikke LITT på seg i løpet av de tre ukene? Kan jo ikke legge på meg flere kilo med muskler på kort tid? 

Anonymkode: 1c926...77b

Ja, hvis man ligger 500 kalorier under hver dag bør man gå ned 0,5 kilo fett i uka. Som nybegynner (og kvinne) kan man i teorien legge på seg 0,5 kg muskelmasse i måneden. Så da bør man i allefall gå ned 1,5 kilo totalt per måned. 

https://www.afpt.no/fagstoff/hvor-mange-kilo-muskler-kan-du-bygge

Anonymkode: 0d01b...1c3

AnonymBruker

For min del fungerer en høy protein og relativt mye grønnsaker kosthold, med lite fett. Det har jeg merket best fremgang og mest fettap av 

Anonymkode: f8ce1...ca0