Gå til innhold

Hvordan holde seg fra å spise for mye på kvelden?! Tips og triks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pusser tennene og legger meg tidligere. Leser i sengen til jeg sovner, det har hindret meg for å ikke overspise på kveldene. Før satt jeg å så på TV frem til jeg la meg, og hadde alltid behov for å spise ett eller annet

Anonymkode: ad3ff...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger meg tidligere i full depresjon. Det er trist, men er det eneste som gjør at jeg ikke overspiser. 

En annen ting jeg liker å gjøre er å la en venn låse kjøleskapet, også får jeg nøkkelen tilbake neste dag. 

Ellers har jeg som mål å se det gøye i å se på tapetmønsteret uten å hente meg mat. Klarer jeg det, så har man lært seg å tåle litt mer. Viljestyrke!

Av og til bare sørger jeg for å ha tomt kjøleskap. Da vet jeg at det kun er å gå til sengs. Dette er mer motiverende, sover bedre da!

Anonymkode: d1ee6...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ikke noen rolle når på dagen du spiser. Dersom du er kveldssulten, ev fysen på kvelden, legger du det største måltidet til kl 21 feks. Kok 100 g havregryn på vann, tilsett søtning (feks flytende Natreen)og strø på kanel, spis det sammen med 200 g cottage cheese. Dersom du ikke klarer å spise opp er det ikke synd på deg engang 😉 (Og er det kjedelig, tørt, smaker ingenting osv er du ikke sulten heller)Tilsvarer ca 550 kcal. Nå vet ikke jeg hvor mye du pleier spise, og hvor stor og tung du er, men resten av kcal fordeler du gjennom dagen sånn det passer. Kyllingfilet, tunfisk, biff, torsk, brokkoli/tomat/blomkål/kål, litt potet. Tilsett litt fett, olje, ca 5g til 2 måltid og ta en ss tran ila dagen. Hilsen kveldssulten, sjokolademons(jente) med 1 barn og mageruter 👌

Anonymkode: 836db...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag gelé av zeroh saft! Superdigg og typ 1 kalori. Demper søtsuget helt 

Anonymkode: 09c7c...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag gelé av zeroh saft! Superdigg og typ 1 kalori. Demper søtsuget helt 

Anonymkode: 09c7c...f6b

Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2020 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ned mye, og jeg vet egentlig hvordan. Men jeg er helt ustoppelig på kveldstid! Og det er ikke fordi jeg er sulten! Spiser sunt og passe mye frem til middag, middagen er også sunn, men jeg klarer ikke å stoppe på én porsjon...

Har sjelden godteri i hus, men spiser alt for mye på kveldstid. Helt uten viljestyrke🙄

Noen som har det likt, eller har tips å dele?

Anonymkode: 08216...a5c

Drikk vann? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hildamaria skrev:

Hvordan gjør man det?

Legg 10 gelatinplater i bløt i kaldt vann i 5 min. Kok opp 2 dl kaldt vann med 3 dl zeroh saft. Ta kjelen av platen og legg gelatinplatene i, klem ut vannet først, og rør de inn i blandingen til platene har smeltet. Tilsett så 4 dl kaldt vann. Rør og voila! Hell i skåler og sett i kjøleskap. Minst 6-8 timer, men helst over natten 

Anonymkode: 09c7c...f6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at det beste for meg var å droppe å spise på dagen. Å droppe frokost og lunch går helt greit for meg, mens å droppe kveldsspising var en kamp. Så nå spiser jeg middag og kvelds, ferdig.

Anonymkode: 7e488...d1f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant ut at det beste for meg var å droppe å spise på dagen. Å droppe frokost og lunch går helt greit for meg, mens å droppe kveldsspising var en kamp. Så nå spiser jeg middag og kvelds, ferdig.

Anonymkode: 7e488...d1f

Frokost er dagens viktigste måltid. Det er bedre å droppe kvelden isåfall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir fysen på kvelden hvis jeg ikke spiser nok og hvis jeg spiser for mye karbohydrater og for lite fett og proteiner. Fett og proteiner metter mye bedre og gir mye mer stabilt blodsukker.

Anonymkode: 3c3a9...53b

Dette stemmer for meg også! Dersom jeg spiser middag med feks pasta er jeg sååå sulten og snoken på kveldstid at jeg kan spise nesten hva som helst. Hvis jeg har spist nok og 'riktig' for meg og holdt blodsukkeret stabilt, kan jeg synes det er nok med en Skyr eller en kopp 'rett i koppen-suppe' til kvelds. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant ut at det beste for meg var å droppe å spise på dagen. Å droppe frokost og lunch går helt greit for meg, mens å droppe kveldsspising var en kamp. Så nå spiser jeg middag og kvelds, ferdig.

Anonymkode: 7e488...d1f

Dette gjør jeg også. Spiser ingenting før middag, kun litt melk i kaffen.

Anonymkode: defc4...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Maleficenta skrev:

Frokost er dagens viktigste måltid. Det er bedre å droppe kvelden isåfall

Tull

Anonymkode: 836db...d6d

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer fiber, mer protein, større lunsj og mindre middag. Tenk på andre ting istedenfor mat. Ikke spis ved skjerm. Gjør noe aktivt hvis du begynner å tenke på mat. 

Anonymkode: d5f0a...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Forumhei
8 timer siden, Maleficenta skrev:

Frokost er dagens viktigste måltid. Det er bedre å droppe kvelden isåfall

Myte. Jeg kjøre periodisk faste, dropper frokost. Ikke noe problem👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis middag senre på dagen. Evt spis grønnsakssupe med buljong og litt krydderiet. Haloririkt, men mettende. 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Spiller ikke noen rolle når på dagen du spiser. Dersom du er kveldssulten, ev fysen på kvelden, legger du det største måltidet til kl 21 feks. Kok 100 g havregryn på vann, tilsett søtning (feks flytende Natreen)og strø på kanel, spis det sammen med 200 g cottage cheese. Dersom du ikke klarer å spise opp er det ikke synd på deg engang 😉 (Og er det kjedelig, tørt, smaker ingenting osv er du ikke sulten heller)Tilsvarer ca 550 kcal. Nå vet ikke jeg hvor mye du pleier spise, og hvor stor og tung du er, men resten av kcal fordeler du gjennom dagen sånn det passer. Kyllingfilet, tunfisk, biff, torsk, brokkoli/tomat/blomkål/kål, litt potet. Tilsett litt fett, olje, ca 5g til 2 måltid og ta en ss tran ila dagen. Hilsen kveldssulten, sjokolademons(jente) med 1 barn og mageruter 👌

Anonymkode: 836db...d6d

5g olje x 2 er da minst 100g kalorier, samme med tran som forskning viser ikke har så god effekt. Noe jeg tipper er fordi fett harskner raskt og næringskvaliteten synker raskt siden den ikke holder seg bra. Det er mye kalorier, lite næring og lite volum. Syntes også du spiser stor kvelds om du spiser både frokost, lunsj og middag. 500 kcal kan raskt være 1/3 av det en person trenger i løpet av dagen, med mindre man har mye muskler, er veldig høy eller veldig aktiv. 

Anonymkode: c272a...fab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler kun mat én dag i uka og handler da akkurat nok til de måltidene jeg spiser hver dag. Så da har jeg rett og slett ikke noe mat å spise om kvelden :) Unngår også å handle inn mat jeg vet jeg har lett for å spise for mye av, dvs brødskive med pålegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Annonse

[1] Category widget

DETTE sliter jeg også sånn med! Vekta går bare mer og mer opp, kveldsspisingen tar helt av. Kan ikke ha noe søtt i hus, men finner likevel mat å overspise på. 
20 kg overvekt, pga kveldene.. Er i 40 årene, har tidligere alltid vært normalvektig. 
Jeg tror dette ekstreme matsuget/søtsuget er pga ubalanse i hormoner eller lignende. Er i tillegg ufattelig trøtt og utmattet heele tiden. Barna begynner å bli store og selvstendige, men livet mitt føles fortsatt som jeg er i småbarnslivet, trøtt, sulten og utmattet.. 

Noen som har fått til å snu dette?

Anonymkode: ebeeb...3d4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme AB som over, jeg har tatt div prøver hos legen, ingen utslag på mangler, stoffskifte e.l…

Anonymkode: ebeeb...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Overgangsalderen?

Hva med å finne på aktiviteter som gjør at dere ikke sitter på sofaen og blir fristet til å spise? F.eks. innebandy sent om kvelden, eller få tak i en walking pad som dere går rolig på mens dere ser på TV? 

Slapphet avler slapphet, energi avler energi. Vil dere ha mer energi, må dere gjerne gjennom en slitsom fase først der dere venner dere til mer aktivitet på tross av at lysten ikke er til stede.

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

DETTE sliter jeg også sånn med! Vekta går bare mer og mer opp, kveldsspisingen tar helt av. Kan ikke ha noe søtt i hus, men finner likevel mat å overspise på. 
20 kg overvekt, pga kveldene.. Er i 40 årene, har tidligere alltid vært normalvektig. 
Jeg tror dette ekstreme matsuget/søtsuget er pga ubalanse i hormoner eller lignende. Er i tillegg ufattelig trøtt og utmattet heele tiden. Barna begynner å bli store og selvstendige, men livet mitt føles fortsatt som jeg er i småbarnslivet, trøtt, sulten og utmattet.. 

Noen som har fått til å snu dette?

Anonymkode: ebeeb...3d4

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme AB som over, jeg har tatt div prøver hos legen, ingen utslag på mangler, stoffskifte e.l…

Anonymkode: ebeeb...3d4

 

Anonymkode: bd418...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 14.48):

DETTE sliter jeg også sånn med! Vekta går bare mer og mer opp, kveldsspisingen tar helt av. Kan ikke ha noe søtt i hus, men finner likevel mat å overspise på. 
20 kg overvekt, pga kveldene.. Er i 40 årene, har tidligere alltid vært normalvektig. 
Jeg tror dette ekstreme matsuget/søtsuget er pga ubalanse i hormoner eller lignende. Er i tillegg ufattelig trøtt og utmattet heele tiden. Barna begynner å bli store og selvstendige, men livet mitt føles fortsatt som jeg er i småbarnslivet, trøtt, sulten og utmattet.. 

Noen som har fått til å snu dette?

Anonymkode: ebeeb...3d4

For min del hjalp det da jeg fant ut hva som dekket behovet. 
ja, jeg hadde lyst på noe søtt, men var egentlig sulten/lavt blodsukker. Spiste jeg søtt eller med mye karbohydrater(pasta, brødskiver, bare frukt osv) ville jeg bare ha mer. Da jeg hadde svangerskapsdiabetes(og målte blodsukkeret jevnlig) fant jeg ut at det som metta og ga stabilt blodsukker på kvelden var et par skjeer mager cottage cheese, en teskje peanøttsmør hvis jeg var veldig fysen og litt frukt eller bær. Det er kalorier og må tas med i totalberegningen, men det er bedre enn 100g sjokolade og to ostesmørbrød…

Anonymkode: 119b8...ceb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...